"GLS" , The one and only...

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Jämför bilden det 164:e inlägget i denna tråd med bilden i inlägg nummer 237. Men det är din skoter, du får ju göra som du vill.

/Anton
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Hej!

Jag har ju som sagt köpt en gls 3500. Jag undrar om man borde montera bort oljepumpen för att undvika ödet. Skotern är ju från 93, så den är ju ändå 14 år gammal. Jag har mer än gärna kvar den!, men man vill ju inte att den skär heller :( Hur stor risk är det egentilgen att den går sönder, man tycker ju att de borde hålla 14 år... Vad tror ni?

/Anton
 

gls-micke

Medlem
26 nov 2006
8
0
1
Strömsbro
Hej!
Jag undrar om någon har "LYNX" logotyper och likn så man kan göra dekaler att hotta upp sin gamla 3500 med?
typ jpeg filer eller nå´... Tacksam för svar
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Hej!

Jag har ju som sagt köpt en gls 3500. Jag undrar om man borde montera bort oljepumpen för att undvika ödet. Skotern är ju från 93, så den är ju ändå 14 år gammal. Jag har mer än gärna kvar den!, men man vill ju inte att den skär heller :( Hur stor risk är det egentilgen att den går sönder, man tycker ju att de borde hålla 14 år... Vad tror ni?

/Anton
Beror lite på hur långt den har gått?
På min 3800 har dom tagit bort pumpen och gjort en cirkulerande oljebehållare. Tror inte du har slidskiva på din maskin som behöver ha smörjning men det borde du kolla isåfall.

503:an har säkert pålitligare pump än 583:an;)
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Skotern har gått ca 600 mil. Vad menar du med cirrkulerande oljebehållere? Vet inget om någon slidskiva. Men hur kollar jag det lättast? vart sitter den, i avgasporten?
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Skotern har gått ca 600 mil. Vad menar du med cirrkulerande oljebehållere? Vet inget om någon slidskiva. Men hur kollar jag det lättast? vart sitter den, i avgasporten?
600 mil! Det var inte mycket! Du har väl en Rotax 503? Dom har ingen avgasport. Slidskivan sitter i insuget mellan insugsfläns och cylinder.

Tror inte 503 har RV men om det finns så går det 2 slangar från oljebehållaren till slidskivan. Det ger kontinuerlig smörjning åt skivan.

Jag har för mig att 503:an är memranlös "ottomotor". Vanligast är membranförsedda motorer. På vissa äldre Rotax motorer har man istället en roterande skiva som fungerar utmärkt (öppnar och stänger). Var tydligen för dyra att tillverka så även Rotax har numer membranförsedda motorer.
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
okej! Men en avgasport finns det ju!! Utblåset alltså? Jag det är en rotax 503, alltså troligtvis en - 93:a som skotern. Motorn är ej bytt utan det är orginlamotorn.

/Anton
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Förvirring...

:D

Alltså...
Det är bara de vätskekylda motorerna ( 467/470/536/583/643/670 ) som sitter i GLS/Cobra modellerna som har slidskiva då de är av typen slidmatade.

Rotax-503 är fläktkyld och har kolvstyrt insug, alltså inga som helst likheter.




.
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Okej!! :D Tack! Då är det altså ingen sån som behöver olja. Vad tycker ni då? Bör jag koppla bort den och blanda med bensinen?

/Anton
 

Rallysallad

Aktiv medlem
24 okt 2005
68
0
6
Lycksele
www.rallysallad.tk
Läste tidigare i tråden att dom röda justerskruvarna på rave giljotinerna/(ventilen) ska vara skruvade i botten läget... varför är dom inte det orginal och vilken skillnad gör det ?? (har en 3800)

Har en fråga till. Hur mycket ska man shimsa ut sekundärvariatorn om man ska använda sig av en 35mm rem tex 1118 remmen ?? (båda variatorerna är orginal)

/RallyS
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Läste tidigare i tråden att dom röda justerskruvarna på rave giljotinerna/(ventilen) ska vara skruvade i botten läget...
Varför är dom inte det orginal och vilken skillnad gör det ??

Har en fråga till.
Hur mycket ska man shimsa ut sekundärvariatorn om man ska använda sig av en 35mm rem tex 1118 remmen ?? ( båda variatorerna är orginal )

GLS-3800

/RallyS
Original så skall de RÖDA skruvarna alltid vara dragna i botten !
Din maskin är ju ca 16-17 år gammal så det är väl inte så konstigt om de inte står kvar i det läget..... :eek:

Jag tror du slarvläst lite... ;)
Kolla i denna tråd på sidan 5 inlägg nummer 199 + länken :
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=12256
...så klarnar nog ett och annat.



Vad gäller sekundären så skall den shimsas ut så mycket att mattan precis börjar snurra på tomgång då du har maskinen upplyft i häcken.
Du skall utan vidare kunna stoppa mattan med handen.
Om mattan inte snurrar så måste du shimsa mer och snurrar mattan för mycket/går inte att stanna med handen så har du shimsat för mycket.



.
 

Rallysallad

Aktiv medlem
24 okt 2005
68
0
6
Lycksele
www.rallysallad.tk
Original så skall de RÖDA skruvarna alltid vara dragna i botten !
Din maskin är ju ca 16-17 år gammal så det är väl inte så konstigt om de inte står kvar i det läget..... :eek:

Jag tror du slarvläst lite... ;)
Kolla i denna tråd på sidan 5 inlägg nummer 199 + länken :
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=12256
...så klarnar nog ett och annat.



Vad gäller sekundären så skall den shimsas ut så mycket att mattan precis börjar snurra på tomgång då du har maskinen upplyft i häcken.
Du skall utan vidare kunna stoppa mattan med handen.
Om mattan inte snurrar så måste du shimsa mer och snurrar mattan för mycket/går inte att stanna med handen så har du shimsat för mycket.



.
Okey, tackar. Ska ut å plocka lös rave giliotinerna å rengöra dom sen skruva tillbaka dom i rätt läge :)

Ska även ta mig en till på sekundären.

Var köper man billigast en ny/beggad primär variator ??
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Hej!

Undrar lite över sekundärvariatorn på GLS -91 (polaris):eviltongue:
Om man vill byta till modärnare, vilken är det enklast att byta till:confused:

Det är ju 1" axel "ala Amerika" på dom.

Passar nyare Polaris variatorer på den?

Jag vill inte svarva ner drivaxeln till 25mm.

Är det någon på forumet som har en fungerande lösning på det;)

Inbillar mig att det finns betydligt bättre variatorer idag som säkert harmonerar bättre med Comet EXP?

//Ersketi
 

Pysen

Medlem
12 dec 2007
36
0
1
Kramfors
Den här tråden gillade jag skarpt. Har fått en mass fina tips, när jag läst igenom den.
Har nyligen köpt en -91 as 3800. Det blir till att modifiera lite framöver. :)