Less på kritik om friåkning

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Det som är intressant i debatten, som Stig skriver, så kan man ju inte lösa något som redan är förbjudet med att förbjuda det mer. Det är redan förbjudet och problemen kommer kvarstå.

Det som är trist dock är att det används som bränsle i debatten för att införa mer eller mindre totalförbud för snöskoter, vilket inte kommer hjälpa skogsmarksägarna för folk kommer åka ändå. Men man har lyckats klubba igenom det tack vare detta.

Enda sättet att få en acceleration i förbättrat beteende är förbättrad informationsspridning, t.ex. som exemplet app i telefonen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det som är trist dock är att det används som bränsle i debatten för att införa mer eller mindre totalförbud för snöskoter, vilket inte kommer hjälpa skogsmarksägarna för folk kommer åka ändå. Men man har lyckats klubba igenom det tack vare detta.

Enda sättet att få en acceleration i förbättrat beteende är förbättrad informationsspridning, t.ex. som exemplet app i telefonen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Vid ett eventuellt friåkningsförbud, så kommer det nog säkert åkas ändå, men säkerligen i allt minskande omfattning, år för år.
Tror att allt fler, på sikt, skaffar sig andra hobbys, om man automatiskt blir brottsling, bara man åker snöskoter utanför en skoterled, även om det inte är på en skogsplantering eller åkermark.
Är man uppfödd att med ansvar kunna ta sig fram i markerna, utanför lednätet, på en snöskoter, och de blir brottsligt, då blir det inte alls roligt att ha snöskoter som hobby längre. Tror många kommer att resonera likadant.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Vid ett eventuellt friåkningsförbud, så kommer det nog säkert åkas ändå, men säkerligen i allt minskande omfattning, år för år.
Tror att allt fler, på sikt, skaffar sig andra hobbys, om man automatiskt blir brottsling, bara man åker snöskoter utanför en skoterled, även om det inte är på en skogsplantering eller åkermark.
Är man uppfödd att med ansvar kunna ta sig fram i markerna, utanför lednätet, på en snöskoter, och de blir brottsligt, då blir det inte alls roligt att ha snöskoter som hobby längre. Tror många kommer att resonera likadant.
Helt klart, håller med.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Ur Östersunds posten:

Bättre skydd för känslig fjällmiljö Uppdaterad 13:04

Det krävs ett bättre skydd för att värna den storslagna fjällmiljön, det anser regeringen.

Naturvårdsverket har fått i uppdrag att ta fram en strategi för att det ska bli möjligt att nå de miljökvalitetsmål som tidigare tagits fram. Det finns risk för ökade markskador i den känsliga fjällterrängen på grund av skotrar och andra fordon som används av såväl turister som samer i renskötseln. Trycket på fjällen ökar när besökande turister blir allt fler samtidigt som renskötseln blir allt mer mekaniserad. "Ett fortsatt renbete är viktigt för att bevara det storslagna och betespräglade fjällandskapet. Det är viktigt att vi höjer kunskapsnivån om vad fjällen och deras ekosystemtjänster tål av påverkan av olika verksamheter", konstaterar miljöminister Lena Ek i ett pressmeddelande.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
I vanlig ordning pratar man från "organisationshåll om långa mattor och kamhöjd.. och dessutom olyckor taget ur en bristfällig olycksuppföljning från tidningsartiklar och rubriker.


http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/kraftig-olycksokning

Jaa, man undrar vem de tror sig företräde mer än sig själva om de ska fortsätta med detta dravel
Lite kul va det ju ändå att han pratar om höga effekter och stora kammar som någonting negativt och samtidigt åker turbo själv. :)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Skulle inte argumenten om tjuvjakt gå att baka in i debatten...
Med färre förbudsområden så minskar också tjuvjakten drastiskt eftersom risken att bli upptäckt ökar. Den tjuvjakt som sker verkar ju ofta ske där skoterkörning inte är tillåten för vanligt folk.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
I vanlig ordning pratar man från "organisationshåll om långa mattor och kamhöjd.. och dessutom olyckor taget ur en bristfällig olycksuppföljning från tidningsartiklar och rubriker.


http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/kraftig-olycksokning

Jaa, man undrar vem de tror sig företräde mer än sig själva om de ska fortsätta med detta dravel
Klart att en nollvision är att eftersträva men i princip omöjlig att uppnå i och med den mänskliga faktorn, men klart man ska sträva mot den. Ju fler som utövar något desto fler olyckor.

Statistik är jäkligt intressant men man ska även passa sig lite för den. Klart att det låter hemskt att det är så "enorm" ökning som 25%. Men börjar man räkna lite på det helt kallt så är 35 st baserad på 100 000 i princip ingenting. 0,00035% av utövarna råkade alltså ut för en olycka i år.

Dock, som sagt, är det ju antagligen ett enormt mörkertal. Men vi kan jämföra med statistiken bland övrig trafik (räknat på antal fordon i trafik förutom traktorer) för 2011 (där det även där är ett enormt mörkertal), men baserat på polisens siffror så råkade 0,003% ut för en olycka under det året. Bra mycket mer än skoteråkarna i Norrbotten (omfg vi måste förbjuda bilar! ;) ).

Kikar man på siffrorna i artikeln så kan man utläsa:

2012
ca 91000 skotrar och 28 olyckor = 0,000307%

2013
ca 100000 skotrar och 35 olyckor = 0,00035%

Ökningen av olyckor i förhållande till antal skotrar är alltså ca 0,000043% mellan ifjol och iår.

Tar man artikelns siffror ännu längre (löjligare) och höftar lite hejvilt baserat på hans utalande om att man i år kunde åka alla 4 månader (till skillnad mot förra året då gissar jag) och att varje skoter skulle kunna förolyckas 1 gång per dag:

2012
28 olyckor / ((3 månader * 30 dagar) * 91000 skotrar = 8190000 potentiella olyckstillfällen) = 3,4%

2013
35 olyckor / ((4 månader * 30 dagar) * 100000 skotrar = 12000000 potentiella olyckstillfällen) = 2,9%

Olyckorna har alltså minskat i år!? Störtlöjligt såklart, men statistik är som sagt intressant och kan vridas till förbannelse baserat på vilken poäng man vill få fram för att det ska stötta ens sakfråga. :)

Är långt från någon matematiker eller analytiker, tycker bara det är intressant. Siffrorna fick jag från Polisen, SCB och Transportstyrelsen. Ni är välkomna att förlöjliga detta totalt nu :D
 

joaleh

Aktiv medlem
19 feb 2012
74
1
6
Kiruna
Klart att en nollvision är att eftersträva men i princip omöjlig att uppnå i och med den mänskliga faktorn, men klart man ska sträva mot den. Ju fler som utövar något desto fler olyckor.

Statistik är jäkligt intressant men man ska även passa sig lite för den. Klart att det låter hemskt att det är så "enorm" ökning som 25%. Men börjar man räkna lite på det helt kallt så är 35 st baserad på 100 000 i princip ingenting. 0,00035% av utövarna råkade alltså ut för en olycka i år.

Dock, som sagt, är det ju antagligen ett enormt mörkertal. Men vi kan jämföra med statistiken bland övrig trafik (räknat på antal fordon i trafik förutom traktorer) för 2011 (där det även där är ett enormt mörkertal), men baserat på polisens siffror så råkade 0,003% ut för en olycka under det året. Bra mycket mer än skoteråkarna i Norrbotten (omfg vi måste förbjuda bilar! ;) ).

Kikar man på siffrorna i artikeln så kan man utläsa:

2012
ca 91000 skotrar och 28 olyckor = 0,000307%

2013
ca 100000 skotrar och 35 olyckor = 0,00035%

Ökningen av olyckor i förhållande till antal skotrar är alltså ca 0,000043% mellan ifjol och iår.

Tar man artikelns siffror ännu längre (löjligare) och höftar lite hejvilt baserat på hans utalande om att man i år kunde åka alla 4 månader (till skillnad mot förra året då gissar jag) och att varje skoter skulle kunna förolyckas 1 gång per dag:

2012
28 olyckor / ((3 månader * 30 dagar) * 91000 skotrar = 8190000 potentiella olyckstillfällen) = 3,4%

2013
35 olyckor / ((4 månader * 30 dagar) * 100000 skotrar = 12000000 potentiella olyckstillfällen) = 2,9%

Olyckorna har alltså minskat i år!? Störtlöjligt såklart, men statistik är som sagt intressant och kan vridas till förbannelse baserat på vilken poäng man vill få fram för att det ska stötta ens sakfråga. :)

Är långt från någon matematiker eller analytiker, tycker bara det är intressant. Siffrorna fick jag från Polisen, SCB och Transportstyrelsen. Ni är välkomna att förlöjliga detta totalt nu :D
Haha vilken jäkla kung du är!
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Klart att en nollvision är att eftersträva men i princip omöjlig att uppnå i och med den mänskliga faktorn, men klart man ska sträva mot den. Ju fler som utövar något desto fler olyckor.

Statistik är jäkligt intressant men man ska även passa sig lite för den. Klart att det låter hemskt att det är så "enorm" ökning som 25%. Men börjar man räkna lite på det helt kallt så är 35 st baserad på 100 000 i princip ingenting. 0,00035% av utövarna råkade alltså ut för en olycka i år.

Dock, som sagt, är det ju antagligen ett enormt mörkertal. Men vi kan jämföra med statistiken bland övrig trafik (räknat på antal fordon i trafik förutom traktorer) för 2011 (där det även där är ett enormt mörkertal), men baserat på polisens siffror så råkade 0,003% ut för en olycka under det året. Bra mycket mer än skoteråkarna i Norrbotten (omfg vi måste förbjuda bilar! ;) ).

Kikar man på siffrorna i artikeln så kan man utläsa:

2012
ca 91000 skotrar och 28 olyckor = 0,000307%

2013
ca 100000 skotrar och 35 olyckor = 0,00035%

Ökningen av olyckor i förhållande till antal skotrar är alltså ca 0,000043% mellan ifjol och iår.

Tar man artikelns siffror ännu längre (löjligare) och höftar lite hejvilt baserat på hans utalande om att man i år kunde åka alla 4 månader (till skillnad mot förra året då gissar jag) och att varje skoter skulle kunna förolyckas 1 gång per dag:

2012
28 olyckor / ((3 månader * 30 dagar) * 91000 skotrar = 8190000 potentiella olyckstillfällen) = 3,4%

2013
35 olyckor / ((4 månader * 30 dagar) * 100000 skotrar = 12000000 potentiella olyckstillfällen) = 2,9%

Olyckorna har alltså minskat i år!? Störtlöjligt såklart, men statistik är som sagt intressant och kan vridas till förbannelse baserat på vilken poäng man vill få fram för att det ska stötta ens sakfråga. :)

Är långt från någon matematiker eller analytiker, tycker bara det är intressant. Siffrorna fick jag från Polisen, SCB och Transportstyrelsen. Ni är välkomna att förlöjliga detta totalt nu :D
På riktigt - helt magiskt skrivet !!
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
De här med åverkan på mark från effekt och hk mattor.. om dom jävlarna hade idas komma upp te kiruna i augusti skulle jag bekosta en rundflygning i fjällvärlden... på två timmar låg sniff kommer inte en 08 kunna peka ut en enda skada på terrängen gjord av skotrar... men dom är väl så förbannat korkade att do. Pekar på kungsleden och säger. Kolla där typisk fordons skada... jag har jagat och fiskat i kiruna fjällen i 30år.. det som slår mej varje gång jag passerar en fet skoterled på sommarn är just avsaknaden av spår!? Någon effterlämnad variator rem (jävligt onödigt att lämna)
Me som sagt dom kommer aldrig fatta att en matta har bäst grepp i snö. Dom verkar tro vi jagar barmarksfläckar...
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det är väl egentligen helt oväsentligt hur många fler snöskotrar det blir år för år.
I takt med att det säljs nya, så hamnar dom äldre bakom väggen och körs i regel inte 1 meter.
Det väsentliga i statistiken är istället hur dom skotrar som finns, körs och används, framförallt då hur många mil som körs.
Olycksutvecklingen sammanfaller ju även med hur vintern ser ut. En kall vinter, då körs det mindre, än en mildare (vilket iofs Snofed-mannen i inslaget var inne på).

Synd att man inte har statistik på vilka typer av snöskotrar som är inblandade i olyckorna och på vilket sätt olyckorna gått till. Helt säkert så finns det många (kanske en majoritet) olyckor där skotrar med högkammsmattor är inblandade, men det beror nog inte på högkammattan i sig själv, utan att snöskotrar med t.ex högkammattor i regel körs av skoterentusiaster.
Vilket är den grupp snöskoteråkare, som kör mest och längst på en säsong. Konstigt vore det om inte detta skulle märkas i statistiken?

Men jag tror inte att dom svåraste olyckorna kommit till av att man med hästkraftsstinna skotrar med högkammattor, tar sig till platser man inte tagit sig tidigare. Utan det är väl snarare som det alltid har varit, för hög fart i förhållande till terräng, väderlek och mörker.

Sen så det här med markslitage vs. snöskotern.
Det ju synd att man i debatten inte använder sig av den utredning som Länstyrelsen Norrbotten (Ronny Edin) gjorde för x antal år sedan, angående markslitaget i fjällen.
I den utredningen så påvisar man att det inte är snöskotern som står för markslitaget i den svenska fjällvärlden. Utan nästan allt slitage sker under barmarksperioden, av Fyrhjuls- och motorcykelkörning, Vandrare koncentrerade till vandringsstråk, och inte minst i många lokala områden så var det överbetning av renarna som stod för många skador.

Efterlyser att man från någon av våra organisationer lyfter fram denna utredning, eller att man i nationella skoterrådet för fram att orsaken till markslitaget i fjällvärlden måste utredas på nytt om den förra utredningen anses vara bristfällig gjord, eller för gammal.
Som det nu är, så går allt på eget tyckande, och då framförallt från dom människor som vill få bort snöskotern från fjällen.

Alla som kör snöskoter, vet ju att det inte går att påvisa skador på marken som kan härledas till snöskoterkörning på ett normalt snötäcke. Undantaget då viss jordbruksmark (t.ex Täckdikad mark)

Däremot så uppstår skador när det körs på för tunt snötäcke och på barmark, men det är inte fritidsåkarna som är den största gruppen snöskoteranvändarna under denna tid på året (När senvåren övergår till sommar). Detta bör nog också belysas, om man tror sig få bort markskadorna i fjällen genom att förhindra fritidsåkningen i fjällen.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Om man nu vill minsa ner de allvarliga olyckorna m.m. kanske en bra idé är att inför hjälmkrav?
Lapparna kommer såklart grina. Men det räcker faktiskt väldigt långt med något så löjligt som huggarhjälm eller bygghjälm.
Det är ju inte bara en gubbe som slage ihjäl sig när dom tippat med skotern när dom ska dra fram ved.

Sen har vi ju det här med alkohol....
Alldeles för många har en realtion mellan skoter och alkohol som inte är hälsosam och direkt livsfarlig för sig själv och andra.
Spelar ingen roll att du bara kör 500m ner till sjön för att pimpla, du ska ändå ge fan i att dricka! Åk skidor istället om det är så viktigt att bli full.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Om man nu vill minsa ner de allvarliga olyckorna m.m. kanske en bra idé är att inför hjälmkrav?
Lapparna kommer såklart grina. Men det räcker faktiskt väldigt långt med något så löjligt som huggarhjälm eller bygghjälm.
Det är ju inte bara en gubbe som slage ihjäl sig när dom tippat med skotern när dom ska dra fram ved.

Sen har vi ju det här med alkohol....
Alldeles för många har en realtion mellan skoter och alkohol som inte är hälsosam och direkt livsfarlig för sig själv och andra.
Spelar ingen roll att du bara kör 500m ner till sjön för att pimpla, du ska ändå ge fan i att dricka! Åk skidor istället om det är så viktigt att bli full.
Man kan aldrig förhindra olyckor med ett hjälmkrav, men däremot i en del olycksfall minska följderna av olyckor med våld mot huvudet.
Men då dom flesta redan använder hjälm, så tror inte jag att ett hjälmkrav kommer att få ner dödstalen och svårt skadade vid skoterolyckor, så att det kommer synas märkbart i statistiken. Då är ett flytväst-/flytplaggskrav mer relevant i så fall.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Sen har vi ju det här med alkohol....
Alldeles för många har en realtion mellan skoter och alkohol som inte är hälsosam och direkt livsfarlig för sig själv och andra.
Spelar ingen roll att du bara kör 500m ner till sjön för att pimpla, du ska ändå ge fan i att dricka! Åk skidor istället om det är så viktigt att bli full.
När du är för full för att stå på benen kan du fortfarande klamra dig fast vid styret på en skoter.

Nog så viktigt för ett visst klientel ......
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Om man nu vill minska ner de allvarliga olyckorna m.m. kanske en bra idé är att inför hjälmkrav?
Lapparna kommer såklart grina. Men det räcker faktiskt väldigt långt med något så löjligt som huggarhjälm eller bygghjälm.
Det är ju inte bara en gubbe som slage ihjäl sig när dom tippat med skotern när dom ska dra fram ved.
VI HAR TILLRÄCKLIGT MED TVINGANDE LAGAR I SVERIGE!
Eftersom majoriteten av snöskoteråkarna har hjälm hela tiden så behövs ingen lag för detta.
De fyllskallar som vildkör med skoter utan hjälm kommer inte att använda en störtkruka även om det vore dödsstraff att köra utan.