många yngre som har nya fina skotrar

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
fast är man smart så begär man jämkning:) det gjorde jag iår, jag jobbade ihop nått på 20 så jag viste attja skulle få skatta men jag begärde jämkning så skattade endast 10%!
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
När man är ung har man helt enkelt inte så många fasta utgifter utan kan lägga det mesta på hög. De som får en helt ny skoter av sin egenföretagare till förälder eller liknande känner jag mig lite sur på, eller ja rentav avundsjuk. Har man däremot fått tillgång till sina sparpengar eller har fått ihop en fet sommarjobbslön är det förklarligt att det står en fyrtiotusenkronorsskoter på tomten.

Själv har jag fått ta över en -90:s Prowler 440 mot att jag kostar på farsans skoter lite, samt att renoveringen av 440 (600) går på en tio papp eller nåt. :)

17 399:- total inkomst under året är det förresten som gäller när man skall slippa skatten. Klarar mig undan med ett par hundringar.
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Per år alltså. Så tjänar man under de 17400:- per år så är det skattefria pengar.. Allt utöver detta betalar man skatt på som vanligt.
Rätta mig om jag har fel, men jag tror bestämt att om man tjänar över 17400 kr, får man skatta på hela skiten, inte bara på det som du tjänar utöver de 17400 ? Eller var det kanske det du menade? Förstod inte riktigt :p
 

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Rätta mig om jag har fel, men jag tror bestämt att om man tjänar över 17400 kr, får man skatta på hela skiten, inte bara på det som du tjänar utöver de 17400 ? Eller var det kanske det du menade? Förstod inte riktigt :p
Nej det stämmer inte. Det var som jag skrev tidigare.

Tänkt efter en gång till.. Om det var som du skrev så skulle det kunna se ut som följande: Du tjänar exempelvis 17000kr under ett år så skulle du isf inte betala något i skatt och få ut en årslön på 17000kr. Men skulle du däremot "bängla" så att du får ihop exempelvis 18000kr under ett år så skulle du åka på att skatta på alltihop och därmed endast få ut 12060kr vilket inte är så logiskt. Man får inte ut mindre pengar ju mer man tjänar ;)..

Hoppas du (och alla andra som inte redan vet) förstår. Annars är det bara läsa mitt förra meddelande igen och fundera. ;)
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
den skotern som jag ska köpa nu (53000) kommer jag att betala mestadels själv och det som fattas kommer farsan att betala men jaag får betala tillbaks nästa sommarjobb. själv tjänade jag ca 20 000 genom att jobba i skogen. men jag skattar inte (svart) :D:D sen har jag sålt/ska sälja 2 moppar och skotern ca 17 000, så tot betalar jag 37000 av min skoter själv. men då har jag ju en ***** skuld tlls nästa år :( 16 000kr men det är bara att bita ihop. sen har jag nog betalat det mesta själv.

men jag fattar inte att endel kan tycka att bortskämda ungar är några ***** snorungar. JAG ÄR DÅ SÅ J'''' AVUNDSJUK på dom. jag skulle inte tacka nej till att få en skoter
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
"Information
Här berättar vi vad du som studerar och jobbar extra ska tänka på. Blankett SKV 4301 för ansökan om ändrat skatteavdrag (jämkning) följer med foldern.

Vi talar t.ex. om hur du ska göra för att få ut hela lönen utan skatteavdrag om du tjänar mindre än 17 400 kronor. Läs också vad du behöver göra för att få rätt skatteavdrag om du tjänar 17 400 kronor eller mer.
"
http://www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef36800013570/43006farg.pdf
 
D

Deleted member 9532

den skotern som jag ska köpa nu (53000) kommer jag att betala mestadels själv och det som fattas kommer farsan att betala men jaag får betala tillbaks nästa sommarjobb. själv tjänade jag ca 20 000 genom att jobba i skogen. men jag skattar inte (svart) :D:D sen har jag sålt/ska sälja 2 moppar och skotern ca 17 000, så tot betalar jag 37000 av min skoter själv. men då har jag ju en ***** skuld tlls nästa år :( 16 000kr men det är bara att bita ihop. sen har jag nog betalat det mesta själv.

men jag fattar inte att endel kan tycka att bortskämda ungar är några ***** snorungar. JAG ÄR DÅ SÅ J'''' AVUNDSJUK på dom. jag skulle inte tacka nej till att få en skoter
Alla har det olika ställt med ekonomi och man får göra det bästa av situationen.
Jag kände att jag ville ha en ny skoter och valde då att rätta mig efter den prisklassen jag klarade av och då blev det en fläktkyld. Kan vara lite tråkigt på storfjällen, men jag är helt nöjd med skotern

Även fast jag bara är 17 år är jag nu inne på min tredje skoter och man ska veta att det är surt förvärvade slantar. Visst har jag blivit sponsrad av mina föräldrar, men jag känner ingen som har sådana dyra hobbys som jag har, Skoter, Fotografering och Golf. De flesta jag känner har inte råd och jag känner mig lycklig lottad till att ha de extrajobben jag har, då jag kunnat välja och vraka mellan flera jobb och mina arbetstider.

Viljan är allt!
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Alla har det olika ställt med ekonomi och man får göra det bästa av situationen.
Jag kände att jag ville ha en ny skoter och valde då att rätta mig efter den prisklassen jag klarade av och då blev det en fläktkyld. Kan vara lite tråkigt på storfjällen, men jag är helt nöjd med skotern

Även fast jag bara är 17 år är jag nu inne på min tredje skoter och man ska veta att det är surt förvärvade slantar. Visst har jag blivit sponsrad av mina föräldrar, men jag känner ingen som har sådana dyra hobbys som jag har, Skoter, Fotografering och Golf. De flesta jag känner har inte råd och jag känner mig lycklig lottad till att ha de extrajobben jag har, då jag kunnat välja och vraka mellan flera jobb och mina arbetstider.

Viljan är allt!

Satsa på Golfen då. Blir du bra i det så rullar ju pengarna och sponsorprylarna in. Svågern "spelar" golf och är topp 2 här där jag bor och vinner får bra med sponsorprylar och pengar. Blev t.o.m. erbjuden en bil ifjol.
 

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
------------------------------------------------------------------------------------

Oj... att ni ids? Ärne lönt?....eller väntar ni på snön?!
 

alexx

Välkänd medlem
1 dec 2007
116
1
6
Kiruna
ja, det är inte lätt när det är svårt, det är inte så lätt att glädjas åt vad andra har eller får. livet är tyvärr inte rättvist, men visst finns det viktigare saker än skotrar i livet?
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
------------------------------------------------------------------------------------

Oj... att ni ids? Ärne lönt?....eller väntar ni på snön?!

hehe...jag tittar in här då och då. Finns alltid nåt roligt att läsa. Och ja, åtminstone jag väntar på snön.

Jag trodde tråden skulle bli låst för längesen ;)
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Alla har det olika ställt med ekonomi och man får göra det bästa av situationen.
Jag kände att jag ville ha en ny skoter och valde då att rätta mig efter den prisklassen jag klarade av och då blev det en fläktkyld. Kan vara lite tråkigt på storfjällen, men jag är helt nöjd med skotern

Även fast jag bara är 17 år är jag nu inne på min tredje skoter och man ska veta att det är surt förvärvade slantar. Visst har jag blivit sponsrad av mina föräldrar, men jag känner ingen som har sådana dyra hobbys som jag har, Skoter, Fotografering och Golf. De flesta jag känner har inte råd och jag känner mig lycklig lottad till att ha de extrajobben jag har, då jag kunnat välja och vraka mellan flera jobb och mina arbetstider.

Viljan är allt!
precis som jag tänker !
jag har en kompis som säger att han aldrig har råd att tanka. men hur skulle han kunna ha råd med det då han aldrig jobbar. jobbar man mkt tjänar an mkt. vill man tjäna kan man tjäna
 
D

Deleted member 9532

asså ni unga som har dyrgripar; har ni gjort något annat kul än köra skoter? öl o.s.v?
Menar du att vi är ute och super eller menar du andra hobbys?
Jag håller mig borta från alkoholen och lägger min tid på skoter, foto, fiske och golf. Det är det jag tycker är roligast och väljer därför att även lägga mina pengar på detta.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
tycker denna tråd är ganska vriden.
jag säger bara en sak:

Klart grabben ska ha en skoter.!!