Gammturbo och Bromsbänksbygge ( 27.02 Börjat bromsa )

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Har varit fullt upp såhär före jul med annat men lite gjort har det blivit på skotern iallafall.
Turbon är monterad och ny downpipe är tillverkad samt så har jag börjat på wg bygget. Återstår en del svetsning på det.
Steget efter det blir att bygga tryckrör och fästen för ic.


Ungefär såhär blir det med intercoolern
28584

Testar att passa turbon
28587

Lite halvjobbigt att svetsa med billig pinnsvets från jula och fylla dessa hål 🤣
28588

28589

28590

28591

28592

28593
 

Attachments

Reactions: monno och suregom

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Det har gått riktigt segt med bygget såhär i mellandagarna pga annat som måste göras 😕
Jag har iallafall hunnit bygga tryckrör, monterat intercooler och gjort färdigt downpipen.
Är lite småpill kvar före uppstart som tex, svetsa lite nipplar, fixa bucklor i pipan, montera pc5, laddtrycksmätare osv. ska försöka hinna starta den i veckan.

Lite bilder som i vanlig ordning 😊

28613

28614

28615

28616

Tryckrören är jag inte helt nöjd med tanken på hur böjarna och svetsarna blev. Samt att de väger en del då de är gjorda i rostfritt. Detta går dock att uppgradera senare när allt är färdigt och fungerar. För just nu ligger fokus på att få igång skotern.

Angående placeringen av map sensorn till PC5 så står det att den ska placeras i ett tryckrör. Borde inte mapsensorn placeras efter spjället för att det ska bli rätt med vakuum osv?
Hur har ni andra gjort som monterat pc5?
Är ju ganska omständigt att montera den efter spjället om den ska mäta både tryck och temperatur för då behöver den ju vara placerad där flödet är. Eller använder pc5 endast tryck och inte temp på denna sensorn? Då skulle man kunna montera den vart som helst med en slang emellan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Sätt map-sensorn på plenium, vakum har du knappt på en 2t så det behöver man inte fundera på. Tycker det såg ut att vara lite väl onödigt kantiga ”böjar” för att få optimalt flöde.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
okej det låter bra . ja det korta röret har en ganska snäv böj, dock tycker jag att bilden gör den värre än det är.
Men som sagt jag kommer nog göra nya tryckrör i aluminium
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Nu är pipan i stort sett färdig och ska lindas imorgon. Har tryckt ut bucklorna så gott det gick samt svetsat nippel för att kunna mäta mottryck.
Slängde på lite svartfärg också.
Har även monterat PC5 och diverse småsaker.
Så förhoppningsvis kan jag försöka starta skotern imorgon 😀

Läste på oljepumpen från boondocker att det är 12v ac! Stämmer det verkligen att det är växelström? Något tips på hur jag kan testa den i så fall?

28624

28625
 
Reactions: Boost III

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Idag gjorde jag klart det sista på skotern för att kunna starta den.

pipan och y-röret lindade jag lite bandage på

28627c

28628

28629

Skotern startade lätt med lite startgas. så det var skönt att spridarna och bränslepumpen fungerar som de ska 😊.
Dock så går den väldigt fett just nu.
Nu till det tråkiga, det kommer ingen olja till turbon 😢 efter lite felsökande så konstaterade jag att det inte kommer någon ström från denna boxen.
Mätte ledningarna före och de hade ca 4,7v.
Antar att denna boxen ska göra om signalen till 12v?
Spänningsomvandlare eller vad kallar man det?

28630
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Är inte helt 100 men dendär boxen ser ut som en som jag har gjort för länge sedan. Om det är så, så ska den ha 12v dc in och ge en fyrkants våg 12v "ac" för att driva pumpen.
Men hur som varför kopplar du inte in oljan till turbon som man gör idag? Alltså plugga oljereturen på turbon och bort med oljetank och bara kör en oljeslang trån originaloljepumpen.. kolla på boondockers instruktioner för nyare maskiner så ser du hur du ska koppla. En mycket bättre och enklare lösning som är driftsäkrare.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Okej det var som fan att du gjort den :), det stämmer bra att den gör om signalen till ac för det står ac på pumpen iallafall.
jag ska titta upp det där med oljan direkt in i turbon och bygga om det så. för fungerar det bra är det ju ingen vits att krångla till det med pump å tank.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag ser du får fotholksvärme från avgasutsläppet jag gjorde liknade utsläpp som brände upp en stövel:)
ja precis:D. känns som det är en dålig lösning från boondocker att göra sådär. funderar på att bygga om det eftersom när jag ska köra bänken känns det som att mattan kanske tar stryk då avgassystemet ligger 10-15 mm ifrån bara.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
jag har suttit och tittat på diverse lösningar för oljan till turbon. det verkar som de flesta sätter ett T på en av slangarna till något ramlager sen pluggar de returen på turbon?
Är det verkligen en bra lösning att plugga returen ut från turbon? känns som all skit kommer stanna kvar i turbon då och skapa onödigt slitage samt att temperaturen kanske blir lite hög?

Använder man den lösningen känns det som att man lika gärna kan ha en liten tank med självavrinning till turbon för att slippa ta olja från motorn?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
jag har suttit och tittat på diverse lösningar för oljan till turbon. det verkar som de flesta sätter ett T på en av slangarna till något ramlager sen pluggar de returen på turbon?
Är det verkligen en bra lösning att plugga returen ut från turbon? känns som all skit kommer stanna kvar i turbon då och skapa onödigt slitage samt att temperaturen kanske blir lite hög?

Använder man den lösningen känns det som att man lika gärna kan ha en liten tank med självavrinning till turbon för att slippa ta olja från motorn?
Ja det brukar vara ett T på slangen till ett av ramlagrena (lämpligen mag) och pluggad retur på turbon.
Så speciellt mycket skit i turbon blir det knappast bildas då det är väldigt små keramiska kullager i dom, sen matar du hela tiden ny olja till turbon istället för att cirkulera samma hela tiden. Det är en 2t, så turbon kommer inte precis att glöda...
Vet inte riktigt hur lån livslängd du förväntas på turbon men 1000mil lär inte vara något problem med denna lösningen, är nog betydligt större risk att kolvbitar råkar åka karusell i propellern på turbon...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De är underligt att de funkar med pluggad retur för på glidlagrade turbo måste man se till att returslangen har fall hela vägen tillbaka till motorns sump annars får man blårök oljan tränger igenom tätningarna på turbons axel och ut i avgashuset men de är som sagt glidlagrat de glappar mer radiellt i lagren så tätningarna har svårare att hålla tätt. Men man skulle kunna ha litet hål ut på returen typ litet lågfartsmunstycke från en mikuni intryckt i en slang de finns så små som 0,10mm. Oljan borde man kunna leda tillbaka till oljetanken. Med så nerstrypt retur bör de inte sunka ner flödet och trycket till motorns alla smörjpunkter. Stryphålets storlek är ju lätt att komma fram till de är bara att ha slangen lös så de får sippra ut olja i en burk med maskinen upphissad samt tokgasa. De räcker ju att de trycks igenom lite olja på varvtal över 6000varv för då cirkulerar oljan nästan jämt. Med stillastående olja i turbon tror jag att de bildas kocks så turbons lager lär inte hålla mer än 100 timmar max.
 
Last edited:

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Ja det brukar vara ett T på slangen till ett av ramlagrena (lämpligen mag) och pluggad retur på turbon.
Så speciellt mycket skit i turbon blir det knappast bildas då det är väldigt små keramiska kullager i dom, sen matar du hela tiden ny olja till turbon istället för att cirkulera samma hela tiden. Det är en 2t, så turbon kommer inte precis att glöda...
Vet inte riktigt hur lån livslängd du förväntas på turbon men 1000mil lär inte vara något problem med denna lösningen, är nog betydligt större risk att kolvbitar råkar åka karusell i propellern på turbon...
Nej precis, jag tror inte att livslängden är något problem på en snöskoter.
Vilken temperatur kan det vara på avgaserna i turbon på en snöskoter?
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
De är underligt att de funkar med pluggad retur för på glidlagrade turbo måste man se till att returslangen har fall hela vägen tillbaka till motorns sump annars får man blårök oljan tränger igenom tätningarna på turbons axel och ut i avgashuset men de är som sagt glidlagrat de glappar mer radiellt i lagren så tätningarna har svårare att hålla tätt. Men man skulle kunna ha litet hål ut på returen typ litet lågfartsmunstycke från en mikuni intryckt i en slang de finns så små som 0,10mm. Oljan borde man kunna leda tillbaka till oljetanken. Med så nerstrypt retur bör de inte sunka ner flödet och trycket till motorns alla smörjpunkter. Stryphålets storlek är ju lätt att komma fram till de är bara att ha slangen lös så de får sippra ut olja i en burk med maskinen upphissad samt tokgasa. De räcker ju att de trycks igenom lite olja på varvtal över 6000varv för då cirkulerar oljan nästan jämt. Med stillastående olja i turbon tror jag att de bildas kocks så turbons lager lär inte hålla mer än 100 timmar max.

Stämmer bra det du säger att på en glidlagrad turbo så kommer oljan tryckas ut. Men då får du ha i åtanke att en glidlagrad turbo måste ha oljetryck också. Antar oljetrycket är lägre på en snöskoters oljepump?
Sen skapas mer friktion i en glidlagrad också skulle jag tro som gör att den koksar lättare?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
En turbo är inte direkt supertät, så att sätta dit ett litet munstycke i returen gör ingen skillnad. Skulle nog uppskatta att öppningarna ut till avgashus och kompressor är större än 0.1mm per sida.
Nu är det kullagrat vi pratar om.
Tempen efter ut från cylindrar ca 650c sen mitt på pipan ca 400c så vad tempen blir vid turbon vet jag faktisk inte men den lär inte vara så fasligt hög.

Kom på att jag inte skrivit att man ska dit med en olje injektor på turbon lika som sitter på motorblocket. Så T koppling - oljeinjektor - pluggad retur.
 
Reactions: goliat8