E-tec

skoter_tokan

Välkänd medlem
31 okt 2007
270
0
16
Norrtälje/Messlingen
Hej. Fått höra att e-tec motorer är slut efter 6 år ?? Och att polaris samt artic är piggare ? Jag personligen blev skeptisk att det skulle bara så ? Beror väl endå på hur man vårdar skotern ?
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Kan stämma , men hur slut är polarismotorer och arcticat motorer efter 6år ?
Sen polaris 800 är piggare än 800 etec tycker då jag ,allafall i från botten , dom ryker även mer och drar även mera bränsle :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Kan inte hålla med Marcus.. Arctic motorerna är dom mest pålitliga du kan hitta förutom 4 taktarna :)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Bara en fråga. Hur kan någon säga att den håller i 6 år?
Sätt den på en crossbana 3 dagar i veckan så är den slut innan vintern medans någon som tar en tur eller två ut på isen för att fiska kan ha den i 20 år innan den änns är inkörd.
 

skoter_tokan

Välkänd medlem
31 okt 2007
270
0
16
Norrtälje/Messlingen
Jag anser att den person jag fick höra det av menar vanlig användning! Artic är i min mening sämst på marknaden.. Visst dem ökar kanske mest i sålda maskiner. Men det finns ju bara ett märke som säljer mest i världen och så många experter jag talat med kan inte ha fel anser jag att e-tec är den bästa motorn på marknaden.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Nej, den är inte "slut" efter 6 år vid normal körning.. Men det är nog dags för kolvbyte och översyn av de permanentsmorda lagren.

Läser man på amerikanska forum finns de folk som kört 1500 mil problemfria mil innan de renoverat motorn i förebyggande syfte.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Ehh...
Några måste vara onyktra här, eller bara väldigt naiva.
Det är inte jag.

Varför måste det hackas på VAD andra kör? Det viktigaste är ATT vi kör!

Finns mycket att läsa även om Ski-Doo. Verkar vara dags för en repetition i historiekunskap, de två första forumtrådarna om totalt 230 sidor och 2292 inlägg:
http://forum.snowmobile.se/forumdisplay.php?f=10

En smula ödmjukhet från vissa skulle vara klädsamt tycker jag.
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Haha arctic sämst på marknaden?

Snacka om att leva kvar på 90talet.
Skulle byta min etec 800 alla dagar i veckan mot en arctic 800

1. Arctic, 2. Etec, 3. Polaris cfi

Då pratar jag endast om motorerna inget annat.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ok, det finns redan en tråd där märkesb*gar kan ventilera sina fantastiskt intressanta åsikter, vänligen låt dessa diskussioner hållas där: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=62131

Angående E-Tec så skadar det knappast med ett kolvbyte och en översyn efter 5-800 mil, men det verkar faktiskt som att Rotax lyckats komma till rätta med de flesta av de problem som tidigare 800R motorer lidit av. Dessutom bjöd ju BRP på åtgärd av de "barnsjukdommar" som de första årsmodellerna av E-tec hade, så de bör ju rimligtvis vara fixade.
 

skoter_tokan

Välkänd medlem
31 okt 2007
270
0
16
Norrtälje/Messlingen
Jag ber om ursäkt Robin att du tog illa vid dig. Jag är långt ifrån proffs på skotrar men nästan alla jag pratar med nämner inget positivt om artic. Har även köpt artic men inget alls för min del sedan har en polare till mig artic men för inte köra så mycket då den står trasig ofta. Finns självklart ski-doo som går sönder väldigt mycket mm. Men jag har aldrig haft problem med mina.
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
En grej som jag har reflekterat över är att E-tec som redan är snålast och släpper ut minst avgaser ändå fortsätter att bli pressad till att släppa ut mindre av EPA medans de andra motorerna av arctic och polaris ligger långt efter och har inte ens direktinsprutning verkar få göra som de vill? Är det för att Canada har mycket strängare avgaskrav och bullerkrav?
Jag kan förstå att BRP, som största skotertillverkare, har fått rätta sig till reglerna och ligger i framkant med E-tec och ACE men som sagt så verkar det inte hända något hos de andra.
Har hört talas om att det är påväg en ny E-tec2, är det någon som har hört något om den? :)
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
E-TEC G2 kom ju som nyhet för båtmotorer i år så det är väl inte långt bort innan den kommer på skotrarna också.

Fast det är klart att det tog ju 6 år innan e-tec motorn hade letat sig från båten till skotern. :(

"15% more fuel efficient than leading four-stroke engines" låter ju hoppfullt :)
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
E-Tec G2 är väl även den enda som kommer klara dom nya avgaskraven på båtsidan i USA. Kommer ta mycket ny mark skulle jag tro :)
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Vad jag förstått så är avgaskraven på båtmotorer väldigt stränga i USA. Alla nysålda inombordare måste ha katalysator tydligen så det dröjer väl inte länge förrän det blir ett krav även på utombordare.

Mercury har slutat med 2-takt på utombordare iaf större maskiner och har nu bara Verado deras 4-takt.

Evinrude är nu ensamma på 2-takt (större motorer). Katalysator på 2-takt kan ju bli 2-taktsdöden.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag vet att det finns men det ska tydligen vara problematiskt? Jag kan tänka att det är extra knöligt i en utombordare pga begränsat utrymme.

Även om allt går att lösa så kanske det blir för dyrt.

Men man vet ju aldrig. Jag är 2-takts galen själv så jag hoppas på 2-takter även i framtiden!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Har för mig att ett problem förut var all bensin som rann igenom en 2T helt enkelt eldade upp Katalysatorn (eller nå sånt). Men det borde ju inte alls vara samma problem med dagens DI.

Vet dock inte. =)
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Den kemiska processen inne i katalysatorn är ju beroende av en stor kontaktyta mot avgaserna för att fungera och det rimmar illa med kletet som bildas av 2-taktsoljan .

Gamla motorer släppte igenom för mycket oförbränt bränsle som lade sig som en hinna över det ytterst tunna skikt av ädelmetall som ska få kväveoxider att bli kväve och syre .

Nya Etec2 borde fungera bättre men om det vore lätt skulle vi redan sett tekniken i båtar/skotrar .
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Tekniken finns redan. Tikka har patent på 2t katt men tillverkarna är inte intereserade.
Kan ju bli skillnad om avgaskraven kräver det.