E-tec

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Vars har du fått uppgifter om att mercury inte tillverkar större 2-takt utombordare? Det är väl de mindre optimax som försvunnit (75-90 hk). Optimax finns som 115-250 hk.
Det var en bekant som är merc-åf men jag missförstod honom, frågade honom precis och som du säger... PRO XS och XS maskinerna är kvar.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag har enbart sett en snöskoter av modell 2012-2015 som motorn havererat på, den var grön och döpt efter nått kattdjur..

Och ejwsbgs(?) polaris då men det var väl en 11.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Är ni verkligen säker på att e-tec har fettade mitten lager?
Har för mej det inte är det. Men kan kolla om jag kan se nått på veven jag har i garaget.

Men hur som helst räck upp en hand den som vet någon 800 e-tec 2012 och framåt som lagrena rasat på?
(ingen 2011) Nya lagrena kom 2012
Du har rätt
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Min Etec 2012 (freeride) ska enligt sprängskissen ha fettade lager även i mitten.
Det är samma artikelnummer (420832175) på den inre MAG lagret som det är på de båda mittre lagerna.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Min Etec 2012 (freeride) ska enligt sprängskissen ha fettade lager även i mitten.
Det är samma artikelnummer (420832175) på den inre MAG lagret som det är på de båda mittre lagerna.
Nu har jag inte rivit nån vev på Rotax (fast jag åkt 800 sen -04 eller nåt)
Det är inte så att lagren har tätning på ena sidan?
Att mag och Pto lagren vänds med tätningen mot vevhuset och är öppet mot utrymmet mellan lagren, där fettet finns?
Mittenlagren blir då öppna mot mitten, där det är 2T-olja?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har rivit mängder med 800, dock aldrig någon etec, men om jag tolkat sprängskisserna rätt så ligger det till på följande sätt:
Du har rätt i att lagerna jag nämnde ovan har en inbyggd tätning som ska vara vänd mot vevpartiet oavsett om lagret sitter vid mag eller i mitten (pto har större lager men principen är densamma även där).
Dock är (och har heller aldrig varit) mittenlagerna öppna mot vattenpumpens/oljepumpens drivaxel som ligger i oljebad, de är avskärmade mot oljebadet med stora packboxar.

Skillnaden mellan etec och tidigare 800R är att centerlagerna är tätade mot vevpartierna, tidigare var de öppna och smordes av olje/bränsleblandningen i vevhuset, och just mittenlagerna var inte sällan föremål för haveri.