"GLS" , The one and only...

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Hej!
Nu har GLS;en kastat in handuken. (skurit):bawling::bawling:

Troligvis är det packboxen på magnetsidan som farit.

Har tyckt den varit lite konstig på tomgången på sistone (högre än vanligt) + Pendlat lite på toppvarv. Borde förstått det! Men men.
http://img146.imageshack.us/img146/9199/svnghjuletrv4.th.jpg[/IMG

Högra kolven har smält mot utblåset vid kolvringen och smetats ut mot cylinderväggen.
http://img260.imageshack.us/my.php?image=hgrakolventk1.jpg

Har beställt en begagnad cylinder från Vilhelmina skroten+ny kolv i originaldim. Ska tabort svänghjulet när jag fått tag på en avdragare. Det ser lite slibbigt ut innanför magnapullen.


1.Kolvarna är 75,89mm och heter ELKO (Made in Austria) Kan det vara original från -91?

2.Tycker den har varvat väl mycket 8200. Kan det bero på att cc måttet mellan variatorerna ligger på 260? Det ska väl vara 269 eller vad? Skulle vilja ha ett säkert mått på det.

Jag har sorg just nu.:bawling:
Inte kul nu när det börjar på att bli kalasföre. /Ersketi
 
Last edited:

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
du gls en går fan bra för att vara en gammals skoter lie bättre bogieoch höjd bogie skulle den bli fin fin:ciao:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
SKÄR Torsdag = ROTAX nationaldag

Hej!
Nu har GLS;en kastat in handuken. (skurit) :bawling:

Troligvis är det packboxen på magnetsidan som farit.

Har tyckt den varit lite konstig på tomgången på sistone (högre än vanligt) + Pendlat lite på toppvarv. Borde förstått det! Men men.

Högra kolven har smält mot utblåset vid kolvringen och smetats ut mot cylinderväggen.

Har beställt en begagnad cylinder + ny kolv i originaldim.
Skall ta bort svänghjulet när jag fått tag på en avdragare.
Det ser lite slibbigt ut innanför magnapullen.


1. Kolvarna är 75,89mm och heter ELKO (Made in Austria)
Kan det vara original från -91 ?

2. Tycker den har varvat väl mycket 8200 rpm. på sista tiden...
Vad kan det bero på ?

/Ersketi
Inte alls kul sånt dära ! :eviltongue:

1. Japp det är original ROTAX kolvar av original dimension.
Om just den kolven suttit i sedan 1991 vet nog bara högre makter :rolleyes:.

2. Inte alls omöjligt att din varierande tommgång samt högre maxvarv berott på att den går för snålt på en burk.

Var nu inte dummsnål utan byt BÅDA de yttre packboxarna till original eller Pirat med TEFLON kant.

( Skulle var intresant att se bilder på kolven ifrån alla håll )
Av kolven att dömma så borde cylindern ha klarat sig ifrån revor osv vilket torde innebära att den går att använda igen utan omborrning...
Men men lite svårt att se på den enda bilden.

Fota fler BRA bilder och lägg ut här i tråden.
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Nä!
Jag har förmågan att gräva ner mig i när det händer sånt:bawling:.
Men det ordnar sig förr eller senare. Livet går vidare.
Har lite funderingar som jag vill ha lite råd om;

Är det en krage på packboxarna= Är jag tvungen att dela på vevhuset?
Alltså går det att byta packboxar utan att riva vevhuset?

Tänkte det det skulle vara skönt att slippa riva slidskivan. Vevhuset är väl delat bakom slidskivan. Ser ut som slidhuset sitter utanpå. Sökte lite i forumet och hittade en beskrivning för Rotax 643 144 grader öppning och 72 grader stängning. Är det samma på 583:an?

Finns det ingen märkning original?

Borde väl annars gå att märka upp skivan när magnetsidans kolv är i topp och sedan montera tillbaka det som det var innan eller?

En liten fråga till; Fungerar TRA primär ihop med Polaris sekundär?
Eller är det bättre att behålla Comet EXP? Om jag byter till TRA; Är det isåfall samma offset som Comet EXP eller måste jag flytta motorn åt höger eller vänster? Det är en kompis som är intresserad av Comet variatorn så jag tyckte det var ett bra tillfälle att byta om det fungerar och går smärtfritt.

/Ersketi
 
Last edited:

Anno1822

Medlem
12 okt 2007
8
0
1
Knaften
Problem! min 3500 slirar på remmen, trodde först de va remmen så ja har bytt. men ingen skillnad. ungefär vid 80km/h då han ska växla ut max börjar den slira på remmen. vad är de för fel??

Köpes: Enkeldyna till Lynx Cobra
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Problem ! :hmmmm2:
Min GLS-3500 slirar på remmen, trodde först de va remmen så ja har bytt. Men det blev ingen skillnad.
Ungefär vid 80km/h då han ska växla ut max börjar den slira på remmen. Vad är de för fel ??
Kladdar remmen "svarta" beläggningar på anliggningsytorna på någon av skivorna ?

Fota och lägg in i denna tråd.

Har du Comet/Polaris eller Bombardier variator system ?
( Beroende på årsmodell på 3500'orna )


.
 

Rallysallad

Aktiv medlem
24 okt 2005
68
0
6
Lycksele
www.rallysallad.tk
Har varit å köpt en 35mm bred rem hos yamaha handlaren ( den som sitter på exciter).
Har shimsat ut sekundären och monterat remmen och vilken skillnad det blev.
Mycket mjukare islag... Enda nackdelen är väl att det står yamaha på remmen men får väl måla över det =)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Nä!
1. Är det en krage på packboxarna = Är jag tvungen att dela på vevhuset ?
Alltså går det att byta packboxar utan att riva vevhuset ?

2. Tänkte det det skulle vara skönt att slippa riva slidskivan.
Vevhuset är väl delat bakom slidskivan.
Ser ut som slidhuset sitter utanpå.
Sökte lite i forumet och hittade en beskrivning för Rotax 643 144 grader öppning och 72 grader stängning.
Är det samma på 583:an?

3. Finns det ingen märkning original ?

4. Borde väl annars gå att märka upp skivan när magnetsidans kolv är i topp och sedan montera tillbaka det som det var innan eller ?

5. Fungerar TRA primär ihop med Polaris sekundär ?
Eller är det bättre att behålla Comet EXP ?

6. Om jag byter till TRA :
Är det isåfall samma offset som Comet EXP eller måste jag flytta motorn åt höger eller vänster ?
1 + 2. Endast mycket svårligen går det att byta packboxarna utan att lossa på vevhushalvorna = EJ seriöst fixat !!! :mad:

Riva motorn helt behöver du dock inte alls göra :)
När du är klar med cylinder repet och monterat ihop den så gör du bara på följande sätt....

* Tag bort magnapull och magnet + lossa tändplattan.
( notera tändplattans läge ! )
* Tag bort primär variatorn.
* Lyft ur motorn ur skotern.
* Vänd upp och ner på motorn och lossa sedan motorplattan.
* Lossa och tag bort slidmatningens lock i både övre och undre vevhushalvan ( OBS ! Rör ej slidskivan / tag ej bort den ).
* Lossa nu alla vevhusbultar som håller ihop vevhushalvorna.
* Knacka ( Plastklubba ) nu försiktigt bort den lösa vevhushalvan utan att röra/lätta/lyfta/rubba på vevaxeln !
* Pillra bort de dåliga packboxarna utan att röra/rubba vevaxeln ur dess viloläge !
* Smörj in de nya packboxarna med lite fett på anliggningsytorna som skall löpa runt vevaxel ändarna och montera dem försiktigt utan att lyfta/rubba vevaxeln ur sin position.
* Återmontera i omvänd ordning.

De grader du läst hör till den specifika slidskivan samt motortyp osv osv
Graderna skiljer mellan alla de olika slidskivor som finns.
..det går med andra ord inte att plagiera tex just de siffror/grader som du läst om rakt av till tex 583 motorn.

3. Jo det finns en grund märkning ingjuten uppe till vänster på övre vevhushalvan ( ca 5 i 12 :hmmmm: )

4. Jaaaapppp, det går men är svårt att få till bra om man inte är van att hålla på med dessa RV motorer.
SlidSkivan är asymmetrisk och alltså inte likadan om man vänder på den, vilket kan behövas i bland för att få till öppnings och stängnings tiderna rätt på båda cylindrarna.
Enklast är att ha den rätta gradskivan som man bara lägger på plats runt slidaxeln och ställer sedan in på de värden man skall ha.

5. Enligt mig , NEJ !
Du kan blanda på följande sätt:
* TRA <--> TRA , Inget annat !
* Comet/Polaris/Arctic Cat <--> Polaris/Arctic Cat

6. Det beror på vilken modell av variator du får tag på och/eller på vilken typ av sidoförskjutning som redan sitter på plats så att säga.



.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
TIPS som fungerar...

Har varit å köpt en 35mm bred rem hos yamaha handlaren
( den som sitter på EXCITER ).
Har shimsat ut sekundären och monterat remmen och vilken skillnad det blev.
Mycket mjukare islag...
Enda nackdelen är väl att det står YAMAHA på remmen, men jag får väl måla över det :rolleyes:
KUL att höra att du är nöjd !

Detta är en liten men ack så bra modifiering som fungerar ypperligt på GLS'arna med Original Comet/Polaris variator kombination.

OBS !! : Jag vill poängtera att det är remmen till Exciter-II som skall användas !!


.
 

Rallysallad

Aktiv medlem
24 okt 2005
68
0
6
Lycksele
www.rallysallad.tk
En berättelse om problem med mattbyte på 3800.

Sedan jag bytte matta på 38´an till 345 32mm så hade jag problem med ett skorrande ljud när jag stod stilla å gasade fullt eller när jag körde i lössnö så det blev lite motstånd. Kändes även som om det inte drev på riktigt som det skulle. Hördes som om matta kuggade så jag bytte till non-slip drivhjul men ljudet försvann inte.

Pratat med alla "experter" och ingen kunde säga vad felet var. En del trodde att det kuggade i växelhuset medans andra sa att om det kugga i växelhuset så skulle alla drev bli rensade. Det kuggade ljudet hördes även nån gång när jag körde med orginal mattan.

Jag körde skotern till en som är duktig på skotrar och det första han sa var att remmen var alldeles för mjuk. Den duger bara till att driva en hårtork :) Har kört på bombardier orginal till 3800 köpt hos lynxhandlaren.

Remmen orkade inte hålla greppet utan ville nästan slira och blev varm och stutsade/vibrerade mellan remskivorna, därav det skorrande huggande ljudet.

När jag bytte till bättre rem försvann ljudet :D
Hade nästan gett upp hoppet på att få till skotern.
Men nu är allt frid och fröjd och det är bara att köra.

Saker bytta/gjorda vid mattbytet:
-Matta
-Non-slipdrivhjul
-Lager på driv axel, i kedjehus mm.
-Renoverad variator
-variator rem
-Kedjesträckare
-kedjeolja
-Linjerat variatorerna
 

Rallysallad

Aktiv medlem
24 okt 2005
68
0
6
Lycksele
www.rallysallad.tk
Sv: TIPS som fungerar...

KUL att höra att du är nöjd !

Detta är en liten men ack så bra modifiering som fungerar ypperligt på GLS'arna med Original Comet/Polaris variator kombination.

OBS !! : Jag vill poängtera att det är remmen till Exciter-II som skall användas !!


.
Precis, remmen är till exciter 2.

Gubben på yamaha sa att det fanns 2 remmar till exciter 2, en 35mm å en smalare beroende på årsmodell eller nåt sånt.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. .........Pratat med alla "experter" och ingen kunde säga vad felet var.
En del trodde att det kuggade i växelhuset medans andra sa att om det kugga i växelhuset så skulle alla drev bli rensade. Det kuggade ljudet hördes även nån gång när jag körde med orginal mattan.

2. Jag körde skotern till en som är duktig på skotrar och det första han sa var att remmen var alldeles för mjuk.
Den duger bara till att driva en hårtork :)
Har kört på bombardier orginal till 3800 köpt hos lynxhandlaren.

Remmen orkade inte hålla greppet utan ville nästan slira och blev varm och stutsade/vibrerade mellan remskivorna, därav det skorrande huggande ljudet.

När jag bytte till bättre rem försvann ljudet :D
Hade nästan gett upp hoppet på att få till skotern.
Men nu är allt frid och fröjd och det är bara att köra.
1. :D För att få original TriPlex kedjan att kugga krävs nog ett SJ lok !

2. Jaaappp, stämmer bra det dära !
Kan för övrigt nämna att original sekundärvariator fjäder
( Tror den är RÖD :hmmmm2: Original )
är på gränsen till för mjuk för 583'an vilket gör att om man har bra grepp osv osv så slinter remmen på skivorna då fjädern inte orkar hålla sidotrycket mot remmen = samma sak som hände dig.
Botemedel: Byt sekundär fjäder till en Polaris med kraftigare sidotryck ex vis BLÅ ( 7041296 )

Original LYNX remmar till 3600 & 3800 är remmar som passar upp till max ca 50-60 Hk !! :eek:


.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Precis, remmen jag köpte är till Exciter-II

Gubben på Yamaha sa att det fanns 2 remmar till Exciter-II,
en 35mm å en smalare beroende på årsmodell eller nåt sånt.
Alla Exciter-II oavsett årsmodell har samma rem.
Exciter-I har däremot en 3 mm smalare rem än Exciter-II :eek:
...därför är det endast remmen till Exciter-II som skall användas.


.
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
1 + 2. Endast mycket svårligen går det att byta packboxarna utan att lossa på vevhushalvorna = EJ seriöst fixat !!! :mad:

Riva motorn helt behöver du dock inte alls göra :)
När du är klar med cylinder repet och monterat ihop den så gör du bara på följande sätt....

* Tag bort magnapull och magnet + lossa tändplattan.
( notera tändplattans läge ! )
* Tag bort primär variatorn.
* Lyft ur motorn ur skotern.
* Vänd upp och ner på motorn och lossa sedan motorplattan.
* Lossa och tag bort slidmatningens lock i både övre och undre vevhushalvan ( OBS ! Rör ej slidskivan / tag ej bort den ).
* Lossa nu alla vevhusbultar som håller ihop vevhushalvorna.
* Knacka ( Plastklubba ) nu försiktigt bort den lösa vevhushalvan utan att röra/lätta/lyfta/rubba på vevaxeln !
* Pillra bort de dåliga packboxarna utan att röra/rubba vevaxeln ur dess viloläge !
* Smörj in de nya packboxarna med lite fett på anliggningsytorna som skall löpa runt vevaxel ändarna och montera dem försiktigt utan att lyfta/rubba vevaxeln ur sin position.
* Återmontera i omvänd ordning.

De grader du läst hör till den specifika slidskivan samt motortyp osv osv
Graderna skiljer mellan alla de olika slidskivor som finns.
..det går med andra ord inte att plagiera tex just de siffror/grader som du läst om rakt av till tex 583 motorn.

3. Jo det finns en grund märkning ingjuten uppe till vänster på övre vevhushalvan ( ca 5 i 12 :hmmmm: )

4. Jaaaapppp, det går men är svårt att få till bra om man inte är van att hålla på med dessa RV motorer.
SlidSkivan är asymmetrisk och alltså inte likadan om man vänder på den, vilket kan behövas i bland för att få till öppnings och stängnings tiderna rätt på båda cylindrarna.
Enklast är att ha den rätta gradskivan som man bara lägger på plats runt slidaxeln och ställer sedan in på de värden man skall ha.

5. Enligt mig , NEJ !
Du kan blanda på följande sätt:
* TRA <--> TRA , Inget annat !
* Comet/Polaris/Arctic Cat <--> Polaris/Arctic Cat

6. Det beror på vilken modell av variator du får tag på och/eller på vilken typ av sidoförskjutning som redan sitter på plats så att säga.



.
Då blir det till att bita i det sura äpplet och riva bort underdelen.
Du tror alltså att det blir sämre funktion med TRA när man har Polaris sekundär? Självklart ska det vara seriöst gjort och inget fusk!
Detta forum är det bästa hjälpmedlet jag har och jag hoppas att jag inte ställer för dumma frågor?

Är det back-shift som inte funkar eller är det något med variator diametern som inte harmonerar då eller vad? Vad är det som är så speciellt med TRA sekundären?

Den där mallen då för slidskivan? Är det något som BRP åf borde ha eller?
 

Anno1822

Medlem
12 okt 2007
8
0
1
Knaften
Kladdar remmen "svarta" beläggningar på anliggningsytorna på någon av skivorna ?

Fota och lägg in i denna tråd.

Har du Comet/Polaris eller Bombardier variator system ?
( Beroende på årsmodell på 3500'orna )


.
inget kladd ingenting. det är Comet/Polaris