Har Forest Fox gått i graven?

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
vad är skillnaden på fox:en jämfört med en 59;a??

BTW om nu samerna kör med m5... varför inte en stark skoter som kan dra påkörda renar, mat osv? en skoter som forest fox
Foxen har mindre motor, den har smalare spårvidd och är en smalbandare.. Det är väll det största skillnaderna.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
vad är skillnaden på fox:en jämfört med en 59;a??

BTW om nu samerna kör med m5... varför inte en stark skoter som kan dra påkörda renar, mat osv? en skoter som forest fox

Därför att det inte krävs så mycket kraft för att dra sådana saker. En kälke med påkörda renar och mat (?) kan du dra för hand om du så vill. Jag har dragit ett tiotal lass innehållande 800 kg foder med en M5:a. Så det går att dra tunga grejer. Sen är foxen inte så där överdrivet stark som du vill antyda. Dålig skoter att dra med trots att den duger.
 

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
vänta lite nu... man kan ju momsa skotern om man använder den till arbete ( så länge det är en arbetsskoter ) men det kan man inte med en M5???
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
ohredahke ...känns det igen ?????
Det här ställer saken i ett annat ljus. Där nere har ni såpass tät granskog vad jag förstår och då tror jag säkert att foxen är duglig. Dock står jag kvar vid min ståndpunkt att det finns bättre skotrar.
 
Last edited:
B

Biosteel

Dock står jag kvar vid min ståndpunkt att det finns bättre skotrar.


att det finns bättre skotrar i skogen än foxen får jag hoppas annars skulle nog varenda en köra dom och då skulle de ju bli "lillkommunistskotern" haha ;)
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
må så vara men det som ryker i förstmanhand är dom där jädra kapsylöppnarna till styrningen på en fox ... ja iof. har du inte en båge av 4mm stål monterad fram så åker både plast och allt möjligt långt före men det har vi så det som regel åker först är dom till styrningen när skidorna slår emot en sten ... dom bytes på plats och i övrigt händer in så mycket med en fox tills ungefär 5-600 mil då hastighetsmätaren som regel säger upp sig , vid 1000 ja då kan både matta boggie trans etc. ha åkt men motorerna tuffar på dom ...separatblandaren är dock bortkopplad vid andra servicen
Bågen skyddar väl inte mot en sten som tar i baljan eller skidorna? Efter en 200 mil så brukar styrningen vara så glapp så det blir jobbigt att köra, varför ha en skoter som det är en pina att sätta sig på varje morgon. 1000 mil håller aldrig en matta och inte motorn heller. Vid 1000 mil så den renoverad minst 3 gånger. Separatblandningen åkte alltid efter 50 mils servicen.

BTW om nu samerna kör med m5... varför inte en stark skoter som kan dra påkörda renar, mat osv? en skoter som forest fox
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/summit-154.JPG

Lasset efter min summit vägde ungefär 800 kg, lite mindre på vikingen och bearcaten och ca 600 på svarta lynxen och 500 på 59:an. Var även med en fox som drog ca 500 kg också som inte är med på bilden.
Summiten orkade dra utan problem, alla andra var tvungna att bli spannade upp för backarna. Bearcaten var totalt värdelös på att dra, spann ner sig bara det lutade lite uppför.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Forest Fox har nog gjort sitt nu, ersättarna är Commander och Ranger (Ranger har funnits sedan början av -90 talet)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Forest Fox har nog gjort sitt nu, ersättarna är Commander och Ranger (Ranger har funnits sedan början av -90 talet)

Nja, Rangern har funnits ett tag som namn. Men det är först i den senaste inkarnationen den har blivit användbar i snön.
Commandern är visserligen inte här ännu men min gissning är att den blir lite för klumpig med den breda mattan, eller finns den med smal matta?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
som det ser ut i tråden ska man alltså inte ha en arbetsskoter? logiskt

Visst ska man ha en arbetskoter. Det är bara det att fox inte uppfyller kraven på samma sätt för att bli bra som arbetskoter. Sen kanske din bild av hur en arbetskoter ska vara skiljer sig mot vad som i praktiken är bäst?
 

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
Visst ska man ha en arbetskoter. Det är bara det att fox inte uppfyller kraven på samma sätt för att bli bra som arbetskoter. Sen kanske din bild av hur en arbetskoter ska vara skiljer sig mot vad som i praktiken är bäst?

om m5/m7 drar bättre än en vanlig arbetsskoter så är det väl självklart att man köper en m5?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
om m5/m7 drar bättre än en vanlig arbetsskoter så är det väl självklart att man köper en m5?

Det är inte så lätt att generalisera så här. Man ska veta att en arbetskoter har andra kvaliteter som kanske prioriteras. Just att dra är de bra på, men å andra sidan är de dåliga på nåt annat. Smygkörning i tät skog med last tex. Arbetskotrar har en bra kombination av kvaliteter som attraherar vissa yrkesgrupper. Jag kan tänka mig att en skogshuggare hellre har en 59 än en m5 när han ska dra ut det där timmerlasset från det där täta skogspartiet. Samtidigt som en renskötare hellre vill ha en smidig skoter, med dragarkvaliteter, med komfort och alla fördelar det innebär när man sitter heldagarna på skotern.
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
som det ser ut i tråden ska man alltså inte ha en arbetsskoter? logiskt
Ingen har sagt att man inte ska ha en arbetskoter, bara att varje person har olika krav på vad för skoter man behöver till sitt sätt att arbeta/leka. För mig och arjeplogarn, som använder våra skotrar i vårat jobb/yrke har vi vissa krav som andra skotrar än forest fox klarar bättre.

Forest Fox har nog gjort sitt nu, ersättarna är Commander och Ranger (Ranger har funnits sedan början av -90 talet)
Det var väl Rangern som bytte namn och blev forest fox? för att sedan komma tillbaka ca 10 år senare i ett annat chassi.
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Hade aldrig problem med separatblandningen.

Vad drog ni?
Första foxen jag hade pluggades separatorvblandningen igen, var ju bara en liten pump som satt på en axel. Detta ledde till att skotern skar efter 37 mil, fick ny motor på garanti och sen dess har den alltid kopplats ut efter 50 mila sevicen för säkerhetskull, skadar ju inte att blanda själv.

Vi drog upp en stuga på 82 kvadrat till vårat sommarviste.