E-tec

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Lägre bränsleförbrukning, mindre utsläpp och mer vridmoment påstår BRP i alla fall om man googlar på det.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Nu var det annat ljud i skällan, så fort nån nämner permanentsmorda lager så ska ingenjörer lynchas och kanaler borras..
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Hysterin över lagren är så otroligt överdriven!
Hade det varit sååå katastrofalt många som råkat ut för torrkörda lager = skurna motorer, ja då hade det stått en Lynx eller en Ski-Doo i varenda buske längs lederna med tanke på vilka mängder av BRP-maskiner det säljs.
Nej, de lagren är inget bomskott även om lagerhaveri inträffat men det är inte frekventare haverier än vad andra fabrikat haft på sina motorer p.g.a sina olika motorers svagheter, kontra antalet sålda enheter.

Nu var det annat ljud i skällan, så fort nån nämner permanentsmorda lager så ska ingenjörer lynchas och kanaler borras..
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Sen är det väl så att Etec-motorerna har väldigt mycket mindre problem med packboxar/fett/ramlager/vevaxlar/nypningar jämfört med de tidigare 800R/HO motorerna.
Fettsmorda lager är inte alls dumt när man lyckas få fettet att stanna på rätt plats, och det verkar ju onekligen som att Rotax äntligen grejat det på Etec.
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Det är inget som helst fel på fettsmörjning, se bara på de maskiner som jag servar inom kraftverksbranchen som bara går och går.. Det är ju också så att du automatiskt släpper ut mindre eftersom du behöver förbränna mindre olja, antar att det är därför dom har konstruerat det så.
En annan kul detalj är att det väldigt ofta är centrumlagrena på vevaxeln som jävlas (åtminstone för mig) och de är ju smorda som vilken annan maskin som helst.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Det är inget som helst fel på fettsmörjning, se bara på de maskiner som jag servar inom kraftverksbranchen som bara går och går.. Det är ju också så att du automatiskt släpper ut mindre eftersom du behöver förbränna mindre olja, antar att det är därför dom har konstruerat det så.
En annan kul detalj är att det väldigt ofta är centrumlagrena på vevaxeln som jävlas (åtminstone för mig) och de är ju smorda som vilken annan maskin som helst.
Nu blir jag nyfiken, vilka maskiner sérvar du inom kraftverksbranschen som bara går och går?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
En annan kul detalj är att det väldigt ofta är centrumlagrena på vevaxeln som jävlas (åtminstone för mig) och de är ju smorda som vilken annan maskin som helst.
Inte på Etec (som denna tråd handlar om), de har fettsmorda lager även i mitten.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
det är klart, efter nästan 15 års försök med fettade lager så kanske man tillslut får till det. men det tog ju 10 år
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Mulle berättade för mig att de andra tillverkarna också skulle ha börjat med fettsmorda lager om det inte vart för att Rotax tydligen har tagit patent på det.

Jag personligen kan dock varken bekräfta eller dementera detta uttalande, bara vidareförmedla det.
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Jaha det visste jag faktiskt inte att E-tec även har fettsmorda centrumlager. Man lär sig något nytt varje dag :)
Servar allt ifrån vattenkraftverk, vindkraftverk och värmepannor med tillhörande lager, pumpar och motorer
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jaha det visste jag faktiskt inte att E-tec även har fettsmorda centrumlager. Man lär sig något nytt varje dag :)
Servar allt ifrån vattenkraftverk, vindkraftverk och värmepannor med tillhörande lager, pumpar och motorer
Nu blev jag också nyfiken; vad exakt för maskiner i ett vattenkraftverk, som bara "går och går", är fettsmorda?
Lagerbockar till gamla fläkthjul/axlar gills inte som svar.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Mulle berättade för mig att de andra tillverkarna också skulle ha börjat med fettsmorda lager om det inte vart för att Rotax tydligen har tagit patent på det.

Jag personligen kan dock varken bekräfta eller dementera detta uttalande, bara vidareförmedla det.
Låter inte rätt...
Var ju längesen Rotax kom med fettsmorda lager, så det patentet skulle redan ha löpt ut och andra tillverkare skulle haft fettsmord vev ifall dom hade velat ha det...

Rotax hade vad jag minns patent på att vända rotationen på motorn för att kunna backa.
Det var därför det tog så lång tid innan Arctic cat fick sin "riktiga" elback, dom fick helt enkelt vänta ut patentet.
Polaris fick tillgång till den tidigare genom att byta till sig elbacken mot deras patent på holeshot-knappen.
Har inga konkreta källor på detta dock.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Låter inte rätt...
Var ju längesen Rotax kom med fettsmorda lager, så det patentet skulle redan ha löpt ut och andra tillverkare skulle haft fettsmord vev ifall dom hade velat ha det...

Rotax hade vad jag minns patent på att vända rotationen på motorn för att kunna backa.
Det var därför det tog så lång tid innan Arctic cat fick sin "riktiga" elback, dom fick helt enkelt vänta ut patentet.
Polaris fick tillgång till den tidigare genom att byta till sig elbacken mot deras patent på holeshot-knappen.
Har inga konkreta källor på detta dock.
Har för mig att det var grejor till etec som polaris hade som dom bytte elbacken mot. Men jag kan ha fel där.
Sen har jag för mig att det sitter minst ett fettsmort lager i nyare iq600r motorn.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Vad jag förstått så är avgaskraven på båtmotorer väldigt stränga i USA. Alla nysålda inombordare måste ha katalysator tydligen så det dröjer väl inte länge förrän det blir ett krav även på utombordare.

Mercury har slutat med 2-takt på utombordare iaf större maskiner och har nu bara Verado deras 4-takt.

Evinrude är nu ensamma på 2-takt (större motorer). Katalysator på 2-takt kan ju bli 2-taktsdöden.
Vars har du fått uppgifter om att mercury inte tillverkar större 2-takt utombordare? Det är väl de mindre optimax som försvunnit (75-90 hk). Optimax finns som 115-250 hk.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Är ni verkligen säker på att e-tec har fettade mitten lager?
Har för mej det inte är det. Men kan kolla om jag kan se nått på veven jag har i garaget.

Men hur som helst räck upp en hand den som vet någon 800 e-tec 2012 och framåt som lagrena rasat på?
(ingen 2011) Nya lagrena kom 2012