"GLS" , The one and only...

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Blir det sämre funktion med TRA när man har Polaris sekundär ?

2. Är det back-shift som inte funkar eller är det något med variator diametern som inte harmonerar då eller vad ?

3. Vad är det som är så speciellt med TRA sekundären ?

4. Den där mallen då för slidskivan?
Är det något som BRP åf borde ha eller ?
1+2+3. Ja det blir det.
"De" lirar inte bra tillsammans helt enkelt beroende på olika verkningsgrad samt konstruktion osv osv.
Det är snarare så att TRA sekundären är anpassad för att passa TRA primären ( Vilket Polaris typen inte är utan stora ingrepp = dyrt )

4. Ja den hära gradskivan har alla BRP verkstäder.
Går säkert att låna i utbyte mot en bullapåse :D


.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Anno1822


De variatorer du har i din maskin är :
* Primärvariator : Powerbloc
* Sekundärvariator : Polaris


Har du rätt rem ?
..om JA, så är din sekundärvariator för mycket isär shimsad
Plocka isär och ta bort något/några shims




.
Bildminnet sviker en aning men kan inte den primären vara en Comet Duster...94C eller va dom nu heter? (Budget-modellen).
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Tjena!

Nu har jag fått fart på GLS;en igen:rock:

Nya packboxar, cylinder, kolv & packningar.

Det var slibbigt runt packboxen innanför tändplattan. Det var ingen skada på den. Tydligen kan dom läcka ändå.

Såg att någon tidigare ägare har varit framme med roterande fil i insuget.
Den är lite portad in mot centrum och i insugsrören. Kan inte säga om det är proffisionellt gjort men hoppas det.

Ställde in variator cc på 269mm (260 innan) och lade in en 3mm bricka på sekundären (flytande sekundär)

Har kört lite försiktigt ibörjan men även testat att hålla stumt och läst av tändstiften. Dom är gyllenbrun som nybakad bulla:D

2stroke! Har du artikelnummer på rekomenderade komplett Polaris primär variator bestyckning som passar Comet EXP och har lämpliga ramper+fjäder för 583? Funderar på att fräscha upp den lite och få ner tillslagsvarvet en aning (4900 rpm idag) Vill även att den ska växla på mera om det går.
/Ersketi
 

auzcar

Aktiv medlem
24 feb 2007
62
0
6
Umeå
frans.webb.se
Hej! Är det någon som vet om det går att få tag på en "crosshuv" eller dyligt till GLS-modellerna. Jag har en 3300 från -88 som jag skulle vilja byta huv på. Alternativet är om man skulle kuna bygga om nån annan huv så det passar.

Tack på förhand //Oskar
 

Pysen

Medlem
12 dec 2007
36
0
1
Kramfors
Tjena!
Är fullständigt övertygad om att jag har sett ett inlägg, med en länk till en sida där man kan få tag på sportluftfilter till en 3800.( Fanns filter speciell till snöskoter.) Det var en sida i staterna om jag inte minns fel. Nu hittar jag förbanne mig inte det inlägget. Kan nån hjälpa mig att leta?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Variator bestyckning

Tjena!

Nu har jag fått fart på GLS;en igen:rock:

Nya packboxar, cylinder, kolv & packningar.

Ställde in variator cc på 269mm (260 innan) och lade in en 3mm bricka på sekundären (flytande sekundär)

1. Har kört lite försiktigt ibörjan men även testat att hålla stumt och läst av tändstiften. Dom är gyllenbrun som nybakad bulla :D

2. 2stroke, Har du artikelnummer på rekomenderade komplett Polaris primär variator bestyckning som passar Comet EXP och har lämpliga ramper+fjäder för 583 ?
Funderar på att fräscha upp den lite och få ner tillslagsvarvet en aning (4900 rpm idag)
Vill även att den ska växla på mera om det går.

/Ersketi
GLS never dies, they just go faster ! :rock:

Bra att du har satt sekundären flytande på axeln.

1. :p En väldigt bra definition på hur ett tändstift skall se ut är att jämföra dess bruna färg med O'boy pulver ! :p

2. Vad som fungerar exakt på just din maskin är svårt att veta, men detta tror jag skulle passa mumma på den...

Primär variator :

* Polaris "Blå" fjäder ( Polaris art Nr: 7041080 )
* Polaris 10A 55 gram ( Polaris art Nr: 1321589 )
detta skulle ge ett tillslags varv på ca 3800 rpm vilket räcker gott och väl till 583'an

Sekundär variator :

* En progresiv helix med 40-36 i grader, finns ett otal olika fabrikat att välja på.
* Polaris "Blå" sek fjäder ( Polaris art Nr: 7041296 )

Se till så att alla bussningar, viktpinnar & glidklackar osv är i bra kondition innan du börjar.
Annars så är det slöseri med pengar.

Kolla även igenom att du har rätt remspel på primärvariatorn efter det att du prov monterat in Polaris vikterna.


.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej!
Är det någon som vet om det går att få tag på en "crosshuv" eller dyligt till GLS-modellerna.
Jag har en 3300 från -88 som jag skulle vilja byta huv på.
Alternativet är om man skulle kuna bygga om nån annan huv så det passar.

Tack på förhand //Oskar
Vad jag hört så skall det gå bra att ta huven ifrån GL-3900 och de övriga maskinerna med den huven.
Dock så måste du på insidan av huven ta bort utblåset för kylluften.


.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Luftfilter...

Tjena!
Är fullständigt övertygad om att jag har sett ett inlägg, med en länk till en sida där man kan få tag på sportluftfilter till en 3800.
( Fanns filter speciell till snöskoter.)
Det var en sida i staterna om jag inte minns fel.
Nu hittar jag förbanne mig inte det inlägget.
Kan nån hjälpa mig att leta ?
:ciao: Ditt minne sviker dig inte, Du har helt rätt att det funnits en länk till dessa speciella Snöskoter filter.....

Scrolla ner här så hittar du både raka och vinklade snöskoter filter :
http://www.unifilter.com/online catalog/universal.html

Här har du en katalog i PDF format ( se sidan 10 för snöskoter filter ) :
http://www.unifilter.com/online catalog/UNICAT07.pdf



.
 

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå
Jag är rätt sugen att fixa lite skönare ljud i min 3500, nån som vet om det går å köpa en slutburk till 503an? eller måste man göra nå eget?

Simon
 

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå
Boggiefunderingar?

Hej, jag har lite funderingar om boggien på min 3500 -92.
Ska det vara några bussningar i övre/nedre fästet på främre armen i boggien?
Den "klonkar" när jag kör i ett gupp eller liknande...
Simon
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Bussningar...

Hej,
jag har lite funderingar om boggien på min 3500 -92.
Ska det vara några bussningar i övre/nedre fästet på främre armen i boggien?
Den "klonkar" när jag kör i ett gupp eller liknande...
Simon
JA , det sitter bussningar i alla axlar som rör sig i boggien.
Kolla även dina stötdämpar bussningar.


.