iq 600 rr turbo

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
När man kör med dom på en bil så ska man ju ha 1mm hål i banjobulten bara.. är ju ganska enkelt för mig att bara göra så på skotern också eftersom jag har 3bars oljetryck med mekaniska pumpen. Men jag skulle ju hellre sänka oljetrycket och ha större hål i banjobulten för att minska påfrestningen på både slangarna och pumpen.
Du verkar förstå förhållandet mellan tryck, flöde och effektbehov. Bra!
Du skulle säkert kunna sänka trycket på backventilen så att systemet går med lägre tryck, och därmed kommer pumpen dra mindre ström, vilket brukar vara uppskattat på 2T...

3 bar och 1mm strypning ska vara ca 1L/min enligt ett beräkningsprogram för hydraulik.
Om man kör 1 bar behöver man 1.5mm för att få samma flöde.
1L/min lät lite tycker jag, men det kanske stämmer...
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Det är en mekanisk pump jag har nu så det är inte för den delen med strömmen.. tänkte bara att räcker det med ett bars tryck så är det ju bättre med mindre påfrestning.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Oljepumpen beställd och så lyckades jag få en kvart över ifrån husrenoveringen så jag hann kapa till lite bitar till nya oljetanken:)
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Fortsätt så på det viset så är de där snart klart, kan behövas små raster från helvetes matrialet utan precision också :eyebrows:
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Punktade ihop oljetanken lite lätt idag för att se hur det kommer att bli, tänkte försöka göra luftningen så att den blir spillfri om man skulle hamna åt fel håll nån gång..
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Fra-4 pumpen har äntligen kommit, så om det blir lite tid över i husrenoveringen i morgon så ska jag försöka fixa de sista på oljetanken:)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nu äle såhär, nya turbon på plats med tank och fra pump. Och pumpen vägrar att gå.. Kopplar jag den på ett batteri så går den, kopplar jag in den på likriktad ström på skotern (samma som bensinpumpen) så går den inte! Jag har mätt upp 11,9-12,1v med multimeter och även testat oriktad ström utan resultat :-( Hjälp!!
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Vad har du för likriktare? Den likriktade kretsen får inte ha samma jordpunkt som växelkretsen, ingen chassijord alltså. Men det kanske du har koll på. En del likriktare är jordade i själva skalet på likriktaren, då kan man inte sätta dem mot chassit utan gummi eller liknande emellan.