"GLS" , The one and only...

Pysen

Medlem
12 dec 2007
36
0
1
Kramfors
Tjena!!
Tro de eller ej. Men min 3800 la ner verksamheten häromdan. Blev förvånad själv. :D
Så jag tog upp stiften. Det var dålig gnista, å i bland så försvann den helt. Bytte stift, ingen förändring. :hmmmm:
Så nu undrar jag om det är nån som har nåt förslag var jag ska börja leta felet. Antar att man inte kan mäta upp CDIboxen. Men spolen ska väl gå att mäta upp. Om så ä fallet, vilket värde ska den ha då?

Ha de. Å åk mycke skoter, ni som kan. :evil:
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Variatorn på min gamla 3800 börjar bli sliten...växlar inte så bra dels är inte variatorskivorna dom bästa. Ska man ge sig på att renovera upp den lite eller är det lika bra att köpa en ny? en ny kostar ju lite drygt 4000:-(Comet 108)
 
D

Daweasel

Har ÄÄÄntligen haft möjlighet att prova den GLS som 2-stroke så snällt lät mig köpa. AHH så gott den går, så välpreppad och välskött. Kort sagt stornöjd! Den har jag kvar till pension...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Har ÄÄÄntligen haft möjlighet att prova den GLS som 2stroke så snällt lät mig köpa.
AHH så gott den går, så välpreppad och välskött.
Kort sagt stornöjd !
Den har jag kvar till pension...
:ciao: Kul att du är nöjd ! :ciao:

Var och hur långt har du hunnit köra ?
Några funderingar så är det bara att ringa :beer:



.
 
D

Daweasel

Är Kramfors och njuter av det södra lapphelvetet. Det har runnit igenom en tank, två i min kollegas MachZ... Hyfsat gott om snö och fint väder. Nästa vecka blir det till Jämtland och då ska min nya Renegade 800 med och tävla om husses gunst. Har svårt att tänka att den skulle vara trevligare än GLS:en...

Lyckades mosa rutan:eviltongue:... Ny beställd.
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Hej alla GLS ägare!

Nu har man fått kört 3800 på riktigt. Började hemma där vi har 30 cm snö. Begav oss iväg till Kölsjön klockan 09:00. Ca +1 grad. Vi var 1st Rave 550 -08, 1st Rave 600 -08, 1st Rave 800 ho -04 & slutligen en Polaris XLT -95. Resan upp till Kölsjön är ca: 4 mil. När man börjar närma sig tror man inte att det är sant! Över 1 meter snö! -3 grader. Känns som att vara i fjällen. Härligt!! Där var det riktigt trevligt med 345;a. Grabbarna snackade om att jag var nöjd med 345 nu då på min gamla maskin:eviltongue: Jovars, klarade mig utan att köra fast en enda gång. Flöt uppepå. Men dom två nyaste maskinerna gick inte nåt vidare i djupsnön. Fassnade 5 ggr så idag är man lite mör ikroppen:hahaha:.

Gls;en gick klockrent hela trippen på ca; 15 mil. Inte är det någon större skillnad på prestanda mellan Rave 600 och 800 och GLS 3800. Det sitter väl mera i hur mycket man vågar ge på. Njurbälte/ryggskydd är att rekomendera. Vid enklare tester i farter på 140 hänger man med bra. Lite dålig back-shift är nog den enda bristen på min maskin vid tyngre före.

En lynx Rave 550 kommer jag personligen nog aldrig att äga. Det fanns ork upp till ca; 80 km/h sen försvann den. Att släpa fram den när den fassnat var nästan omöjligt eftersom motorn inte orkade med. XLT 600 triple ägaren erkände att han har inte en sportslig chans. Känns trevligt att en 17år gammal Lynx GLS 3800 Rave fortfarande hänger med storpojkarna på leden. Jag är helnöjd:rock: Inte är den så törstig heller. Runt 2 liter/mil är inte helt fel. Mera roligt per krona är nog svårt att finna. :hello:
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Är just på väg att ta bort primär variatorn på min GLS3800(comet 108) finns ju lite avdrage att välja på(men har inte riktigt fått klart för mig vilken)....men tänkte nog ta tricket med olja-skruv...någon som vet vad det är för storlek på skruven som passar?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Nothing beats the ORIGINAL !

Hej alla GLS ägare!

Nu har man fått kört GLS-3800 på riktigt.

Vi var 1st Rave 550 -08, 1st Rave 600 -08, 1st Rave 800 ho -04 & slutligen en Polaris XLT -95.

Klarade mig utan att köra fast en enda gång.
Flöt uppepå.
Men dom två nyaste maskinerna gick inte nåt vidare i djupsnön,
De fastnade 5 ggr.

GLS'en gick klockrent hela trippen på ca. 15 mil.
Inte är det någon större skillnad på prestanda mellan
Rave 600 och 800 och GLS 3800 heller.
Vid enklare tester i farter på 140 hänger man med bra.
Lite dålig back-shift är nog den enda bristen på min maskin vid tyngre före.

XLT 600 triple ägaren erkände att han har inte en sportslig chans mot GLS'en.
Känns trevligt att en 17 år gammal Lynx GLS 3800 Rave fortfarande hänger med storpojkarna på leden.

Jag är helnöjd !
Inte är den så törstig heller.
Runt 2 liter/mil är inte helt fel.
Mera roligt per krona är nog svårt att finna.

"Old GLS never dies, they just go faster"

:beer:He he he......,
Härligt att du visade var skåpet skall stå.


Har du fått motorn att gå rent och bättre nu ?

Har du trixat ännu med variatorerna ?






.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Är just på väg att ta bort primär variatorn på min GLS 3800 (comet 108) finns ju lite avdrage att välja på
(men har inte riktigt fått klart för mig vilken)....
men tänkte nog ta tricket med olja-skruv...
någon som vet vad det är för storlek på skruven som passar ?
Gängan inne i själva Comet variatorn är väl av UNF
( Fin gängad tum gänga ) modell om jag inte minns helt fel.
Storlek kommer jag tyvärr inte i håg.




.
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Halo!

Ska byta sek. axel lagret på variatorsidan. Nu har jag fått enligt ÅF att det är
YAR 205-100-2F, ett SKF lager.

Hursom, är detta rätt lager? Mitt äldre ser nästan likadant ut dock är de på varitorsidan jämsmed, på detta sticker det ut 4-5 mm.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Halo!

Ska byta sek. axel lagret på variatorsidan.
Nu har jag fått enligt ÅF att det är :
SKF lager YAR 205-100-2F

Hursom, är detta rätt lager ?
Mitt äldre ser nästan likadant ut dock är de på varitorsidan jämsmed, på detta sticker det ut 4-5 mm.
Det mesta om sk. Y-lager kan du hitta här : http://www.skf.com/portal/skf/home/products?maincatalogue=1&lang=en&newlink=1_12_1

Du kan ju själv välja om du vill ha ett lager med låsningen av lagret med excentrisk låsring eller om du vill kunna låsa direkt med insexskruvar.

Lagret som sitter direkt bakom sekundärvariatorn skall vara jäms med åt den sidan som är mot variatorn, på insidan ( alltså in mot chassiet ) så sticker lagret ut en bit pga låsnings mekanismen osv.

Du skall ha ett lager som är avpassat för 1" axel då det är det som Polaris variatorn har som axel diameter.



.
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Jaha, det blev ett lager med excentrisk låsning. Det lager som motsvarade detta
ä: YET 205-100-2F för er som funderar på att byta. Vad jag ser är detta bygger lite mer än icke excentrisk, men rondell om det behövs i så fall. Mitt lager fanns iaf inte i Sverige och jag har inte tid att vänta mer. Irriterande att man inte får rätt när man ändå går till ÅF. :hmmmm:
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Sv: Nothing beats the ORIGINAL !

"Old GLS never dies, they just go faster"

:beer:He he he......,
Härligt att du visade var skåpet skall stå.


Har du fått motorn att gå rent och bättre nu ?

Har du trixat ännu med variatorerna ?

.
Jodå nu går motorn riktigt bra:rock:
Har till att börja med provat bytt ut min gula primärfjäder mot en lila Arctic cat fjäder som fanns på hyllan i garaget. Den var lite längre men mjukare. Troligtvis är den från en ZR 800 (2001) Detta sänkte tillslagsvarvet lite. Ligger på 4800 som fortfarande är lite för högt. Ska även byta ut sekundären mot en nyare från en Polaris xc 600 (1998) Har inte riktigt koll på vad det är för bestyckning i en sådan men förhoppningsvis funkar det bättre. I ett senare skede skall jag kolla upp vilka vikter det är i primären och eventuellt byta mot 2strokes rekomendationer. Har primärvikterna något med tillslagsvarvet att göra eller är det bara fjädern som påverkar? Jag menar; om jag har lättare vikter borde det krävas högre varv innan ramperna tvingar skivan innåt?

Jag upplever att det är lite för klen back-shift. Om jag kör ca 100km/h och sakta släpper gasen ner till 70km/h för att sedan ge fullt så får jag inte varvräknaren till 7800prm utan den stannar på 7400-7500rpm. Vid flera omtag kan det släppa. Troligtvis ligger remmen för långt ner i sekundären. Förmodligen är sekundären lite dåligt spänd. Detta gör att jag kan cruisa i 70 och bara varva 5500rpm. Ungefär som att åka på hög växel.
Vid start från noll är den riktigt rapp. Annars har jag fått till styrningen bra och jag upplever maskinen som smidig och lätthanterlig. Känns faktiskt lättare än sambons Cobra;) Man fick lite peppande kommentarer som; den verkar ju gå väldigt bra den där!, ser nästan ny ut!. Det finns inte så många GLS maskiner i byn. Vet bara av en 3300R och en gammal 3500 men ingen vätskekyld maskin vilket är extra roligt. På återhörande:ciao:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Inkörning

Ska troligen börja köra in min 536 som borrats och med wiseco kolvar.
Tips under inkörning ?
* Lufta oljepumpen innan du börjar att köra.
* HÖJ ( = sänk E-clipset ! ) nålarna ett steg under ca 10 mil
* Kör första tanken med ca 1% extra 2T olja i tanken.
* Varmkör ALLTID motorn då du har Wiseco kolvar, då håller dem läääänge.



Kör med tändstift utan R i beteckningen och justera elektrodavståndet till 0,45 - 0,5 mm





.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jodå nu går motorn riktigt bra :rock:
1. Tillslagsvarvet ligger nu på ca 4800 som fortfarande är lite för högt.
Skall byta ut sekundärvariatorn mot en nyare från en Polaris XC-600 (1998) Har inte riktigt koll på vad det är för bestyckning i en sådan men förhoppningsvis funkar det bättre.
I ett senare skede skall jag kolla upp vilka vikter det är i primären och eventuellt byta mot 2strokes rekomendationer.
2. Har primärvikterna något med tillslagsvarvet att göra eller är det bara fjädern som påverkar ?
Jag menar: om jag har lättare vikter borde det krävas högre varv innan ramperna tvingar skivan innåt ?
3. Jag upplever att det är lite för klen back-shift.
Om jag kör ca 100km/h och sakta släpper gasen ner till 70km/h för att sedan ge fullt så får jag inte varvräknaren till 7800prm utan den stannar på 7400-7500rpm. Vid flera omtag kan det släppa. Troligtvis ligger remmen för långt ner i sekundären. Förmodligen är sekundären lite dåligt spänd. Detta gör att jag kan cruisa i 70 och bara varva 5500rpm. Ungefär som att åka på hög växel.
Vid start från noll är den riktigt rapp.

Man fick lite peppande kommentarer som: Den verkar ju gå väldigt bra den där !, ser nästan ny ut!.

På återhörande:ciao:
1. Du har alldeles för högt tillslag som egentligen inte gör någon nytta då du troligtvis ej får ut det i marken...
Sliter bara onödigt mycket på variatorsystemet och motor.

2. Japp det har i allra högsta grad med varandra att göra
Tyngden på dem samt formen på dem är det som avgör.
Jag gissar att du har alldeles för lätta vikter och/eller att du har en sliten primärvariator då du har sånna höga tillslagsvarv.

3. Stämmer nog bra det samt att du har för lätta vikter vilket gör att de inte orkar trycka ihop primären då de är för lätta.
Försök att hitta en lämplig helix till den nyare sekundärvariatorn ca 40-36



* Det nästan viktigaste när man börjar att justera in variatorerna osv. är att de i övrigt är i toppskick då det gäller bussningar osv osv samt att man alltid utgår i från en mycket fräsch/NY rem !


.
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Sv: Inkörning

* Lufta oljepumpen innan du börjar att köra.
* HÖJ ( = sänk E-clipset ! ) nålarna ett steg under ca 10 mil
* Kör första tanken med ca 1% extra 2T olja i tanken.
* Varmkör ALLTID motorn då du har Wiseco kolvar, då håller dem läääänge.



Kör med tändstift utan R i beteckningen och justera elektrodavståndet till 0,45 - 0,5 mm

.
Tackar för det 2stroke, som vanligt;) !!!
Återkommer med resultat när allt lirar som det ska.