"GLS" , The one and only...

2T_Power

Medlem
13 dec 2007
48
0
1
Härnösand/Umeå
Hej alla GLS vänner!!
Trevlig sida det här är. Har själv en 90 as 3800 som har haft sen 2001.
Uppdateringar som är gjorda under åren: förlängd till 345, dubbel dyna, engan runtom,
broms och skidor från rave 02, singel FatBoy-pipa, schimsade cylindrar, avgastemps mätare.

Nu till problemet: efter att man kört ca 30 min eller mer så börjar den gå dåligt från halv till fulgas. Tappar max varv och låter som den missar på tändningen men om man låter den stå och svalna så går den som den ska.
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Hej alla GLS vänner!!
Trevlig sida det här är. Har själv en 90 as 3800 som har haft sen 2001.
Uppdateringar som är gjorda under åren: förlängd till 345, dubbel dyna, engan runtom,
broms och skidor från rave 02, singel FatBoy-pipa, schimsade cylindrar, avgastemps mätare.

Nu till problemet: efter att man kört ca 30 min eller mer så börjar den gå dåligt från halv till fulgas. Tappar max varv och låter som den missar på tändningen men om man låter den stå och svalna så går den som den ska.
Hade liknande problem en gång i tiden på en tresexa, bortsett från att motorn dessutom dog efter ett tag (men startade och gick bra efter att den svalnat), då var kondens i cdi-boxen boven.
 

2T_Power

Medlem
13 dec 2007
48
0
1
Härnösand/Umeå
Hade liknande problem en gång i tiden på en tresexa, bortsett från att motorn dessutom dog efter ett tag (men startade och gick bra efter att den svalnat), då var kondens i cdi-boxen boven.
Brukar det vara mer vanligt att cdi-boxen går än laddspolen i sväng hjulet.
Jag har provade att ohm mäta spolen, vet att den ska hålla 40-75 ohm beroende på temperatur. Värmde min till ca 50 grader då höll den 67.8 ohm men frågan är ju hur varmt det blir innanför svänghjulet och vad för värde det blir då.
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Brukar det vara mer vanligt att cdi-boxen går än laddspolen i sväng hjulet.
Jag har provade att ohm mäta spolen, vet att den ska hålla 40-75 ohm beroende på temperatur. Värmde min till ca 50 grader då höll den 67.8 ohm men frågan är ju hur varmt det blir innanför svänghjulet och vad för värde det blir då.
Mmm, svårt att säga. Bytte 2 cdi-boxar på de 7 åren jag hade maskinen men aldrig laddspolen. Första bytet var dock till en piratbox som bara höll 2 säsonger.
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
Hej ja har en enkel fråga.. är cylindrarna lika på 3300 å 3300R eller är det skillnad.. eller är enda skillnaden förgasarna å piporna modellerna åt?

Kompisen har en 3300R å den har rasat idag:eek: smält kolv + ena cylindern har fått rejält me stryk.. så han vill vet om det går å ta cyl från vilken 503 som hellst ..
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag funderar på att byta till en mordernare sekundärvariator på min GLS,
Vilken är det enklast att byta till :confused:

Det är ju 1" axel "ala Amerika" på dom.

Passar nyare Polaris variatorer på den ?

Inbillar mig att det finns betydligt bättre variatorer idag som säkert harmonerar bättre med Comet EXP?

//Ersketi
Faktum är att Polaris Original sekundärvariator fortfarande har samma grund konstruktion som den som redan sitter Original på GLS maskinerna, Den största skillnaden ligger i att dagens Polaris sekundärer har utifrån justerbar remjustering....

Du kommer antagligen inta att känna någon skillnad om du bara rakt upp och ner monterar på en nyare Polaris sekundär i tron om att du kommer att känna någon Ahaaa upplevelse.

Däremot om du vill komma åt bättre sk. backshift i variatorsystemet så rekomenderar jag Arctic Cat's sekundärvariator med rullar istället för glidknappar. Dock så måste du göra om kilspåret något i sekundäraxeln.


Uppdateringar som är gjorda under åren: förlängd till 345, dubbel dyna, engan runtom,
broms och skidor från rave 02, singel FatBoy-pipa, schimsade cylindrar, avgastemps mätare.
.
Ta och lägg in en/flera BRA bilder på din äkta Fat-Boy pipa i denna tråd !
( De växer inte på träd ! :boring: )
Lägg även in bilder på din hydraulbroms uppgradering !!!


Brukar det vara mer vanligt att cdi-boxen går än laddspolen bakom svänghjulet ?
På alla år jag hållit på med RV motorer så har jag aldrig sett en havererad CDI-box , Dock så har jag 2 gånger varit med om trasig lindning på spolen bakom svänghjulet, En 670 och en 467.


.
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Faktum är att Polaris Original sekundärvariator fortfarande har samma grund konstruktion som den som redan sitter Original på GLS maskinerna, Den största skillnaden ligger i att dagens Polaris sekundärer har utifrån justerbar remjustering....

Du kommer antagligen inta att känna någon skillnad om du bara rakt upp och ner monterar på en nyare Polaris sekundär i tron om att du kommer att känna någon Ahaaa upplevelse.

Däremot om du vill komma åt bättre sk. backshift i variatorsystemet så rekomenderar jag Arctic Cat's sekundärvariator med rullar istället för glidknappar. Dock så måste du göra om kilspåret något i sekundäraxeln.




Ta och lägg in en/flera BRA bilder på din äkta Fat-Boy pipa i denna tråd !
( De växer inte på träd ! :boring: )
Lägg även in bilder på din hydraulbroms uppgradering !!!




På alla år jag hållit på med RV motorer så har jag aldrig sett en havererad CDI-box , Dock så har jag 2 gånger varit med om trasig lindning på spolen bakom svänghjulet, En 670 och en 467.


.
Min är ju omgjord till ställbar så det var ju inte någon förbättring då. Vilka Arctic cat modeller sitter det rullsekundär på?
Såg på blocket att dom kallade dessa för rullkams sekundär. Rullkam har man mig veterligen i v8:eek:r? Har provat min riktigt och jag inbillar mig att Cobra Enduron växlar på bättre. Den har TRA och Bombardier sekundär. Den varvar också lite mindre ca 7600.:hmmmm2:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Vilka Arctic cat modeller sitter det rullsekundär på ?
2. Såg på blocket att dom kallade dessa för rullkams sekundär.
3. Har provat min riktigt och jag inbillar mig att Cobra Enduron växlar på bättre.
Den har TRA och Bombardier sekundär.
Den varvar också lite mindre ca 7600 .:hmmmm2:
1. I princip på alla Arctic Cat ( 1998-2005 )

2. Stämmer bra det.

3. Kan bero på många saker att de visar olika varv.
Tex. Taskigt kallibrerad varvräknare ( Vilket är vanligt ! ),
Olika slidskivor, Olika utväxling i kedjehuset, sekundärspänningen osv osv
Vi pratar ju här om ca 200-300 varvs skillnader som i princip går inom felmarginalen.

TRA variator systemet är bättre i starten än Comet/Polaris/Arctic Cat/Yamaha typen av variator system.




.
 

2T_Power

Medlem
13 dec 2007
48
0
1
Härnösand/Umeå
2stroke; Ta och lägg in en/flera BRA bilder på din äkta Fat-Boy pipa i denna tråd ! ( De växer inte på träd ! :boring: ) Lägg även in bilder på din hydraulbroms uppgradering !!! På alla år jag hållit på med RV motorer så har jag aldrig sett en havererad CDI-box skrev:
Tjena 2stroke

Här finns en del bilder på pipan, men kommer att ta nya underhelgen då även på bromsen.
http://www.pixbox.se/alb_show_id655473_page0.html
Men hur går man tillväga då man ska ladda upp nya bilder??

Om lindningen på spolen är dålig borde den inte även gå dåligt lägre ner i registret. Nu känns det som om den inte orkar tända all bensin vid fullgas.
Hur varmt blir det innanför svänghjulet:hmmmm2:
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Här finns en del bilder på pipan, men kommer att ta nya underhelgen då även på bromsen.
http://www.pixbox.se/alb_show_id655473_page0.html
Men hur går man tillväga då man ska ladda upp nya bilder ??

Om lindningen på spolen är dålig borde den inte även gå dåligt lägre ner i registret.
Nu känns det som om den inte orkar tända all bensin vid fullgas.
Hur varmt blir det innanför svänghjulet ?
Angående bilder så kolla på inlägg # 1. i denna tråd :
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=6368

Du har ju en intressant gammal goding till maskin.
I och med att du har en 1990 års modell så undrar jag om den är importerad ifrån Finland eller har den gått som tävlingsmaskin i sina tidiga dagar ?
På nån av bilderna så ligger det ju ett FAST Twin pipe system med tillhörande rätt slutburk.
På vad för maskin/motor har det suttit ?

Hur tycker du att det fungerade med den dära 48/36 helixen ?

Varför har du shimsat cylindrarna ? ( brukar inte behövas på 583'an )



Här kommer lite bygg bilder på hydraulbroms konverteringen av min egen GLS :














.
 

2T_Power

Medlem
13 dec 2007
48
0
1
Härnösand/Umeå
Angående bilder så kolla på inlägg # 1. i denna tråd :
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=6368

Du har ju en intressant gammal goding till maskin.
I och med att du har en 1990 års modell så undrar jag om den är importerad ifrån Finland eller har den gått som tävlingsmaskin i sina tidiga dagar ?
På nån av bilderna så ligger det ju ett FAST Twin pipe system med tillhörande rätt slutburk.
På vad för maskin/motor har det suttit ?

Hur tycker du att det fungerade med den dära 48/36 helixen ?

Varför har du shimsat cylindrarna ? ( brukar inte behövas på 583'an )
.



Vet ej om det är en import eller om den gått som tävlingsmaskin. Det står inget om import i regbeviset. Togs inte 90ans 3800 in till Sverige??
Jag tror att det är bara slutburken som är FAST och piporna är mach 1x-pipor till 643an. Jag fick med piporna och mic 44or då jag köpte avgastemsmätaren av en kille på blocket och dom hade suttit på en mach 1, tror att det var en 92a.

*48/36 helixen fick jag av en polare har inte själv kört med den så jag vet inte hur bra det fungerar.

*Föregående ägare sa att den var shimsad. Har för mig att jag läst ett av dina gammal inlägg där du rekommenderade det eller har jag fel?

*Är det en äkta FatBoy pipa jag har eller??

Max varvet på motorn ligger idag på ca 8400rpm jämfört med 7800rpm som den varvade förut på varvräknaren.(ej kalibrerad) Har provat låta den växla på ca 7800rpm men det känns att den inte går bra där.
Har hört att pipan ska dra på något högre än orginal pipan runt 8000-8200 stämmer det??

*Vet du vad det är för slidskiva orginal på 3800an. Har hört att det finns en 501a som ska passa bra till 583an ?? Är sugen på en något vassare slidskiva.
 
Last edited:

Rallysallad

Aktiv medlem
24 okt 2005
68
0
6
Lycksele
www.rallysallad.tk
Jag var på både ok/Q8 och shell och kollade på dayco remmar. 1103 remmen som ska vara 33mm var bara 32mm och 1118 som ska vara 35mm var 33mm.

Men när jag var till yamaha handlaren och frågade efter en rem till Exciter så var den 35mm och han sa att alternativet till den var dayco´s 1118. Konstigt att dom inte är lika breda. Överallt står det att dayco 1118 ska vara 35mm men jag mäta med ett skjutmått å den var bara 33mm

Mätar olika tillverkare på olika sätt eller ??
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Jag var på både ok/Q8 och shell och kollade på dayco remmar. 1103 remmen som ska vara 33mm var bara 32mm och 1118 som ska vara 35mm var 33mm.

Men när jag var till yamaha handlaren och frågade efter en rem till Exciter så var den 35mm och han sa att alternativet till den var dayco´s 1118. Konstigt att dom inte är lika breda. Överallt står det att dayco 1118 ska vara 35mm men jag mäta med ett skjutmått å den var bara 33mm

Mätar olika tillverkare på olika sätt eller ??
Jag mätte en begagnad Kimpex rem och den var iallafall 34mm:hmmmm2:. Det blir väldigt stor skillnad med 35mm rem eftersom primären är gjord för det. Det drar väldigt mjukt iväg, eftersom jag har en ganska kraftig fjäder på 4900 rpm.:p
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Togs inte 90'ans 3800 in till Sverige ??

2. Jag tror att det är bara slutburken som är FAST och piporna är
Mach-1X pipor.

3. 48/36 helixen fick jag av en polare har inte själv kört med den så jag vet inte hur bra det fungerar.

4. Föregående ägare sa att cylindrarna var shimsade.
Har för mig att jag läst ett av dina gammal inlägg där du rekommenderade det eller har jag fel ?

5. Är det en äkta FatBoy pipa jag har eller ??

6. Har hört att FatBoy pipan ska varva något högre än orginal pipan runt 8000-8200 stämmer det ??

7. Vet du vad det är för slidskiva orginal på 3800'an ?.
Har hört att det finns en 501'a som ska passa bra till 583'an... ?
Är sugen på en något vassare slidskiva.
1. Vad jag vet så togs inte 3800'an in som registrerbar 1990 års modell, utan enbart som oregistrerade tävlingsmaskiner.

2. ;) Japp, efter lite närmare titt på dina foton så ser jag att piporna är Ski-Doo's egna original pipor till Mach-1X.
Dock så är din slutburk en äkta FAST sk. Cool-Flow slutburk.

3. Den kommer säkert att funka fin fint om dina variatorer i övrigt är sjyssta !

4. Rotax-536 motor mår bara fin fint utav att använda sig utav
Rotax-537'ans cylinderfotspackning ( Tjockare ).
Vad gäller 583 motorn så finns det åtminstone till de senare årsmodellerna ( Mk-II ) lite olika tjocklekar att välja på vilket är gynnsamt, Jag tror dock inte att de passar på de äldre 583 Mk-I motorerna.

5. Japp det är en äkta FatBoy pipa till 583 enligt stämplarna.

6. FatBoy pipans peak varv skall ligga ca 100-250 Rpm över originalets.

7. Original sitter det en slidskiva som heter : 420 924 207
Både den sk. 500 och 501 skivan passar bra på 583'an



.
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Halo GLS vänner! Hoppas ni haft en trevlig Jul och ett gott nytt år.

Skurvar precis ihop en 536 efter borrning och wiseco kolvar men har glömt åtdragningsmomenten för cylinder o top. Någon som kan bistå med detta vore ytterst tacksamt. Antar att cylindrarna ska kryssas, då det bara är 4 byltar, men hur ska toppen dras för att inte riskera pys?