Gammturbo och Bromsbänksbygge ( 27.02 Börjat bromsa )

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Nu är vattensystemet i stort sett färdigt. Det som återstår är att montera 2st förskruvningar och koppla in motorskyddet. Så imorgon ska jag försöka provköra pumpen för att se om allt fungerar.
Angående placeringen på trycktanken så återstår det att se om det fungerar eller ej.

28560


Ingående (lilla) kommer matas kontinuerligt med vattenslang. Den större är en retur för överflödigt vatten när tanken är full.
28561

Övertrycksventil och tryckvakt. Tryckvaken kommer endast att användas om trycket blir för högt och slå av pumpen. Annars kommer den gå kontinuerligt.

28562

Motorskydd för on/off samt säkring

28563
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Bra jobbat här sitter de inte i tjära!! När du väl fått till allt hur vet man om dynon visar rätt effekt?
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
jag kommer göra en enklare kalibrering av lastcellen när allt är färdigt.
Jag Kommer använda mig av en hävarm och en vikt som har 10gr noggrannhet ( hur tung vikt beror på längden på hävarmen) .
På så vis vet jag vad momentet är och gör en kalibrering i dynoprogrammet och fyller i dessa siffror.
Programmet vet då hur mycket moment den voltsignalen motsvarar.
Sen gör man likadant utan vikt.
En lastcell/trådtöjningsgivare är linjär så 2 tillfällen räcker.
Det är också inbyggd väderstation som kompenserar effekten.
Men man kan ju aldrig vara helt säker på att siffrorna är rätt. det viktiga är att se skillnaderna när man kör dynon.
 
Last edited:
Reactions: neden

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Ok de va enkelt att kalibrera. De kommer visa sig om den går rätt då du bromsat några vanliga maskiner man vet effekten på i andra bänkar. Som ex Rotax 3 seriens 800 brukar ge 131-134 hk i många svenska bänkar. Eller en Ac f7a ger 128-131 i bänkar och Ac alla 800cc E-tec 800 vet man ganska säkert effekten på osv de finns massor av maskiner du kan kolla emot 👍
Måste du tillverka eller köpa koner som passar på vevaxlarna? De viktigaste är att du fixar en 30mm kona för Arctic cat :)
 
Last edited:

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
ja precis så är det. jag har 30mm kona just nu så den passar min.
finns det att få tag på information om vilka dimensioner andra motorer har?
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Kan tillägga att jag provade vattensystemet idag. Dock gick det inte som planerat då motorskyddet löser ut sig ( motorn verkar dra mer ström). så ska mäta strömmen de kommande dagarna och se vad som felar, skulle tippa på att motorn är gammal :mad:.
Problem nr 2 är att övertrycksventilen inte till klarar fullt flöde på lågt tryck. så antingen måste en större ventil köpas alternativt montera 2st. eventuellt kanske det fungerar bra med tryckvakten som slår av och till på olika tryck.
det jag inte gillar med den lösningen är att trycket kommer variera och jag tror det är svårare att få bra repeterbarhet då.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
ja precis så är det. jag har 30mm kona just nu så den passar min.
finns det att få tag på information om vilka dimensioner andra motorer har?
Jag fick för mig du hade 35mm kona för jag har 30 på min gammelhärk. Kom inte 35mm någon gång strax över 2000talet? Huvudsak du har 30 så jag kan bromsa 👍
Oj motgångar de får man räkna med när de är specialbyggen de fixar du nog 👍
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
okej då är det 35 för den passar min iallafall ! minns inte måttet :D
Jag är inte 100a på att du har 35 kona men troligast är de det.
Svarvar du egna konadaptrar om du får måtten eller går de köpa?
Polaris och Arctic cat har 30mm från 90 tal till strax över 2000talet jag vet inte brytpunkt när de blev 35.
Rotax har jag dålig koll på konor.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
okej. är det samma konvinkel på arctic och polaris?? det går inte längre att köpa koner till denna bromsen så egna måste svarvas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
okej. är det samma konvinkel på arctic och polaris?? det går inte längre att köpa koner till denna bromsen så egna måste svarvas
Ja pölaris 30 kona Pol och AC är samma vinkel de va vanligt att man bytte upp sig till polarisvarre på Ac förr. Jag vet inte om 35 konan är samma som Polaris?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Polaris har 30mm på äldre och 32mm på nyare, sen har polaris 850 ytterligare en ny kona som jag tyvärr inte vet yttermåttet på.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
okej. finns det någon som är större än 35? för om inte så skulle man kunna svarva distanser som jag stoppar i min nuvarande kona. sparar mycket tid på att slippa öppna bromsen för att byta
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Idag har det dykt upp en intercooler som jag tror ska passa bra.
Blev en billig variant från audi då jag inte hittade någon flashig eftermarknads ic i lagom storlek 😂

Kommer montera denna halvliggande. Finns det tillräckligt med ström för en elfläkt? Eller måste man ha batteri då?

28567

28568
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Här är mått på en axel jag tillverkat tidigare för balansering av en TRA till Rotax 800.
Då går det att få till motsvarande invändig kona om man vill.
Är samma kona på många Rotax, 600, 800 Etec. Ptek.
På 850 är jag dock osäker, har fått för mig att den har en annan kona?

28569
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Ang ström till en fläkt så behöver du ingen fläkt de duger att den får fartvind på sig och om de dras in snö mot den så blir de än bättre kylning förutsatt att vattnet som smälter på den kan ta sig ut ur chassit! Man har sällan fläkt på IC inte ens på bil och mc. Jag tror inte likströmmen räcker heller till en stor fläkt som ger någon effekt.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Ang ström till en fläkt så behöver du ingen fläkt de duger att den får fartvind på sig och om de dras in snö mot den så blir de än bättre kylning förutsatt att vattnet som smälter på den kan ta sig ut ur chassit! Man har sällan fläkt på IC inte ens på bil och mc. Jag tror inte likströmmen räcker heller till en stor fläkt som ger någon effekt.
Problemet är att jag tror att det blir lite luftlöde genom icn pga placeringen ( vinklad och små luftintag) men som sagt är bara att testa. Fläkt tror jag går bort som du säger då jag läste något om att amperen inte är speciellt mycket i en sån här skoter.