iq 600 rr turbo

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
HAHA tråkigt! Fungerade dåligt med den större turbon?


Blev nog fel det där k a nske. Ironi funderar dåligt på nätet. Menar att det såg roligt ut på filmen.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Surt me storsnurran, men kul du är igång igen med en fungerande snurra :)
Bra spool och mottryck med t3/t4an?
Har inte mätt mottrycket. När allt har fått upp tempen riktigt (oljan & turbon) så spoolar den riktigt bra, har ju en 50mm dump med sjukt mjuk fjäder i så när man gör klättringar och åker och pumpgasar så har man ladd direkt. Ifrån tomgång så är det självklart lite lagg, dock ej så jag tycker det är värt 7k för att bli av med.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Låter mycket bra, de är någorlunda stort avgashus i den där turbon också va?
Precis, glidlagrade verkar ju fungera kanon, iaf åt dig som löst oljesmörjningen såpass bra också, min laggar också från tomgång trots kullagrat, så ja tror du kan va lugn :)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Stort å stort vet jag väl inte, 56mm är avgasturbin ut. iom att dumpen står öppen när motorn går på tomgång (lättöppnad som fan) och så pass stor så bromsas inte turbon nämvärt vid kortare gas släpp. Ska testa en annan helix och fjäder i sekundären till helgen tänkte jag.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Meeen va drygt! Skrev till dom och ifrågasatte problemet och då hävdar han att den är felmäskt på förpackningen!? Googlar man nummret så står det att den har 170-240 på powersportjunkie.com och 175-220 på goodwin.. vad ska man tro på? Känns ju som förpackningen inte borde ljuga?
 
A

AssaultRMK

Om du kollar på bilden på Snoperformance sida så står det ju även där 175/220 på förpackningen.
Så om fjädern du fick är guld/svart så är den nog också 175/220. Kan inte tänka mig att TEAM har ändrat färgkoden.
Då är nog en felmärkt påse det mest troliga alternativet.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ingen som har en brant rak helix liggande? Har tastat en rak 42 idag och karaktären blev riktigt bra, skulle haft en 48 eller 50 bara.. nån som har en liggande?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har varit ute och åkt lite idag, kör rak 42 helix 155-222 i sekundären och 76g 180-310 fjäder i primären. Går jävligt gött med den setupen, varvar 8500 och går att göra powerwheelies i ganska hög fart. Dock så skulle jag vilja ha en brantare helix och lite lättare vikter. Kommer den att övervarva då? Trots brantare helix?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
kan säga att ni som kör med turbo bör köra med ic, limmade fast en liten termometer på plenumet i påskas och va ut och åkte lite. Jag är medveten om att mätningen kanske inte blir 100% då den sitter limmad utanpå men man kan ju se skillnad.. utan ic och lite tuktkörning så visade det 45 grader och tryckröret va så hett så man precis kunde hålla handen på det en längre stund, och det är varmare än 45grader det. Med intercooler och samma plågning lyckades jag inte få upp termometern över 20 grader med lätt ljummet tryckrör mellan ic och plenum. Man märker även betydlig skillnad på effekten när allt börjar bli sådär hett.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Provade min också utan icn, tyckte efter lite fullgasåka att den började kännas matt, tappade en hel del pulver kändes det som.. Stuvade tillbaka bummlingen till ic jag har och sen dess har jag aldrig upplevt det fenomenet igen.. Däremot ska jag sikta på en lite mindre å smidigare modell ic till nästa år då dom extrakilona i snoken på skotern kändes ganska tydligt också :)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Provade min också utan icn, tyckte efter lite fullgasåka att den började kännas matt, tappade en hel del pulver kändes det som.. Stuvade tillbaka bummlingen till ic jag har och sen dess har jag aldrig upplevt det fenomenet igen.. Däremot ska jag sikta på en lite mindre å smidigare modell ic till nästa år då dom extrakilona i snoken på skotern kändes ganska tydligt också :)
Ja man märker som sagt ganska tydligt när tempen går för högt.