"Luktfri" olja?

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Har en kompis som fick köpa triboron genom skolan och kör det i en thundercat 900.
Den ryker inte mycket alls och är faktiskt betydligt mycket rappare på gasen.
 
B

Biosteel

Sv: Triboron funkar ej med Etanol!

Ingen rök (varm motor) och ingen lukt i kläderna. Gråbrunt tändstift (har alltid varit svart) och när jag bytte ena toppen (gängpaj i tändstiftet) var det inte mycket sot på kolven och i toppen. Har bara kört med 0.5% blandning. Men jag tycker man ska prova på någon nyare maskin innan man kan dra några slutsatser. Brorsan ska köpa en MXZ snart så jag kommer väl köra den 80% av vintern (förvaras på min gård ;) ) så får prova i den då.

men då verkar det ju lovande iaf. du får uppdatera med info då :)
 
D

Deleted member 6797

kör på caltex 2 taktsolja 4L för 200kr billig och bra men den luktar gott som fan å inte mycket heller
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Har fått svar nu om Triboron och E85 för er som är intresserad.

Hejsan Andreas!

Ursäkta att det har tagit en stund innan du får svar!

1. Master eller Mega är inte bra för direktinblandning vissa substanser i vätskan separerar efter ett tag i ren etanol.
2. Vi kan tillverka smörjmedel på ren etanol med bor, vi har en redan nu som du fick, men ska den vara som enda smörjmedel till en 2-taktare så måste processen göras om samt testas.( har provat etanol bränsle förstärkaren som enda smörjmedlet i röjsågen i sommras, blandade lite starkt med gått resultat men det var bara ett test körde upp en tank) Men iden med att vara den som har ett rent smörjmedel som ska vara till 2-taktare som går på e85 är lockande. Vi ska undersöka framöver om det finns ett behov på marknaden med att köra på ren etanol.( processen kostar en hel del samt många timmar där alla vill ha en pay-off tid).


Gott nytt år
Mvh
Robin
 

El_Hefe1

Semi PRO sledder
9 dec 2008
33
0
0
Umeå
Nu är det bromsat med vanlig 2-taktsolja vs Triboron.... Testerna finns att beskåda för den som är intresserad. Utförd av Patrik på Swedish Mountain Produkts. Lämna mail så skickar jag...
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
När kommer sidan igång måntro? Hade faktist velat testa mega eftersom jag kör med oljepump. Vad är den utblandad med?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Nu är det bromsat med vanlig 2-taktsolja vs Triboron.... Testerna finns att beskåda för den som är intresserad. Utförd av Patrik på Swedish Mountain Produkts. Lämna mail så skickar jag...
123 hp peak @ 8050 på vanlig olja.
125 hp peak @ 8150 på Triboron.

Endast för beskådning.


Hade dock varit kul att se BSFC då det är exakt samma bestyckning på båda körningar, samt en ombestyckning för bättre BSFC.
 

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
Ni kan ju köpa TRIBORON av distrubitören tel.0730398801
Har själv kört ca. 40 mil på crossbana med Triboron och är
mer än nöjd med medlet. motorn är "kliniskt" ren.
Har kört på 0,5% inblandning sista 3 veckorna så "medlet är
billigare än normal helsyntetolja. (körde då med 3%)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ni kan ju köpa TRIBORON av distrubitören tel.0730398801
Har själv kört ca. 40 mil på crossbana med Triboron och är
mer än nöjd med medlet. motorn är "kliniskt" ren.
Har kört på 0,5% inblandning sista 3 veckorna så "medlet är
billigare än normal helsyntetolja. (körde då med 3%)
På tal om "kliniskt ren":

Får man fortfarande rättvist avläsbara tändstift och kolvspolningsmönster på kolvtoppen, eller är det borta oxå? Blir så svårt att bestycka annars, tänkte jag på...
 

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
Det blir lite svårare att läsa av stiften, men det är nåt man måste lära sig:hmmmm2:. skillnaden är som när man gick från mineralolja till helsyntet...
och man skall nog ha ganska bra koll på bestyckning innan man använder Triboron. jag kör på samma högfart som tidigare och alla
motorer är som egna individer, man bör ha bra koll på grejjorna.
hoppas svaret duger
mvh,kajala
 

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
"kolvspolningmönter" är som tidigare men svårare att tyda.
i och med att allt är renare. tändstiften klarar sig bättre utan att sura,
för att det blir inte mycket till beläggning på keramiken i stiften.
 
E

ejwbegysv

123 hp peak @ 8050 på vanlig olja.
125 hp peak @ 8150 på Triboron.

Endast för beskådning.


Hade dock varit kul att se BSFC då det är exakt samma bestyckning på båda körningar, samt en ombestyckning för bättre BSFC.
Vad är det för motor som testet är på? Intressant att man trots allt tappar HP på ett varvtal där många ligger ofta.... Inte ofta jag får peak RPM även om jag skulle vilja det...
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
jag bara måste rekommendera oljan jag kör ¨på! mobil snowmobile 2t Helsyntet den luktar GOTT, jag gav ca 100:- litern
 

El_Hefe1

Semi PRO sledder
9 dec 2008
33
0
0
Umeå
Maskinen är Emma Karlsson´s(Damklass, skotercross) Arctic Cat XC 600. Skulle vilja påstå att touringåkare väldigt ofta liggere & "segdrar" runt 6-7000rpm, & alla busiga tonårspojkar ligger på full makaron.
SEN är det ju ganska intressant att effekt/vrid har ökat ganska lagom där crossåkare m.m vill ha det... -I STARTEN! Där det verkligen behövs... alltså vid 6-7000rpm!
 
E

ejwbegysv

Maskinen är Emma Karlsson´s(Damklass, skotercross) Arctic Cat XC 600. Skulle vilja påstå att touringåkare väldigt ofta liggere & "segdrar" runt 6-7000rpm, & alla busiga tonårspojkar ligger på full makaron.
SEN är det ju ganska intressant att effekt/vrid har ökat ganska lagom där crossåkare m.m vill ha det... -I STARTEN! Där det verkligen behövs... alltså vid 6-7000rpm!
Lugn och fin nu.. du behöver inte gå till attack.. Bara undrade hur det kan komma sig att en olja kan sänka HP:en på vissa varvtal..
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Lugn och fin nu.. du behöver inte gå till attack.. Bara undrade hur det kan komma sig att en olja kan sänka HP:en på vissa varvtal..
Det är 11 dagar mellan bromsningarna, då tycker jag att man nästan "måste" bortse från diffar på 1-2 Hp +/-.
När det dock börjar vara 5-6 Hp plus så är det ju verkligen någonting som har hänt.
 

El_Hefe1

Semi PRO sledder
9 dec 2008
33
0
0
Umeå
Lugn och fin nu.. du behöver inte gå till attack.. Bara undrade hur det kan komma sig att en olja kan sänka HP:en på vissa varvtal..
Hmm...det var absolut inte menat att det skulle låta som en "attack", kanske lite fyrkantigt formulerat av mig....-Sorry!