Fransning/Varmgång av rem Pro-Rmk 800 2012

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Skotern har varit in på verkstad och är enlig dem helt felfri.
Remmen är även inkörd och varmkörd ordentligt varje gång.
Remmen höll trots det bara 25 mil i den knappa snön vi har.


Jag skulle få köpa en rem till inköpspris vilket jag inte är så imponerad av då jag vet att jag inte är skyldig till remhaveriet.


Enlig min handlare som i sin tur talat med Polaris så är det bara jag som har problem med detta.
Är det verkligen så?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
suck...
det vanliga förnekandet
Kan vara att variatorerna ej var rengjorda vid leverans.
Min primär var oljig, var även loctite på skivorna och fick rengöra själv.
Sånt ska göras på leveransservice.
Om det bara är du som haft remhaveri så är det ju uppenbart att det är nått fel på DIN skoter.
Samt hur dom andra har hållit är oväsentligt, remmarna ska hålla.
Tror dock att problem är dåligt remtryck, för hårt sluttryck på fjädern gör att den slirar lite.
Hur beter den sig vid fullgas?
Hoppar den upp till 8200-8300 och går ner ett par hundra varv efter ett tag så tyder det på att remtrycket är för lågt.
Bör åtgärdas med tyngre vikter eller annan viktkurva på viktarmen eller fjäder med mindre sluttryck.
Det sista alternativet tror jag inte på för att backshiften blir lidande, jag tror på andra vikter med annan viktkurva för att få bra växling med högt remtryck.
Dra ett streck med en tuschpenna över skivorna och prova dra ur den så ser man hur mycket av variatorskivorna som utnyttjas. Den ska växla över hela skivan.
 
E

ejwbegysv

Är det någon update på 2012:eek:rna jämfört med 2011? Har otroligt nog ca 150 mil på min rem nu :) Så länge har aldrig en rem i modern tid klarat sig för mig..
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
suck...
det vanliga förnekandet
Kan vara att variatorerna ej var rengjorda vid leverans.
Min primär var oljig, var även loctite på skivorna och fick rengöra själv.
Sånt ska göras på leveransservice.
Om det bara är du som haft remhaveri så är det ju uppenbart att det är nått fel på DIN skoter.
Samt hur dom andra har hållit är oväsentligt, remmarna ska hålla.
Tror dock att problem är dåligt remtryck, för hårt sluttryck på fjädern gör att den slirar lite.
Hur beter den sig vid fullgas?
Hoppar den upp till 8200-8300 och går ner ett par hundra varv efter ett tag så tyder det på att remtrycket är för lågt.
Bör åtgärdas med tyngre vikter eller annan viktkurva på viktarmen eller fjäder med mindre sluttryck.
Det sista alternativet tror jag inte på för att backshiften blir lidande, jag tror på andra vikter med annan viktkurva för att få bra växling med högt remtryck.
Dra ett streck med en tuschpenna över skivorna och prova dra ur den så ser man hur mycket av variatorskivorna som utnyttjas. Den ska växla över hela skivan.
Ska prova när jag har har möjlighet!

Fick höra ett 10-tal gånger att Polaris inte har några remproblem nu när jag hämtade den.

Skiter väl jag i, MIN har remproblem.
Dom misstänkte att jag kört sönder den, och det kan jag väl förstå att dom gör.
Dock har jag INTE kört sönder den!

Jag har kört tillsammans med en M8 vars variator är sval trots att han kör minst lika hårt som jag.

Är det någon update på 2012:eek:rna jämfört med 2011? Har otroligt nog ca 150 mil på min rem nu :) Så länge har aldrig en rem i modern tid klarat sig för mig..
Jo, det är andra grejer i variatorerna enligt det jag hört.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Jag slängde på reservremmen här om dagen för att köra in den i lugnt tempo, har haft min sexåriga son med mig ut så det har verkligen varit lugn körning. Remmen har börjat fransa efter ca 5 mil! Original remmen som är inkörd men sen använd som det är tänkt ser ut som ny efter 15mil. Ska in och höra vad min åf säger om det på måndag när jag kommer hem från fjälls.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag slängde på reservremmen här om dagen för att köra in den i lugnt tempo, har haft min sexåriga son med mig ut så det har verkligen varit lugn körning. Remmen har börjat fransa efter ca 5 mil! Original remmen som är inkörd men sen använd som det är tänkt ser ut som ny efter 15mil. Ska in och höra vad min åf säger om det på måndag när jag kommer hem från fjälls.
Var HÅRD!
Dom kommer garanterat köra med "inga remproblem" snacket...
Nu vet du att det är bullshit!
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag har kört ungefär 18 mil nu, tungt klibb-puder eller vad man ska kalla det, lite mer än en meter snömängd iallafall, inga problem med fransning eller så hittills men vi ser väl hur länge det håller.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Min orginalrem har gått över 160 mil nu, rmk assault -11.

Tråkigt när ÅF är på det där viset.
Men det är bara ligga på dom så att du får nån ordning på skotern.
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Trodde inte att Polaris led av remproblem, och har knappt hört något om det förrän nu. När jag köpte min hade den gått 98 mil, och nu har den gått cirka 150-160 och ingenting tyder på att det är något onormalt remslitage. Vet dock inte hur länge förra ägaren har kört på samma rem, att han har bytt är jag helt säker på eftersom han hade lyckats göra en riktig "hals" på reservremmen. :)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag har kört ungefär 18 mil nu, tungt klibb-puder eller vad man ska kalla det, lite mer än en meter snömängd iallafall, inga problem med fransning eller så hittills men vi ser väl hur länge det håller.
Kan du hålla på remmen och sekundären utan att bränna dig?

har ni 10-68 i primären?
jupp!
enligt bok:
Primärfjäder: 140/330
Sekundär: LH Black Team
 
E

ejwbegysv

Min Assault 2011 har 10-66 artnr 1321584

Övrigt vet jag ej.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Trodde inte att Polaris led av remproblem, och har knappt hört något om det förrän nu. När jag köpte min hade den gått 98 mil, och nu har den gått cirka 150-160 och ingenting tyder på att det är något onormalt remslitage. Vet dock inte hur länge förra ägaren har kört på samma rem, att han har bytt är jag helt säker på eftersom han hade lyckats göra en riktig "hals" på reservremmen. :)
Var HÅRD!
Dom kommer garanterat köra med "inga remproblem" snacket...
Nu vet du att det är bullshit!
Ja det kan du vara säker på jag kommer inte gå därifrån utan ny rem, jag är dessutom lite förbryllad att den dricker soppa som de den gör okej när den används till det den är gjord för kan jag köpa att de vill ha 4-5 liter milen men inte vid lugn led körning med sonen men annars är det ett skönt chassie har aldrig kört nåt liknande och jag har provat det mesta men det löser sig säkert för vill man ha mig som kund som byter varje eller varannan säsong så löser man de ev problem som uppstår!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Hörde att garantin även gäller remmar om man köpt från Finland!
Kanske det som gäller om jag ska ha en Polaris igen.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Hörde att garantin även gäller remmar om man köpt från Finland!
Kanske det som gäller om jag ska ha en Polaris igen.
Förutsatt att det är ett garanti fel antar jag? Och hur många handlare tror du inte kommer hävda in i graven att det är du med din körstil som ändå förstört remmen efter 2mil lugn körning?
Tror det sitter mer i vilken handlare du har i än vad det står på pappret, tyvärr.


Det man borde ha ft är ju att man har en datalogg (vist har väl pol. m.m. det nu?) över varvtal, temp m.m. Ska man dra det över gränsen skulle man ju haft en liten IR kamera som mäter skivorna hela tiden med, men det är kanske lite overkill^^
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Förutsatt att det är ett garanti fel antar jag? Och hur många handlare tror du inte kommer hävda in i graven att det är du med din körstil som ändå förstört remmen efter 2mil lugn körning?
Tror det sitter mer i vilken handlare du har i än vad det står på pappret, tyvärr.


Det man borde ha ft är ju att man har en datalogg (vist har väl pol. m.m. det nu?) över varvtal, temp m.m. Ska man dra det över gränsen skulle man ju haft en liten IR kamera som mäter skivorna hela tiden med, men det är kanske lite overkill^^

Jag hade kört 2% av tiden på vad man kunde ränka som fullgas. Jag antar att dom menar över 7500 rpm eller något liknande.
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Har precis köpt en assault/rmk eller ska hämta den på lucchen idag rättare sagt, gått från en säker Nytro Turbo till denna men nu blir man ju OROLIG när ni skriver detta om remproblem och L/milen !!?? Vad ligger alla på bränsleförbrukningen ?? verkar som om 12;rna tar mer än 11;rna hur det nu är möjligt ?

Körglädje visst men vid lugn ledkörning om dom ligger på 4-5l/milen det är ju fan inte ok !!!

/Kanske en Nöjd Polaris ägare
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Köper man en Rmk ska man nog inte sitta och åma sig över bränsleförbrukningen, det är inte direkt en ledmaskin? Och jag kan säga att inte fan tar den 4-5 liter milen om man nu kör lite led, det lägsta jag fått ner den i är 2,9 och det var på hårt före, det högsta är 5.7 och det är nu med över metern snö. Nu skiljer det säkert mycket från förare till förare också.

Jag tycker då att det är en maskin som man köper om man vet att man har rätt bra körning som inte ligger 10 mil bort, då blir transportsträckorna inte så långa och all soppa går åt till lek. Men det är jag det.

Och sen remproblem, det är ju från person till person (eller ja, skoter till skoter) tydligen, några har problem medans vissa ligger på 160+ mil med sina. Och vad jag hör så har ingen sprängt någon rem än. (kanske har missat det) Jag kör så hårt jag kan med min nu och kommer rapportera miltal när jag sprängt min första rem.

EdvinSjolund: Jag ska testa idag hur varm den är efter hård körning.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Klart man ska ifrågasätta om en ny maskin tar 5l/mil på led!

Att den tar mycket när man piskar i pudret är inte konstigt,men om man glider mellan olika körställen och den fortfarande tar 5l/mil så är det fan inte ok! :)