Anledningen till att man vill dreva ner när man byter till matta med högre kammar är att en sådan går tyngre än en med låga kammar.
Du får alltså en lägre toppfart med höga kammar och då är det onödigt att ha en hög drevning precis som jag tjatat om förut... Hoppas ni står ut
Det är också därför en 600 har lägre drevning än en 800 tex, 600:an orkar inte upp i samma toppfart och är därför också lägre drevad...
Hoppas ni läste mitt inlägg i den andra tråden, där jag beskrev utväxlingsförhållandet en variator har.
Man har bara ett visst växlingsområde på en variator, max c:a 1:4 min 1:1, vissa kan gå ända ner till 0.8:1
I och med det måste man kompromissa, antingen blir den stark och går sakta eller så blir den snabb men svag i starten.
Om man tar en liten jämförelse.
Tänk att ni har en bil med sex växlar men får bara använda fyra växlar i rad
1 > 4, 2 > 5 eller 3 > 6.
Skulle ni använda bilen i skogen tror jag att ni skulle välja växlarna 1 > 4, om ni däremot skulle åka på autobahn genom tyskland skulle ni välja 3 > 6, men måste då slira på trean innan ni får upp farten...
Saken är den att variatorn bara har ett visst begränsat växlingsområde och därför måste man anpassa drevningen efter användandet...
Nackdel med för lågt drevad skoter är att den kan övervarva om variatorerna är fullt utväxlade och det går lätt så farten ökar ytterligare...