Gammturbo och Bromsbänksbygge ( 27.02 Börjat bromsa )

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Vilken Nikasilfirma va det? Svetsa vändkanter har jag inte hört talas om men de är ev möjligt att ringarna tryckt in nikasilen i aluminiumet så de blivit vändkantsbucklor. På mina gamla sluta cylindrar jag ska köra med nu är de vändkanter som ser ut som gropar i nikasilen de ser faktiskt ut som aluminiumet bakom Nikasilen har gett med sig också. En teori är att när kolven är i topp och explosionen sopar till kolven när den står still i topp så kan nog ringarna pressas ut så hårt att nikasilen åker in i aluminiumet.
De här är inget jag hört talas om men nu när du nämner det och jag kan kolla på mina enormt gamla cylindrar som säkert gått över 1000 mil så ser de ut som både slitage i nikasilen och gropar bakom ikasilen :rolleyes:
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag tänker inte hänga ut någon firma här. det kan mycket väl vara som du säger att nikasilet har pressats in i aluminiumet. så jag får lita på att det stämmer det firman sa :)

Jag var iväg ikväll och tänkte skruva ihop motorn men det sket sig totalt.
Jag gjorde en närmare inspektion av vevaxeln och då såg jag att ett shims har blivit utnött på vevaxeln vilket gör att vevstaken kan vandra mer åt sidan.
Hur det har blivit utslitet är en gåta men gissningsvis kan jag tänka mig att det legat lite metallspån där från ett tidigare haveri som sedan slitit ut shimset.

Så är det någon som säljer en vev eller vet av någon som fixar vevar för normala pengar kan höra av sig :)
 
Last edited:
Reactions: suregom

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Efter att jag har tittat på en sprängskiss för motorn har jag ändrat uppfattning. eftersom jag fann att det ska sitta 2st shims på kolvbulten till kolvarna. Dessa shims är inget som jag kan minnas fanns där när jag rev motorn. när dessa shims saknas kan kolvarna röra sig ca 4mm i sidled vilket kanske gjort att vevstaken tagit i shimset på vevaxeln och börjat slita ner den och när det blivit tillräckligt mycket har vevstaken tagit i motviken på veven.
 
Last edited:

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Efter några diskussioner med diverse motorrenoveringar har vi kommit fram till att jag ska använda veven som den är.
Så nu är veven monterad i blocket.
Så det som sätter stopp just nu är att jag måste försöka få tag på shimsen till kolvarna.

Dock så kom jag på efter jag var färdig att jag smörjde packboxarna med 2t olja och inte fett 🤣. Vet inte riktigt vad hjärnan tänkte på just då!
Är det bara å riva och smörja med fett eller håller sig oljan kvar månntro?

Nya insugsgummin blev det också

28343
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Är det samma vev på 800 och 800 ho n? Har en 800 ho vev liggandes som är till salu om du skulle behöva i framtiden :)
 
Reactions: asker

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Är det samma vev på 800 och 800 ho n? Har en 800 ho vev liggandes som är till salu om du skulle behöva i framtiden :)
Jag är osäker. vilken årsmodell är ho?
Slaget, borret och lagren är samma upp till 11a vet jag. men de har andra cylindrar och kolvar så jag funderar på om vevstakarna har olika längd då kanske. Ska försöka ta reda på det
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Om vevstakarna är längre så kan du shimsa upp cylindrarna med tjockare bottenpackning. Tvåtaktsolja på packboxar är ju kanonbra fett blir inge bättre.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Om vevstakarna är längre så kan du shimsa upp cylindrarna med tjockare bottenpackning. Tvåtaktsolja på packboxar är ju kanonbra fett blir inge bättre.
ja precis det går ju att göra så också, dock så kommer jag köra med den veven som jag har till att börja med.

skönt att höra att olja duger :) , tänkte mest på att fettet kanske ligger kvar längre.
Hur är det med konstruktionen på en sån här motor, smörjs packboxen med hjälp av oljan som kommer till lagren? dvs att det skvätter ut ur lagren till packboxen?
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Någon som har 22mm brickor/shims liggande till kolvarna för arctic cat?
måste beställas från usa annars vilket tar hundra år 😕

funderar eventuellt på att köpa vanliga shims men då blir de inte infällda som original är men det kanske inte har någon betydelse
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
ja precis det går ju att göra så också, dock så kommer jag köra med den veven som jag har till att börja med.

skönt att höra att olja duger :) , tänkte mest på att fettet kanske ligger kvar längre.
Hur är det med konstruktionen på en sån här motor, smörjs packboxen med hjälp av oljan som kommer till lagren? dvs att det skvätter ut ur lagren till packboxen?
När du kör överladd så kommer det alltid att gå ut lite mer olja genom packboxarna än normalt.
 
Reactions: goliat8

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Ang shimsen så bör de va infällda så de håller stilla nållagret i mitten också. Känner du ingen med svarv för de är bara blötjärn de är gjorda av så de går svarva till. Jag håller just på mont dessa brickor och de är sugpassning mellan kolv och vevstake men nåogon tiondels glapp går bra också. Som ex så är mina nyinköpta nållager från Prox en tiondels mm smalare än Snopro nållager så Proxlagret kommer röra sig lite axiellt. Men de är så lite att de knappast gör något.
Bäst är såklart att köpa nya org shims de tar bara 2 veckor att få från USA.
 
Reactions: goliat8

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Tack för alla svar. Jag har fått tag på 2st begagnade samt beställt 2st nya från europalagret (var allt som fanns där ) så förhoppningsvis är de hemma när jag kommit hem från jobbet om en vecka
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Det låter perfekt. styrs backen via pc5 eller är det något annat som vänder tändningen? tänker på om man tex kan använda sig av emu, maxxecu osv som styrsystem och fortfarande ha elektronisk back?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Det låter perfekt. styrs backen via pc5 eller är det något annat som vänder tändningen? tänker på om man tex kan använda sig av emu, maxxecu osv som styrsystem och fortfarande ha elektronisk back?
Backen styrs via ecu:n, pc5 ändrar bara signalerna mellan ecu och spridare/tändspolar och det funkar tillräckligt bra, har kört fristående vipec förut.
Jag skulle nog undvika en helt fristående ecu som det inte finns färdiga mappar att utgå ifrån till den maskin man ska köra. Annars får man lägga all tid på att försöka få grejorna att gå..
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
okej. vet du om det går att koppla in bredbandslambda inkl controller som gör om signalen till 5v direkt in i pc5? så man slipper köpa deras dyra wideband 2 kit eller autotune!

eller fungerar det bra utan reglering med hjälp av bredbandslambda ?