Nytt till 2012?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Många konsumenter tittar bara på orden LÄTT, LÅNGT och HÖG EFFEKT. De efterfrågar inte FUNKTION och HÅLLBARHET eftersom det inte syns i broschyren.
Sant! Men och det är ju ett personligt val, antingen nöjer man sig med de som funkar, eller så tar man chansen och köper det som är konstaterat av andra att vara en bättre produkt, som ger mer glädje trots huvudverken den kan komma att anbringa.

Hitintills så är det bara Scandicen för 2012 som är släppt i Brp´s sprängskiss-sida, men jag hoppas ju verkligen att de har förändrat variatorbestyckningen tills i år.

Som du säger så har ju en trippel en jämnare gång och jag skulle gärna vilja se hur en modern DI 2-T Trippel hade fungerat, om man bortser från dödvikten i motorn, cylindern, toppen, vevhuset och kyarvätskan, så tillkommer mer roterande massa i förhållande till en 2cyl i samma volym. Ju tyngre roterande massa du har desto mer elimineras ev. vibrationer som skulle uppkommit med en lägre roterande massa.

Just därför så sitter startkransen monterad från fabrik på flera TRA variatorer, för att bidra till en jämnare och mer vibrationsfri gång på vevaxeln. Vill man ha en maskin som snabbt kan varva upp, ex, en skotercross, då har man en lättare variator TRA Racing Lite, och så tar man bort eller förminskar massan på svänghjulet på magsidan, detta bidrar dock, kan bidra, till förkortat liv på vevlagren.

Ock som Asker säger, sprängda remmar är allas fiende.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En trecylindrig tvåtaktare har ju jämna tändimpulser, dvs den är utbalanserad rent förbränningsmässigt. Däri ligger största fördelen, skillnaderna i vikt är nog försumbara, jag tror inte att en SRX700-motor väger så mycket mer än en tvåcylindrig 800 från samma år och samma effekt (om det ens finns någon)...

Men visst finns det trecylindriga E-tecmotorer i utombordarna? Fast då med helt annan litereffekt. Det finns ingen anledning att tro annat än att de går väldigt jämnt och fint, man blir som många sagt imponerad när man startar en e-tec första gången. Trots 20 minusgrader går den fullständigt jämnt från första början. Den delen av saken fungerar, de skulle ha haft bättre bottendel att montera den på bara. Jag skulle tex gärna ha e-tecinsprutning på min 700-trippel... *smaskens*

Sprängda remmar är ju en effekt av hög effekt och flex, möjligen på variatorkonstruktionen också. Möjligen kommer vi också att få se andra lösningar än gummiremmar framöver.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Så du menar att de skulle utveckla en helt ny 2t-motor som ersättning för 550 samtidigt som de lanserar ACE600 i samma segment? De har ju redan e-tec 600 och vill absolut inte ha någon som släpper ut mer skit än vad den gör. 550-n får nog streta på så länge folk köper, ungefär som Yamaha fortfarande säljer Viking III och Bravo i Nordamerika.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
är inte 550´n väldigt skitig?
det är väll inte omöjligt med en ny 340 f :) DI
för att sätta i liknande freestyle chassiet.

Grejen med DI var att de VAR svårt att snickara ihop bränslelevereringssystemet, nu är de gjort, så de blir ju kunna sätta de på mindre motorer än 600CC också..

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
En trecylindrig tvåtaktare har ju jämna tändimpulser, dvs den är utbalanserad rent förbränningsmässigt. Däri ligger största fördelen, skillnaderna i vikt är nog försumbara, jag tror inte att en SRX700-motor väger så mycket mer än en tvåcylindrig 800 från samma år och samma effekt (om det ens finns någon)...

Men visst finns det trecylindriga E-tecmotorer i utombordarna? Fast då med helt annan litereffekt. Det finns ingen anledning att tro annat än att de går väldigt jämnt och fint, man blir som många sagt imponerad när man startar en e-tec första gången. Trots 20 minusgrader går den fullständigt jämnt från första början. Den delen av saken fungerar, de skulle ha haft bättre bottendel att montera den på bara. Jag skulle tex gärna ha e-tecinsprutning på min 700-trippel... *smaskens*
ja inget slår ju en trippelsång, enligt mig är just ljudet det som stör mig mest på moderna 2-taktare, twinnarna låter inge skönt.
då e-tec 600 verkar funka bra men 800 känns som gränsen är för töjd kanske en 700 kan vara lagom.
skulle det finnas 700 trippel E-tec skulle jag allvarligt överväga börja åka 2-takt igen.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
måste hålla med dig på den punkten. tycker inte att dagens twin 2t låter bra alls. då äre mkt fränare ljud i t.ex. nytron å för att inte tala om gamla vipern :p

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det skall nog mycket till om det skall satsas på helt nya motorgenerationer när det gäller tvåtakt idag med tanke på att avgaskraven lurar runt hörnet... Tyvärr, kanske många skulle säga. Men helt klart är det ditåt vi går.

Åker själv Yamahatrippel 700 och anser att det är en närapå optimal motor för min typ av skoteråkning, dessutom anses den mycket hållbar (Redtop) så jag får väl anses vara jävig, kanske. Nog för att jag brukar argumentera för att framtiden tillhör fyrtakt, men det betyder inte att jag inte uppskattar en härlig tvåtaktare. Men 2012 och framåt kommer sannolikt nyheterna på fyrtaktssidan.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
3 dagar kvar till yamaha släpper sina:p tror inte det kommer komma annat än kanske eps på vectorn å nytron.

men hoppas som fan!

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Diamond Drive är ju Arctics produktnamn på en vanlig planetväxel... så att den kommer att heta "Diamond Drive" ser jag som rätt osannolikt... ;) Den kommer säkert att ha någon fräsig trebokstavsakronym typ "YPGS" (Yamaha Planet Gear System) :D :D

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag skulle säga att risken för att de infettade vevlagrens packboxar finns där avsett motorvolym, även om 800 tycks vara i särklass.
Om man ser hur ägarna beskriver sina e-tecmotorer så är ju bränsleförbrukningen under hård körning inget att skryta med, samtidigt som hållbarheten är mycket sämre än en konventionell tvåtaktare med oljesmorda vevlager. Oljeförbrukningen tycks ju inte heller vara särskilt liten. Så var det med den "miljövinsten" i verkligheten. Dvs den är inte färdigutvecklad för snöskoter. Och det gäller inte bara e-tec, utan Rotax serie III i allmänhet.
Tror knappast alla E-tec motorer har sådana propaganda problem, 600E-tec och 800 E-tec är faktiskt två olika motorer..
Har en bekant som jag kör med varje helg, han äger en Renegade -09:a och lyssna noga nu för detta måste låta som science fiction; han har inte bytt drivrem sen den var ny. Den drar knappt någon olja (4liter under hela förra säsongen ända from tills nu feb -11) plus att den går snålt som en gammal Yamaha DT50...pluggad med kromade backspeglar. En annan indikering är att det finns få trådar om specifika E-tec 600 motorproblem? Rätta mig om jag är ute å cyklar..

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nä, jag satt precis och surrade med en kompis om detta: 600 E-tec verkar vara en kalasmotor på alla sätt, medan 800 E-tec har långt kvar... utom effektmässigt då.

Jag skulle definitivt våga köpa en 600 E-tec, men aldrig en 800 E-tec.

Alltså, det verkar inte vara E-tec i sig utan teknikens applicering på 800-an. Kan ju gissa att marknadens effekthysteri har en viss inverkan här också. Kan du inte uppvisa +150 hk är du rökt, oavsett hur bra den är i verkligheten...