Nytt på Leden!

bodenskoter

Ny medlem
2 feb 2011
4
0
1
Jo du silly bear nog var de dåliga leder men nu hoppas vi på att föreningen kommer i gång igen. Problemet är bara att få folk att ställa upp och hjälpa till med sladdning. vi har ju ca 32 mil som ska underhållas. men vi hoppas de ska lösa sig.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Jo jag förstår det har hört att det varit lite si och så med den ideella verksamheten runt Heden, Hedens If har tydligen haft problem att hitta folk som vill hjälpa till i föreningen

Hade jag bott kvar där uppe hade jag gärna hjälpt till med lederna
 

Cathastrophix

Aktiv medlem
1 apr 2006
62
0
6
Sladdat från Kassjö mot Hissjö och mot Brattby ikväll. Möte en kille som kört från Umedalen via Brännland till Kassjö släpandes en lastpall efter skotern. Tänk om fler kunde dra en sladd emellanåt...
 

snwg

Medlem
24 dec 2010
18
0
1
Karlstad
Premiär sladdning och spårdragning med nya STG-50 från "Allyouneed".
Tog ett tag innan man kom på hur känslig inställningen med kättingarna var. Blev slätt som ett salsgolv efter några vändor.
 

Attachments

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Har varit ute på premiär turen med nya sladden. Sladden har skoteråkare från byn samlat ihop till.
Sladden är inte flång ny men endast gått 2-3 gånger, så nyskick alltså! :D Fungerar klockrent och lederna blir
underbara. Går inte alls så tungt som vi trott, dock över vägar kan den hugga lite. Men bara veva upp bladen
så går det bra. Kul är det i alla fall att vi samlat ihop till en sladd själva.
Tack alla som har bidragit!
Ledansvarig Fredrik i Oppala (Gävle)


By bouvin at 2011-02-20

By bouvin at 2011-02-20
 

Humlas

Aktiv medlem
17 mar 2006
68
0
6
Premiär sladdning och spårdragning med nya STG-50 från "Allyouneed".
Tog ett tag innan man kom på hur känslig inställningen med kättingarna var. Blev slätt som ett salsgolv efter några vändor.

Funkar den bra? Vilken bredd skaffade ni?
Har lagt fram förslag till Friluftsfrämjandet i Arvika att införskaffa en sådan.

Har ni hunnit testa om den klarar att göra fina spår i ett isigt och hårt före.

Anders
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Täntke höra hur det fungerar att dra sladden med nytron? Är det inte rungt? Tänkte när jag varit ute och sladdat med klubbens RS Viking och Snowmover känns det tungt...
Idag var jag ute en sväng med sladden och gjorde lite fint.
Det var leden mot Gardsjönäs och Magasjön från Slussfors som jag sladdade.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Täntke höra hur det fungerar att dra sladden med nytron? Är det inte rungt? Tänkte när jag varit ute och sladdat med klubbens RS Viking och Snowmover känns det tungt...
Hej.
Det fungerar bra att dra sladden med nytron jag har nog haft sladden bakom i ca 150 mil på de åren jag haft skotern och den tuffar på fint ligger på runt 4700-5100 varv när man ligger i ca 20-25km/h till denna vintern så har jag drevat ner nytron 2 kugg på lilladrevet men det har fungerat bra innan också. Det som är lite besvärligt är när det är långa branta isiga backar då kan man få behöva höja upp sladden innan för annars så spinner den bara. Är det inte lågväxel på Vikingen eller är det en av de första modellerna utan lågväxel?
 

snwg

Medlem
24 dec 2010
18
0
1
Karlstad
Funkar den bra? Vilken bredd skaffade ni?
Har lagt fram förslag till Friluftsfrämjandet i Arvika att införskaffa en sådan.

Har ni hunnit testa om den klarar att göra fina spår i ett isigt och hårt före.

Anders
Hej

Vi har bara kört den i nysnö. Den bygger lite på att kambladet drar/river med sig snö. Vet inte hur den klarar hård snö men då får man väl ställa bladet lågt.

Insamlarvingen fungerar suveränt och drar in snö i spåret/leden.

Vi valde den smala varianten 150 cm men den är 165 i yttermått så man får hålla rent på träd och buskar. Ganska lång så det är att hålla ut i kurvorna som med en husvagn. Vi har ett ganska slingrigt 7.5:km spår med några korta branta backar men det har funkat bra med STG:n.

Välj dragavlasning då det hjälper till att höja bladet när det går tungt eller du håller på att fastna.

Jag beställde bara skärstål till mittersta spårplattan men har redan beställt till de övriga två då det ger fler varianter att lägga spår.

Kör man några varv och bara sladdar först så får man riktigt bra stavfäste, även i djup nysnö.

//Stefan
 

Attachments