Checklista vid köp av skoter

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Nej jag tycker gott man kan fråga sådär, varför hålla på dra ut och vara mejlkompisar? Bättre att bara damma på på en gång!

Säljaren är bara omogen och hålla på sådär, man blir ju inte kalas sugen på att köpa skotern av den killen. Sen som ett "ps", jag blir så jädra less på folk som inte skriver ut i annonserna exakt vad som är gjort på maskinen, så slipper man alla dessa frågor. Är den renoverad? ja men skriv det då..
Alltid "Förra ägaren som gjort, utan papper på det" hmh, ska man tro på det?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag skulle ta med listan då du åker och kollar på skotern. Killen som säljer kan ju skryta upp den till skyarna och sen när du är och kollar på den så är det lätt att man vill ha den så mkt att man inte tittar efter fel (iallafall till man blivit lurad någon gång)

Ta med en lista och checka av. Du kanske ser ut som en galning men du kanske slipper köpa en krokig skoter med korvburkar istället för kolvar.

Då jag mailar och bjuder på en skoter så skriver jag:

Du får 40.000 kr om den är i det skick du säger.

Sen åker jag och kollar/provkör.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Ja kan ju vara bra att ta med sig listan, speciellt om man tittar nu på sommaren då det är svårt att känna på skotern riktigt.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Jag skulle ta med listan då du åker och kollar på skotern. Killen som säljer kan ju skryta upp den till skyarna och sen när du är och kollar på den så är det lätt att man vill ha den så mkt att man inte tittar efter fel (iallafall till man blivit lurad någon gång)

Ta med en lista och checka av. Du kanske ser ut som en galning men du kanske slipper köpa en krokig skoter med korvburkar istället för kolvar.

Då jag mailar och bjuder på en skoter så skriver jag:

Du får 40.000 kr om den är i det skick du säger.

Sen åker jag och kollar/provkör.
är allergisk mot då får 40k. Hatar när folk prutar via mail, går fet bort i ,in värld. Sålde en maskin för några år sen då en skrev du får och en summa, cirka 10 mindre än jag lagt ut den för, skönt man hade 30+ mail och man fick servera han ett trevligt mail tillbaka.:bigsmile:
Sen att det prutas ja visst men gör det på plats om man ska i min värld iaf.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Kommer alltid ringa och höra innan jag börjar förhöret framöver ;)
Listan kan ju vara bra att ta med sig och gå efter också :)
Nej, ring inte, varför ska du låta säljaren (eller i det här fallet x antal forummedlemmar) bestämma? Vill du maila, då mailar du, i min mening får man konkreta svar på frågorna. Det är köparens marknad. Passar inte mail så går man vidare.

Jag skulle ta med listan då du åker och kollar på skotern. Killen som säljer kan ju skryta upp den till skyarna och sen när du är och kollar på den så är det lätt att man vill ha den så mkt att man inte tittar efter fel (iallafall till man blivit lurad någon gång)

Ta med en lista och checka av. Du kanske ser ut som en galning men du kanske slipper köpa en krokig skoter med korvburkar istället för kolvar.

Då jag mailar och bjuder på en skoter så skriver jag:

Du får 40.000 kr om den är i det skick du säger.

Sen åker jag och kollar/provkör.
Klokt! Om du känner att det passar, varför inte? Bara pajasar som inte klarar av att svara på mejl?

är allergisk mot då får 40k. Hatar när folk prutar via mail, går fet bort i ,in värld. Sålde en maskin för några år sen då en skrev du får och en summa, cirka 10 mindre än jag lagt ut den för, skönt man hade 30+ mail och man fick servera han ett trevligt mail tillbaka.:bigsmile:
Sen att det prutas ja visst men gör det på plats om man ska i min värld iaf.
Vill du sälja, så kanske du ska ta mail i största beaktning, lät för mig att säga kanske som i jobbet skickade 33 mail idag (jo jag kollade nämligen av en annan anledning), men det är köparens marknad och i Norrland är dessutom avstånden långa. Var är det i hela fridens dagar som är så farligt med mailkorrespondans?

Ingen kan ifrågasätta vad som är sagt, hur många väg-mil kan vi spara (ur ett miljöperspektiv om man så vill)?

Köpte så sent som förra våren en sommarleksak för 180tkr utan att lyfta telefonluren 90 mil hemifrån, inkl frakt. Tror inte säljaren klagade.

Jag svarar alltid på mail efter bästa förmåga när jag har annonser ute, allt annat känns fullständigt orimligt för min del.

Det som stör mig, isåfall är, om man är överens om ett pris efter att verkligen delgett ALLT, när säljaren kommer med sin biljävel (ofta en risig jävel) och ska pruta på plats utan fog (anledning). Det stör!

Att ringa handlar bara om säljar-köpar-psykologi och däri finns inbyggt att man ska luras eller bli lurad i min mening.

Är det svårt att svara på faktabaserade frågor om man ska sälja något?

(Nu syftar jag såklart inte på NIgeriabrev och "byta mot en fågelskrämma"-förslag, som av naturlig anledning hamnar i papperskorgen direkt).
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Håller helt med dig Psike, det som stör mig mest faktiskt är folk som skriver i annonsen ring! svarar inte på mail.

Klarar man inte av att kommunicera via internet ska man inte annonsera på internet.

Lätt och smidigt att få svar via mail

Ser inte heller listan ovan som ett förhör utan helt enkelt en lista med frågor man vill ha svar på.

När jag köper och säljer saker letar jag inte kompisar utan vill få fram så mycket info som möjligt före köp vare sig det är via telefon eller mail.

Sålde senast för en månad sen en bil till en kille jag aldrig pratat med före han kom och hämtade bilen och båda var nog nöjda med affären


Lite offtopic...
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Nej, ring inte, varför ska du låta säljaren (eller i det här fallet x antal forummedlemmar) bestämma? Vill du maila, då mailar du, i min mening får man konkreta svar på frågorna. Det är köparens marknad. Passar inte mail så går man vidare.
Var menat som ett skämt, med lite sanning. Men ja ja ger väl efter för att helt säkert veta att jag kommer få ett riktigt svar istället för ett spydigt som sist. Och kan människan svara på mina frågor direkt så är det ju klart, vägrar h*n så går man vidare.

När jag köper och säljer saker letar jag inte kompisar utan vill få fram så mycket info som möjligt före köp vare sig det är via telefon eller mail.
Så tänker jag också. Men om man av någon anledning inte kan/vill svara på ett mejl kan man väl i alla fall vara mogen nog att säga "Nej tack" eller liknande.

Någon som har några fler förslag angående topic?
Tänkte försöka göra listan i något text program så det blir en riktig checklista som man kan skriva ut och enkelt ta med, kan komma händigt för dom flesta som är ute efter sin första skoter:)
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Nej, ring inte, varför ska du låta säljaren (eller i det här fallet x antal forummedlemmar) bestämma? Vill du maila, då mailar du, i min mening får man konkreta svar på frågorna. Det är köparens marknad. Passar inte mail så går man vidare.



Klokt! Om du känner att det passar, varför inte? Bara pajasar som inte klarar av att svara på mejl?



Vill du sälja, så kanske du ska ta mail i största beaktning, lät för mig att säga kanske som i jobbet skickade 33 mail idag (jo jag kollade nämligen av en annan anledning), men det är köparens marknad och i Norrland är dessutom avstånden långa. Var är det i hela fridens dagar som är så farligt med mailkorrespondans?

Ingen kan ifrågasätta vad som är sagt, hur många väg-mil kan vi spara (ur ett miljöperspektiv om man så vill)?

Köpte så sent som förra våren en sommarleksak för 180tkr utan att lyfta telefonluren 90 mil hemifrån, inkl frakt. Tror inte säljaren klagade.

Jag svarar alltid på mail efter bästa förmåga när jag har annonser ute, allt annat känns fullständigt orimligt för min del.

Det som stör mig, isåfall är, om man är överens om ett pris efter att verkligen delgett ALLT, när säljaren kommer med sin biljävel (ofta en risig jävel) och ska pruta på plats utan fog (anledning). Det stör!

Att ringa handlar bara om säljar-köpar-psykologi och däri finns inbyggt att man ska luras eller bli lurad i min mening.

Är det svårt att svara på faktabaserade frågor om man ska sälja något?

(Nu syftar jag såklart inte på NIgeriabrev och "byta mot en fågelskrämma"-förslag, som av naturlig anledning hamnar i papperskorgen direkt).

Nej, alltså jag svarar på mail och har inga problem med det. Det jag menade var att om någon prutar ex antal tusen i mail utan att ha sett varan. Det var då skönt att jag hade 30+ mail så jag kunde skriva ett trevligt mail tillbaka och förklara för denna person att han hade cirka 25st före sig på listan innan det var dags att pruta flera tusen och komma och hämta. Ber om ursäkt om det inte framgick annars har jag inga problem med vare sig mail eller att man prutar om man gör det på rätt sätt. Sen fungerar jag så att stör jag mig på en person då får han inte köpa, då ska han betala h-vetes bra men det är jag det. Säljer inte till folk jag inte tycker verkar vettiga.
 

skidooeverest500

Välkänd medlem
26 sept 2009
318
3
16
28
rusksele
jag själv föredrar mail kontakt. på så vis kan inte köparen/säljaren ändra på de han/hon sagt. allt som dom har skrivit till dig finns kvar om du tex skulle bli lurad, via telefon är de bara ord mot ord. kan dra ett off-topic exempel. en kompis till mig köpte en bil som verkade va i riktigt fint skick och den var renoverad (dock av ägaren) han han köra bilen 3 dagar sen hade veven vandrat ur blocket och förstört motorn. tack vare mail "bevisen" så fick han tillbaka pengarna tillslut efter kontakt med polis osv. hatar folk som skriver tex i ett mail om man lagt ut en skoter för tex 40k : 30k så hämtar jag den ikväll. svarar myckt heldre på ett mail med "uppradade" frågor om skoterns skick. för då vet man att köparen är intresserad och seriös.