iq 600 rr turbo

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

säg till om du behöver dom andra fjädrarna att prova med. Skall du vara ute å grejja nå imorn på dagen så kunde jag låna en fjäder till avgasportarna också kan jag åka till fjäderförådet och kolla om dom hade nå hårdare lämpligt.
Hör av dig när du vaknar:)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Idag har jag börjat montera på turbogrejerna igen, ska göra några ansutningar på oljetanken i morgon så ska det nog kunna bli en provtur sen:)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Hmm jäkla synd.. Får du fram vad det är för märke och modell så finns det ju renoveringssatser för rimliga pengar..
Har du funderat på att prova någon typ garrett t04E?
Dom brukar kunna finnas till hyffsat rätt kurs lite nu och då, är också en någorlunda "stor" snurra..
Eller holset hx 35.. Om du skulle vilja prova en lite större modell av turbo i din skoter, till rätt hyffsade pengar..
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har nu lyckats råda bot på turbon, krävdes bara en handpåläggning:) provkört lite och gassvaret på lågregister finns kvar:D dock så går den jävligt fett!? Fast jag kör samma bestyckning som sist jag körde turbo.. precis när laddet kommer så bluddrar den som satan och det kladdar som fan i vesarna när man öppnar dom. Flyttade slangen till flotörhusen ifrån pitotröret till plenum ist och det blev liiite bättre. Har varit och handlat mindre munstycken nu för att testa i morgon.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Det låter lovande! Helt normalt att du behöver bestycka ner då motståndet är lägre ut ur pipa.
Borde jag svetsa i en bit internstinger? Original så är den ju 46mm invändigt och sticker in ca 18-20cm. Kanske skulle ta en bit 2" rör 10cm eller nått? Eller ska jag bara prova att bestycka ner?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Borde jag svetsa i en bit internstinger? Original så är den ju 46mm invändigt och sticker in ca 18-20cm. Kanske skulle ta en bit 2" rör 10cm eller nått? Eller ska jag bara prova att bestycka ner?
Bra fråga,jag funderade på samma sak men kan inte säga om det är en bra ide eller inte. Nu vet jag inte hur lång och grov stinger du kör så det är svårt att svara på.

Men om jag tänker högt så borde man kunna köra nästintill org stinger med en så stor snigel. Jag skulle köra 1mm grövre stinger än standard för då behåller du nästan den normala pipkfuntionen innan ladd ivf.

Men prova bestycka ner som det är först.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Lite märkligt är de.. skaffade ju 350 & 330 munstycken, (370 har jag kört med tidigare) drog i 330 direkt tuff som man är. Skotern går fett ändå då laddet kommer,bluddrar åh börjar ryka som fan och det blir fullt med svart gåjja i hela rykat om man håller fullt lite längre. Kapade isär pipan och svetsade i en internstinger liknande original. Detta gjorde skotern otroligt vass i registret mellan tomgång och laddtryck, men så fort man ser på mätarn att laddtrycket börjar komma så fetar det på så in i helvete.
 

husqvarnan100

Aktiv medlem
1 apr 2011
54
2
1
Har haft liknande problem i min men svart rök och droppande olja ur avgassystemet, mitt problem var icke fungerande avluftning i oljetanken så den drog in olja i kompressordelen. kanske nåt att fundera på iaf. dock funkade min lika bra, filmen på min facebook med körning i bänken så är det innan jag hittade det, notera röken vid avslag
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har haft liknande problem i min men svart rök och droppande olja ur avgassystemet, mitt problem var icke fungerande avluftning i oljetanken så den drog in olja i kompressordelen. kanske nåt att fundera på iaf. dock funkade min lika bra, filmen på min facebook med körning i bänken så är det innan jag hittade det, notera röken vid avslag
Avluftning på oljetanken har jag, har åkt på den niten tidigara jag också:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Laddar turbon lika tidigt och mycket som förra turbon?

Mindre mottryck ut ur pipa = mindre munstycken. Blir liknande som att plocka bort ljuddämparen på en standardskoter för då går dem värdelöst om måste bestyckas ner för att inte blöddra. Trotts inbestyckat utan dämpare förlorar man fruktansvärt mycket effekt av de mindre motståndet.

Kan tänkas bli så lite motstånd med denna turbo att grundeffekten blir totalt värdelös. Om så är fallet kan du prova gå ner ännu mer i stingergrovlek. Grovleken på stingern måste isåfall vara mindre än till standardmotor, men hur smal är helt omöjligt att säga. Och bestyckningen kommer måsta fetas på igen med smalare stinger.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Laddar turbon lika tidigt och mycket som förra turbon?

Mindre mottryck ut ur pipa = mindre munstycken. Blir liknande som att plocka bort ljuddämparen på en standardskoter för då går dem värdelöst om måste bestyckas ner för att inte blöddra. Trotts inbestyckat utan dämpare förlorar man fruktansvärt mycket effekt av de mindre motståndet.

Kan tänkas bli så lite motstånd med denna turbo att grundeffekten blir totalt värdelös. Om så är fallet kan du prova gå ner ännu mer i stingergrovlek. Grovleken på stingern måste isåfall vara mindre än till standardmotor, men hur smal är helt omöjligt att säga. Och bestyckningen kommer måsta fetas på igen med smalare stinger.
Laddar 0,4 typ. Den bygger ju ladd rätt fort för att vara så stor. Tycker det är märkligt att jag fått gå ner 10 storlekar motför med den andra turbon? Kanske bättre att byta till en t3/4.. men grundeffekten finns ju, är ju riktigt vass tills laddet kommer.
 
Last edited:

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ja då va vi igång igen, köpte tillbaka min första turbo en t3/t4 jag hade ifrån allra första början. Ett litet klipp ifrån första provturen med ca0,35-0,4 i ladd.

https://www.youtube.com/watch?v=vMZeGGpqQMU&feature=youtube_gdata_player

Gick dock ganska fett där, 11-11,2 i afr.
Byggde en form av ställbart munstycke idag med hjälp av en pysventil. Lätt bästa iden när man kör förgasarturbo, bara stumma efter älven, stanna och vrida lite på ratten:) har ett afr på 12-12,3 nu på fullgasrepor. Höjde även laddet till 0,6bar.