Fransning/Varmgång av rem Pro-Rmk 800 2012

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Vet inte om de är samma grejor i min rush 800, men efter ca 27 mils körning gav min rem upp. Och jag är väldigt försiktigt med varmkörning/Inkörning + att den står i varmgarage hela tiden. Samma för mig vände mig till min polaris åf, och de hade dem inte hört nånting om. Så jag fick köpa en ny rem för inköps pris! Men nya remmen har gått ungefär lika mycket, så vi får väl se. Jag bad dom dock kolla linjering av variatorerna vid 50 mila servicen för 2 veckor sedan.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja ni gör det bra om ni får den att ta 5l/mil på led måste jag säga... Som sagt, mellan 3 och 3,5 har jag då upplevt när jag räknat att den drar vid lugn körning, och det är väl inte lite heller men inte är det 5 iallafall.

Och är det problem med remmarna så måste man väl börja mixtra i variatorn, känns väl inte alltför roligt men som alla säger så vet ju ingen ÅF något om remproblem, sånt existerar inte.

Klart man ska ifrågasätta om en ny maskin tar 5l/mil på led!

Att den tar mycket när man piskar i pudret är inte konstigt,men om man glider mellan olika körställen och den fortfarande tar 5l/mil så är det fan inte ok! :)
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Jo vet att alla skotrar drar mkt när man är i pudret och pumpar men att en ny skoter drar 3,5l/milen på led det är inte bra!!!. Jaja ska bli intressant å köra imorgon. Bär av till pudrets land imorgon för test.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Vet inte om de är samma grejor i min rush 800, men efter ca 27 mils körning gav min rem upp. Och jag är väldigt försiktigt med varmkörning/Inkörning + att den står i varmgarage hela tiden. Samma för mig vände mig till min polaris åf, och de hade dem inte hört nånting om. Så jag fick köpa en ny rem för inköps pris! Men nya remmen har gått ungefär lika mycket, så vi får väl se. Jag bad dom dock kolla linjering av variatorerna vid 50 mila servicen för 2 veckor sedan.
Hur varma blir dina variatorer?
Kan du hålla handen på sekundären?

Förutsatt att det är ett garanti fel antar jag? Och hur många handlare tror du inte kommer hävda in i graven att det är du med din körstil som ändå förstört remmen efter 2mil lugn körning?
Tror det sitter mer i vilken handlare du har i än vad det står på pappret, tyvärr.
Garantifel är allt som inte är en midja i min värld. En ny maskin med en variatorem som inte håller mer än 25 mil är skrattrettande dåligt.

Dom försökte naturligtvis skylla på mig, dom är ju inte dumma.

Det jobbiga är ju att jag VET att jag inte förstört remmen och ändå måste betala för en ny.

Inbillar sig Polaris att jag tänker köpa en ny 2013? Isåfall är dom mer än lovligt dumma.
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Hur varma blir dina variatorer?
Kan du hålla handen på sekundären?


Nej jag har för mig dom var väldigt varma, detta hände förra året i februari. Han inte åka så mycket med skotern då! Men jag ska kolla mer på det den här säsongen. Men jag funderar på och dreva om min, om den är lite för högt drevad. Då man gärna åker vid sidan av leden!
 

Sightveiler

Medlem
9 apr 2006
26
0
1
Piteå
Edvin: du körde ju poo ifjol och förbrukade 3 remmar på 76mil. Den nya verkar ju inte vara sämre iallafall.
Körde PRO 155" ifjol och körde 50mil på första remmen utan inkörning och bytte endast för att ha en fin reservrem, mätte ingenting men inga synliga skador.
60mil på andra remmen och sålde då maskin, men den såg fin ut.

Hur varmkör du remmen?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Edvin: du körde ju poo ifjol och förbrukade 3 remmar på 76mil. Den nya verkar ju inte vara sämre iallafall.
Körde PRO 155" ifjol och körde 50mil på första remmen utan inkörning och bytte endast för att ha en fin reservrem, mätte ingenting men inga synliga skador.
60mil på andra remmen och sålde då maskin, men den såg fin ut.

Hur varmkör du remmen?
Stämmer.
Den var omdrevad och hade annan matta, folk sa att det var därför.

Varmkörning är för mig att ta det väldigt piano tills remmen är varm.

Problemet är inte att jag varmkör dåligt om det är det du tror.
Du är välkommen att känna på variatorerna då jag kört ett tag så får du se vart problemet liggger.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jo vet att alla skotrar drar mkt när man är i pudret och pumpar men att en ny skoter drar 3,5l/milen på led det är inte bra!!!. Jaja ska bli intressant å köra imorgon. Bär av till pudrets land imorgon för test.
Betänk att en förgasarmotor/efi med 307 matta och 25mm kammar drog även dom 3-4L milen för knappa 10år sedan. Att då med 20-30hk extra, plus en nästan 4m lång matta med minst 50mm kammar drar 3.5L milen har jag ju svårt å se som något större "problem".

Men den stroa frågan jag har är, hur fan lyckas ni mäta vad den drar vid ledkörning? Om ni har en Pro-RMK och lyckas köra upp 20-40L bränsle med BARA ledkörning, då vette fan om ni inte ska byta maskin? Eller tankar ni väldigt ofta? Eller färddator?

Hade jag haft en RMK så tror jag inte jag kört ledkörning mer än MAX 2mil åt gången. Nån gång viker ni väl av leden hoppas jag?
Hoppas ni förstår min fundering, är bara nyfiken hur ni mätt upp det?

För SeriusSam, ni har runt metern med snö, din "ledkörnings" sträcka måste ju vara nära på obefintlig? Menar alltså att köra flera mil bara ledkörning måste ju va omöjligt nästan? Åtminstone så långt ås man kan få en rättvis bränsle bedömning?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Nu har jag monterat nya remmen och kärringkört närmare en mil. Med kärringkört så menar jag just det.
Inga hårdgasningar, inte över 45 km/h.

Jag avlslutade med 500 meters körning i öppen skog. Ändå är remmen så pass varm att den inte är bekväm att hålla i.

Dessutom ligger den här remmen högre upp på sekundären av någon anledning. Den förra var perfekt både då jag hämtade skotern ny och då jag lämnade in den för koll.
Detta utan att ha justerat någonting.
 

Oskar.A

Medlem
14 nov 2010
6
0
1
Piteå
Känner igen problemet, första remmen var jätte fin i 70 mil sen helt plötsligt fransa den helt upp sig efter hyffsat lugn körning. Bytte rem nästa höll bara 25 mil så jag var in till åf men dom mena att det inte vara några problem och jag inte kört in den ordentligt, fick köpa nästa rem till inköpspris och den höll 10 mil.

Blev jävligt irriterad och sa att dom fick ta in och kolla på skotern men dom kunde inte den veckan så under helgen kolla jag själv och såg att ett motorfäste på variatorsidan var löst. Sa det till dom när jag kom in med skotern efter helgen och då såg vi att det andra på samma sida var löst också så dom skulle byta båda. Ringde för säkerhets skull och hörde med en annan åf som berättade att andra pro-rmk hade haft samma problem med bultar som hade rallat upp och med följd av att motorfästerna gick sönder, han sa även att jag skulle be dom byta alla fyra.

Sagt och gjort alla vart bytta skotern sluta ta rem men jag har inte än fått svar från åf (som säger dom väntar på svar på polaris) på om jag skulle få remmarna eller inte...

Btw är jag rätt säker på att vi har samma åf så är dom inte allt för glömska så tycker jag dom borde ha kollat om motorn sitter fast men man vet ju aldrig:confused:
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jo, vi har säkert samma!
Motorfästen och linjering ska vara kollade, tyvärr..
Hade varit skönt med ett uppenbart fel!
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Hur jag mätte upp vad skotern drar? Ja det var väl inte så svårt..
Vi har ju inte haft en meter med puder i mer än 1 vecka. Innan det var lederna uppkörda och jag fick köra en bit för att komma till någon vettig körning.

Jag tankade bara full tank och körde härifrån till grannbyn på led med ungefär 2-3dm snö över. (1.1 mil) sen tankade jag ur dunk som jag hade bak på skotern bara för att se vad den drog, fick i ungefär 3 liter. (vet ju inte helt säkert eftersom det inte är någon mätare på dunken men det kändes som jag tankade lite mer än hälften ur 5liters dunken.) Och så svårt var det. Visst man kanske måste köra längre för att göra en rättvis bedömning, men nu vart det som det vart.

Fel maskin har jag verkligen inte, den känns helt rätt för min körning.

Kände på remmen och variatorn idag efter lite klättrande, hoppande och puderåkning, sekundären var ganska varm, men remmen var inte så farlig tyckte jag - visst den var varm men inte så att den var obehaglig att ta i.
 
Last edited:

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Jag har köpt precis den skoter som passar för min körning och det är i stort sätt bara ospårat anledningen att jag kört lite led är för att köra in remmarna vilket man inte gör i + 100 cm puder!!
Att den då har legat på 4-5l är ju lite oroväckande.. Är ju ett under att stiften klarar sig sen det här med remmarna är ju lite knepigt för remmen som satt på har gått ca 22mil nu och den är det inte ett fel på men reservremmen har började fransa efter ca 4-5 mil så det kan ju faktiskt va så att det var nått fel på den från början? Ja hur som helst ska jag höra med min åf på måndag får vi se vad han säger!
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Har ni likadana remmar? För reservremmen på min maskin är inte den "dyra" varianten, uan en billigare variant.
Svaret på detta var att ÅF inte ville kladda fast en 2000:- rem under huven som ska sitta där i värmen, kylan osv.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
En som jag kör med har en Rmk 800 -12, hans rem har nu hängt med i 40 mil.
Den går lika varm som min men den har inte fransats ännu.

Är det skiftande kvalitet på remmarna som är problemet?

Jag var ute och körde igår med honom men jag tordes inte gasa med skiten. Det är inte lika roligt att köra skoter nu.
 

800rules

Medlem
18 jan 2008
25
1
3
En frågasom kanske inte riktigt hör hemma här men; Hur mycket varvar era rmk:s då ni håller full plugg i pudret? Min går upp till 8100 i bästa fall men sjunker ganska omgående till 7900/7950. Känns som att det är för lite.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
En frågasom kanske inte riktigt hör hemma här men; Hur mycket varvar era rmk:s då ni håller full plugg i pudret? Min går upp till 8100 i bästa fall men sjunker ganska omgående till 7900/7950. Känns som att det är för lite.
Min ligger mellan 8100 och 8200
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Har nu kört 12 mil med Assault RMK:n, 80% puder, 4-5 liter/mil, mycket gas och pumpande.
Har bytt till andra fjädrar samt vikter direkt, kollade remmen för första gången efter 10 mil samt kände på variatorerna samt remmen, hade då kört ett antal mil i puder utan uppehåll, nog var remmen relativt het, även variatorerna, inte skönt att hålla i men så har alla mina pudermaskiner oavsett Apex eller nytro varit (ja Nytron var fruktansvärt het)
Inget synbart på remmen ännu. Inge snö eller vatten någonstans kring remmen, har mesh över allt.
Är riktigt nöjd med maskinen, kan det finnas roligare maskin än detta??
Dom övriga som var med kör med -11 Pro och har inte några problem dom heller med remmarna vad jag hört.

Men denna typ av körning plågar remmen, något annat kan man inte säga. I våra trakter är det snön ganska tung och kompakt 40 cm ner! Totalt ca 110-140 cm snö.