iq 600 rr turbo

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
De har du nog alldeles rätt i.. Kändes lika för mig, 20-30hk vid lite hårdkörning..
Filurar på nära 190 i min maskin med kall luft och bra lambda, men kändes efter ett tag som närmare 160-165? Svårt att säga, men nog är det förlust alltid, tur vi är två som noterat detta iaf :)
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Låter ju också som ett ypperligt sätt att framkalla spikningar om man redan ligger på gränsen
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Det får mig ju återigen att fundera över många köpeskit, luftfiltret placerat under huven nära turbon, samt ingen ic? Visserligen en del fina meshkit å grejer så det ska komma in kalluft, själv valde jag att höja mitt filter ytterligare upp genom huven, så endast och enbart luft utanför huven sugs in.
Som limpdjur säger så känns det ju som upplagt för ev spik vid lite hårdare körning..
 

husqvarnan100

Aktiv medlem
1 apr 2011
54
2
1
Givetvis är det upplagt för spikningar om insugstempen eskalerar. Förmodligen så är det väldigt viktigt vilken turbo man åker med och vilka hus man åker med. åker själv med rullturbo 10 psi utan ic och friskluft. känner ingen effektminskning vid hårdkörning, samma varv och lambda och avgastemp.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Givetvis är det upplagt för spikningar om insugstempen eskalerar. Förmodligen så är det väldigt viktigt vilken turbo man åker med och vilka hus man åker med. åker själv med rullturbo 10 psi utan ic och friskluft. känner ingen effektminskning vid hårdkörning, samma varv och lambda och avgastemp.
Du kanske känner skillnad först när du monterar ic? Eller har du åkt med det på förut? Vilken maskin är det?
 

husqvarnan100

Aktiv medlem
1 apr 2011
54
2
1
Skulle förmodligen få kallare insugsluft = mer effekt med ic och mer safe för spikning. Dock håller min maskinen 8200 oavsedd "kall" som efter långa repor med samma värden. Med skenade insugstemp och lägre effekt borde man ju tappa varv kraftigt, särskilt med 20-30 hk tapp...

Ang min maskin så är det en polaris 163" som jag byggt på. Monterat i en gammal försärkt ves 800 förgasare som jag byggt från scratch. komplett förstärkt bottendel, nya cylindrar med pinnbultad topp, garret kullagrad turbo osv. Byggt allt själv inför denna säsong och funkar kanon, Bromsad till 216 hk /185nm utan ic vid 10 psi.

följer diskussionen och tycker den är intressant Funderar på ic till nästa år men är rädd att tappa gassvar, kanske en mindre vattenkyld ?
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Vad intressant, har du projekttråd på den? Eller äre dags att dra igång en? :)
Ang varv och lambda så varvade även min ur det den bör, dvs ca 8000rpm och lambda va även den ok.. Dock var det inte nå fräsigt snödjup där jag provade, annars hade den nog behövt viktas ner.
Var just för att testa skillnaden i gassvar jag hakade lös min ic, men märkte inte nå nämnvärt..
Den starkaste kontrasten va just toppeffekten.. Och vikten som försvann längst fram på skotern.
Med effektiv ic kanske du får börja vikta på den en aning tillåmed.
 

husqvarnan100

Aktiv medlem
1 apr 2011
54
2
1
Okej roligt att höra era erfarenheter och reflektioner ! vad kör du för ic ? roligt med samma gassvar om det är möjligt, då finns det ju bara fördelar.
fått till variatorerna ?

Har testat att köra min på 16 psi utan ic dock race soppa med goda resultat, vid dom laddtrycken finns nog mycket att vinna på ic men under 10 psi och optimal turbo, luftintag är jag lite skeptiskt.

Angående projekttråd så är jag lite osäker om det är något för mig...

kanske är det fel att ta denna diskussion i the_darksides projekttråd ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Jag kan intyga att en ic gör bra pulver även på bara 10psi. Jag körde normalt utan ic på min enstånka 650cc turbo (4takt) men testade för kul skull att montera en ic. Det blev skillnad som natt & dag minst 10% mer bottenregister och toppeffekt trotts det låga laddet.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Låter som en riktigt trevligt ide. Har en kullagrad gt3082 om det kan vara av intresse.
EDIT: Kostar endast ev frakt då turbinen och kompressor hjulen var i sämre skick än sisst jag kollade...
 
Last edited:

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Bara att köra på :) full kontroll på tändning å soppa..
Men du lär behöva ett batteri för att köra megasquirtet stabilt va?
Litet gel batteri med laddning till lär sköta den biffen :)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ja, är jävligt sugen. de enda dåliga är att motorn är en arctic.. är det nån som har nå erfarenheter av ms och tvåtakt? Vad jag har lyckats läsa mig till så ska det funka.