"Luktfri" olja?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Maila till Thundercat-1140 och fråga hur de går med proverna som han skulle skicka.

Det här fick jag till svar:

"Det kommer inom 1 vecka el 2 då jag väntar leverans från triboron med nya ettiketter o så."

Så nästa vecka eller veckan efter borde man få provet.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Jag tycker inte Polaris VES II olja luktar så illa, tycker nästan den luktar gott. Själv kör jag på nån Castrol olja som inte luktar speciellt mycket och farsan kör på VES oljan. Och de gånger man hamnat efter han eller startat skotern samtidigt så brukar jag tänka att den luktar "godare" än min.
VES-oljan kör jag på med, inte för att jag tror den är så mycket bättre för VES-portarna än någon annan helsyntetolja men den luktar ganska angenämt =) ..och kläderna luktar inte lika mycket när man har dom hängande inne.

Nackdelen är att den kan vara lite dyr men det där beror nog lite på hur dollarn står, Som dyrast har den legat på strax över femhundringen men förra säsongen sist jag köpte så kostade den strax över 300 spänn tror jag det var (för en gallon 3.75l)
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Tycker att polaris ves olja stinker, kör jag mycket så mår jag dåligt på kvällen, aldrig mer ves olja. Kör på Valvoline durablend olja, funkar bra, min polaris åf har "godkännt" den oljan, dom sålde den själv tidigare.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
det är inte oljan som luktar mest!

-det är alla oförbrända kolväten i vanlig bensin.
prova alkylatbensin ihop med vilken olja som helst och det luktar nästan ingenting.
kostar ca: 1:50 mer/L men d e de värt om man slipper cancer och stinkande kläder
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Besvärligare att tanka alkylat bensin dock ... Jag har aldrig sett en mack som saluför alkylat och köra med 5 liters dunkar känns lite overkill.

Montera avgasrörsförlängare måste vara det bästa alternativet.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Eller så om man inte gillar avgaslukten så låter man kläderna hänga ute nån timma när man kommit hem å få vädra ur.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Besvärligare att tanka alkylat bensin dock ... Jag har aldrig sett en mack som saluför alkylat och köra med 5 liters dunkar känns lite overkill.

Montera avgasrörsförlängare måste vara det bästa alternativet.
nä,på dunk blir det svindyrt. -men i östersund finns det på pump hos okq8
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
En luktfri olja! Det närmaste jag kommit hittills är Bluemarbleoil. Inte helt utan lukt men inte långt ifrån.
 
4

426H

Har kört med ipones jordgubbsolja i 2.5 år. Tycker den funkar bra fast jordgubbslukten kände man mest i början. Man har väl vant sig.
 

Boron

Ny medlem
29 okt 2008
2
0
1
Någon frågade om triboron har något som smörjer och är blandbart med etanol?
Svar ja!
finns 2st alternativ!
Om det ska smörja en 2-taktare
eller alt2 bränslet i en 4-taktare
Gillar inte att privata mail läggs ut med tel!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
det är inte oljan som luktar mest!

-det är alla oförbrända kolväten i vanlig bensin.
prova alkylatbensin ihop med vilken olja som helst och det luktar nästan ingenting.
kostar ca: 1:50 mer/L men d e de värt om man slipper cancer och stinkande kläder
Håller med! Alkylatbensin är kung i skoter. Kan köpas på pump i bland annat Vindeln, Västerbotten (OKQ8). Kostade sist några kronor mer per liter, klart värt det anser jag.
 

El_Hefe1

Semi PRO sledder
9 dec 2008
33
0
0
Umeå
Desiree Fransson körde hela förra säsongen på Triboron, då med 0.4% inblandning. Har precis skruvat isär motorn & kan bara konstatera att det ser MYCKET bra ut.
Hon kommer f.ö att finnas på Arctic Cat Cup tillsammans med Triboron för att presentera deras produkter....

Där kommer även en viss mängd gratisprover att delas ut!

www.dessanfransson.com
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Desiree Fransson körde hela förra säsongen på Triboron, då med 0.4% inblandning. Har precis skruvat isär motorn & kan bara konstatera att det ser MYCKET bra ut.
Hon kommer f.ö att finnas på Arctic Cat Cup tillsammans med Triboron för att presentera deras produkter....

Där kommer även en viss mängd gratisprover att delas ut!

www.dessanfransson.com

Man ska väl köra med 1% blandning?

Jag och en kompis har köpt var sin flaska nu och fler skulle nog haka på om det inte vore så dyrt jämfört med vanlig 2-t olja.
 

El_Hefe1

Semi PRO sledder
9 dec 2008
33
0
0
Umeå
Man ska väl köra med 1% blandning?

Jag och en kompis har köpt var sin flaska nu och fler skulle nog haka på om det inte vore så dyrt jämfört med vanlig 2-t olja.

Yes! Visst är det så. Men det är mest en "säkerhetsåtgärd", för en stor del av alla skoterförare kör ganska lugnt dvs med lite gaspådrag= mindre bränsle/smörjning.
Körde även förra sommaren på Triboron i min YZ 250 & då på 0,2%!!
och JA! det är sant och JA! den går fortfarande som en klocka.

Kan garantera att du inte kommer att bli missnöjd när du provat!
Kommer att fortsätta köra på 0,4% även i vinter.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Yes! Visst är det så. Men det är mest en "säkerhetsåtgärd", för en stor del av alla skoterförare kör ganska lugnt dvs med lite gaspådrag= mindre bränsle/smörjning.
Körde även förra sommaren på Triboron i min YZ 250 & då på 0,2%!!
och JA! det är sant och JA! den går fortfarande som en klocka.

Kan garantera att du inte kommer att bli missnöjd när du provat!
Kommer att fortsätta köra på 0,4% även i vinter.
hmmm...om man kör på 0.5% blandning så kommer man ju spara på att köpa det där jämfört med "vanlig" 2-t olja.

Men det låter för bra för att vara sant.
 

El_Hefe1

Semi PRO sledder
9 dec 2008
33
0
0
Umeå
hmmm...om man kör på 0.5% blandning så kommer man ju spara på att köpa det där jämfört med "vanlig" 2-t olja.

Men det låter för bra för att vara sant.
Beror ju helt på vilken olja du kör på(pris) & vilken inblandning. Kan också säga att sotavlagringar i utblås/grenrör/pipa är minimal. Kolvtoppen har bara fått ytterst tunn/jämn sotavlagring den med.
Stiften har inte slagit igen en enda gång heller....

Mina erfarenheter av detta är enbart positiva, men jag har full förståelse för alla som är tveksamma......som sagt, låter det för bra för att vara sant så är det oftast det........men inte nu, det funkar fanimej. :rock: Annars skulle inte Dessans maskin gå än idag, på samma kolvar som hon kört på hela säsongen.
Var f.ö upp & körde på race school ihelgen & den gick som en klocka!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
hmmm...om man kör på 0.5% blandning så kommer man ju spara på att köpa det där jämfört med "vanlig" 2-t olja.

Men det låter för bra för att vara sant.
Jag tror på detta.
Har själv tre liter hemma för vinterns bruk.

Betalade 1480:- för 20 liter APV-olja förra säsongen, alltså 74:-/liter.
Den kördes med 2.5%.

Triboron kommer jag köra inledande på 1% för att sedan gå ned på 0.5%.
Vid 0.5% har jag alltså 1/5 oljeförbrukning.
0.5 liter Triboron 2T Master kostar 249:-, ett literpris på 498:-.

En liter Triboron tar mig fem gånger så långt som på APV-olja.
Alltså 498 / 5 (99,60:) för motsvarande mängd Triboron.

Ett "literpris" som är 25:- högre kan jag ta, utslaget på 40 liter.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Beror ju helt på vilken olja du kör på(pris) & vilken inblandning. Kan också säga att sotavlagringar i utblås/grenrör/pipa är minimal. Kolvtoppen har bara fått ytterst tunn/jämn sotavlagring den med.
Stiften har inte slagit igen en enda gång heller....

Mina erfarenheter av detta är enbart positiva, men jag har full förståelse för alla som är tveksamma......som sagt, låter det för bra för att vara sant så är det oftast det........men inte nu, det funkar fanimej. :rock: Annars skulle inte Dessans maskin gå än idag, på samma kolvar som hon kört på hela säsongen.
Var f.ö upp & körde på race school ihelgen & den gick som en klocka!
Antar att du är hennes mekaniker, tillika sambo/pojkvän?