många yngre som har nya fina skotrar

Spexx

Medlem
8 sept 2007
24
0
1
Allt jag försöker säga är att dom som redan har jobb och har gått ut skolan med fast månadslön kan ju sitta här och predika bäst dom vill. Men visst, kanske måste flytta upp till kiruna för där verkar det ju finnas jobb i sandlådan (gruvan).
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Vet ni vad Sveriges största sjukdom är?

Avundsjuka :D hahah och den här tråden är så infekterad av det att det tom blir underhållande att läsa..

Seriöst, vem bryr sig om vad någon annans unge har för skoter? Om nån liten nytagare till förarbeviset gasar omkring på nyaste ski-doon,ac,polaris osv vad spelar det för roll? Fine by me, det drabbar ingen fattig...
Vad dukti du är popobobo:p Du kanske ska klappa dig själv på huvet också. Hhaha
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
OjOjOj vad ni har varit duktiga jobbat ihop era pengar *Klappar på huvudet*.. (som vi 98% av resten av befolkningen gör dagligen) *suck*

Säger som jag sa i början av tråden, Sköt dit eget å skit i andra!

Det är är ju bara forumets största skryt och skrön tråd där den ena måste överträffa den andra..
hahaha
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Ja men vafan vadå inte kan få jobb? skärp er!

Givetvis (i det flesta fall) kan du inte ha ett fast jobb under skoltiden. Men vikariat finns det en uppsjö utav överallt, även om alla inte ligger ute på ams.se (arbetsförmedlingen).
Det är ju bara själv ringa runt, det finns säkerligen alltid något ställe där man kan få dra lite extra knäck under eftermiddagar, helger och lov, det är inte bara sommarlovet, man får jobba annars också, jag lovar det är sant?!? (inse ironin).

Dessutom får man chansen att få in en fot i företaget eller arbetsplatsen man jobbar på vilket kan om man har tur leda till en tillsvidare anställning efter skola osv.

Dessutom gör arbetslivserfarenhet jäkligt mycket när man senare i livet ska söka jobb, jäkligt mkt! Så jag säger bara, passa på att söka allt ni får och även om det inte ligger utannonserat så kan man själv ringa runt och visa intresse.

Tycker bara synd om de som inte klarar av att ta hand om sig själva och får allt serverat på silverfat.. Seriöst jag vet av ett fåtal personer i 30-35års åldern som fortfarande bor hemma, maten serverad varje dag, inga utgifter för boende osv, ja menar vafan är de.. tragiskt..

Men det jag menar på är att den här tråden handlar ju bara om vem som är mest bortskämd eller vem som är så jättejättejätte duktig att dom faktist har jobbat en sommar eller två, "jag har tjänat xxxxkr och jag har sålt xxxx saker och jag ska jobba xxx dagar till" osvosv..
Får man verkligen jobba om man går i skolan? Öhhh är inte det barnarbete eller slaveri typ? :O (ironin där också)

Ta nu inte det här som att jag gnäller emot men ni måste väl själva erkänna att tråden skapar mer osämja än givande läsning? det är ju bara folk/ungdommar/snorungar som vill få det bekräftat för sig själv hur "duktig" man är, eller är det bara bortförklaringar?


Jamen om någon skriver att en 15 åring inte kan ha tjänat ihop till en skoter för x antal kr ensam så måste ju den 15åringen få förklara att och hur han gjort det OM han har det.
 
R

Robin

Tronic: Alla har inte nej, MEN långt ifrån alla försöker ens, men vist om man lever på mamma å pappa så gör det, jag kunde inte bry mig mindre, jag har mitt eget liv att sköta..

Purk: Nej givetvis får du inte en månadslön i handen, men det är fan så mkt bättre än att sitta på hemma och tycka synd om sig själv å snacka skit om polarna som får i och så mkt leksaker.

Spexx: Bara och komma upp här finns det jobb och fina slantar, så slipper ni predika om hur jobbigt det är att vända på varenda liten slant ni tjänar för att köpa sig en snöskoter när polaren får allt serverat med guld i mun..

Summit 800ho: Ja vist är jag duktig, förtjänar ett diplom och kexchoklad minst.
Vad är då skillnaden för dig om din polare jobbat som ett svin när han var 15 bast och tjänat ihop en skoter åt sig själv eller om han får en av sina föräldrar? Spelar det någon roll för varesig dig eller din omgivning, förutom att skitsnacket flyter på..

Seriöst efter sida nr2 så har det enbart handlat om var och en som ska få bortförklara sig och tycka att "jag är då inte bortskämd jag har gjort si och jag har gjort så"

Ren och skär avundsjuka är vad tråden lever på, Skärp er förfan å sköt ert eget liv innan ni börjar gnälla på andra som har jobb eller andra som är bortskämda som få.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Detta börjar bli intressant.
Jag säger som summit_800ho. Låt dom som har en värstingskoter och är 2,3,4,5 eller 16år förklara sig om dom vill, vissa verkar ju så j*vla avundsjuka för att dom som är yngre eller i samma ålder har pengar till en dyr skoter.
 
Last edited:

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
Sverige är FAn det mest avundsjuka land som finns, sen är det en ***** sak som jag inte heller direkt fattar. till exp, om Kalle Svensson vinner 3miljoner på Bingolotto så apploderar publiken, men när Kalle Jönsson sitter och sliter dag ut dag in och tjänar 50k i månaden, då blire ett ***** gnäll.......

JÄVLIGT SJUKT LAND!!
 
Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Låt dom som har en värstingskoter och är 2,3,4,5 eller 16år förklara sig, vissa verkar ju så j*vla avundsjuka för att dom som är yngre eller i samma ålder har pengar till en dyr skoter.
Varför ska vi tvinga yngre att ursäkta sina eller sina föräldrars prioriteringar?

Face it. Det handlar bara om prioriteringar.

Pelle, 23 år gammal med sambo och två barn, två bilar, lägenhet i city samt en ET340 väljer att gnälla ut på ett internetforum därför att andra har nya fina skotrar. Jobbar som revisor samt att tjejen har avslutat sin utbildning till civilekonom om ett år.

Rätt? Nej din jävel. Tjejer och grejer kostar. Det är ett ***** underhåll på de små liven(tjejer). Du måste komma ihåg födelsedagar och betala när ni är ute. Du har en lägenhet i city och två bilar. Sånt kostar, fatta. För att inte tala om ungar. Folk verkar tro att man blir rik på barnbidraget. Sen får de ungar själv och verkligheten kommer ikapp. Det är blöjor och leksaker, mat och lite mer blöjor. När de blir äldre ska dem ha kläder och smink och grejer. Och då snackar vi bara om tjejer, killarna ska ha moppar och epor, samt sprit för att kunna ragga upp det täcka könet.
Lägg till att barn oftast kommer i början av ditt och sambons förhållande. Ni har just investerat i bostad och mer praktisk bil(du lär inte behöva de där 200hk extra och avsaknad av både två dörrar och kombiutrymme nu när du har tjej:bawling:), därför är ni nu skuldsatta upp över öronen. Kombinera det med att kostnaden för ungar ökar med åren så har det tagit 10-15 år innan ni är ikapp med ekonomin och kan leva drägligt. Lägg därtill att ni tvunget ska till Bahamas varje år för att överhuvudtaget kunna kalla ert liv för mänskligt.

Oskar, 20 år gammal. Gick just ut ett hantverksprogram. Började jobba direkt efter skolan och bor hemma hos föräldrarna. Direkt efter att han gick ut skolan tog han ett lån och köpte en BMW 320 -99. Skitbillig(japp, vissa bmw:s är i rätt prisklass), för att kunna ragga runt med sina kompisar på fredagkvällarna. Ibland kör han till grannkommunen bara för att köpa en mjukglass. Sen började han att jobba hårt. Gärna på helger för att få OB. Inte alls ovanligt med månadslöner på 35 laxar före skatt nu när han jobbar hårt. Han har låga levnadskostnader, bor hemma och tar med sig matlåda till jobbet. Därför sparar han undan rätt mycket pengar. När han ansåg sig ha tillräckligt med pengar sprang han upp till den lokala bombardierhandlaren och beställde en ny rev 800 xp samt lite godis till den. Förvånade snubben bakom disken med att langa upp rätt antal laxar kontant när betalningen skulle ske. Har en stadig kompiskrets samt inte allt för lite kjoltyg. Brukar flörta diskret med en av tjejerna i kompiskretsen och han tror att det finns lite ömsesidig attraktion mellan dem. Brukar ibland ha henne sittandes på bönpallen när kompisgänget är på skotertur. Brukar inte semestra så ofta utan det blir väl varannat år men i år ska Oskar och hans kompisar ner till Kreta för där ska det tydligen vara hålligång.

Oskar har ett höginkomstjobb och lite utgifter. Han betalar inget för boende och han är ofta snål med mat. Matlåda samt att mamma brukar laga middag åt honom. Ibland äter han dock ute eller hos en kompis. Man brukar säga att pengar inte avgörs i inkomsterna utan i utgifterna. Oskar har låga utgifter, ovanligt låga samt en ovanligt hög inkomst. Därför kan han satsa på att köpa en bil direkt efter skolan och snabbspara ihop en skoter sådär. Han har råd att betala för sig under krogrundorna och han har inga problem med att åka taxi under sådana.


Micke, 55 år gammal. Lyckligt gift med Karin 51 år. Bor i villa i utkanten av stan. Egenföretagare i åkeribranchen. Två utflugna ungar varav den ena har egna barn på gång samt en riktigt trevlig sambo. Micke tycker det är trevligt att småprata med dotterns sambo eftersom att han själv har företagsplaner och utöver det är både allmänbildad och lätt att tala med. Han har själv två bilar. En BMW 325d Touring som frun använder som pendlarbil och shoppingvagn och en Mercedes 250 cdi kombi som han själv använder till jobbet och under den vanliga bilsemestern varje sommar med Karin. En husvagn och en snöslunga. Har två skotrar, en Arctic Cat Bearcat som han låter frun köra med när de använder två skotrar eller så kör han den själv när Karin sitter i pulkan, samt en Ski-doo summit 1000 som han köpte när den var ny bara för att vara värst på husvagnscampingen.

Egenföretagare med hög inkomst. Låga utgifter därför att alla grejor redan är betalda. Nu är det bara underhållet som kostar. Skotrar är något som Micke kan unna sig själv som en belöning på slutversen av ett hårt arbetsliv och för de pengar som blivit över sedan allt annat är betalt.


Sensmoral: Allt handlar om prioriteringar. Sopa framför din egen dörr innan du säger åt andra att vara måttliga i sina inköp. Sen, Hell with svensk jantelag. Ni köper inte grejer för andra, ni köper åt er själva. Därför: snåla inte.
 

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
Varför ska vi tvinga yngre att ursäkta sina eller sina föräldrars prioriteringar?

Face it. Det handlar bara om prioriteringar.

Pelle, 23 år gammal med sambo och två barn, två bilar, lägenhet i city samt en ET340 väljer att gnälla ut på ett internetforum därför att andra har nya fina skotrar. Jobbar som revisor samt att tjejen har avslutat sin utbildning till civilekonom om ett år.

Rätt? Nej din jävel. Tjejer och grejer kostar. Det är ett ***** underhåll på de små liven(tjejer). Du måste komma ihåg födelsedagar och betala när ni är ute. Du har en lägenhet i city och två bilar. Sånt kostar, fatta. För att inte tala om ungar. Folk verkar tro att man blir rik på barnbidraget. Sen får de ungar själv och verkligheten kommer ikapp. Det är blöjor och leksaker, mat och lite mer blöjor. När de blir äldre ska dem ha kläder och smink och grejer. Och då snackar vi bara om tjejer, killarna ska ha moppar och epor, samt sprit för att kunna ragga upp det täcka könet.
Lägg till att barn oftast kommer i början av ditt och sambons förhållande. Ni har just investerat i bostad och mer praktisk bil(du lär inte behöva de där 200hk extra och avsaknad av både två dörrar och kombiutrymme nu när du har tjej:bawling:), därför är ni nu skuldsatta upp över öronen. Kombinera det med att kostnaden för ungar ökar med åren så har det tagit 10-15 år innan ni är ikapp med ekonomin och kan leva drägligt. Lägg därtill att ni tvunget ska till Bahamas varje år för att överhuvudtaget kunna kalla ert liv för mänskligt.

Oskar, 20 år gammal. Gick just ut ett hantverksprogram. Började jobba direkt efter skolan och bor hemma hos föräldrarna. Direkt efter att han gick ut skolan tog han ett lån och köpte en BMW 320 -99. Skitbillig(japp, vissa bmw:s är i rätt prisklass), för att kunna ragga runt med sina kompisar på fredagkvällarna. Ibland kör han till grannkommunen bara för att köpa en mjukglass. Sen började han att jobba hårt. Gärna på helger för att få OB. Inte alls ovanligt med månadslöner på 35 laxar före skatt nu när han jobbar hårt. Han har låga levnadskostnader, bor hemma och tar med sig matlåda till jobbet. Därför sparar han undan rätt mycket pengar. När han ansåg sig ha tillräckligt med pengar sprang han upp till den lokala bombardierhandlaren och beställde en ny rev 800 xp samt lite godis till den. Förvånade snubben bakom disken med att langa upp rätt antal laxar kontant när betalningen skulle ske. Har en stadig kompiskrets samt inte allt för lite kjoltyg. Brukar flörta diskret med en av tjejerna i kompiskretsen och han tror att det finns lite ömsesidig attraktion mellan dem. Brukar ibland ha henne sittandes på bönpallen när kompisgänget är på skotertur. Brukar inte semestra så ofta utan det blir väl varannat år men i år ska Oskar och hans kompisar ner till Kreta för där ska det tydligen vara hålligång.

Oskar har ett höginkomstjobb och lite utgifter. Han betalar inget för boende och han är ofta snål med mat. Matlåda samt att mamma brukar laga middag åt honom. Ibland äter han dock ute eller hos en kompis. Man brukar säga att pengar inte avgörs i inkomsterna utan i utgifterna. Oskar har låga utgifter, ovanligt låga samt en ovanligt hög inkomst. Därför kan han satsa på att köpa en bil direkt efter skolan och snabbspara ihop en skoter sådär. Han har råd att betala för sig under krogrundorna och han har inga problem med att åka taxi under sådana.


Micke, 55 år gammal. Lyckligt gift med Karin 51 år. Bor i villa i utkanten av stan. Egenföretagare i åkeribranchen. Två utflugna ungar varav den ena har egna barn på gång samt en riktigt trevlig sambo. Micke tycker det är trevligt att småprata med dotterns sambo eftersom att han själv har företagsplaner och utöver det är både allmänbildad och lätt att tala med. Han har själv två bilar. En BMW 325d Touring som frun använder som pendlarbil och shoppingvagn och en Mercedes 250 cdi kombi som han själv använder till jobbet och under den vanliga bilsemestern varje sommar med Karin. En husvagn och en snöslunga. Har två skotrar, en Arctic Cat Bearcat som han låter frun köra med när de använder två skotrar eller så kör han den själv när Karin sitter i pulkan, samt en Ski-doo summit 1000 som han köpte när den var ny bara för att vara värst på husvagnscampingen.

Egenföretagare med hög inkomst. Låga utgifter därför att alla grejor redan är betalda. Nu är det bara underhållet som kostar. Skotrar är något som Micke kan unna sig själv som en belöning på slutversen av ett hårt arbetsliv och för de pengar som blivit över sedan allt annat är betalt.


Sensmoral: Allt handlar om prioriteringar. Sopa framför din egen dörr innan du säger åt andra att vara måttliga i sina inköp. Sen, Hell with svensk jantelag. Ni köper inte grejer för andra, ni köper åt er själva. Därför: snåla inte.
Nu har du fått skriva av dig :aetsch:
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
arjeplogarn hur kan du få "låt" till "tvinga"? Alla bestämmer över sig själv. Och som du säger, allt handlar om prioriteringar. Hade jag velat lägga alla pengar på en fin moppe så visst hade jag kunnat det. Nu kanske jag har en fin moppe ändå men den har inte kostat mig mycket (har haft cross atv m.m som jag köpt billigt och sålt dyrt). Jag vill lägga alla mina pengar på en fin skoter ist och ska görat också
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Därför att det du skrev uppfattas som tvång helt enkelt.
Visst, det är inget tvång. Men ser fortfarande ingen mening till att yngre människor ska få försvara sin privatekonomi.
Hur kan DU tycka att det är bra för ungdomar att behöva försvara ett skoterval?
Visst, fråga hur det gick till att få råd med den där skotern, gör det. Men inte i mening av att vederbörande ska behöva försvara sig.

Japp, jag skrev jävligt omständigt men jag ville inpränta betydelsen av prioriteringar.
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
jag är 16 och har köpt en f5 för 40 , jag har jobbat i tre sommrar med skogsplantering osv. och mor och far betalar inte ett öre.

många av mina kompisar som är ungefär lika gamla som jag har också gjort så och jag tycker inte det är så konstigt .. :/
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Därför att det du skrev uppfattas som tvång helt enkelt.
Visst, det är inget tvång. Men ser fortfarande ingen mening till att yngre människor ska få försvara sin privatekonomi.
Hur kan DU tycka att det är bra för ungdomar att behöva försvara ett skoterval?
Visst, fråga hur det gick till att få råd med den där skotern, gör det. Men inte i mening av att vederbörande ska behöva försvara sig.

Japp, jag skrev jävligt omständigt men jag ville inpränta betydelsen av prioriteringar.
Men som sagt så har jag inte skrivit att man måste, vakna!
Vill man så gör man det, vill man inte så behöver man inte.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men som sagt så har jag inte skrivit att man måste, vakna!
Vill man så gör man det, vill man inte så behöver man inte.
Nej, det har du inte och det har jag inte påstått annat än i första inlägget varefter du rättade mig. Det enda jag har sagt är att det kan uppfattas som så. Sen var heller inte mitt stora inlägg riktat mot dig mer än första meningen utan snarare mot en attitys jag märkt av i tråden. Jag är vaken.

Nu talar vi samma språk. Hade du bara använt den sista meningen från början så hade vi aldrig haft denna dispyt.
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Själv har jag iafl sommar jobbat 2 sommrar och och nått lov plus en drös med affärer. Jag kör en v-max och har även båt flakmoped trampmoped. Jag har betalat allt själv!