Om allt detta med drevning, det handlar inte om ifall skotern orkar med mattan eller inte, det handlar om vilken toppfart man nöjer sig med...
Man väljer helt enkelt utväxling efter önskad toppfart (förutsatt att skotern orkar växla ut variatorena fullt vill säga)
En jämförelse: En F1 bil är växlad så att den kanske gör 340km/h (vet ej exakt hur fort dom brukar gå men...)
Att växla en rallybil till liknande hastighet är ju helt onödigt då dom kanske bara kommer upp i max 200 på de längsta rakorna på ett rally, och kan därför inte använda alla växlar = helt onödigt.
Alltså väljer man utväxling efter förutsättningarna, F1 teamen väljer utväxling så att bilen nästan går på varvstoppen på högsta växeln, på längsta rakan, alldeles innan dom behöver bromsa för kommande kurva, då har man utnyttjat effekten maximalt.
Är ganska säker på att de ändrar utväxling efter olika banor för att få det att fungera på detta sätt på samtliga banor.
I vår värld:
Åker du mycket led och vill vara snabbast över sjön, kanske du inte ens ska dreva ner, då du kommer att tappa toppfart. Om man läser på amerikanska forum är det många som drevar upp sin skoter, just för att få lite högre toppfart.
Åker du mest friåkning är det sällan du åker fortare än kanske 130km/h. I det fallet kan det vara stor ide att dreva ner, för att skona remmen och samtidigt få bättre krypkörningsegenskaper.
Läs igenom denna tråd där jag skrivit lite och förklarat detta:
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=15500
Angående toppfart: (exemplet gäller såklart alla skotrar med åttakuggars drivhjul och 2.86 delning)
Xp 800 har 27/45 vilket ger:
Utväxling i växelhuset= 45/27 = 1.66
Sekundäraxeln snurrar alltså 1.66 varv när drivaxeln har snurrat ett varv.
Vid 8100 varv på motorn ska sekundären också varva 8100 vid toppfart, vilket ger varv på drivaxeln= 8100/1.66= 4879 rpm
Nu måste vi få reda på hur långt skotern rör sig om drivaxeln snurrar ett varv: Xp har åttakuggars drivhjul med 2.86" delning= 2.86 x 2.54cm x 8= 58.11cm = 0.5811m
Hastighet= Varvtal på drivaxeln gånger längdförflytting per varv=
4879 x 0.5811= 2835 meter/minut. Vi tar det gånger 60 för att få fram m/timme=
2835 x 60= 170100 = 170.1 km/h
Alltså med 27/45 ska skotern göra 170km/h
Rätt onödigt om man aldrig åker fortare än 130...
Vi testar med utväxling 23/45
45 / 23 = 1.95 i utväxling
8100 / 1.95 = 4153rpm på drivaxeln
4153 x 0.5811 = 2413m/min
2413 x 60 = 144780 m/h = 144.7 km/h
Fullt tillräckligt enligt mig om man friåker mycket, och tom vill dra pulka ibland som Tbear tänkt göra.
Notara också att variatorn kommer att sluta slira vid lägre hastighet när man krypkör, så som jag beskrev i länken tidigare.
Håll till godo!