44as matta på rengade 600 sdi

Lunken

Välkänd medlem
25 nov 2006
152
0
6
Jämtland, Östersund
hej jag har en renegade 600 sdi-07 och nu har jag bytt matta till en 44as det sitter 32 orginal. Behöver jag göra några variatorjusteringar/dreva om för att den inte ska gå tungt när jag kör? För vill juh inte när man kommer ut i djupsnön att den inte ska orka?

MVh johan
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
dreva ner den 2-3 kugg om och lägg på ett variatorkit.
funkar även att bara dreva ner.
 

tobbi_84

Välkänd medlem
13 dec 2006
194
0
6
maila stenmarks.se .. dom ska ha billiga drev =) o behöver väll endå ingen kedja om drevar 2 kugg ...
 

Lunken

Välkänd medlem
25 nov 2006
152
0
6
Jämtland, Östersund
ok.. Dem på min åf sa om jag skulle dreva ner 2kugg var jag tvungen att byta kedja..Är det samma Drev på alla revar? tänkte kanske höra med skoterskroten om dem hade något? Som sagt är det samma drev på alla revar alltså inte samma kugg men samma splains å de?
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Hehe gissa själv? dom har ju 380, 440,550, 600, 800, 1000

Skulle vara coolt om dom har samma på 380 och 1000.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
är ju bara å höra med åf va du har för drev på din, har du ingen ski-doo mekaniker i närheten då? som servar ski-doo? gå o hör med han, ett pirat drev går på runt 160 spänn och du behöver absolut inte inte inte inte (!!!) köpa ny kejda, det är bara att korta av den en länk. klarar du inte det sj kan du be ski-doo mekanikern (om du nu har någon) att korta av den, går på typ 50 spänn. Annars tar du bara lös kedjan och sätter fas den i ett skruvstäd och tar ett don som passar ner i hålen för nitarna, sen slår du ut 2 stycken nitar (slå inte ut dem helt, slå ut dem så de sitter fast i allra sista länken så blir det lättare att slå in den igen) och tar bort 1 länk, sen så sätter du ihop kejdan igen och vipps så är kedjan kortare. Sen när du ska byta tillbaka drev är det bara att nita fast länken igen. Och kedjan blir INTE svagare av att korta av den.

annars finns det en internetlänk högst upp i forumet till en sprängskissida, där går du in o välje modell och årsm. sen kolla du bara vad det sitter original.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag köpte mitt på bildelsbasen.se 150 kr och i nyskick. Kedjan kortade jag som J-son beskrev.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Njae .. Egentligen inte, det faktum att du drevar om förändrar typ inget för variatorn. Nu upplever många att den varvar mer (pga att den går lättare!?) och de brukar då ställa om tra variatorn 1 eller 2 hack.

Jag har drevat ner 2 kuggar till den här vinter men jag justerar inte variatorn förrän jag provat.
 

Bonden

Välkänd medlem
4 okt 2005
105
1
18
Men för ett skitsnack att du måste dreva om den!!!
Vem fan äre som har startat den myten?

Nä, egentligen behöver du nog inte ens justera variatorerna..
Allt handlar om körstil.
Visst, vill du att den ska vara så rapp som möjligt kan du dreva ner den, men faktum är att det faktiskt inte skiljer så förbannat mkt mellan en 32a och en 44a.
Skoterna har juh för tusan 116hästar å dra runt den med, fan vore väl om den inte skulle orka!!!
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Men för ett skitsnack att du måste dreva om den!!!
Vem fan äre som har startat den myten?

Nä, egentligen behöver du nog inte ens justera variatorerna..
Allt handlar om körstil.
Visst, vill du att den ska vara så rapp som möjligt kan du dreva ner den, men faktum är att det faktiskt inte skiljer så förbannat mkt mellan en 32a och en 44a.
Skoterna har juh för tusan 116hästar å dra runt den med, fan vore väl om den inte skulle orka!!!

Kan bara hålla med, ska man dreva ner den gör man det av andra orsaker än att den inte orkar.
Finns ju väldigt många bra anledningar till att dreva ner ex. dra pulka, lite rappare eller eventuellt något mindre remslitage vid extrem körning.

Om man nöter mycket rem är det billigare och effektivare att linjera variatorerna något man bör göra vid rembyte.
Jag körde ex. 200 mil med perfekt justerade och linjerade variatorer med min REV 800 (org.) innan jag bytte rem då mest i förebyggande syfte.
Remmen får enl. bok vara tre millimeter smalare innan det är dags för rembyte min var efter 200mil nött en millimeter jämfört med ny rem av samma fabrikat.
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Han kanske sitter på ett jobb, bibliotek eller nån annan dator som flera har tillgång till. Och nån har lagt auto inlogg på sin användare.