"Luktfri" olja?

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Körde med apv till att börja med ifjol gick sen över till Motuls ester baserade "snowpower" 2t..

Den tyckte jag luktade riktigt lite jämfört med apv oljan..
 
Last edited:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Åsså spårade den här tråden ur...jag blir ganska less på "skoter ska lukta"-tramset! :evil:
Jag tycker att skoteravgaser luktar ILLA, och det tycker även de allra flesta som inte åker skoter. Och de är i majoritet! Och i Sverige bestämmer majoriteten vad som är tillåtet och inte! (T ex nöjeskörning med skoter.)
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Åsså spårade den här tråden ur...jag blir ganska less på "skoter ska lukta"-tramset! :evil:
Jag tycker att skoteravgaser luktar ILLA, och det tycker även de allra flesta som inte åker skoter. Och de är i majoritet! Och i Sverige bestämmer majoriteten vad som är tillåtet och inte! (T ex nöjeskörning med skoter.)
Man får alltid för man får alltid hänga kläderna på ett avskilt ställe. Sen sitter man fast någonstans med skotern så blir man ju nästan groggy på lukten och skotern ryker och luktar illa nästan på en gång då man sitter fast. Senast igår blev jag med om det. Har träningsvärk idag sen jag satt fast. Man blev inte på bättre humör då av att det var en rökridå runt skotern och det luktade s*tan men det kanske hör till gamskotran, vad vet jag.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Alltså folk hänger upp sig något otroligt på det hära med vilken olja man kör på hit och dit...
Visst finns det skillnader, MEN det är inte där den stora skillnaden ligger....
Ställ in förgasarna och oljeinblandningen rätt sen så luktar det inte !!
Så enkelt är det faktiskt.

Detta är något som jag sett & märkt många gånger på olika sorters 2-taktare.


.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Alltså folk hänger upp sig något otroligt på det hära med vilken olja man kör på hit och dit...
Visst finns det skillnader, MEN det är inte där den stora skillnaden ligger....
Ställ in förgasarna och oljeinblandningen rätt sen så luktar det inte !!
Så enkelt är det faktiskt.

Detta är något som jag sett & märkt många gånger på olika sorters 2-taktare.


.
Tack 2Stroke, ett bra exempel på en konstruktiv kommentar! :beer:
 

REDKEN

Välkänd medlem
1 sept 2007
132
0
16
Vad händer med överdosering av Triboron? Vart finns det att köpa? Skall det slås i skoterns olje dunk el blandas i bensinen? Är nyfiken, så frågorna är många...:hmmmm:
 

El_Hefe1

Semi PRO sledder
9 dec 2008
33
0
0
Umeå
Vad händer med överdosering av Triboron? Vart finns det att köpa? Skall det slås i skoterns olje dunk el blandas i bensinen? Är nyfiken, så frågorna är många...:hmmmm:
Har ingen aning om vad som händer om man skulle överdosera. Ska börja lanseras hos skoter/mc-butiker lite varstans nu. Kommer att finnas på Arctic Cat Cup för att svara på frågor å sånt.....
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Om jag ska köra med triboron så måste jag alltså koppla bort oljepumpen och blanda direkt i tanken? Lät ju faktist lockande!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Om jag ska köra med triboron så måste jag alltså koppla bort oljepumpen och blanda direkt i tanken? Lät ju faktist lockande!
För 100% kontrollerad premix så är det def. att rekommendera, med Master.
Mega använder man ju som vanlig olja.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Okej! Fan hade velat testa det här! Men jag vill köra separat, är det möjligt då?
Jag är lite dåligt beseglad i oljepumpar, men när det börjar komman ned till så lite som 1% så är det ju så lite som behöver gå fel i oljeledningarna för att det ska haverera.
Alltså inget jag vill rekommendera.

Om du ändå trilskas med separatsmörjning så får du kalibrera pumpen för varje körd tank, tills du når önskat blandningsförhållande.
Eller så kör du Triboron 2T Mega med vanlig inblandning...

Enduro 500 kör du?
Har inte den, likt Rotax 800, separat smörjning av vevlager också?
Undra hur fan de ter sig med låg smörjning från pump..?
Om de behöver de 2-3% du nu har, så ser jag som enda alternativ att plugga oljeslangarna till vevhusen och blanda Master som premix men ändå ha kvar den separata pumpen för smörjning av vevlagren.
 

El_Hefe1

Semi PRO sledder
9 dec 2008
33
0
0
Umeå
Okej! Fan hade velat testa det här! Men jag vill köra separat, är det möjligt då?

Visst är det möjligt...
Det finns ju den som man kör "Premix" alltså förblandad, sen finns det en som är "utspädd" som är anpassat att användas i separat oljetank! :D
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Jag är lite dåligt beseglad i oljepumpar, men när det börjar komman ned till så lite som 1% så är det ju så lite som behöver gå fel i oljeledningarna för att det ska haverera.
Alltså inget jag vill rekommendera.

Om du ändå trilskas med separatsmörjning så får du kalibrera pumpen för varje körd tank, tills du når önskat blandningsförhållande.
Eller så kör du Triboron 2T Mega med vanlig inblandning...

Enduro 500 kör du?
Har inte den, likt Rotax 800, separat smörjning av vevlager också?
Undra hur fan de ter sig med låg smörjning från pump..?
Om de behöver de 2-3% du nu har, så ser jag som enda alternativ att plugga oljeslangarna till vevhusen och blanda Master som premix men ändå ha kvar den separata pumpen för smörjning av vevlagren.
Yes det är separat..

Visst är det möjligt...
Det finns ju den som man kör "Premix" alltså förblandad, sen finns det en som är "utspädd" som är anpassat att användas i separat oljetank! :D
Jaha, så det finns en som är anpassad till det också. Vars finns den? Pris? Och den skulle alltså funka till min?
 

El_Hefe1

Semi PRO sledder
9 dec 2008
33
0
0
Umeå
Den som är anpassad för sepearat smörjning ska som sagt vara utspädd(vet ej med vad) så att en normal oljepump som leverarar ca 2-4% ger motsvarande ca 1% Triboron.
Så då ska det bara vara att fylla i detta i oljetanken ist för vanlig 2-taktsolja
(finns ju 2 sorter, en separat(MegaPerformance) och en för Premix(masterPerformance)....om jag inte minns fel)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Den som är anpassad för sepearat smörjning ska som sagt vara utspädd(vet ej med vad) så att en normal oljepump som leverarar ca 2-4% ger motsvarande ca 1% Triboron.
Så då ska det bara vara att fylla i detta i oljetanken ist för vanlig 2-taktsolja
(finns ju 2 sorter, en separat(MegaPerformance) och en för Premix(masterPerformance)....om jag inte minns fel)
Korrekt, Master för premix och Mega för separatsmörjning.

http://rapidshare.com/files/173135487/Master_Etikett.pdf.html
http://rapidshare.com/files/173135306/mega_Etikett.pdf.html

Master 249:-
Mega 199:-