Har Forest Fox gått i graven?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Vi drog upp en stuga på 82 kvadrat till vårat sommarviste.
Rent spontant känns det som att 800kg skulle kunna vara en överdrift. Men det är nog inte omöjligt ändå när man tänker efter. Vad man än tycker så bevisar det ju i alla fall att man kan dra utomordentligt bra med en mountain. Men, ett förbehåll, på hårda spår drar en mountain dåligt och de är dåliga på krypkörning i skogen med lass.
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Rent spontant känns det som att 800kg skulle kunna vara en överdrift. Men det är nog inte omöjligt ändå när man tänker efter. Vad man än tycker så bevisar det ju i alla fall att man kan dra utomordentligt bra med en mountain. Men, ett förbehåll, på hårda spår drar en mountain dåligt och de är dåliga på krypkörning i skogen med lass.
Han som körde Viking III byggde stugan klar i lemmar och enligt honom skulle lassen väga ungefärligt vad jag skrev förut. Men vad vet jag, han byggde ju bara stugan så han kan ju ha fel
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Han som körde Viking III byggde stugan klar i lemmar och enligt honom skulle lassen väga ungefärligt vad jag skrev förut. Men vad vet jag, han byggde ju bara stugan så han kan ju ha fel

Och som du noterade så ifrågasatte jag dig aldrig heller. Utan jag sade bara att det spåntant kändes lite mycket.
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Bågen skyddar väl inte mot en sten som tar i baljan eller skidorna? Efter en 200 mil så brukar styrningen vara så glapp så det blir jobbigt att köra, varför ha en skoter som det är en pina att sätta sig på varje morgon. 1000 mil håller aldrig en matta och inte motorn heller. Vid 1000 mil så den renoverad minst 3 gånger. Separatblandningen åkte alltid efter 50 mils servicen.

men .....! alltså jag bryr mig egentligen inte om vad som funkar för alla andra i skog och mark men utalanden som ovanstående måste jag erkänna får mig att fundera litegrann

största problemet som jag ser det är inte allt jag kan åka över ...! stubbar stenar brukar som oftast vintertid vara snötäckta och iaf. jag åker på snö och inte under .... givetvis närsynas stenar o stubbar i en sådan omfattning av bukbaljan dagligen att det är formligen bara så det är ... det rasslar och smäller till och på sin höjd ryker kapsylöppnaren till styrningen men lika förbenat så åker jag över dom ! dom större än så åker jag runt då jag ej medvetet söker efter dom ....

bågen däremot finns där som ett skydd för allt annat som inte går att köra runt utan måste knuffas omkull eller helt enkelt köras av

skidorna är ett eget kapitel , dom äldre av plåt fick genomgå snudd på dagliga servicemedelanden av en yxa ex.vis tills man bankat dom körbara igen .... svetsa rikta omvartannat och ha alltid ett par nya i reserv med tillhörande hemsmidda styrstål ... dom nya i plast är något bättre

att styrningen är glapp ? ja säg den skoter som ens är körbar efter samma behandling så att styrningen glappar får man LÄRA SIG köra med

motorn till slut ... 1200 mil och inte en skruv i själva motorn är rörd ! allt annat som är påskruvat är endera bytt eller bortplockat elstart osv.
i mina ögon är en foxmotor och då speciellt den gammla väldigt driftsäker
så att den är renoverad 2-3 gånger på 1000 mil tyder endera på en jävligt stor otur eller så bara klantighet , mattan likaså ... den byttes iof. vid 1200 men nog var den " körbar " likafullt
och varför plocka bort separaten redan på 50 mil då du har garranti från brp ?

ja alla har vi olika omdömen och upplevelser om och från foxarna .... var och en har sin favoritmaskin , vilken min är torde vara ganska uppenbart men för dom som har funnit en annan maskin som klarar uppgiften är det nog bara att lyfta på hatten för .... att foxen inte tillverkas mer sörjer då jag !

nog om detta .... kör vad f.. ni vill nästa år * s *
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
ja alla har vi olika omdömen och upplevelser om och från foxarna .... var och en har sin favoritmaskin , vilken min är torde vara ganska uppenbart men för dom som har funnit en annan maskin som klarar uppgiften är det nog bara att lyfta på hatten för .... att foxen inte tillverkas mer sörjer då jag !

Detta tycker jag är tänkvärt. Nu har vi gått hårt mot foxen utan att nämna dess kvaliteter. Självklart så är foxen på sitt sätt också bra och även denna skoter ska ha sina förespråkare. Därför tänker jag beröra fördelarna med denna skoter.

*Innan vi lämnar skoterhandlaren ska vi ta en titt på det som tittas på kan på verkstadsgolvet. Först och främst är skotern billig. Kanske inte alltid är så viktigt för vissa men många i detta avlånga land kämpar med att få ekonomin att gå ihop och då är foxen ett snällt alternativ mot plånboken. Lågt inköpspris mixat med låga försäkringspremier ger pluspoäng redan nu. Låg soppaförbrukning är bra det också. Att brp-handlarna generellt enligt min erfarenhet är lätta att ha att göra med är också en fördel vid detta stadium.

*Nu ligger skotern på släpet och vi ska ta ut den till skogen. Det är en underbar känsla att dra igång en splitterny skoter och sätta sig för att åka ut och insupa den klara morgonluften. Du inser snabbt att trots en mycket spartansk förarmiljö så tar du dig fram i skog och mark och med en överraskande lätthet genom täta skogspartier. Den är lättkörd. Den är smidig. Du misstänker att smidigheten beror på den smala spårvidden.

*Fan, nu har det gått några månader. Den har gått sönder. Min fina, dyra, nya skoter har gått sönder. Katastrof. Hur gör jag nu?. Jahaja, kör hem på sparlåga. Öppnar huven för första gången och inser hur enkelt uppbyggd skotern är. Herregud inser du, det här kan man ju laga själv. Grannen ska ända ner till stan under morgondagen. Du ber honom att handla delar, du blir stillastående under den dagen men det spelar inte så stor roll, du har ju fått tag i en ersättare under dagen. Grannen kommer hem senare under kvällen. Du emottar kvittot och ett leende sprider sig över ansiktet. 349:-, fjärran ifrån exotiska aluminiumdelar från Japan eller sällsynta och därmed dyra grejor från andra sidan pölen.


Ge mig lite tid och tänka så ska jag komma på fler anledningar att hylla foxen. Men det är väl mer bara en utveckling av det ovanstående.

Men jag menar. Går det inte att bygga in alla dessa kvaliteter men åtgärda bristerna såhär år 2008 i en annan skoter?
 

jockemeec

Aktiv medlem
20 jan 2008
96
0
6
Arjeplog
Jag e inte lapp men kör mycket både i skogen och på fjället, och måste säga att i nyare tid är RF chassit överlägset alla foxar som ja nånsin kört. Kör själv en zx summt som jag inte tycker är fy skam men den har inte en chans i snårskogen, men då har morssan en förövrigt lappkörd freestyle 550 som går som en dröm i skogen och i princip överallt.
Och Peter han som hade skotern innan tycker att det inte går att jämföra foxen med de nya skotrarna.
 

oskiis

Medlem
8 jan 2009
14
0
1
Junosuando
--------------------------------------------------------------------------------

Bågen skyddar väl inte mot en sten som tar i baljan eller skidorna? Efter en 200 mil så brukar styrningen vara så glapp så det blir jobbigt att köra, varför ha en skoter som det är en pina att sätta sig på varje morgon. 1000 mil håller aldrig en matta och inte motorn heller. Vid 1000 mil så den renoverad minst 3 gånger. Separatblandningen åkte alltid efter 50 mils servicen.




jag känner ganska många som har kört mer än 1000 mil med en fox utan service
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Som en lapp sa till oss på fjället när en kille hade kört fast "man ska inte ha mycket motor och höga kammar, man ska ha lång matta och liten motor" Haha
 

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Jag köpte mig en Fox för ett par år sedan och det ångrar jag inte.
Visst är det värdelös komfort, jag vägrar nästan köra med den på leder, möjligtvis om de är nypistade.
Visst drar den bränsle (åtminstone om man räknar per mil)

Det jag tycker är bäst är just att den knappt orkar gräva ned sig, det går hur bra som helst att smyga fram. Håller man på att fastna så backar man bara någon dm och smyger vidare framåt.
Lågväxeln är helt suverän, högväxeln använder jag bara på myrar och sjöar.

Nu kör jag till mesta delen i tät skog, med ris, raviner mm så att det går inte komma fram med fart.

Jag har även varit och kört vid lågfjällsterräng, men där var det inte lika roligt, då saknade man komfort och en massa hästkrafter.

Jag skulle vilja likna den med snöskotrarnas motsvarighet till en trial motorcykel.
 

Morrah

Medlem
8 feb 2009
16
0
1
Övre soppero
Haha, stackars vilseledda människa. Foxen har ju redan sin efterträdare som både är komfortablare och smidigare, den är vidare mycket mer lättsväng och har en mindre svängradie. Rangern.


Jag är same och kör i renskogen varje dag om jag säger så, och jag vet inte riktigt nu om rangern är bättre än foxen. Och jag förstår inte vad du ska med så bra komfort i skogen??? det är ju ändå en hel del mjuksnö där. Man behöver bra komfort om man har renarna uppe på kalfjället för där kan det hoppa och ha sig när det är så hårt. Har testat på dom flesta skotrar i skogen, som tex ranger, summit, fox, nya tundra v-800 och ja you name it! och jag tycker fortfarande att foxen är bäst av alla! Den är smidigast och tar sig fram överallt, framför allt nu när jag har 51mm matta på den.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag är same och kör i renskogen varje dag om jag säger så, och jag vet inte riktigt nu om rangern är bättre än foxen. Och jag förstår inte vad du ska med så bra komfort i skogen??? det är ju ändå en hel del mjuksnö där. Man behöver bra komfort om man har renarna uppe på kalfjället för där kan det hoppa och ha sig när det är så hårt. Har testat på dom flesta skotrar i skogen, som tex ranger, summit, fox, nya tundra v-800 och ja you name it! och jag tycker fortfarande att foxen är bäst av alla! Den är smidigast och tar sig fram överallt, framför allt nu när jag har 51mm matta på den.
Men va tusan... har du högkamsmatta på Foxen :D

Berätta, hur funkar det med lillmotorn?

Eller kör du bara lågväxel?

Blev du tvungen att bygga om maskinen för att det skulle funka?

Nu är jag nyfiken..:)
 

Morrah

Medlem
8 feb 2009
16
0
1
Övre soppero
Men va tusan... har du högkamsmatta på Foxen :D

Berätta, hur funkar det med lillmotorn?

Eller kör du bara lågväxel?

Blev du tvungen att bygga om maskinen för att det skulle funka?

Nu är jag nyfiken..:)


Haha jo nog har jag det alltid :)

Funkar prima fint men ibland måste man köra på lågväxel när det kommer mkt snö och uppförsbacke.

Nejdå passade finfint inge modifieringar, men beror väl på vilken årsmoddell på foxen man har tror jag. Sj har jag en -05 :)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Aha, läckert.

Har du drevat ner, eller räcker lågväxeln till det?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag är same och kör i renskogen varje dag om jag säger så, och jag vet inte riktigt nu om rangern är bättre än foxen. Och jag förstår inte vad du ska med så bra komfort i skogen??? det är ju ändå en hel del mjuksnö där. Man behöver bra komfort om man har renarna uppe på kalfjället för där kan det hoppa och ha sig när det är så hårt. Har testat på dom flesta skotrar i skogen, som tex ranger, summit, fox, nya tundra v-800 och ja you name it! och jag tycker fortfarande att foxen är bäst av alla! Den är smidigast och tar sig fram överallt, framför allt nu när jag har 51mm matta på den.
Snön är mjuk ja. Men komfort handlar inte bara om hur fjädringen arbetar mot underlaget. Vibrationer i styret, körställning, hur tunggasad den är och om det slår i styret när du touchar något är mycket viktiga saker. Vet av ett par stycken som kört sönder sina kroppar på vibrerande okomfortabla medeltidsskotrar och nu har de problem att röra sig.
 

Bonden

Välkänd medlem
4 okt 2005
105
1
18
Jag kan väl inte göra så mycket mer än att quote:a Vidgren
Okej, fruktansvärt förlegad länk, men jag kan helt enkelt inte hålla mig från att tillägga i denna diskussion följande.

Om Forest Foxen var så dålig, hade den aldrig tillverkats i tio (10!!) hela år!
När det väl kommer till kritan så är den faktiskt mkt mer lämpad i renskogen (talar av egna erfarenheter) än tex Ranger 550.
Visst, rangern är fin i sig, men den kommer aldrig i närheten av Foxens framkomlighet.
Sen är det en fruktansvärt fördel för Foxen att den är tillverkad nästan enbart i stål, som går lätt att laga och svetsa i, även utan vidare förkunskaper.

Summiten däremot är en helt annan sak, för den är såpass bränslesnål i jämförelse.
Framförallt nya 600 E-Tech, finns inte en skoter som matcher den förbrukningen!!

Har ägt både en M6 och M5 med belåtet resultat, framförallt belåten var jag med M6an.
Den är både smidig, lättkörd och komfortabel, men man märker dels på mattan att det finns betydligt mer lämpade maskiner för ändamål som tex renskötsel.

M5an hade en väldigt stor nackdel iom dess avsaknad av back, det blir bara ett ***** slit utan det!
Men den var och andra sidan riktigt, riktigt ekonomisk att äga.

Få inte intrycket av att jag varit missnöjd med någon av maskinerna, jag menar bara att till renskötsel har jag funnit Foxen helt klart mer användbar.
Framförallt dom tidigare versionerna av den, med 377 motorn. :rock:

Nog sagt, alla har nog förstått poängen med min insändare. ;)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Om Forest Foxen var så dålig, hade den aldrig tillverkats i tio (10!!) hela år!
När den först började säljas var den riktigt bra. T o m marknadsledande. Men tiden har för länge sedan kommit i kapp foxen. Mot slutet sålde den mycket enbart på gammal hävd. Men om foxen nu var så bra så hade den väl aldrig slutat tillverkas? Marknaden är det mest överlägsna instrumentet.
Sen är det en fruktansvärt fördel för Foxen att den är tillverkad nästan enbart i stål, som går lätt att laga och svetsa i, även utan vidare förkunskaper.
Varför är det bra? Om chassit går av så är det ett konstruktionsfel och ska således åtgärdas på garantin och därmed inte av dig. Vad har du då för nytta av att du kan svetsa i den?
Har ägt både en M6 och M5 med belåtet resultat, framförallt belåten var jag med M6an.
Den är både smidig, lättkörd och komfortabel, men man märker dels på mattan att det finns betydligt mer lämpade maskiner för ändamål som tex renskötsel.
Vad är det som gör mattan olämplig? Bästa mattan som finns.
När det väl kommer till kritan så är den faktiskt mkt mer lämpad i renskogen (talar av egna erfarenheter) än tex Ranger 550.
Visst, rangern är fin i sig, men den kommer aldrig i närheten av Foxens framkomlighet.
Här håller jag inte med dig.
Tycker inte att foxen på något område kan jämföra sig med rangern. Och det inte sagt i positiv bemärkelse.