drevning 44:ans matta xp?

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ja enligt tabellen har jag 104 kedjan också hörde jag med en Åfare vad drevningen e original så.. de bort ju gå utan att korta kedjan med 3 kugg ner..

slirdrev jag har ingen erfarenhet men det jag hört e att det är mest crossförare som behöver de och dem som hoppar jävulskt mycke..

mattan kanske står still när du landar och skotern har ganska hög hastighet. då blir de ju lite fel i kedjehuset;) du fattar nog då.. slirdrev gör nog vad jag förstår att det inte gör så mycket om det blir en sån landning.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
fan appropå drev och sånt jag har ett 22t drev till min renegade -06 liggandes passar dem på xpn? eller e de andra splines??
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jaha ok.. men såg det var ett 21 kugg drev jag hade tänkte bara gå ner till 22/45.. synd kanske nån vill köpa ett drev? skicka PM
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
jag är fortfarande lite klyven, om man ska gå ner 3 eller 4 kugg!?!?

borde man gå ner till 23 (4 kugg) eftersom man ska dra lite pulka, tror ni att det blir jobbigt för remmen att "bara" gå ner till 24 (3 kugg)?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag är fortfarande lite klyven, om man ska gå ner 3 eller 4 kugg!?!?

borde man gå ner till 23 (4 kugg) eftersom man ska dra lite pulka, tror ni att det blir jobbigt för remmen att "bara" gå ner till 24 (3 kugg)?
jag tycker 4 kugg eftersom den e så högt drevad från fabrik redan!!
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Ni har övertygat mig! :beer:
De flesta verkar tycka att man ska gå ner 4 kugg!
Så det är det jag lutar åt nu!

Går det att korta kedjan eller måste man köpa en 104:as kedja!?!? :hmmmm:
:ciao:
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Tänkte faktiskt köpa en ny!
Nu kanske jag verkar dum men det bjuder jag på :bootyshake:, Går det inte att tömma oljan utan att "bara" öppna locket?

Min REV -04 har en bult man öppnar under!
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
precis på revarna fanns de plugg och på xp så e de till att ta bort hela locket! jag har alltid gjort så ändå och tagit en trasa och tvättat bort det mesta känns bättre än att bara tömma ut..
tycker man inte får ut allt spån då..

men var försiktig med kåpan på xpn för den e gjord av magesium så rätt moment är att ha till hands och en momentnyckel..
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
precis på revarna fanns de plugg och på xp så e de till att ta bort hela locket! jag har alltid gjort så ändå och tagit en trasa och tvättat bort det mesta känns bättre än att bara tömma ut..
tycker man inte får ut allt spån då..

men var försiktig med kåpan på xpn för den e gjord av magesium så rätt moment är att ha till hands och en momentnyckel..
Någon som vet va man ska dra med för moment då?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
att påstå att en 800 kräver lägre drevning är väll ett ganska dumt uttal eller?en 600 lär ju behöva ännu lägre drevning än 800an med tanke på den lägre effekten.


jag har beställt kedja nu till min iaf.
blir 22/45 för mig.dvs 5 kugg mindre på lilla motför 27 original.
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
jag har beställt kedja nu till min iaf.
blir 22/45 för mig.dvs 5 kugg mindre på lilla motför 27 original.
Hur mycket tror du att man tappar på toppfarten om man går ner 4 kugg?
Inte för att man ligger å kör i dom farterna men skulle vara intressant att få en uppfattning!
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
om ni läser er drevning på era maskiner själv så ser ni ju för f...n att 800orna e högre drevade än 600orna..... det är det jag läst mig till och forskat i.. men gör som ni vill hej:hmmmm:
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Om allt detta med drevning, det handlar inte om ifall skotern orkar med mattan eller inte, det handlar om vilken toppfart man nöjer sig med...

Man väljer helt enkelt utväxling efter önskad toppfart (förutsatt att skotern orkar växla ut variatorena fullt vill säga)

En jämförelse: En F1 bil är växlad så att den kanske gör 340km/h (vet ej exakt hur fort dom brukar gå men...)
Att växla en rallybil till liknande hastighet är ju helt onödigt då dom kanske bara kommer upp i max 200 på de längsta rakorna på ett rally, och kan därför inte använda alla växlar = helt onödigt.
Alltså väljer man utväxling efter förutsättningarna, F1 teamen väljer utväxling så att bilen nästan går på varvstoppen på högsta växeln, på längsta rakan, alldeles innan dom behöver bromsa för kommande kurva, då har man utnyttjat effekten maximalt.
Är ganska säker på att de ändrar utväxling efter olika banor för att få det att fungera på detta sätt på samtliga banor.

I vår värld:
Åker du mycket led och vill vara snabbast över sjön, kanske du inte ens ska dreva ner, då du kommer att tappa toppfart. Om man läser på amerikanska forum är det många som drevar upp sin skoter, just för att få lite högre toppfart.

Åker du mest friåkning är det sällan du åker fortare än kanske 130km/h. I det fallet kan det vara stor ide att dreva ner, för att skona remmen och samtidigt få bättre krypkörningsegenskaper.
Läs igenom denna tråd där jag skrivit lite och förklarat detta: http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=15500

Angående toppfart: (exemplet gäller såklart alla skotrar med åttakuggars drivhjul och 2.86 delning)
Xp 800 har 27/45 vilket ger:
Utväxling i växelhuset= 45/27 = 1.66
Sekundäraxeln snurrar alltså 1.66 varv när drivaxeln har snurrat ett varv.
Vid 8100 varv på motorn ska sekundären också varva 8100 vid toppfart, vilket ger varv på drivaxeln= 8100/1.66= 4879 rpm

Nu måste vi få reda på hur långt skotern rör sig om drivaxeln snurrar ett varv: Xp har åttakuggars drivhjul med 2.86" delning= 2.86 x 2.54cm x 8= 58.11cm = 0.5811m

Hastighet= Varvtal på drivaxeln gånger längdförflytting per varv=
4879 x 0.5811= 2835 meter/minut. Vi tar det gånger 60 för att få fram m/timme=
2835 x 60= 170100 = 170.1 km/h
Alltså med 27/45 ska skotern göra 170km/h
Rätt onödigt om man aldrig åker fortare än 130...

Vi testar med utväxling 23/45
45 / 23 = 1.95 i utväxling
8100 / 1.95 = 4153rpm på drivaxeln
4153 x 0.5811 = 2413m/min
2413 x 60 = 144780 m/h = 144.7 km/h
Fullt tillräckligt enligt mig om man friåker mycket, och tom vill dra pulka ibland som Tbear tänkt göra.
Notara också att variatorn kommer att sluta slira vid lägre hastighet när man krypkör, så som jag beskrev i länken tidigare.
Håll till godo!