Bombardier Bombi Totalrenovering

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Har tagit ut elsystemet från donatorbilen så nu är det bara att börja rensa ur det som inte har med motorstyrning att göra.

Behöver hjälp med denna pryl,va fan är det för något??
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Kolkanister. Lagrar bränsleångor från tanken som går vidare in i insugsröret när rätt förutsättningar finns. Tankavluftningen går till den då de ej är miljökorrekt att släppa ut det :D
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Re: Sv: Bombardier Bombi Totalrenovering

Kolkanister. Lagrar bränsleångor från tanken som går vidare in i insugsröret när rätt förutsättningar finns. Tankavluftningen går till den då de ej är miljökorrekt att släppa ut det :D
Tack för det! Man lär sig nå nytt varje dag :)
 
Reactions: Basse92

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är nu man ser vad smidigt det är med en dieselmotor.
Fyra kablar: plus, minus, startsignal och D+ till generatorn ;-)
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Re: Sv: Bombardier Bombi Totalrenovering

Det är nu man ser vad smidigt det är med en dieselmotor.
Fyra kablar: plus, minus, startsignal och D+ till generatorn ;-)
Kan bara hålla med! Bensinmotorer skulle förbjudas. Har en känsla av att det blir en Bombi 2.0 Diesel ganska snart.Ja ska börja klura hur man ska lösa utväxlings problemet. Tips och ideer mottages gärna.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Det bör inte vara några större problem att få igång den motorn. Kolla elschemat på den bilen på vilka kablar och funktioner du måste ha. Kommer bli hemskt mycket kabel över i den högen du har på golvet:)
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Har bara varit en massa småfix som tenderar att ta en jävla tid.Har Stuckit av remhjulet på vevaxeln för att få plats med ett mindre kilremsskiva för drivning av hydraulpumpen.Jag kommer att driva vattenpump samt generator på den innersta skivan men vid montage så upptäcktes att remmen tar i både kamremskåpan och fästet för generatorn men löste det med att ta en spännrulle från kamremmen och bygga ett brythjul. Har iallafall monterat motorn nu och börjat bygga kardanrör.



 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
En liten uppdatering vad som händer med bygget.Det har blivit lite dubbelarbete pga ändrade planer med pumparna.

Har svarvat en ny dubbel remskiva då motorn nu ska driva både oljekylarpumpen för diffen och hydraulpumpen



Kardan är kortad och färdig,volvons kardan passade rakt av mot Bombins Diff.



Har börjat med fästet för den nya hydraulpumpen
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Snyggt!
Har du tänkt att sätta remhjulet direkt på pumpaxeln, eller ska du ha ett stödlager framför pumpen?
Kugghjulspumpar brukar bara vara glidlagrade och klarar då inte dragkrafterna från remmen.
Men du verkar ha bra koll, så du kanske tänkt på det...
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Holm utveckla gärna? Original hydraulpumpen som du ser på bilden (monterad) sitter lika monterad std på Fordmotorn iofs så är den pumpen lagrad med nållager.Den nya pumpen kommer att monteras på samma sätt va det tänkt hur ser ett montage med stödlager ut?
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Holm tack för upplysningen! förstår nu hur du menar.den nya pumpen är glidlagrad så det blir till att göra en mellanaxel till den.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Okej. Ja det var den nya pumpen jag talade om.
Ja, du lär ha en mellanaxel med två lager som kan ta dragkrafterna från remmen.
Det finns såklart färdiga stödlager att köpa som bultas fast på fronten, men är nog svårt att hitta nåt som passar mot splinesaxeln på din pump.

Ett enklare alternativ, men lite dyrare såklart är att köpa ny pump med passande stödlager.
Köp från england, har bra priser, denna firma har även fri frakt.
http://www.flowfitonline.com/acatalog/HYDRAULICPUMPS.html
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Perfekt tack för hjälpen,du räddade mig från mycke extra jobb nu och dom där "mellan axlarna" skulle vara perfekt ska mäta upp och se om dom har någon som passar.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vad är anledningen till att du vill byta pump?
Behöver du mer hastighet i rörelserna?

Bra att kunna hjälpa till,det är det forum är till för...
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Det sitter 2 st hydraulpumpar std.en är monterad på motorn som hydraulpump den andra sitter monterad på kardanaxeln och pumpar olja från diffen till en oljekylare. (Oljan i diffen blir extremt varm i dessa maskiner)

Nu vill jag montera båda pumparna på motorn så att diffen kyls även när man står still eller backar,men eftersom std pumpen är monterad på kardan åt fel håll så kan jag inte använda den på motorn,rotationen är fel helt enkelt.
Så nu blir std hydraulpumpen olje pump till diffen ist,och sen använder jag den nya pumpen som hydraulpump.
 
Reactions: Basse92

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ok. Då är jag med, lät väl som en bra anledning.
Kan tänka mig att det blir varmt. Styrbromsar genererar nog en hel del värme som hamnar i oljan...

Original servopump till volvomotorn?
Skulle den gå att använda...
Men tror inte den ger nå större flöden...


Edit:
Det allra bästa vore ju att köra med en dubbelpump.
En pumpdrivning, två pumpar.
En till hydrauliken, den andra till kylkretsen...

Nej, nu svävar det iväg...
Kör på som du tänkt...