Gammturbo och Bromsbänksbygge ( 27.02 Börjat bromsa )

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Tack för listan :)

Jag ska försöka lösa det där med spikhörlurar och bränslemätningsutrustning. Har jag det så känns bänken komplett med allt man behöver!

Gjorde ett litet ryck Igår kväll och monterade avgasventiler, Insug, och nya bosch spridare.
Nu återstår det att montera turbon och bygga om lite för extern wg. Dock kommer det ske om 3 veckor eftersom jag reser bort på arbete.

28405

28406

28407
 
Reactions: monno och suregom

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Dags för en liten uppdatering.
Det har kommit lite delar i form av wg, bov, btr samt lite flänsar.
Nu väntar jag på att få tillbaka turbon så jag kan börja bygga lite. Under tiden jag väntar på turbon kommer jag att lägga lite tid på bromsbänken samt soppasystemt på skotern.

För och nackdelar med att bygga bränslesystem med eller utan retur från rail? Mer jämt tryck och lägre temperatur?

Har också tänkt att beställa en intercooler.
Störst är väl inte alltid bäst, några åsikter om lagom ic?

28476

Även köpt en förstärkare för att bygga spikhörlurar
28477
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Ang IC storlek kolla bilder på olika köpeskitt så får du en uppfattning av storlek som är lämplig.Större kyler bättre men ju större desto mer turbolagg.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag har nu tittat en del på färdig kitt och kommit fram till vad jag vill ha.

Igår monterade jag nya kontakter till spridarna samt rev isär bränslesystem. Min bränslepump som jag hade liggandes är lite för stor. så jag kommer köpa en ny för att slippa göra sönder något.

28484

Tog en titt på pipan och konstaterade att den ser ut som skit 🤣
Vad är bästa metod för att få bort bucklorna?

28482

28483
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
De är enkelt att få bort bucklorna borra bara några hål på runt 10-14mm på andra sidan pipa så du kan stoppa in en 10-14mm stålstång och slå ut bucklorna. Använd absolut inte smalare stålstång än 10mm för de blir för vasst så de blir för mycket små bucklor utåt om du förstår. Du kan såklart borra hur stora hål som helst och stoppa in 30mm stålstång de enda är väl att de blir drygt att svetsa igen hålet. De behövs inte mer än 3 hål väl fördelat över dessa bucklor för att slå ut dem till perfekt form.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Jag lyckades en gång att få ut bucklorna på en pipa genom att fylla den med vatten och plugga igen hålen för att sen ställa ut den i -15 grader över natten då vattnet frös så tryckte det ut bucklorna.
Tryckluft borde kanske funka med lite värme som hjälper till =)
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Tack för tipsen :)
Jag hade samma tanke som dig boost att borra hål på motsatt sida eller att svetsa en mutter och använda slaghammare.
Men som Undie nämner att prova frysa pipan med vatten låter inte så dumt. ska prova det först.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Ja prova frysmetoden för de blir intressant att höra hur de går kasta ut maten ur frysskåpet lägg den där 👍👍👍
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Tänkte lägga den ute eftersom det varit kallt men nu blev det plusgrader 😂

Alltså jag är fundersam över bucklan. Känns som den är tillverkad såhär? För om pipan ska kunna få denna gropen så måste den tryckas mot toppen. Känns som det borde finnas någon skarp kant då från tex en bultskalle?
Någon som vet hur de ska se ut?

28486

Angående stinger är den från boondocker. Suttit ett sånt kitt på skotern tidigare. Ytterdiameter på 50mm. Är det galet mycket?
Jag ska som sagt byta fläns så skulle kunna byta stingern i samma veva i så fall.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Turbon är gt2871 och effekten är oklar än. Får se vad som går att få ut ur den i bänken. Men skulle vilja se närmare 250 hk
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
std. stinger och en WG mitt på pipan är nått jag skulle köra med. kanske går att porta upp std wg på turbon men de blir ändå svårt att får kontroll på piptrycket.
en gt2871 är nog i minsta lagret för att få 250hk på en 800 också
men de är en bra turbo att börja med.
bygg ihop skotern å kör med dom prylarna du har nu, att försöka bygga en värsting på engång blir bara dyrt och tar tid och man tappar gnistan å blir less.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Vet du hur stor standardstinger är på denna motorn?
En extern wastegate är köpt och kommer användas eftersom jag inte har någon intern på den nya turbon.
Wastegate mitt på pipan? Eller menar du mitt på stingern?
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Har monterat en ny bränslepump idag. Så nu har jag soppa så det blir över. :D Får dock hoppas att den inte drar mer ström än original så problem uppstår.
Kommer till en början att använda boondockers btr som ska vara 3bar. Fungerar det dåligt kommer en separat btr monteras.

28487
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Väntar fortfarande på turbon så det har inte hänt speciellt mycket denna veckan.
Men däremot har det kommit lite delar till bromsbänken i form av bredbandslambdakontroller och en flödesmätare.
Dock så fungerar denna mätaren endast om man inte har någon retur på bräsnslesystem.
Helst hade jag viljat köpa en flödesmätare som kan mäta returen också. Men dessa mätare är svindyra.
Men det går att använda 2st likadana mätare och göra ett program till datasystemet som mäter skillnaden. Men det är något som jag kan fundera på i framtiden när skiten kanske fungerar. 🤣

Kan också nämna att momentarmen till bromsbänken inte passar min skoter. Problemet är att sekundärvariatorn har en "klump" som kommer ut från kedjehuset. Vänder man bromsen så passar den men då passar inte vattenslangarna istället.
Någon som varit och bromsat som haft liknande problem?

28497

28498

28499
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag funderar på att lägga armen under "klumpen" men då kommer krafterna att bli både horisontella och vertikala eftersom centrum förskjuts. Så jag vet inte hur mycket det kommer påverka trådtöjningsgivaren.

Ska räkna lite på det och se hur mycket det blir
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Har börjat bygga på vattensystemet till bromsen.
Sugsidan är i stort sett färdig.
Det som återstår är att svetsa dit slanganslutningar för inkommande och och Utgående vatten samt montera ett expansionskärl.
Motorskydd ska även det monteras.
Over and out 😊

28548

28549