drevning 44:ans matta xp?

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
mycket bra skrivet! men det är ju inte hastigheten det handlar om så mycket.. många har bara "hört att man ska dreva ner vid mattbyte" men vet ej varför. en del gör det för att maskinen ska orka dra en högkammad matta lättare.
en del gör de för att minska remförbrukning/slitage. en del för att få bättre acc. det finns så många faktorer varför man "ska".
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
det jag menade med mitt inlägg var att om800an ska drevas ner 4 kugg elller vad du nu säger så borde ju 600an drevas ner minst lika mycket för att få samma "dragkraft"
en 800klarar ju i regel av att ha högre drevning än en liten 600.därav 2 kuggar högre drevning original...


jag satte iaf dit bottendrevet från en renegade 600 dvs ett 22kgr.
tror det blir skitbra.för mig....
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
det jag menade med mitt inlägg var att om800an ska drevas ner 4 kugg elller vad du nu säger så borde ju 600an drevas ner minst lika mycket för att få samma "dragkraft"
en 800klarar ju i regel av att ha högre drevning än en liten 600.därav 2 kuggar högre drevning original...


jag satte iaf dit bottendrevet från en renegade 600 dvs ett 22kgr.
tror det blir skitbra.för mig....
Förstår mig inte riktigt på det här med att dreva ner, alla pratar bara om att dom gör det för att dom ska ha högre kammar eller bättre acc.

Men vad ger nerdrevning? snabbare axx och lite mer aggresiv? vad är nackdelarna då? om man drevar ner och ligger å pressar på full gas, nöts motorn mer då för att de är mindre drev eller? förklara gärna de också! iaf för mig mvh Robin:beer:
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Anledningen till att man vill dreva ner när man byter till matta med högre kammar är att en sådan går tyngre än en med låga kammar.
Du får alltså en lägre toppfart med höga kammar och då är det onödigt att ha en hög drevning precis som jag tjatat om förut... Hoppas ni står ut;)
Det är också därför en 600 har lägre drevning än en 800 tex, 600:an orkar inte upp i samma toppfart och är därför också lägre drevad...

Hoppas ni läste mitt inlägg i den andra tråden, där jag beskrev utväxlingsförhållandet en variator har.
Man har bara ett visst växlingsområde på en variator, max c:a 1:4 min 1:1, vissa kan gå ända ner till 0.8:1
I och med det måste man kompromissa, antingen blir den stark och går sakta eller så blir den snabb men svag i starten.

Om man tar en liten jämförelse.
Tänk att ni har en bil med sex växlar men får bara använda fyra växlar i rad
1 > 4, 2 > 5 eller 3 > 6.
Skulle ni använda bilen i skogen tror jag att ni skulle välja växlarna 1 > 4, om ni däremot skulle åka på autobahn genom tyskland skulle ni välja 3 > 6, men måste då slira på trean innan ni får upp farten...
Saken är den att variatorn bara har ett visst begränsat växlingsområde och därför måste man anpassa drevningen efter användandet...

Nackdel med för lågt drevad skoter är att den kan övervarva om variatorerna är fullt utväxlade och det går lätt så farten ökar ytterligare...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ännu ett bra inlägg av dig..

själv drevar jag ner för att få bra klipp i grejorna.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
det jag menade med mitt inlägg var att om800an ska drevas ner 4 kugg elller vad du nu säger så borde ju 600an drevas ner minst lika mycket för att få samma "dragkraft"
en 800klarar ju i regel av att ha högre drevning än en liten 600.därav 2 kuggar högre drevning original...


jag satte iaf dit bottendrevet från en renegade 600 dvs ett 22kgr.
tror det blir skitbra.för mig....

ja sant men 800an e ju mycket högre drevad än 600an nu skriver jag inge mer orkar inte.:rolleyes: hoppas det blir bra på era maskiner ja e iaf klar.
 

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
Det är helt klart värt att att köpa ett v-kitt. Det blir en helt annan skoter :) Satte på ett v-kitt nu i sommras och for ut och körde häromdagen då de kommit ungefär 1dm här :D och jag tänkte att de inte hade gjort så mycket så jag drog på nästan full gas tror tamme fan att skotern stod rakt ***** upp, V-kittet var de mäst värda jag köpt till skotern :D
 

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
tror inte de, satsa mer på att byta till v-force eller boyesen korgar då får du några hästar och bättre register
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Tar tillbaka tråden lite! Ingen som vet vad det ska dras med för moment på kåpan till kedjehuset?

Nu sitter det ett 23 kuggs drev med en 104:as kedja på!
Tror det blir grymt! Rätt stor skillnad på ett 27 och ett 23 kuggs!
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Hur kommer det sig att man har ökat längden på kedjan så kraftigt från Ca: 74 till 106 länk i det nya xp chassit?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hur kommer det sig att man har ökat längden på kedjan så kraftigt från Ca: 74 till 106 länk i det nya xp chassit?
Eftersom man försöker centralisera massan så mycket det går på masknierna flyttades sekundärvariatorn uppåt och framåt, så att föraren kan komma lägre framåt och motorn lite bakåt. När variatorn flyttades uppåt behövdes det ett längre kedjehus...

Loctita båda bultarna i kedjehuset.