Fransning/Varmgång av rem Pro-Rmk 800 2012

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Har kört 26 mil med min och det har inte varit lugn körning och remmen ser som ny ut.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Har kört 12mil med min assault nu och inga remproblem. Däremot har min vänstra framdäpare lagt av helt, den är helt stum fjädrar inget och går ej heller att klicka på den! var inte roligt att köra 2mil hem efter värdelös led kan jag säga !! strax under 4l/mil har den dragit på dessa mil!
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Absolut största problemmet är slarviga okunniga ÅF !
Som inte följer Leveranscheck listan när maskin skall levereras åt kund, variatorer ska rengöras eftersom det ofta hamna fogging olja m.m. från fabrik på skivor och rem.
Rengör skivor med aseton och diska remmen med diskmedel och torka ordentligt och jag vågar lova att ni som har problem med remförbrukning blir nöjda!

Detta gör jag alltid med mina nya maskiner och har aldrig problem med remmar, och jag gillar att använda gasen oxå :)
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Kolla oxå så det inte sprutar in snö på variatorerna, skapar oxå samma problem som smuts alltså slir och värmeutveckling och trasig rem ett tips bara.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Ni som har problem har ni kollat att eran sekundär är flytande ?
Upptäckte att min var stum igår när jag skruva lite, monterade bara en till bricka så man fick lite spel 1,5-2mm ..... (Monteras på bulten brickorna bakom sek är för linjeringen)
Verkar som det är olika om dom är flytande eller inte på dessa maskiner om detta beror på slarv av ÅF eller vad vet jag inte men ca 1,5 mm ska dom flyta.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Ni som har problem har ni kollat att eran sekundär är flytande ?
Upptäckte att min var stum igår när jag skruva lite, monterade bara en till bricka så man fick lite spel 1,5-2mm ..... (Monteras på bulten brickorna bakom sek är för linjeringen)
Verkar som det är olika om dom är flytande eller inte på dessa maskiner om detta beror på slarv av ÅF eller vad vet jag inte men ca 1,5 mm ska dom flyta.
Antingen slarv av ÅF eller fabrik !
Så jäkla trist IFALL det är ÅF slarv (visst det kan hade männsklig error) men jag upplever så förbannat mycket slarv från ÅF sida, less !
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Snart 40 mil (mest tung puderåkning och klättring) och remmen ser som ny ut. Gnisslandet har försvunnit också. Har testat några gånger nu och jag upplever inte att sekundären är het efter körning, inte remmen heller - klart att den inte är iskall men.

Jag insåg bara hur illa det är att man faktiskt går och kollar och känner sig nojjig över remmen efter 15-40 mil... det ska man inte behöva göra känns det som.

Men det är väl så det är bara, jag är då nöjd om min rem håller runt 100 mil med den körstil jag har, allt över det är bara bonus.
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Håller med dig om hållbarhet på remmen 100 mil känns helt ok. Men tråkigt attt vara orolig på vägen till 100 ;)
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Verkar som att remspänningen är alldeles för hård från fabrik. På min skrek det från variatorn efter några repor i lössnö. Nu har jag släppt på spänningen och den känns bättre, har inte kollat remmen. Fast varmt blir det. Behövs mer remtryck. Möjligtvis 11-68 vikter skulle göra det bättre, det bästa är justerbara vikter, typ MDS eller andra med högre remtryck än std vikterna
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Verkar som att remspänningen är alldeles för hård från fabrik. På min skrek det från variatorn efter några repor i lössnö. Nu har jag släppt på spänningen och den känns bättre, har inte kollat remmen. Fast varmt blir det. Behövs mer remtryck. Möjligtvis 11-68 vikter skulle göra det bättre, det bästa är justerbara vikter, typ MDS eller andra med högre remtryck än std vikterna
Släpp på remmen, har du fortfarande rätt avstånd om du tar en stål linjal och trycker den på remmen på sekundär och primär sidan och trycker ner remmen neråt och mäter mellan undre kanten av linjalen till remmen (måttet därimellan ska stå i instruktionsboken, har gjort tidigare år iallafall) ?

Lite tjut från varitorerna under inkörningstiden är normalt, primär vikter tar inte bort tjut på tomgång. Det kommer sluta efter ett antal mil.

Eller Tjuter det under körning ?
I såfall har du smuts på variatorskivor och även kanske på remmen.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Jo jag har släppt på remmen. Den slutade tjuta fast efter lite hårdkörning så tjöt den en del. Hade svarta märken på skivorna som tyder på remslir fast remmen ser mycket bra ut. Remslir skapar värme. Värme dödar remmen, verkar dock som att dessa 2000 kronors remmar tål mkt värme men till slut smäller även dom. Det är ju det att med en 163" matta med 61mm kammar så blir det en oerhörd belastning på variatorremmen, det gör ju att remtrycket är viktigare än på en maskin med 345 och 32mm kammar. Hade samma problem med remslir på M8an tidigare före jag bytte till MDS vikter då försvann remsliret. Nu blir det MDS vikter även på Rmk:n så det blir säkert bra.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Har hört av en bekant som var in på billaget att ett försäljningsknep som sagts nyss där är att "..nya polaris tar inga remmar som tex skidoo gör,och skulle det mot förmodan gå en rem så ger vi bort nya i jämförelse med skidoo åf som tar betalt!..."


:tsk:
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Har hört av en bekant som var in på billaget att ett försäljningsknep som sagts nyss där är att "..nya polaris tar inga remmar som tex skidoo gör,och skulle det mot förmodan gå en rem så ger vi bort nya i jämförelse med skidoo åf som tar betalt!..."


:tsk:
Ren bullshit med andra ord!
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Hur går det för er som har eller haft problem ?
vad har ni eller eran åf gjort och vad blev resultatet ?
Verkar som min gillar att ta corden på "utsidan" av remmen ska in med den i veckan återkommer vad som sker.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Hur går det för er som har eller haft problem ?
vad har ni eller eran åf gjort och vad blev resultatet ?
Verkar som min gillar att ta corden på "utsidan" av remmen ska in med den i veckan återkommer vad som sker.
Samma för mig med corden. Jag har bara kört 34 mil totalt nu så jag vet inte riktigt ännu. 9 mil med nya remmen.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Kompisens pro rmk 163" som han hade ifjol hade också lite remproblem i början. Första remmen fransade upp sig rejält efter bara 17mil, och andra efter 60mil. Men sen körde han på tredje remmen säsongen ut, 180-190mil. Lustigt, men det beror säkert som sagts på rent jävla slarv med skitiga, oljiga variatorer = remslir som bidrar till värme som remmen inte klarar av.

Ett tips!
Jag putsar mina variatorer minst en gång per säsong med sk. slipnylon och sedan smörjer upp med torrsmörjspray. Jag sprayar på vikter, rullar, helix och även skivorna. Det gör att allt går lätt och lämnar en skyddande yta som håller variatorerna fria från smuts och olja = inget remslir som orsakar onödigt remslitage!
Båda produkterna finns att köpa på tex Laitis.
Slipnylon: http://www.pads.se/index.php?option=com_content&view=article&id=82&Itemid=86&lang=se

Smörjspray: http://www.optimum.se/test.html

Jag har gjort detta på alla mina skotrar jag ägt och jag har aldrig haft remproblem oavsett märke. Jag använder den röd-bruna slipduken, den gråa funkar men är nästan för fin och den bruna är för grov.