Less på kritik om friåkning

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Men snälla, det är inte svårt att veta vart man får och vart man inte får åka. Att sedan folk är alldeles för lata eller inte bryr sig om att ta reda på vart förbudsområderna är i fjällen borde inte köra skoter alls!
Det försvarar ju endå inte att bli utskälld om man kör på en skoterled med en skoter. Det behövs ömsesidig respekt från båda parter..

Nej ingen körning på planterade hyggen eller förbudsområden är försvarbart.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
En annan sak jag förundras över är så många annonser det finns på blocket med rubrik "Barnskoter"!
Då är det inga miniatyrer med 120cc, utan fullstora avlagda gamlingar från sent 80-tal och början 90-tal. Ibland med ganska ansenliga effekter. Hur tänker folket som säljer, eller det som köper för att använda i "barnsyfte"? Det ÄR f.n 16 år och förarbevis som gäller, alt körkort före 1:a jan 2000.
Det är faktiskt tillåtet för barn att köra på vilken skoter som helst-inom inhägnat område, eller -ramtaratam, här kommer det: "Väl avgränsat område under uppsikt"!-

Väl avgränsat område behöver inte på något sätt vara inhägnat på något sätt, om man tar 120cc barnskotrar som exempel -bara för enkelhetens skull- så är det fullt ok att köra upp ett spår dom kan köra i på tex en lägda. Då är det ett avgränsat område-så länge jag eller annan vuxen har uppsikt. Det är personen som håller uppsikt som har ansvaret att dom håller sig kvar i spåret.

På samma sätt kan man använda sig av tex en ET 340 som barnskoter, släpa den till en glänta i skogen på betryggande avstånd från allmän led osv, och grilla korv medan barnen kör.

Att det inte går till exakt så i verkligheten är en annan sak, jag ville bara belysa att det i grund och botten inte är ett fel att benämna ET 340, Citation, Indy 340 osv osv som barnskotrar-och att begreppet "inhägnat område" är mycket mer luddigt/flexibelt (stryk det som önskas) än vad genomsnittsSvensson uppfattar det som.

Brasklapp:
Benämningen/tolkningen av lagtexten är tre år gammal, men jag har oänligt svårt att tänka mig att det varit några ändringar sedan dess...
Lagtexten är tolkad av min far i sin roll som jurist, sedan bekräftad av en Polis jag har i bekantskapskretsen.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
"Väl avgränsat" - be din far juristen att förklara hur det kan vara ett skoterspår... :) Tyvärr är det inte alls som du påstår.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
"Väl avgränsat" - be din far juristen att förklara hur det kan vara ett skoterspår... :) Tyvärr är det inte alls som du påstår.
Det var därför jag tog ex med 120cc, som har ganska begränsad framkomlighet vid sidan av spåret om det är löst vid sidan om.
Att motivera en tex en ET 340 med samma logik är inte riktigt lika enkelt då dom faktiskt tar sig fram, om än dåligt.

Vad det handlar om är alltså att dom inte ska kunna köra utanför det avgränsade området, som i det fallet alltså inte per automatik betyder att det är inhägnat.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Benämningen/tolkningen av lagtexten är tre år gammal, men jag har oänligt svårt att tänka mig att det varit några ändringar sedan dess...
Lagtexten är tolkad av min far i sin roll som jurist, sedan bekräftad av en Polis jag har i bekantskapskretsen.
Intressant fakta du beskriver.
Vet du om det finns något prejdukat på detta?
Har en kompis som gjorde exakt som du beskriver, men farbror Blå, var av en helt annan uppfattning om vad som skulle räknas som inhängning. Så jag kan tänka mig att det finns poliser som har skilda tolkningar. Men det är ju egentligen ointressant vad poliserna anser om denna sak, då man har möjlighet driva saken vidare och kanske till domstol, där utbildade jurister avgör om det är rätt eller fel.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Blir så irriterad på folk som klagar på att det låter i fjällen och det ska vara tyst.. Visst kör några få med slutburkar som låter alldeles för mycket. Men inte är det något så stort problem som skulle göra att man ska förbjuda skoterkörning. Förbjud apelsinskal!

Håller vi oss borta från hyggen/åkermark så håller vi markägare glada och problemet är borta. Mer klar information om detta i drabbade områden skulle garanterat hålla dom flesta skoteråkare borta från marken. tex på bensinmackar osv.

Att polisen skulle lägga mer resurser än dom redan gör på att jaga skoteråkare som åker på naturreservat i fjällvärlden är ju att kasta pengarna i sjön.. Ut och jaga riktiga brottslingar! Bara för dom vill ha glidar jobb..
Problemet vi skoteråkare har, är att dom som bestämmer lyssnar i första hand på dom som vill ha tystnad. Så det blir inte enklare om vi allihop skulle montera Skrikburkar på våra skotrar.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Det är faktiskt tillåtet för barn att köra på vilken skoter som helst-inom inhägnat område, eller -ramtaratam, här kommer det: "Väl avgränsat område under uppsikt"!-

Väl avgränsat område behöver inte på något sätt vara inhägnat på något sätt, om man tar 120cc barnskotrar som exempel -bara för enkelhetens skull- så är det fullt ok att köra upp ett spår dom kan köra i på tex en lägda. Då är det ett avgränsat område-så länge jag eller annan vuxen har uppsikt. Det är personen som håller uppsikt som har ansvaret att dom håller sig kvar i spåret.

På samma sätt kan man använda sig av tex en ET 340 som barnskoter, släpa den till en glänta i skogen på betryggande avstånd från allmän led osv, och grilla korv medan barnen kör.

Att det inte går till exakt så i verkligheten är en annan sak, jag ville bara belysa att det i grund och botten inte är ett fel att benämna ET 340, Citation, Indy 340 osv osv som barnskotrar-och att begreppet "inhägnat område" är mycket mer luddigt/flexibelt (stryk det som önskas) än vad genomsnittsSvensson uppfattar det som.

Brasklapp:
Benämningen/tolkningen av lagtexten är tre år gammal, men jag har oänligt svårt att tänka mig att det varit några ändringar sedan dess...
Lagtexten är tolkad av min far i sin roll som jurist, sedan bekräftad av en Polis jag har i bekantskapskretsen.
+1¨på den. har du en lägda säg nedanför huse så äre väll bara att sätta ungen på en skoter å låta han/hon köra. (så har väll de flesta lärt sig innan 16års åldern?) tvivlar på att någon polis skulle klaga om du har uppsikt från gården och äger marken?
Sen så brukar de inte passera så mycket varken poliser eller skidåkare på mark i anslutning till kåkar. självklart så gäller allt sunt förnuft. kanske inte sätta trippelpipor med turbo och odämpad downpipe på pajkens elan och skicka han runt, runt grannens hus!!
Och i våran by är de flesta för lata för att åka skidor å de som gör det har jag aldrig hört ett klagomål ifrån.
problemet är dålig kunskap och bristen av
"sunt förnuft"
 

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Det är ju ett jättestort problem. Jag var i Riksgränsen på skidpremiären. Där fanns också en miljard skoteråkare men några utmärkte sig med skrikburkar osv. Skidåkare (som jag var denna gång) är i fjällen för att uppleva tystnaden och vidderna. De som körde tysta maskiner stör inte alls, medan de högljudda irriterar nåt så gudförbannat...
Acceptera att det inte alltid är tyst i fjällen. Människor finns det överallt.. Är det tystnad man är ute efter kan man ju åka till mindre populära ställen. Slutburkar som inte har godkänd ljudnivå förstör bara och hoppas folk kan börja förstå det.. Speciellt Polaris IQ åkare ;)
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Känns som tråden spårade lite, jag var förundrad över de stora avlysta områden som finns där det ej är tillåtet med friåkning (se kartan) alla som stör sig på skoterljud och skoter åkare kan väll vara där då och inte skida i skoter leden så slipper dom ju detmesta av allt oljud sen kan dom sluta att gnälla på dom platser de faktiskt är tillåtet med friåkning, om jag nu blir förpassad till vissa områden för att utöva min hobby varför kan inte det samma gälla alla andra ? Sen varför är förbudsområderna så stora ?
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Varför inte bara ha förbud på kalfjället, dra förbudsgränsen vid trädgränsen:)
Sen blir man ju förbannad när man ser folk köra på hyggen, idag så såg jag någon iq, f8a mm köra upp mot fjället när jag skulle tanka...
När man sedan kör upp till fjället så har dom kört sönder ett hygge totalt, man blir ju förbannad.
 

baner85

Välkänd medlem
14 jun 2012
123
0
16
Kör själv med sunt förnuft, ser man hygge där man tror att någon har planterat så kan man ju leta rätt på nått annat ställe, är ju det som är en del av charmen med skoter, ger en frihet att köra längre och längre bort för att hitta orörd natur som man kan köra sönder innan nån annan jävel hinner före :)

/Baner
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Ett problem här omkring är att dom personerna som står för skador osv inte får på käften utan markägare kommer till skoterklubben och klagar. Själv insatt i skoterklubben och vi får ofta höra om lägdor mm som är helt trampad och markägaren hotar med att förbjuda skoterled över hans mark.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Intressant fakta du beskriver.
Vet du om det finns något prejdukat på detta?
Har en kompis som gjorde exakt som du beskriver, men farbror Blå, var av en helt annan uppfattning om vad som skulle räknas som inhängning. Så jag kan tänka mig att det finns poliser som har skilda tolkningar. Men det är ju egentligen ointressant vad poliserna anser om denna sak, då man har möjlighet driva saken vidare och kanske till domstol, där utbildade jurister avgör om det är rätt eller fel.
Kan inte påstå att jag hört att det någonsin blivit prövat i domstol, gissningsvis är det inget som varit aktuellt någongång..?
Antingen har folk haft barn som kört runt runt på gräsmattan/åkern eller liknande, och i dom fall dom faktiskt blivit iakttagna av ordningsmakten har det inte lett till rapportering då det inte ansetts som "fri körning"-eller så har barnen blivit tagen på bar gärning efter skoterled/spår med efterföljande rapportering av föräldrar som följd.

Hjulboggie, hör efter på närmaste polisstation om dom kan räta ut frågetecken åt dig-eller så kikar du efter helt själv, då du insinuerar tämligen uppenbart att jag är helt ute och cyklar i frågan, och samtidigt, sådär mellan raderna, verkar ha juridisk insikt? :)

Jag påstår inte att det är tillåtet eftersom "så gör alla", utan faktiskt att lagtexten inte uttryckligen beskriver att det ska vara ett inhägnat område, utan endast att det ska vara avlyst från annan trafik/verksamhet/personer eller hur det nu var formulerat. (Det är som sagt några år sedan, det är inte helt färskt i minnet...)
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Känns som tråden spårade lite, jag var förundrad över de stora avlysta områden som finns där det ej är tillåtet med friåkning (se kartan) alla som stör sig på skoterljud och skoter åkare kan väll vara där då och inte skida i skoter leden så slipper dom ju detmesta av allt oljud sen kan dom sluta att gnälla på dom platser de faktiskt är tillåtet med friåkning, om jag nu blir förpassad till vissa områden för att utöva min hobby varför kan inte det samma gälla alla andra ? Sen varför är förbudsområderna så stora ?
För att svara på din fråga om förbudsområdens storlek...
Renägare och markägare tillika jägare har ett gemensamt intresse!! Rovdjur..
 

herrn

Välkänd medlem
8 dec 2010
180
0
6
Sälen
Det försvarar ju endå inte att bli utskälld om man kör på en skoterled med en skoter. Det behövs ömsesidig respekt från båda parter..

Nej ingen körning på planterade hyggen eller förbudsområden är försvarbart.
Tyvärr är det väl "motståndarna" som har fördelen här eftersom så många fler kan relatera till deras åsikt (som när det skrivs i tidningar om buskörningar och helt plötsligt 50 personer som varken sett en skoter eller varit i fjällen på flera år börjar skandera om förbud) och så är de antagligen ganska många fler. Det är nog så att vi får dra det stora lasset för att få ha nöjet kvar.

Har försökt att söka information om områdena jag kört i men det är inte alls så lätt som det borde vara tycker jag. Skoterklubben är snabba att påpeka (med all rätt) när någon varit och kört där de inte borde men vid frågor om lovliga områden blir de flesta hänvisade till att köpa en ledkarta..
Som många skrivit tidigare är nog den största roten till problemet okunskap. Ett första steg mot en lösning borde ju då vara information, hellre för mycket än för lite. Ännu ett exempel från där jag åker mest är att lederna på många ställen kantas av STORA skyltar med budskap om att man faktiskt ska betala för att köra där medans det endast på ett fåtal ställen sitter små skyltar som berättar att den blåvita skylten med en skoter betyder påbjuden färdväg. Kan tyckas att det borde väl folk veta ändå men uppenbarligen är det inte så. Aktuella och tydliga (stora) informationstavlor vid mackar och andra korspunkter om vilka områden som är lovliga. Mer utbildning på förarbeviskursen om regler och konsekvenser av brott mot dessa. Både personligen och för markägare och på sikt andra skoteråkare.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ett problem här omkring är att dom personerna som står för skador osv inte får på käften utan markägare kommer till skoterklubben och klagar. Själv insatt i skoterklubben och vi får ofta höra om lägdor mm som är helt trampad och markägaren hotar med att förbjuda skoterled över hans mark.
Det är nog så lite överallt, det du beskriver.
Har själv tidigare jobbat aktivt i en skoterförening, och det var till klubben markägare och deras organisationer vände sig till när dom hade problem med skoteråkningen.
Men som du säger, vad kan en skoterklubb göra, annat än sprida information om dom upplevda problemen?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Det är nog så lite överallt, det du beskriver.
Har själv tidigare jobbat aktivt i en skoterförening, och det var till klubben markägare och deras organisationer vände sig till när dom hade problem med skoteråkningen.
Men som du säger, vad kan en skoterklubb göra, annat än sprida information om dom upplevda problemen?
De som inte kommer tilll klubben då, de som inte har behörighet?

Bara polisiära åtgärder gäller, som jag ser det, men jag kanske är dum i "huvvut"?

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Kan inte påstå att jag hört att det någonsin blivit prövat i domstol, gissningsvis är det inget som varit aktuellt någongång..?
Antingen har folk haft barn som kört runt runt på gräsmattan/åkern eller liknande, och i dom fall dom faktiskt blivit iakttagna av ordningsmakten har det inte lett till rapportering då det inte ansetts som "fri körning"-eller så har barnen blivit tagen på bar gärning efter skoterled/spår med efterföljande rapportering av föräldrar som följd.

Hjulboggie, hör efter på närmaste polisstation om dom kan räta ut frågetecken åt dig-eller så kikar du efter helt själv, då du insinuerar tämligen uppenbart att jag är helt ute och cyklar i frågan, och samtidigt, sådär mellan raderna, verkar ha juridisk insikt? :)

Jag påstår inte att det är tillåtet eftersom "så gör alla", utan faktiskt att lagtexten inte uttryckligen beskriver att det ska vara ett inhägnat område, utan endast att det ska vara avlyst från annan trafik/verksamhet/personer eller hur det nu var formulerat. (Det är som sagt några år sedan, det är inte helt färskt i minnet...)
Nädå, jag tycker bara att det låter väldigt lättvindigt och jag vet hur det var för trettio år sedan då en granne ville köra cross på egen mark lagligt. Det var mycket strikt och jag har inte uppfattat att det skett någon lagändring.

Sedan vet jag att många "har hört" ungefär vad som helst när det gäller laglighet (kolla bara hur många som kör på hyggen/planteringar) så därför synar jag ofta dessa uppfattningar när jag tycker att de känns orimliga. Inget mellan raderna alls, sysslar du med juridik så vet du att tillämpning och praxis styr mycket men den tillkommer genom domslut, något som tydligen inte finns i detta fall. Eller har du några prejudicerande domar i frågan?