Bombardier Bombi Totalrenovering

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Holm det är precis den frågan jag brottas med nu,hur jag får känsla i styrningen då slaget i styrkolvarna endast blir ca 4cm.Min tanke va att montera flödesventiler en till vardera kolv och strypa allt som går.
Styrventilen är inte monterad än så inget är bestämt. Jag tänkte montera ventilen under förarstolen och bygga ett länkage från ett par längre styrspakarna som monteras på golvet framför stolen så chansen finns ju att man bygger in ett ganska långt slag på utväxlingen för ökad känsla? Eller är den ventilen kass? Köpa en annan?


Holm du förstår ju hur detta är tänkt och har kunskaper så hur hade du byggt detta system på bästa sätt?
Samma pump som driver styrningen ska även köra funktionerna för snöblad.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jo jag förstår hur det är tänkt att fungera...

Det svåra är att hitta en ventil som passar...
Tror inte du kommer få till det på ett bra sätt med den du har.
Det kommer bli av eller på...
Lär fundera lite på vart man kan hitta nåt som passar...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Måste du kunna bromsa båda banden samtidigt med hjälp av hyd.styrningen?
Känns som du inte behöver det...

Det första som jag kom att tänka på var en hydrauljoystick som används till större servostyrda riktningsventiler. (Man styr ett större ventilpaket med en hydraulisk trycksignal.)

En sådan ändrar trycket i portarna beroende på spakutslag.
Nedan citat från rexrothkatalogen:
"Pressure in the relevent control port is proportional to the stroke of the control lever."
http://www.boschrexroth.com/country_units/america/united_states/sub_websites/brus_brh_i/en/GoTo/09_mobile_controls/2TH6/index.jsp

Då kunde man använda en enda joystick och styra med den.
En utgången till ena cylindern, den andra utgången till andra cylindern.
Spaken åt ena hållet bromsar ena bandet, spaken åt andra hållet bromsar andra bandet.

Det är dock ett par hinder för att använda denna typ av joystick.
1. De kan inte styra ut så höga tryck, gissar nånstans 30-50 bar. Frågan är hur mycket tryck du behöver till cylindrarna.
2. De måste ha ett konstant tryck som matning. För att den ska kunna skicka ut tex 20 bar måste det finnas 20 bar fram till joysticken.

Skulle man få till det skulle det bli en snygg lösning, fint att bara sitta med en liten joystick som man manöverar åt sidorna för att styra.

Vi grunnar vidare...
Kan vara värt att lägga upp frågan i hydraulikdelen på maskinisten också, ifall nån vet om några bra grejer.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Jo jag var inne på joystick ett tag men eftersom man måste ha funktionen att bromsa båda sidor samtidigt då det är färdbromsen så gick joystick bort. Lämnade iväg en förfrågan på joystickstyrning till en firma som bygger styrsystem och detta fick jag som förslag,styr med 2 fingrar på en vippjoystick(jc120 på länken
http://www.excidor.se/start/default.asp?page=645 )

Systemet kostar flis men det vore riktigt fränt och kanske något som måste övervägas om det inte går att få till på ett enkelt billigt sätt.
Jag valde ett enkelt sätt så som det är tänkt nu och jag ser ingen riktig nackdel med att ha 2 styrspakar lika som en grävmaskin.styr man med vänsterhand så kan man köra andra hydraulfunktioner med höger eller bara hålla i sig :)
Så ett känsligt ventilpaket med mekaniska spakar tror jag är iaf det billigaste/enklaste alternativet som även skulle fungera bra men vart hittar man ett sånt?
Har denna ventil liggandes också.


Det lilla jag kan om hydraulik är uppsnappat på maskinisten men det mesta som skrivs där blir lite grekiska för mig :)
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jaså, tom kikat på PLC-system.
Då börjar det väl dra iväg med pengar som du säger, sen ska du ha proportionalstyrd hyd.ventil också...

Ska du ta bort styrspakarna helt?
Annars kan man ju ha dom kvar för färdbroms och en singeljoystick för styrning...

Det går ju att använda två såna joystickar som jag länkade till, en till varje cylinder, då får du den funktion du vill ha. (Har såna liggande på bra-och-ha-hyllan)
Men man behöver isf veta om trycket de kan skicka ut räcker för att bromsa tillräckligt...

Annars får man sikta in sig på hyd.bromsdetaljer som jobbar med betydligt högre tryck.
Hydraulbromssystem på många större maskiner ser ut som följande:
En pump skickar olja till en laddventil som laddar upp en ackumulator med olja.
När önskat tryck är uppnått i acken slutar ventilen ladda och skickar oljan vidare. Oljan kan då användas till andra funktioner som snöblad i ditt fall.
En bromspedal får tryck från acken.
Från pedalen läggs tryck ut till bromsarna proportionellt mot hur hårt du trycker på pedalen, ofta upp mot 100bar.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Ang om trycket räcker? Alltså när man drar i spakarna manuellt så sköter man det lätt med en arm dom flesta vesslor med samma diff använder sig bara av en kopplingscylinder och någon form av slav för att utföra bromsningen,vet dock inte vilket tryck det då kan handla om.
Spakarna kommer inte att finnas kvar för att kunna användas som färdbroms.

Jag har fått bra pris på plc genom kontakter dyrt men överkomligt ändå.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Vad är priset på rexroth joysticken? Om man skulle använda 2 st sånna som du säger och montera dom framför förarstolen skulle bli grymt.

Hittade dessa.
http://www.ebay.com/itm/Rexroth-1X2TH6-L-52-10-M05-227307-00Hydraulik-Joystick-Vorsteuergerat-/221562769371?pt=Hydraulik_Zubehör&hash=item33962b8fdb

Man tänker så det knakar nu och angående trycket så har man ju 100mm kolv så man kan ju växla ner "momentet" till styrspakarna via länkage för att få mera kraft.
Det är ju svårt att avgöra vad 30-50 bar levererar men spontat så käns det ok.
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ang om trycket räcker? Alltså när man drar i spakarna manuellt så sköter man det lätt med en arm dom flesta vesslor med samma diff använder sig bara av en kopplingscylinder och någon form av slav för att utföra bromsningen,vet dock inte vilket tryck det då kan handla om.
Spakarna kommer inte att finnas kvar för att kunna användas som färdbroms.

Jag har fått bra pris på plc genom kontakter dyrt men överkomligt ändå.
Även om du har PLC så lär du ju ha en hydraulventil som PLC:n styr.
Om du inte tänkt köra med nån typ ev. elektriskt ställdon.

Du skriver 100mm kolv.
Det är väl slaglängden?
Det är arean på kolven som bestämmer styrkan, så vi behöver veta den.
Mät cylindern utvändigt med skjutmått.

Vad jag ser på bilderna på maskinisten så borde det inte behövas så stora krafter.
Du skulle kunna mäta lite på styrspaken också.
Mät från leden/pinnen där spaken sitter fast och upp till själva handtaget.
Sen mäter du från leden/pinnen och den korta biten fram till bulten som går ner till bromsbandet. Mät cc-mått på detta.
Vi kan då anta hur mycket kraft som behövs ner till bromsbandet.
Då kan vi få ett hum om hur mycket kraft som behövs från cylindern.

Har ingen aning om pris på en ny joystick.
Det kostar ju en slant.
Ska kika lite på vad det är för grejer jag har liggande.
Tror jag har en laddventil också...
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Jag har några bilder på en lika maskin som har byggt styrning på samma sätt dock så kan inte jag montera kolvarna lika högt upp som det är gjorts på detta bygge.




Kolvarna är 100x25mm och jag ska mäta lite på maskin idag.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Den maskinen ser ut att ha en ventil liknande den du har.
Det funkar, men jag är rätt säker att det är av/på när han ska bromsa banden...

Går det att få fram info om hur det fungerar?
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Jag har pratat med ägaren och han säger att det fungerar bra,men man vet ju inte bra betyder ju olika för olika människor. Det är nog som du säger av/på vilket går bort.
Tog en överblicks foto på maskinen och styrningen.

Så här ser måtten på det hela ut jag testade med en dragvåg och det krävdes 10kg drag för att bromsa.

Optimalt för monteringen av kolvarna är 200mm upp på styrspakarna.
Kan man få ut något nyttigt av detta?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Perfekt.
Man behöver ca 270 kg dragkraft på bultarna till bromsbandet.
Sätter man cylindern 200mm upp så behövs endast 40kg tryckkraft.
Det är ju inte alls mycket.
Nästan så man ska sätta den längre ner så den får jobba med ett större tryckspann.

Vad var det för storlek på cylinder?
100x25 har du skrivit...
100mm slaglängd?
25mm vart? Utvändigt på cylinderröret, kolvstången, eller är kolven inuti cylinder 25mm?
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Synd att man inte har servopumpen kvar på motorn den hade varit fin att mata styrningen med. Här är kolven iaf.
Desto lägre ner på spakarna monteringen är desto bättre för utrymmets skull.

 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Okej.
Det var en lite annorlunda variant på en cylinder.
Cylindern invändigt är 30, men det är endast kolvstången 25mm som används.
Den trycker alltså ca 4.9 kg per bar.

Det kommer alltså räcka med låga tryck och den ventil jag har skulle funka fint.
Har varit och letat fram den, kan lägga upp en bild senare idag.
Edit:
Är en 2-sektioners PCL-402 jag har.
http://www.parker.com/literature/Hydraulic%20Valve%20Division/hydraulicvalve/Catalogs-Bulletins/Ind-EH-Mbl%20[misc%20bulletins]/Bul%20HY14-1800%20PCL%20BuildProgram.pdf

Frågan är om du ska satsa på ny hydraulik utan att testa det du har?
 
Last edited:

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Det här låter ju lovande :) jag tänker inte ödsla tid på något som förmodligen inte blir bra och jag kan använda den befintlig ventilen till snöbladet.
Om det skulle vara så att du har grejor som fungerar så köper jag dom gärna,om du kan avvara dom? :)

Du skriver att det ev går att montera cylindrarna längre ner,skulle 100mm höjd på montaget vara möjligt? Det hade isof varit helt optimalt.Om inte vad är lägsta möjliga?

Ett frågetecken för mig är hur man delar på hydraulsystemet,det blir ju som 2 system (bromsstyrning-plogstyrningen) som skall fungera oberoende av varandra fast dom matas av samma pump?

Det vore intressant att se bild på ventilerna du har.
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sätter man dom på 100mm avstånd så behövs ca 80kg tryck.
80/4.9= ca 16bar.
Ventilerna jag har kan ge ut max 25bar. Så det räcker ju.
Dock så kan man behöva ha nån typ av returfjäder, som det var på bilderna som du lagt ut.
Då lär man klara motståndet från dom också.
Vet dock inte exakt vad mina ger för tryck. Det finns en uppsjö med olika fjäderpaket att välja på, beroende på vilket tryck man vill ha. Har inte lyckat få fram vilka fjädrar som sitter i mitt.
Är det helt fel får man köpa nya fjädrar som passar.
Lär dock kolla upp vilka flöden man kan få ur en sådan ventil.
Normalt så (pilot)styr den pumpar eller andra ventiler. Då handlar det om millilitrar. Vi lär se så den kan ge lite flöde så att cylindrarna inte blir att gå allt för långsamt.

Skulle du köra på mitt förslag med laddventil så kopplar man den som första komponent efter pumpen.
Den laddar upp en ackumulator som ska förse styrventilen med olja.
När den laddat acken full så slår laddventilen om och skickar oljan till en utgående port som kopplas till tank ifall man inte har fler funktioner. I ditt fall kopplar man på ditt snöbladspaket på denna. Man kan då använda oljan till att köra snöbladet. Det ventilpaket du har funkar fint till det. Efter det paketet låter man oljan gå till tank.
Styrningen är då prioriterad, vilket såklart är bra. Enda nackdelen är att man inte kan använda snöbladet under tiden den laddar acken.
Normalt handlar det om några sekunder, men jag vet inte hur stort flöde du har från pumpen?

Visst skulle jag kunna avvara dom om det är så. Men vill vara säker på att det blir att funka bra först, vill inte sälja på dig några grejer om funktionen inte blir bra. Finns många fallgropar när man håller på med hydraulik.

Eftersom du redan har ventil och allt annat så tycker jag nästan du kan testa, funkar det bra, då är du i mål.
Funkar det inte så tar du det vidare därifrån.
Cylindrar och det ska ju på plats i båda fallen.

Bild på ventilen.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Ok med tanke på att kolven bara har ett arbetsspann på ca 30-40mm så borde det väl handla om mililitrar?
Så du tror ändå att det är värt att köpa flödesreglerare och pressa slangar för att testköra med grejorna jag har?

Har jag rätt i att det är 2st av dessa jag behöver mellan ventil-cyl?
http://www.flowfitonline.com/acatalog/Online_Catalogue_FLOW_CONTROL_VALVES_WITH_CHECK__346.html

Jag har ett externt el-hydraulsystem som jag kan testköra med så jag borde få till det ganska snart men någon testkörning blir det ju inte än på ett tag tyvärr.

Det är den här pumpen som sitter monterad nu.
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Konstig helomvändning...

Såg att nån föreslagit en huvud och slavcylinder på maskinisten...
Den ide´n är inte dum, inte dum alls...

Fundera lite på den innan du bestämmer dig för ett ganska avancerat hydraulsystem...

Kör själv med huvud och slav på min bandvagn, som gasreglage.
Använder delar från volvo 940. Sitter hydraulisk koppling på dom...