Nytt till 2012?

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
det funkar ju när det finns garanti men när den har gått ut? då blir det väl en jävla summa (kanske ganska ofta) men har svårt att tänka mig att de inte sätter något slags skydd över mojängen.

R

RevMan

Angående fjädringsjusteringen på fotstegen. Hur ofta har ni fötterna så långt bak?
Styrstången på XRSen sitter väldigt långt fram.
Rushens fotsteg slutar längre fram än MXZans fjädringsjustering sitter så det är nog bara en vanesak.

dogbert

Aktiv medlem
2 aug 2004
78
0
6
det funkar ju när det finns garanti men när den har gått ut? då blir det väl en jävla summa (kanske ganska ofta) men har svårt att tänka mig att de inte sätter något slags skydd över mojängen.
Om du sparkar sönder den så är det inget som täcks av någon garanti!

Splux

Välkänd medlem
22 maj 2010
122
0
6
Orsa
Om du sparkar sönder den så är det inget som täcks av någon garanti!
Om man har svårt att låta bli å sparka på dem så är det alltså billigast att sälja när garantin har gått ut ;)

OnT:
Tycker bara alla nya modeller gör mig mer och mer avundsjuk... :(
Borde sluta göra fina grejer tills jag har råd med dem ;)

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Om man har svårt att låta bli å sparka på dem så är det alltså billigast att sälja när garantin har gått ut ;)

OnT:
Tycker bara alla nya modeller gör mig mer och mer avundsjuk... :(
Borde sluta göra fina grejer tills jag har råd med dem ;)
och när du har råd med dom så kommer du få ångest över vad du ska köpa och sen vad du köpt.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jaha, någon som sett/hört något konkret nytt som verkligen kommer att tillföra någonting? Nu menar jag inte nya dekaler eller nån ny design på en styrspindel utan mer genomgripande - ny chassikonstruktion, ny motorteknik, nytt tänkande/helhetskoncept?

S

StoxResearch

Duktig liten Ski-Doo! :) Förbannat vass line-up! Den konkurrent som rår på detta gör det helt enormt bra. Har bara läst lite snabbt om nyheterna, men några av de viktigaste tycker jag faktiskt är att E-Tec 600/800 hittat till deras lyxkryssarflaggskepp GSX SE. Det kommer att slå HÅRT rakt in i 4T hjärtat. Bra att vi äntligen ser en seriös attack i det segment där 4T är som starkast :)

De som fantiserat att BRP snabbt skulle ersätta 550n med 600 ACE har såklart haft fel. Om någonting ska ersättas av något annat ska det åtminstone vara bättre, och inte som nu: Betydligt dyrare, slöare, tyngre, högre tyngdpunkt, mer komplicerat och med icke-existerande gasrespons. Det går INTE ser ni! Faktum är att 550n hittar in i FLER modeller än i fjol.

Modellerna med E-Tec ökar ordentligt i antal också. Heja BRP!

Ps. Jag noterar att vissa tycker chassiutveckling är viktigast, medans andra mer bryr sig om motorerna. Alla har vi olika skador, hahaha.

Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Duktig liten Ski-Doo! :) Förbannat vass line-up! Den konkurrent som rår på detta gör det helt enormt bra. Har bara läst lite snabbt om nyheterna, men några av de viktigaste tycker jag faktiskt är att E-Tec 600/800 hittat till deras lyxkryssarflaggskepp GSX SE. Det kommer att slå HÅRT rakt in i 4T hjärtat. Bra att vi äntligen ser en seriös attack i det segment där 4T är som starkast :)

De som fantiserat att BRP snabbt skulle ersätta 550n med 600 ACE har såklart haft fel. Om någonting ska ersättas av något annat ska det åtminstone vara bättre, och inte som nu: Betydligt dyrare, slöare, tyngre, högre tyngdpunkt, mer komplicerat och med icke-existerande gasrespons. Det går INTE ser ni! Faktum är att 550n hittar in i FLER modeller än i fjol.

Modellerna med E-Tec ökar ordentligt i antal också. Heja BRP!

Ps. Jag noterar att vissa tycker chassiutveckling är viktigast, medans andra mer bryr sig om motorerna. Alla har vi olika skador, hahaha.
Det intressanta är väl att 550-in verkar vara den enda tvåtaktare från BRP som har en livslängd över 400 mil. Jag är inte helt säker på att kunderna tycker att det är acceptabelt med de motorproblem som Rotax tyvärr inte verkar kunna göra något åt. Då tror jag hellre på Arctic Cat eller Polaris om vi nu skall prata tvåtaktare. Omkonstruktion är tydligen för dyrt, så BRP utgår tydligen från att kunden betalar renovering när motorn rasar, och i de flesta fall drabbar det ju tyvärr andraägaren. Men att få motorras på en produkt som är bara några år gammal är inget annat än en skandal. Finns det någon som fortfarande vågar köpa en E-tec?

Att ACE ersätter 550 är en självklarhet, men instegsmodeller behövs som bekant för att kunna ta ut högre pris på de övriga modellerna.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Hjulboggie rules:
sitter du på några siffror för hur risiga rotax 600 motorerna är? Eller 700?
600, 600HO och 700 är rätt skottsäkra, visst finns de exemplar som havererar de håller jag med om, men några höga siffror för dessa 3 motorer att de ska gå sönder under 400mil, de tror jag inte va?

800P-TEK de e en annan rova, huvva där gick de rätt många under av årsmodellerna 05 och 06, lågmilarna av dessa rasar än idag, vid som du säger ungefär 3-500mil.

Men E-Tec?
äre mkt problem med dessa menar du?
Motorn? variatorerna jaa, de är helt kokkobahia
men motorn alltså, havererar 600 mer än 800 där?
vid ungefär vilka miltal?

skulle du säga att motorn låg bakom varför ingen våga köpa en etec?

S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
I den här branchen så får, hör och häpna, kundernas efterfrågan bestämma utbudet. Hade en drakarna-i-öster-kartell rått även här så är jag övertygad om att samtliga märken (som av en märklig slump) ungefär samtidigt hade beslutat sig för att avveckla tex fläktmotorerna. Vad som hade hänt med resten av 2T motorerna vill jag inte ens tänka på *kallt svett rinner längs ryggraden*. För att sammanfatta: 550n kommer att finns kvar under överskådlig tid!

melmaq:
Spot on :)

Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hjulboggie rules:
sitter du på några siffror för hur risiga rotax 600 motorerna är? Eller 700?
600, 600HO och 700 är rätt skottsäkra, visst finns de exemplar som havererar de håller jag med om, men några höga siffror för dessa 3 motorer att de ska gå sönder under 400mil, de tror jag inte va?

800P-TEK de e en annan rova, huvva där gick de rätt många under av årsmodellerna 05 och 06, lågmilarna av dessa rasar än idag, vid som du säger ungefär 3-500mil.

Men E-Tec?
äre mkt problem med dessa menar du?
Motorn? variatorerna jaa, de är helt kokkobahia
men motorn alltså, havererar 600 mer än 800 där?
vid ungefär vilka miltal?

skulle du säga att motorn låg bakom varför ingen våga köpa en etec?
Jag skulle säga att risken för att de infettade vevlagrens packboxar finns där avsett motorvolym, även om 800 tycks vara i särklass.
Om man ser hur ägarna beskriver sina e-tecmotorer så är ju bränsleförbrukningen under hård körning inget att skryta med, samtidigt som hållbarheten är mycket sämre än en konventionell tvåtaktare med oljesmorda vevlager. Oljeförbrukningen tycks ju inte heller vara särskilt liten. Så var det med den "miljövinsten" i verkligheten. Dvs den är inte färdigutvecklad för snöskoter. Och det gäller inte bara e-tec, utan Rotax serie III i allmänhet.

Vad gäller konspirationsteorier kring 2t vs 4t finns det en annan tråd för detta, men jag gläds åt Stox' nyvunna insikt att det är (och borde vara) efterfrågan som styr utbudet. ;) Helt klart är att hållbarheten inte blivit bättre för tvåtaktarna samtidigt som priserna sjunker på fyrtaktare. Något som rimligen kommer kunderna tillgodo i form av ökad tillförlitlighet och förbättrade prestanda. För mig är fortfarande toppen på tvåtaktsutvecklingen Yamahas tripplar - effektiva, hållbara och trevliga. Att de som hade de bästa tvåtaktarna helt gick över till fyrtakt säger en del tror jag.

Just det - melmaq: Jag skall försöka hitta några kalla siffror på hur mycket Rotaxmotorerna rasar egentligen - ett besök på en skoterverkstad häromdagen indikerade att problemet faktiskt är stort.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Om man ser hur ägarna beskriver sina e-tecmotorer så är ju bränsleförbrukningen under hård körning inget att skryta med,
hehe jo man har ju hört om BRP´s drömsiffror agn bränsleförbrukningen, 1,8L/mil för deras 800, fet chans eller hur? detta måste ju vara under touring tänker man. Eller hur? så man kan ju inte säga att de skryter med bränsleförbrukningen under hårdkörning?

Men så till Fakta då, Sveriges seriösaste snöskoter-test tidning kör ju vad som kallas BLS, bästa ledskoter. Detta är väldigt väl uppstyrt och kontrollerat för att få så lika förutsättningar som möjligt för alla deltagande skotrar.

Bränsleförbrukningen där ska och påpekas dock vara skev, eftersom maskinerna pressas med vad som beskrivs som fullgas 90% av körtiden, och bara några få km´s med lugn körning.

Så till siffrorna
Skidoo MXZ X-RS 600H.O e-tec 1,74L/mil
Lynx Rave RE 600 e-tec 1,85L/mil
Skidoo MXZ X-RS 800R e-tec 1,92L/mil
Yamaha Phazer R-TX 2,17L/mil
Arctic Cat SnoPro 500 2,41L/mil
Lynx Rave RE 800R e-tec 2,55L/mil
Yamaha FX-Nytro R-TX 2,57L/mil
Polaris Shift IQ 550 136 2,64L/mil
Yamaha Apex SE 2,74 L/mil
Arctic Cat Crossfire 8 Sno Pro LE 2,97L/mil
Arctic Cat F8 SnoPro 3,06L/mil
Polaris Shift IQ 600 136" 3,10L/mil
Polaris 800 Rush Pro-R 3,15L/mil
Polaris 600 Rush Pro-R 3,16 L/mil

Och som du säger, tyvärr är hållbarheten hos 2-t inte förändrad. Vore ju iof lustigt den dagen då sprickor i chassiet och sprängda remmar bevisas bero på takten under huven, eller hur?
Jag tycker dock de är underligt att de sänks priserna på 4t har en Apex X-TX verkligen varit dyrare än 162.900:- (rek. pris), eller en phazer varit billigare än 89.900:- ? men de e som du säger, efterfrågan, högre tillförlitlighet och prestanda sänker priserna!

och ja! Nu när du är SnowmobileCrew så kan du väll lägga upp iden på bordet att ni ska ringa runnt till alla märkesvärkstädet och få dem att berätta vilket märke/modell som måste repareras ofta!
Verkligen ett reportage jag vill läsa.

Och ja 2t vs4t, kika in där också, de verkar som att ganska många väntar på fakta som du har hävdat ganska länge nu.

Åter till 2012, fan va fränt om Arctic Kunde ha sin succé fyrtaktsturbo i fler modeller!
FRÄNT

S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Du kan inte ha läst mina inlägg på andra håll särskilt noga för då hade du vetat att det inte finns många som är hårdare anhängare av kapitalism och fri konkurrens än vad jag är. Hade jag fått bestämma så hade inte Sverige sett ut som det gör idag, inte ens nära. Trust me ;) Aja, det här börjar bli fööör OT. Jag kommer tillbaks när Arctic och Polaris släppt sina Line-Up:er. Speciellt Arctic är såååå spännande alltså! Kan knappt bärga mig.

melmaq:
Nu får du ta över här :p Du sköter ju det hela alldeles lysande!

Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Självklart är allmän hållbarhet inte beroende av vilken motortyp som sitter monterad, den beror på hur stora marginaler man haft vid konstruktionen helt enkelt. Många konsumenter tittar bara på orden LÄTT, LÅNGT och HÖG EFFEKT. De efterfrågar inte FUNKTION och HÅLLBARHET eftersom det inte syns i broschyren.

Däremot kan man ju fundera på vibrationernas betydelse för hållbarhet hos lager mm, där har de stora tvåtaktstwinnarna slagit i taket tror jag. En trippel ger vi betydligt mindre vibrationer, men väger å andra sidan en aning mer osv. Allt är en fråga om konstruktion.

Modell att repareras ofta är tex Rotax serie III, särskilt 800. Det kan nog varje skoterverkstad bekräfta.

Jag hoppas också att det kommer fler turbo/kompressormotorer, gärna i de lättare segmenten.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.297
1.117
113
Stora Blåsjön
Rotax 800 kommer att hålla betydligt bättre när (om) de får till remproblemet. Finns inget som dödar en motor snabbare än remtråd lindat mellan variatorn och packboxen på motorn. Tror även det är därför just 800an har mest problem med lagren på pto sidan. Visst vibrationer och kraft har en inverkan också, men tror det största problemet fortfarande är att packboxen börjar läcka rätt snabbt så att det enda som smörjer lagret försvinner.