Less på kritik om friåkning

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Fan nu har man blivit lite less på om att höra om hur skotrarna stör friden i fjällen för alla andra. Tog en titt på Eniro och deras karta om skoterleder såg ju att där fanns ju alla förbudsområden med, nu är den säkert inte 100% riktig men jag tycker i varje fall att det ser ut som att 70-80 % av fjällen är avlysta för friåkning, kan inte alla skidåkare och andra klago muppar hålla till där så kan man få slippa gnäll när man åker där man får.:mad2:
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Ända jag har i mot friåkningen är när vissa inte kan sköta sig.

1. De begriper inte att man inte ska köra på kalhyggen och förstöra plant....hur skulle de tycka om jag slog med en slägga på deras skoter eller deras hus, de måste ju fan begripa att träd är pengar/annans egendom och kör de sönder träden är det som att slå sönder någon annans fordon/egendom.

2. De kör med slutburk så de hörs som fan överallt.


Jag åker mycket friåkning men man måste försöka tänka lite när man kör också. Nu vet jag att många sköter sig bra men det finns undantag tyvärr och de förstör för MÅNGA andra!.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Visst är det så men det känns konstant att man drar kortaste strået i alla diskussioner bara för att du har ett visst intresse. Självklart så ska man respektera andras egendom och visa sunt förnuft men dessa avlysta områden är ju knappast skogsplanteringar :)
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag garva idag när jag läste en kommentar om eländet som hänt i Gördalen i helgen. En var så snäll att upplysa oss skoteråkare om att vi var lata som inte åkte skidor istället. Ja, hade jag tyckt det var roligt att åka skidor så hade jag säkert gjort det. :weird:

En kompis tog kontakt med ansvariga för ett projekt att ordna nya fina betalleder. Kompisen tyckte det var trist att möjligheterna till friåkning minskar. Han fick till svar att dom nya lederna kommer bli så bra och fina. :weird:

Folk fattar inte...

Jag är själv skogsägare och förstår ilskan. Tyvärr kan jag försvinna in i åkandet där ute i skogen men polarn är bra och håller reda på mig att där ska vi nog inte åka... Jag brukar läsa endel kommentarer till artiklar och det är tyvärr ofta jag får känslan av att endel stör sig väldigt mycket på att andra kan ha roligt. Tyvärr tror jag utveckligen kommer att fortsätta med fler och fler naturreservat, så det gäller att försöka sköta sig.

Syns eller hörs man inte så finns man inte...! Glöm slutburkar så får vi ha kvar möjligheten att åka skoter så länge som möjligt!
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Ja det är lite tvehövdat ska man vara tyst och hoppas på det bästa eller ska man stå upp för sin sak. Ska man vara ärlig så finns ju inte de förbudsområden som jag visade på kartan pga skrikburkar eller skogsplanteringar utan av andra orsaker så som natureservat och renäring (Nu får någon gärna rätta mig om jag har fel spekulerar nu bara) men det finns typ 260 000 renar i Sverige och på vintern är ju de flesta ändå inte på fjället utan ner mot kusten, inga djur parar sig den årstiden eller får sina ungar så det är ju inget sånt man kan störa i någon större utsträckning, så varför finns förbuden över så stora områden ? Nationalpareker och natureservat kan jag köpa men resten då ?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Finns mycket att säga kring ämnet men såg idag en rätt fin lösning på problemet med planteringar.

Bredvid skoterleden var ett kalhygge med minst 70cm snö som vi har, väldigt inbjudande sluttning för skoteråkare men då hade märkägare gissar jag på satt upp en STOR skylt (1x1m minst) med ett skoterförbudmärke på. Fanns inte ett spår ovanför skylten.

Det jag menar är att många inte tänker på/ser att det är plantera då det är mycket snö ovanpå. Hur vet man annars att ett hygge är planterat !? Om det inte sticker upp små toppar såklart.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Vindkraftverken låter ju så fasligt illa också, jag är själv emot vindkraftverk men ärligt talat så är det sällan som dom låter så innerligt att det inte GÅR att sova. Det är nog "vill inte och då går det inte" mentaliteten i folk som styr till det så att saker och ting inte ska få fungera.

Nu finns det ju undantag i allting och vindkraftverk som dundrar så tavlorna skakar men jag menar den allmänna uppfattningen folk väljer att ta till sig.

Om alla fick betala vansinnesbelopp på elen och fick se en 15öre förbättring över en natt när ett vindkraftverk drog igång så tvivlar jag ändå på att det inte dundrar i väggarna på nätterna 5-10km bort i ett bostadsområde som bara råkar kunna se kraftverken om dom står på skorstenen med en pall... Men om vindkraftverket var en brunn i berget som det ekade exakt lika ur men syntes inte så ger jag mig fan på att det inte hörts på 3km avstånd...

Har folk en gång bestämt sig så tror jag att friåkning kommer bli som vindkraft, ett onödigt ont som ingen vill veta av i sina trakter.

Att bedriva politik och bekämpa eld med vatten istället för mer eld tror jag är melodin.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Finns mycket att säga kring ämnet men såg idag en rätt fin lösning på problemet med planteringar.

Bredvid skoterleden var ett kalhygge med minst 70cm snö som vi har, väldigt inbjudande sluttning för skoteråkare men då hade märkägare gissar jag på satt upp en STOR skylt (1x1m minst) med ett skoterförbudmärke på. Fanns inte ett spår ovanför skylten.

Det jag menar är att många inte tänker på/ser att det är plantera då det är mycket snö ovanpå. Hur vet man annars att ett hygge är planterat !? Om det inte sticker upp små toppar såklart.
Hyggen äter kammar till frukost och a-armar till efterrätt, anledning nog :)

Näe men vi åker ofta över hyggen och följer rågångar osv som går över fäbodar och myrstråk, nyplanteringar osv. Försöker i stööörsta möjliga mån att åka i körvägen om den syns genom snötäcket. Och det i områden där vi känner ägarna, att göra ens ett spår i kanten på ett plantat i en skog vars ägare kan leva på ruinens brant är bra fult och undviks av mig till 98%.

Att klättra i branter är skitkul men då åker jag hellre till ett brantare ställe där det aldrig gallras utan det sker plantering och slutavverkning, det är sällan tätt mellan träden och det är gott om avsatser att vända på om farten börjar sina. Att man kör där i dom områdena har jag aldrig fått klagomål på, snarare tvärt om då ägaren äntligen har lite hårda spår att våga titta till markerna i. (svårklättrat med en viking/bearcat eller liknande hehe)

Har man bara intresse för mark och natur så då går det!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
När alla skoteråkare har förstått att körning i skogsplanteringar och användadet av Skrikburkar, alltid vänds mot alla vi som vill ha kvar möjligheten till friåkning, då kommer förbudsivrarna att ha det betydligt svårare att bedriva sin hetsjakt på snöskoteråkningen.

Men som det är idag, så bjuds dom ständigt på "Straffsparkar" av allt för många snöskoteråkare!
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Här är några komentarer från ovan nämnda artikel... man blir ju mörkrädd.
Jag hade också varit förbannad om mina plant blivit mosade men det känns som att många icke skogsägare rasar mot allt dom kan komma på då det gäller skoteråkning överlag.


"förbjud skotertrafik helt,som i Norge,buskörningen blir bara värre och värre,dödsolyckor med skotrar bara ökar och ökar,snart kommer skidåkande människor bli ihjälkörda av dessa marrodörer."

"Förbjud skotertrafik för nöjeskörning alternativt lägg på en STOR skattebörda på dessa leksaker. Dags för myndigheter att ta i med hårdhandskarna."

" Ett förslag kan ju vara att skoterägarna tvingas betala sina skador på mark och miljö. 20 000 kr/ år och skoter kan ju tas in i skatt av trafikverket som överför summan till exv skogsstyrelsen som bekostar stängsel/skador/skyltar hos fastighetsägarna."

Förbjud skotrarna! Det finns inget berättigande att man ska få fara omkring på annans mark med nåt motorfordon överhuvudtaget!
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Vore kul å veta hur många gånger det är skogsägarnas söner som kört sönder...
Bara en kul tanke i debatten :D
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Så länge inte folk tänker så blir det såhär.

Jag har sett det med egna ögon tillräckligt många gånger för att tro något annat än att det vore vettigt med 30-årsgräns på snöskotrar med mer än 20 hk.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
När alla skoteråkare har förstått att körning i skogsplanteringar och användadet av Skrikburkar, alltid vänds mot alla vi som vill ha kvar möjligheten till friåkning, då kommer förbudsivrarna att ha det betydligt svårare att bedriva sin hetsjakt på snöskoteråkningen.

Men som det är idag, så bjuds dom ständigt på "Straffsparkar" av allt för många snöskoteråkare!
Precis. Varför bjuda på det hela tiden?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Vore kul å veta hur många gånger det är skogsägarnas söner som kört sönder...
Bara en kul tanke i debatten :D
Knappast att det sker mer än att "utbölingar" gör det.
Klart är man efterbliven kanske man kör sönder sin egna skog. För inte fan är det den nuvarande skogsägaren som har nytta av något som är planterat nyligen. Snarare dess barnbarn.

Folk ser ju inte riktigt pengarna som förstörs när man skottar plant. Tyvärr.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Så länge inte folk tänker så blir det såhär.

Jag har sett det med egna ögon tillräckligt många gånger för att tro något annat än att det vore vettigt med 30-årsgräns på snöskotrar med mer än 20 hk.

Jag håller med. Har också sett hyggesåkare, där det finns plant, och det visat sig vara mycket unga förare.

Även på trånga leder i skog har man mött slynglar som far fram med helt galna hastigheter. En gång var jag tvungen att kasta skotern av leden och det var ren tur att jag inte mosade fronten mot en tall.

Så inför gärna ett liknande system som för MC. Ex.vis max 30 hk 16-18 år, max 60 hk 18-21,kanske upp till 25? Som det är nu är det helt galet att en 16-åring har rätt att köra ett 180-hästarsmonster.

Bättre/dyrare utbildning, där en del av kostnaden ska gå till poliskontroller. Kanske införa skatt på skotrar, skatt baserad på effekt eller vikt/effekt? Skatten oavkortat till kontroller. För som det är nu, har myndigheterna för små resurser för efterlevnadskontroller.

Ge myndigheter rätt att beslagta och förverka trimmade maskiner. (För vem behöver egentligen 250-300+ hästar annat än på tävling, handen på hjärtat)? Beslagtagna maskiner återställs av utsedda och akrediterade verkstäder, säljes sedan på auktion av ex.vis KVD. Överskott till kontroller.

Kanske en del av skatt och överskott på förs. av beslagtagtagna fordon kan gå till skoterklubbar också.


Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Näe maskiner och effekt tycker jag inte ska röras, synd att inte kunna låna ut maskinen till dotter/son som kan behärska sig. (skötsamt folk ska inte behöva städa toaletten bara för att ej rumsrent folk vart där).

Men mer utförliga utbildningar och högre priser på dessa, mer resurser för polis och klubb att dela på till skyltning och efterkontroll av fart och fylla osv.

Hos oss så är jag mer rädd att möta en 50+ som är berusad efter en fiskeresa än en 16+ på pappas 180hk leksak. Ungen upplever jag mer pålitlig i förhållande till HÅLL HÖGER!

Vill man ha nytta av leksakerna så får man nog ta och styra upp sina söner och alkoholintaget lite bättre, blir så less på denna "men alla andra är nog värre"- attityd alla verkar köra med.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag håller med. Har också sett hyggesåkare, där det finns plant, och det visat sig vara mycket unga förare.

Även på trånga leder i skog har man mött slynglar som far fram med helt galna hastigheter. En gång var jag tvungen att kasta skotern av leden och det var ren tur att jag inte mosade fronten mot en tall.

Så inför gärna ett liknande system som för MC. Ex.vis max 30 hk 16-18 år, max 60 hk 18-21,kanske upp till 25? Som det är nu är det helt galet att en 16-åring har rätt att köra ett 180-hästarsmonster.

Bättre/dyrare utbildning, där en del av kostnaden ska gå till poliskontroller. Kanske införa skatt på skotrar, skatt baserad på effekt eller vikt/effekt? Skatten oavkortat till kontroller. För som det är nu, har myndigheterna för små resurser för efterlevnadskontroller.

Ge myndigheter rätt att beslagta och förverka trimmade maskiner. (För vem behöver egentligen 250-300+ hästar annat än på tävling, handen på hjärtat)? Beslagtagna maskiner återställs av utsedda och akrediterade verkstäder, säljes sedan på auktion av ex.vis KVD. Överskott till kontroller.

Kanske en del av skatt och överskott på förs. av beslagtagtagna fordon kan gå till skoterklubbar också.


Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
x2 på den.. Tog skoterkort nyss och det är fan märkligt att en 16 åring ska få köra en 180hk 250 kilos skoter.. Motsvarande regler som MC hade ju varit lämpligt i vart fall, med lätt MC och riktig MC.. För riktigt bra känns det ju inte