Har Forest Fox gått i graven?

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Skulle säga att med dagens teknik är en fox uråldrig och en dålig skoter mot en ny ski-doo eller lynx och det är nog inte många renskötare som skulle köpa en ny fox i dagsläget.

bullshit ! .... att åka m6 eller summit o dyl. funkar inte för en skogslapp men håller man uteslutande till på fjället gåt det säkert bra , foxens stora fördel är inte dess bränslesnålhet eller otroliga framkommlighet ... dom sakerna kan man finna snudd på likvärdiga maskiner till , vad foxen har är att ingenting sticker fram utanför huven som man kör fast i stubbar o sten med !
jag vill se hur länge en skoter oavsett märke och modell klarar a-armarna efter en vecka i renskog av en skogslapp och det får jag se redan till hösten skulle jag tro
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Haha, stackars vilseledda människa. Foxen har ju redan sin efterträdare som både är komfortablare och smidigare, den är vidare mycket mer lättsväng och har en mindre svängradie. Rangern.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Det jag hakar upp mig på är att dom väljer nyare mountainmaskiner, det är ju ett helt annat körsätt med dom! Du måste gasa helt annorlunda med en sån. Vi kan ta ett exempel, min far. Har har kört 59a hela livet, men köpte en x-trim 600 -07 förra säsongen. Han vill smygköra med den och köra som man gör med en 59a men det går ju inte, remmen går direkt och den tar sig inte fram helt enkelt..

Så har vi ju det med foxen att den är liten och lätt, fläktkyld (fördel när det är lite snö, eller hård skare osv.) och så är den lättare att skruva i!

Men men, jag är ju inte same själv, så jag vet inte vad dom väljer. Men hade jag haft en skoter med det enda syftet att ta sig fram bra överallt, lättmekad osv så hade jag inte kollat så mycket på komfort, utrustning och sånt lull, lull.. För samerna kör väll inte för att det är roligt? (till en viss del kanske) Men huvudsyftet är ju att hålla koll på renarna, och dom springer ju tamejfan överallt!

Man kan diskutera i evigheter om vad som är bäst! Men det här är min uppfattning!
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men som jag redan har sagt. Rangern klarar allt foxen klarar lika bra med ökad komfort. Sen, om du hade suttit på en skoter 6-10 timmar per dag så hade du uppskattat komfort. Det är jävligt irriterande att komma hem för 10 dagen i rad mör i hela kroppen pga att skotern vibrerar för mycket och inte är tillräckligt lättkörd och lättsvängd.

Sen, vad du nämner om 5900 vs x-trim. Det är ju bara en variatorfråga. Har fått till egna variatorn så att det går att krypköra.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men gud.... 2 arbetande samer har uttalat sig och ändå så ska folk ifrågasätta ....

Är det så svårt för ungdomar idag att erkänna att man har fel??????
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Jag håller med dig helt och hållet. Dock är du lite insnöad på BRP. Kan vara så att i ditt närområde finns det bara BRP. Vad vet jag utan jag gissar bara. Hur det än är med det så vet jag av olika delar av sapmi där renskötare både använder phazers, Arctic och RMK:n av båda generationer.
Självklart finns det annat än BRP och har inte sagt att BRP och kung och bäst, det är upp till var och en. Tog BRP som exempel bara för att det är dom jag har erfarenhet av och häromkring är det mest BRP skotrar.

Skulle säga att med dagens teknik är en fox uråldrig och en dålig skoter mot en ny ski-doo eller lynx och det är nog inte många renskötare som skulle köpa en ny fox i dagsläget.

bullshit ! .... att åka m6 eller summit o dyl. funkar inte för en skogslapp men håller man uteslutande till på fjället gåt det säkert bra , foxens stora fördel är inte dess bränslesnålhet eller otroliga framkommlighet ... dom sakerna kan man finna snudd på likvärdiga maskiner till , vad foxen har är att ingenting sticker fram utanför huven som man kör fast i stubbar o sten med !
jag vill se hur länge en skoter oavsett märke och modell klarar a-armarna efter en vecka i renskog av en skogslapp och det får jag se redan till hösten skulle jag tro
Istället för att köra sönder a-armar och skit, som inte har varit i närheten för mig, så kör man sönder baljan och lts:en. Är ju minndre avstånf från marken upp till baljan på en fox än de är mellan a-armarna och marken på en rev.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Självklart finns det annat än BRP och har inte sagt att BRP och kung och bäst, det är upp till var och en.
Det påstod jag inte heller. Jag var hela tiden medveten om att du utgick från BRP därför att du fått en omfattande erfarenhet av dem. Men det är inte bara vi som läser dessa trådar och därför ville jag klargöra för alla andra att inte bara BRP är ett alternativ. Jag t.ex. använder mig ofta av Arctic när jag gör jämförelser därför att jag har erfarenhet av dem.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Nä du, här har du fel.

Är inne på min andra Ranger, och dessa klarar INTE vad Foxarna klarar i skogen.
Rangern är ju rena touringskotern, det tyckte jag iallafall min kompis farsa var, var ju likadan som våran explorer 500, förutom att rangern var 365lång och hade 600motor
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Haha, stackars vilseledda människa. Foxen har ju redan sin efterträdare som både är komfortablare och smidigare, den är vidare mycket mer lättsväng och har en mindre svängradie. Rangern.
rangern ? nix både testad och utdömd för många mil sedan
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Självklart finns det annat än BRP och har inte sagt att BRP och kung och bäst, det är upp till var och en. Tog BRP som exempel bara för att det är dom jag har erfarenhet av och häromkring är det mest BRP skotrar.



Istället för att köra sönder a-armar och skit, som inte har varit i närheten för mig, så kör man sönder baljan och lts:en. Är ju minndre avstånf från marken upp till baljan på en fox än de är mellan a-armarna och marken på en rev.
må så vara men det som ryker i förstmanhand är dom där jädra kapsylöppnarna till styrningen på en fox ... ja iof. har du inte en båge av 4mm stål monterad fram så åker både plast och allt möjligt långt före men det har vi så det som regel åker först är dom till styrningen när skidorna slår emot en sten ... dom bytes på plats och i övrigt händer in så mycket med en fox tills ungefär 5-600 mil då hastighetsmätaren som regel säger upp sig , vid 1000 ja då kan både matta boggie trans etc. ha åkt men motorerna tuffar på dom ...separatblandaren är dock bortkopplad vid andra servicen
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Ranger:
http://www.brpscandinavia.com/web/index.php?id=4523

Lika bra som foxen i skogen. Smidigare samt bättre svängradie och komfort. Enda grejen är att den vibrerar som ett as men Iso-Vibe är beställd. 500 mil sedan ny och den har redan utdömt foxen.
den är smidig , den är finurligt konstruerad med en lutande motor o allt men ta gärna upp denna frågeställning i sametinget och verkligen lyssna på svaren du kommer att få .... som lapp på fjället kan du åka i princip vad f.. skit som helst med 38 mm matta men jag vidhåller min teori att lynx inte kommer att sluta tillverka foxen alt. ritningarna köps upp av taiga som då kommer över en natt att få sälja skotrar som aldrig förr !
nått av dom två kommer att hända ... men en sak som aldrig händer är att en ranger är bättre än en fox !!!
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
den är smidig , den är finurligt konstruerad med en lutande motor o allt men ta gärna upp denna frågeställning i sametinget och verkligen lyssna på svaren du kommer att få .... som lapp på fjället kan du åka i princip vad f.. skit som helst med 38 mm matta men jag vidhåller min teori att lynx inte kommer att sluta tillverka foxen alt. ritningarna köps upp av taiga som då kommer över en natt att få sälja skotrar som aldrig förr !
nått av dom två kommer att hända ... men en sak som aldrig händer är att en ranger är bättre än en fox !!!

Jag kan väl inte göra så mycket mer än att quote:a Vidgren
Men gud.... 2 arbetande samer har uttalat sig och ändå så ska folk ifrågasätta ....

Är det så svårt för ungdomar idag att erkänna att man har fel??????
 
B

Biosteel

är man helt ute och cyklar om man har sett samer köra M5 ganska ofta? .. har hört att det är ett riktigt bra alternativ för dom :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Hade en m5 -06.
Som du själv vet så är man i innehav av en m6 -07.
Nöjd med andra ord.
Enda problemet med m5 är ju just det att garantierna gått ut. Och det säger väl en del?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men. Vi diskuterar ju inte Arctic Cat här. TS ville tala om Forest Fox och då gör vi det också. Jag anser iaf att foxen är både smidig osv men att det finns maskiner som är bättre än den på alla punkter. Vad tycker ni?
 

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
vad är skillnaden på fox:en jämfört med en 59;a??

BTW om nu samerna kör med m5... varför inte en stark skoter som kan dra påkörda renar, mat osv? en skoter som forest fox