Har Forest Fox gått i graven?

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Nee comandern är inte ersättaren. Samerna i mina trakter kör Ranger 550 eller 800 4taktaren.

Forestfox var en bra maskin för tex samer men bästa Lynxen kan man väl knappast utnämna den till. Ingen Lynx kan väl få det epitetet då behoven styr och man väljer den typ av maskin som man behöver.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nee comandern är inte ersättaren. Samerna i mina trakter kör Ranger 550 eller 800 4taktaren.

Forestfox var en bra maskin för tex samer men bästa Lynxen kan man väl knappast utnämna den till. Ingen Lynx kan väl få det epitetet då behoven styr och man väljer den typ av maskin som man behöver.

Bra resonemang. Forest Fox är på sitt sätt en bra skoter. Men jag som sitter många mil på skotern förstår inte den som verkligen tycker om foxen. Ingen komfort. Förhållandevis dålig markfrigång. Hög bränsleförbrukning. Och diverse andra saker. Fråga så kan jag berätta, dåligt om tid för tillfället.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Bra resonemang. Forest Fox är på sitt sätt en bra skoter. Men jag som sitter många mil på skotern förstår inte den som verkligen tycker om foxen. Ingen komfort. Förhållandevis dålig markfrigång. Hög bränsleförbrukning. Och diverse andra saker. Fråga så kan jag berätta, dåligt om tid för tillfället.
Behöver samerna komfort? Skulle inte tro det.. Skotern är bra för att den är liten och smidig, liten motor, går bra utan att behöva serva den. Samerna kör ju ca 1000mil pär säsong.

Som när jag och ett par kompisar var ute och körde, så hade en kompis fastnat, då kom det en lapp och sa "Man ska inte ha höga kammar och mycket motor! Man ska ha lång matta och liten motor!"

Ligger faktist nånting i det han sa, ta tex en Lynx 250, dem tar sig överallt (nästan) för dom orkar inte spinna ner sig, och det är en lätt skoter.
Vi kan ta ett exempel när en kompis skulle dra något (kommer inte ihåg vad det var, nått tungt var det iallafall) Det gick med en lynx 250, fast det gick sakta och tungt framåt, så dom testade med en Bearcat, visst gick det lättare men den spann ner sig hela tiden. Så dom fick dra med 250in..
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Varför skrev jag markfrigång? Jag var väl för insnöad på bilar vid tillfället.

För att besvara din fråga. Komfort behövs. Det märks på vissa äldre som börjar få dåliga kroppar av all körning med tvivelaktiga skotrar. Ska man dra nåt, som du säger. Ska man ha en bredbandare. Men det diskuterar vi inte här, vi diskuterar foxar. Ska man ta sig så behöver man en mountain. Kör själv ifrån varenda existerande fox i skogen.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Varför skrev jag markfrigång? Jag var väl för insnöad på bilar vid tillfället.

För att besvara din fråga. Komfort behövs. Det märks på vissa äldre som börjar få dåliga kroppar av all körning med tvivelaktiga skotrar. Ska man dra nåt, som du säger. Ska man ha en bredbandare. Men det diskuterar vi inte här, vi diskuterar foxar. Ska man ta sig så behöver man en mountain. Kör själv ifrån varenda existerande fox i skogen.

Jag skrev inte att man ska bredbandare.. En lapp vill ha en lätt, smidig och enkel skoter som möjligt! Om du tittat på tundran så har den inte ens varvräknare eller hastighetsmätare..

Jag vet inte om du kör om varenda existerande fox i skogen, för den är ganska så mycket smalare och tar sig mellan träd lättare.. Men den kanske inte tar sig bättre rakt upp för en backe.
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
När jag läser de dom skriver om commandern så ser jag iaf en sportigare version av foxen, få se om nån same köper den till kommande vinter.
 
B

Biosteel

Varför skrev jag markfrigång? Jag var väl för insnöad på bilar vid tillfället.

För att besvara din fråga. Komfort behövs. Det märks på vissa äldre som börjar få dåliga kroppar av all körning med tvivelaktiga skotrar. Ska man dra nåt, som du säger. Ska man ha en bredbandare. Men det diskuterar vi inte här, vi diskuterar foxar. Ska man ta sig så behöver man en mountain. Kör själv ifrån varenda existerande fox i skogen.

Mycket vettigt :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag skrev inte att man ska bredbandare.. En lapp vill ha en lätt, smidig och enkel skoter som möjligt! Om du tittat på tundran så har den inte ens varvräknare eller hastighetsmätare..

Jag vet inte om du kör om varenda existerande fox i skogen, för den är ganska så mycket smalare och tar sig mellan träd lättare.. Men den kanske inte tar sig bättre rakt upp för en backe.

Jag tror att du missförstod. Jag skrev inte vad en renskötare behöver. Jag skrev vad man behöver om man ska dra grejer. Men rätt mountain är så ***** mycket smidigare än en fox. Lättare och komfortablare osv. Varför tror du att renskötarna börjat byta ut sina maskiner mot mountains? Nytundran som du nämner är lika bra som en påse kattskit.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Jag tror att du missförstod. Jag skrev inte vad en renskötare behöver. Jag skrev vad man behöver om man ska dra grejer. Men rätt mountain är så ***** mycket smidigare än en fox. Lättare och komfortablare osv. Varför tror du att renskötarna börjat byta ut sina maskiner mot mountains? Nytundran som du nämner är lika bra som en påse kattskit.

Men jag menar ju att Foxen är till för samerna!
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Ända sedan den första foxen, syncro 380, kom har väl folk som använt skotern som arbetsredskap, däribland vi samer, gillat den för precis som nån skrev, liten lätt skoter med lång matta och liten motor, orkar inte köra fast men orkar ändå dra ett relativt stort lass. Kostade dessutom inte så mycket.

Nog var det några i våran sameby som försökte med summit 600 kring -99 och -00 men en liten same på en tung maskin med över 100 hk var inte bästa kombinationen för dom lite äldre som inte orkade bryta omkring dom här maskinerna utan det var fox och skandic 440 som var populärast. Dessutom var det mycket negativt prat om vätskekylning att den skulle gå varm men har inget minne om att det skulle ha hänt att dom gått varm.

Sen kom rev och r-evo chassin och det var väl mest dom yngre som fick upp ögonen för det nya. Främst 550 och 600.

När jag bytte bort min 3:e fox mot en summit 600 -05 var det många som var skeptiska till att man lämnat foxen och farsan (71år i år) dumförklarade en. Han lånade den en vecka när hans skandic skurit och gick sen och köpte sig en likadan 05a som senare byttes mot en ny 06a (som nu gått 2200mil) som han fortarande kör omkring på och lovordar den för hur lättkörd den är, bränslesnål och komforten.

Dock har vi tillsammans en fox som används på höst och vår när snömängden inte är många cm.

Skulle säga att med dagens teknik är en fox uråldrig och en dålig skoter mot en ny ski-doo eller lynx och det är nog inte många renskötare som skulle köpa en ny fox i dagsläget.

Visst finns det några som fortfarande kör fox/skandic och några som provar RF chassit men det är ytterst få. De flesta kör rev unga som gammla
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det kanske är renskötarna som skall svara på den saken istället för fria spekulationer...

Som jag nämnde i en annan tråd så är jag också renskötare liksom BMR. Kör M6 och det är det bästa som hänt renskogen sedan inlandsisen smälte. Komfort, lättkördhet, EfI:n gör den lättgasad över långa pass och den är helt överlägsen alla existerande foxar i alla typer av snö.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Massa text...

Jag håller med dig helt och hållet. Dock är du lite insnöad på BRP. Kan vara så att i ditt närområde finns det bara BRP. Vad vet jag utan jag gissar bara. Hur det än är med det så vet jag av olika delar av sapmi där renskötare både använder phazers, Arctic och RMK:n av båda generationer.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men allra viktigast är ju komforten. Vibrationer och dålig fjädring tillsammans med att den är tunggasad och tungstyr är ingen hit. Sen att vikt och balans är viktiga är en annan historia.