Less på kritik om friåkning

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Det där med beslagtagna skotar är ju bara korkat :) ren stöld. Att kräva reg-besiktning är tillräckligt men det hindrar förstås inte att man skruvar tillbaka grejerna efteråt. Återförbrytare som inte respekterar det och åker fast ett antal gånger för samma sak kanske man ska ifrågasätta lämpligheten på och dra in förarbevis/körkort.

Tycker det är lite trist att allting ska lösas med att det ska kosta massa pengar för mer eller mindre fiktiva kostnader. Mig har det inte drabbat eftersom jag hade körkort utfärdat före 2000 men t.ex. mina barn kommer förmodligen att vilja ha förarbevis och det är inte så roligt att lägga ut tiotusen på det om det skulle handlar om sådana summor. Det är IMO redan för dyrt som det är.

Att ha något liknande för motorcyklar där man inte får köra maskiner med större motorer tycker jag låter helt rimligt. Men det förändrar inte speciellt mycket när det gäller kalhyggen och planteringar. Däremot blir det kanske lugnare på lederna, men ärligt talat så på en slingrig led så spelar det heller inte så stor roll om det är en 50-hästars eller en 150-hästars maskin, det accelererar snabbt och får tillräckligt snabbt ändå för att vara ett problem om inte det som finns bakom pannbenet används.

Klokhet kommer med erfarenhet och ålder. Undantag finns alltid förstås.

Kanske är dumt att tillåta 16-åringar köra skoter när man inte får köra bil förrän 18? Skillnaden är inte så stor. Nästan så jag tycker att det är åt andra hållet, snöskoteråkning är långt mycket mer oförutsägbar och det händer bra mycket mer när man gasar än när man sitter i en bil. Även för en snart-40-åring kommer snabbt hornen fram i pannan när man sätter sig på en skoter.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jag håller med. Har också sett hyggesåkare, där det finns plant, och det visat sig vara mycket unga förare.

Även på trånga leder i skog har man mött slynglar som far fram med helt galna hastigheter. En gång var jag tvungen att kasta skotern av leden och det var ren tur att jag inte mosade fronten mot en tall.

Så inför gärna ett liknande system som för MC. Ex.vis max 30 hk 16-18 år, max 60 hk 18-21,kanske upp till 25? Som det är nu är det helt galet att en 16-åring har rätt att köra ett 180-hästarsmonster.

Bättre/dyrare utbildning, där en del av kostnaden ska gå till poliskontroller. Kanske införa skatt på skotrar, skatt baserad på effekt eller vikt/effekt? Skatten oavkortat till kontroller. För som det är nu, har myndigheterna för små resurser för efterlevnadskontroller.

Ge myndigheter rätt att beslagta och förverka trimmade maskiner. (För vem behöver egentligen 250-300+ hästar annat än på tävling, handen på hjärtat)? Beslagtagna maskiner återställs av utsedda och akrediterade verkstäder, säljes sedan på auktion av ex.vis KVD. Överskott till kontroller.

Kanske en del av skatt och överskott på förs. av beslagtagtagna fordon kan gå till skoterklubbar också.


Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
vad ska räknas som trim? ska en maskin beslagtas om det sitter andra reeds eller högflödesluftfilter??

och varför skulle det göras skillnad på skotrar vs alla andra fordon som får bötesföreläggande och ombesiktning??

vem behöver 1500hk i en bil? ingen men det är kul som fan och livet går väll ut lite grann på att ha roligt??

Det är inte trimmade maskiner som är problemet. snarare tvärtom då en 500cc går köra över skidspetsar i samhället i 150knyck också.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Inte skotrarna det är fel på det är användaren.

Klara regler och skyhöga straff, då kommer skoteråkare dra läppen åt sig och sköta sig och dom som inte gör det får böta kostnaden för att ha orningsfolk ute. Lite som i biltrafiken.

skickat via tapatalk från S3an
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Att ge polisen och andra myndigheter mera pengar på ett eller annat sätt för att kunna övervaka skoteråkare kommer aldrig att fungera. Dels kommer säkerligen pengarna gå till annat och dels är ytorna iaf vid friåkning alldeles för stora. Förbud hit och dit och skatter är bara tråkigt och kommer heller aldrig att fungera.

Som någon redan påpekat är det ganska svårt att avgöra om det är planterat eller ej. Skogsägaren som satt upp en 1x1m skylt var smart men det räcker inte med en då man kan komma från så många riktningar när man åker friåkning.

Nått GPS system där skogsägare kan rapportera in områden som är planterade samt även naturreservat så att man antingen får en varning på GPS eller att det bara syns som ett förbudsområde. Jag är övertygad att många skoteråkare skulle avstå att åka på ett plantage bara man visste om det.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Nått GPS system där skogsägare kan rapportera in områden som är planterade samt även naturreservat så att man antingen får en varning på GPS eller att det bara syns som ett förbudsområde. Jag är övertygad att många skoteråkare skulle avstå att åka på ett plantage bara man visste om det.
Vore grymt!

Jag är en sådan som försöker vara "skötsam". Avskyr leder, de är bara till för att ta mig till den "riktiga" åkningen som för mig är klättring, skråning och allmänt teknisk trädåkning i massor med snö. Ser alltid till att åka där det är tillåtet och försöker undvika att störa andra (syns man inte, finns man inte). Med det sagt kan det mycket väl ibland hända att man "hamnar fel", man tror att man är på rätt ställe men icke.

En karta/kartlager för GPS innehållandes alla förbudsområden och med möjlighet att lägga in planteringar etc. vore helt fantastiskt. Idag kan jag tycka det är bökigt att ta reda på vad som gäller t.o.m. från Länsstyrelsen och kommuner när man ska till ett nytt område. Som skoterledskartan fast för oss som inte är på leden.

Sen tror jag kanske att det största problemet med "irritationsmomentet" och "buskörningen" kanske inte är uppe på bergssidorna utan kanske mer nere på plattlandet där man svänger av leder för att svänga ut på någon åker eller skogsplantering (och där det även är mer folk som utövar andra saker i naturen än där dit man endast tar sig med skoter eller helikopter på vintern).
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Dels kommer säkerligen pengarna gå till annat och dels är ytorna iaf vid friåkning alldeles för stora.
Oj, jag måste medge att jag inte delar din upplevelse.
Samtidigt är jag fullständigt övertygad om att inte Polisens uppgift skulle bli särskilt mycket enklare om man halverade friåkningsytorna jämfört med idag-och jag tror heller inte att många procent av problemen härstämmar från friåkningsområdena.
Ett hygge/nyplantering är inte ett sådant område tex.

Vidare, apropå hög effekt:
Att hög effekt inte är en bra kombination med låg ålder kan man nog slå fast som ett faktum.
Samtidigt är det min fasta övertygelse att det är ett extremt litet problem-hur många 16-17 åringar är det som kör omkring på dessa effektmonster egentligen?

När jag växte upp var det en frivillig branshöverenskommelse om att inte sälja maskiner över 60 hk.
Var problematiken en helt annan på den tiden?
-Ja och nej.
Många områden var helt enkelt inte tillgängliga på den tiden, oavsett effekt.
En bekant hade en El Tige´6000 med "90" hk i, eller något liknande.
Den lämnade -vid dom tillfällen den faktiskt fungerade- aldrig sjön.
Däremot fick en barndomskompis ett rejält rött öra när vi tillbringade en minnesvärd eftermiddag på hans pappas Ockelbo 5000 på samma pappas nyplantering...ungar är ungar-man är inte speciellt eftertänksam i femton-artonårsåldern, alldeles oavsett motoreffekt!

Så...ja, 18-årsgräns är kanske inte så tokigt? Inte för effektens skull, när en sketen 550 fläktis idag har 60-70 hk, utan för att man helt enkelt är mera mogen.
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Re: Sv: Less på kritik om friåkning

Ja det är lite tvehövdat ska man vara tyst och hoppas på det bästa eller ska man stå upp för sin sak. Ska man vara ärlig så finns ju inte de förbudsområden som jag visade på kartan pga skrikburkar eller skogsplanteringar utan av andra orsaker så som natureservat och renäring (Nu får någon gärna rätta mig om jag har fel spekulerar nu bara) men det finns typ 260 000 renar i Sverige och på vintern är ju de flesta ändå inte på fjället utan ner mot kusten, inga djur parar sig den årstiden eller får sina ungar så det är ju inget sånt man kan störa i någon större utsträckning, så varför finns förbuden över så stora områden ? Nationalpareker och natureservat kan jag köpa men resten då ?
Ja, det är märkligt att nästan hela fjällkedjan är förbudsområde. Fram på våren kan jag förstå att det kan bli störningar för renarna, men resten av vintern? Skulle vara intressant att få veta hur man motiverat dessa förbudsområden.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Som någon redan påpekat är det ganska svårt att avgöra om det är planterat eller ej. Skogsägaren som satt upp en 1x1m skylt var smart men det räcker inte med en då man kan komma från så många riktningar när man åker friåkning.
Är det något hygge överhuvudtaget som står oplanterat någon längre tid? Ta det som regel istället för undantag att det är planterat på hyggen och åk inte där om det nu inte är dragen markerad led som går där. Finns väl myrar att leka på vid låglands-friåkning?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Är det något hygge överhuvudtaget som står oplanterat någon längre tid? Ta det som regel istället för undantag att det är planterat på hyggen och åk inte där om det nu inte är dragen markerad led som går där. Finns väl myrar att leka på vid låglands-friåkning?
Svårt att avgöra? Är träden lägre än två meter över snötäcket = förbjuden åkning. Syns inga träd = plantering.
Undantag är myr, väg och sjö.
 

cobrajet

Välkänd medlem
I Stora blåsjön är det problem med att folk kör över husägarnas tomtmark i stället för att ta leden. Jag tror att detta beror på okunskap om vad som kan hända när man gör så (vattenledningar, avlopp mm som kan bli förstörda). När jag förklarade detta för några yngre mycket trevliga killar så förstod dom och respekterade detta med en gång. Att ta skoterleden i husområden är självklart, lika självklart borde det vara att köra försiktigt precis som i ett villaområde med bil. Själv älskar jag att köra skoter på vintern och en riktigt vass muskelbil på sommaren, men jag gasar inte fullt med skotern bland bebyggelse lika lite som jag mosar på med bilen i tätbebyggt område. Jag ser att unga killar med ryggsäck är överrepresenterade när det gäller att köra över tomtmark eller gasa som fan på leden bland husen, men.....inte bara unga killar, även "gubbar" gör sig skyldiga till detta. Jag hoppas verkligen att detta och körning över planteringar får ett slut så att inte våra folkvalda lyssnar för mycket på dom som vill förbjuda eller på annat sätt inskränka på vår möjlighet att köra skoter av ALLA sorter.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Som någon redan påpekat är det ganska svårt att avgöra om det är planterat eller ej. Skogsägaren som satt upp en 1x1m skylt var smart men det räcker inte med en då man kan komma från så många riktningar när man åker friåkning.
Är man inte säker på något är det väl bättre att låta bli? Om jag inte är säker på att isen håller så väljer jag ju hellre att låta bli å köra där än å testa och hoppas att man har rätt?
Sen som sagt MÅSTE hyggen planteras idag inom ex antal år (nån här som kan reglerna?) så man kan ju utgå från att det är planterat i minst 80% av fallen.
Skulle man se ta reda på att det inte är planterat och man får tillåtelse så är det ju bara att gasa. =) Tills du styper i nån stubbe...:p
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Men hur dum får man vara? VET du inte att det inte är fritt att köra (sjö, myr, äng, mer än 2 m träd ovanför snötäcket) så är det INTE tillåtet. Vad är så svårt att förstå?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ha ha! Fy f*n vilket het debatt det blev. Det är synd bara att, med största sannolikhet, inte de värsta marodörerna inte deltar.
Jag är också ganska övertygad om att många av dom inte ens har behörighet att köra. Varför är det annars så mycket smitningar när myndigheter har kontroller? Alla kan ju inte vara på kanelen eller ha hej&hå-trim.

En annan sak jag förundras över är så många annonser det finns på blocket med rubrik "Barnskoter"!
Då är det inga miniatyrer med 120cc, utan fullstora avlagda gamlingar från sent 80-tal och början 90-tal. Ibland med ganska ansenliga effekter. Hur tänker folket som säljer, eller det som köper för att använda i "barnsyfte"? Det ÄR f.n 16 år och förarbevis som gäller, alt körkort före 1:a jan 2000.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Haha snyggt inlägg "hjulboggie rules", ett pedagogiskt och bra svar. Ett tips du får inte folk att förstå bättre genom att kalla dom dumma.

Jag kan helt försvinna in i åkningen så att stanna upp och mäta höjden på träden ligger liksom ganska långt bort men nått jag får jobba på. Har av samma anledning inget minne av att jag åkt på nån plantering, och hoppas att jag undvikit dom. Jag tycker iaf att ett hjälpmedel i GPS:n vore kanon och ett bra plus i kanten till beslutsfattarna och debatten.
 

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Blir så irriterad på folk som klagar på att det låter i fjällen och det ska vara tyst.. Visst kör några få med slutburkar som låter alldeles för mycket. Men inte är det något så stort problem som skulle göra att man ska förbjuda skoterkörning. Förbjud apelsinskal!

Håller vi oss borta från hyggen/åkermark så håller vi markägare glada och problemet är borta. Mer klar information om detta i drabbade områden skulle garanterat hålla dom flesta skoteråkare borta från marken. tex på bensinmackar osv.

Att polisen skulle lägga mer resurser än dom redan gör på att jaga skoteråkare som åker på naturreservat i fjällvärlden är ju att kasta pengarna i sjön.. Ut och jaga riktiga brottslingar! Bara för dom vill ha glidar jobb..
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sorry, det var en citering som försvann... :p Avsåg ett inlägg som tyckte att man inte kan veta om det inte fanns en skylt. Sitter på mobilen så översikten är inte alltid hundra.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Blir så irriterad på folk som klagar på att det låter i fjällen och det ska vara tyst.. Visst kör några få med slutburkar som låter alldeles för mycket. Men inte är det något så stort problem som skulle göra att man ska förbjuda skoterkörning. Förbjud apelsinskal!

Håller vi oss borta från hyggen/åkermark så håller vi markägare glada och problemet är borta. Mer klar information om detta i drabbade områden skulle garanterat hålla dom flesta skoteråkare borta från marken. tex på bensinmackar osv.

Att polisen skulle lägga mer resurser än dom redan gör på att jaga skoteråkare som åker på naturreservat i fjällvärlden är ju att kasta pengarna i sjön.. Ut och jaga riktiga brottslingar! Bara för dom vill ha glidar jobb..
Det är ju ett jättestort problem. Jag var i Riksgränsen på skidpremiären. Där fanns också en miljard skoteråkare men några utmärkte sig med skrikburkar osv. Skidåkare (som jag var denna gång) är i fjällen för att uppleva tystnaden och vidderna. De som körde tysta maskiner stör inte alls, medan de högljudda irriterar nåt så gudförbannat...
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Har fått skäll av skidåkare efter utstakad skoterled så inte konstigt ungdomar blir förvirrade och inte vet vart dom får åka... dom får ju inte åka alls och då blir det lätt att göra som man vill och bli betraktad som styggelse vilket som.

Det här kan nog bli bättre från två håll skulle jag säga.

skickat via tapatalk från S3an
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Har fått skäll av skidåkare efter utstakad skoterled så inte konstigt ungdomar blir förvirrade och inte vet vart dom får åka... dom får ju inte åka alls och då blir det lätt att göra som man vill och bli betraktad som styggelse vilket som.

Det här kan nog bli bättre från två håll skulle jag säga.

skickat via tapatalk från S3an
Men snälla, det är inte svårt att veta vart man får och vart man inte får åka. Att sedan folk är alldeles för lata eller inte bryr sig om att ta reda på vart förbudsområderna är i fjällen borde inte köra skoter alls!