iq 600 rr turbo

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
jag har ju en annan likriktare jag tänkte prova, men osäker på hur den ska kopplas.. är från en Yamaha v-max 600 och har en blå, en svart, en röd och en vit kabel. om nån vet hur så får ni gärna håjta till.
 

Blackbull

Välkänd medlem
18 mar 2013
106
0
6
Umeå
Lever skotern?
Ligger hemma med feber o förkylning läst alla 115 sidor idag, känns som att jag har större koll på din maskin nu än min egna :)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jodå den funkar, har dock stått stilla ett tag nu pga husrenovering och nu två dåliga vintrar. Jag har precis byggt en 36" framvagn och ska väl se över lite små saker utifall det skulle råka bli lite mer snö. Kul att nån läser fast det inte skrivits här på länge:)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ny matta inhandlad och ny drevning fixad. Bara att vänta på snö igen.. Har förresten förlängningsskenor över som förlänger ifrån 307 till 383, passar edge, Prox och iq.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jodå, har fått tag på en cylinder och kolvarna borde jag få innan helgen. Kullagrad turbo är lite bättre än glidlagrad om man säger så.. hur går det för dig då? Var det inte du som köpte min gamla oljepumpen?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nu har jag iaf lyckats plocka ihop skotern igen, dock kan jag ha få jordens dummaste idé när jag va i farten och slängt dit en extra cylinder fotpackning.. smart kändes det då iaf, lägre komp liksom.. resulterar även i en klämspalt på 2mm och höjda portar ca 0,7mm. Att ha 2mm klämspalt begriper jag ju inte är bra och höjda portar är tvärs emot vad jag egentligen skulle vilja ha. Logiskt så borde ju lägre porttider vara bättre med turbo? längre/hårdare avgaspulser? Vad gör 0.7mm för skillnad?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
En till grej jag har upptäckt är att pipan och y-röret är helt jävla rent invändigt, inte sådär svart och oljigt som det normalt är på en skoter.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har samma fenomen på min men då kör jag Legend ZX2SR olja som är mineralbaserad. Den förbränner upp all olja så lämnar inte den här oljefilmen som VES oljan gör. Tycker den också kleggar ihop avgasventilerna betydligt mindre.
Är rätt häftigt när man kör Legend olja + blyad bensin, typ 100LL. Då blir det en grön beläggning i y-rör å pipa :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Nu har jag iaf lyckats plocka ihop skotern igen, dock kan jag ha få jordens dummaste idé när jag va i farten och slängt dit en extra cylinder fotpackning.. smart kändes det då iaf, lägre komp liksom.. resulterar även i en klämspalt på 2mm och höjda portar ca 0,7mm. Att ha 2mm klämspalt begriper jag ju inte är bra och höjda portar är tvärs emot vad jag egentligen skulle vilja ha. Logiskt så borde ju lägre porttider vara bättre med turbo? längre/hårdare avgaspulser? Vad gör 0.7mm för skillnad?
Fördelen med höjningen är att toppen nu kan vara ganska rätt i flamfart och kompförhållande.
Jag gissar på 0,7-1 lägre kompförhållande och ca 5-6mvs lägre flamfart.

Om toppen låg på 25ms flamfart förut så har du 20ms nu vilket är säkrare för turbo den spikar inte lika lätt då. Klämspalten på 2mm är inom original höjder när de gäller tvåtaktare så de är inga problem att köra och du förlorar inget mycket på det.
Porthöjderna 0,7mm högre ger också bättre spikbeständigthet för man tappar dynamiskt kompförhållande så du kan ladda mer innan de spikar. Nackdelen är att du tappar bottendrag men o andra sidan kan du dra den 300-400 varv högre i slutvarv så du kan höja startvarvet lika mycket så har du inte förlorat längd i registret.
0,7mm höjning ger ca 2-3hk mer toppeffekt på en 130-140hk motor utan turbo så med turbo lär de närma sig 5hk upp.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Anledningen till den extra packningen va ju att slippa sänka laddtrycket och ha lite mer safe setup. Men det märks för stor skillnad i det oladdade registret tycker jag. Blir nog till att ta bort den och sänka laddet till 0.45-0.5 istället. Kommer nog att svarva av cylindrarna 1-1,5mm i sommar och anpassa en topp till det sen med 10,5-10,7 i komp. Mätte upp förhållandet nu med extra packning och det ligger på 10.2.