Bombardier Bombi Totalrenovering

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Från början tänkte jag bygga så och tanken va att använda ett urtrampningslager som slav och bara trä den över bromsstaget.Men det skulle förmodligen bli för tungbromsat?


Jag kommer iaf att leta på 2st lämpliga slavar och montera dom på samma sätt som hydraulcylindrarna var tänkt så att man får utväxling på momentet.
Jag kör så till att börja med så kan man ju bygga med hydraulik sen om man inte blir nöjd.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Låter som en bra ide...

Man ska inte krångla till det i onödan.
Tror hydraulgrejerna skulle fungera, det jag dock är lite fundersam över är hur ofta den skulle behöva ladda acken till styrningen...
Man sitter ju och använder styrningen rätt mycket, och det skulle kunna bli så att den behöver ladda ganska ofta, då skulle man bli irriterad över att inte kunna köra bladet som man vill...
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Nu håller man på att grotta ner sig i huvud/slavcylindrar.Holm du som är ett matematiskt orakel ,kan du säga mig om vad man ska tänka på att skaffa för storlekar på dom respektive för att få så bra kraft som möjligt? Det finns ju uppsjöar av olika storlekar.Tittar också på olika möjligheter för att montera någon form av bromsservo,fast det kan man ta senare om man upplever att det blir tungkört.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Matematiskt orakel vet jag inte...

Vet inte i vilken ände man ska börja...
Tror det lär bli så här ifall du får fram diametrar och slaglängder på grejerna.
Kolla hur högt du måste montera slavcylindern på bromsarmen.
Kort slag = längre ner = mer kraft behövs.
Sedan kan man bestämma vilken huvudcylinder man ska ha.

Gör man allt rätt ska det sluta med att du får bruka lika mycket kraft för att dra i spaken som tidigare (om spaken blir lika lång vill säga)
Kortare spak ger antingen tyngre dragkraft eller längre "dragsträcka"
Det man förlorar i kraft vinner man i väg, you know...

Vart är du och letar, har du nån länk?
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Montaget kan bara hamna ca 200-300mm upp på spaken så kanske den blir lite tungbromsad?
Fast samtidigt vet jag många andra amerikanska vesslor som har samma system på bromsar till planetväxel så det borde gå fint här också tycker jag,det är ju exakt samma princip på alla,(bromsband och trumma) här är en bild på ett bromssystem från en thiokol imp.Jag letar väll mest runt på ebay efter lämpliga slavar men vet inte riktigt vad jag ska titta efter för att få bästa effekt.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hade det inte varit lättare att börja från scratch? Känns som att du ändå är där... :blink:

Supersnyggt, bra jobbat!!
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Jo helt klart,med facit i hand skulle jag byggt en ny maskin från grunden.Om jag bara hade fattat att det skulle spåra,ja skulle ju bara byta en trasig drivaxel från början :) Tack!
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Nu är styrningen till 99% färdig,det var ganska mycket jobb att få till det men jag tror det blev ganska bra.







 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jäklar vad fint det blir!!!
Hoppas det funka som tänkt nu...

(Otroligt mycket jobb bara för att kunna sitta några decimeter längre till vänster...)
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Tack för kommentarer,alltid roligt att få!
Holm jag hoppas verkligen att styrningen inte blir för tungjobbad jag har aldrig kört en bandare med planetdiff så det är svårt att ha någon uppfattning hur mycke kraft som krävs för att svänga runt den.
Har du möjligtvis någon tips vad jag ska köpa för hydraulventil för att styra snöbladet? Det ska ha joystick och flytläge såklart. Jag har kollat på denna men det finns ju även ventiler som joysticken sitter direkt i flödesriktaren en sån skulle väl få plats men då blir det mycke slangdragning istället. http://www.ebay.de/itm/Hydraulikventil-Kreuzschaltung-Joystick-Bowdenzug-1-x-DW-1-x-DW-Schwim-50-L-MIN-/361232315964?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item541b1fb63c
Jag har ju original flädesriktarna kvar men vajrarna till dom är tvärslut och en ny kordinatspak med vajrar går ju nästa på lika mycket som en komplett enhet på ebay.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Planet diff är ju ändå mycket bättre än en vanlig diff på en bil.
Diffen på en bil växlar ju upp hastigheten på det snurrande hjulet ifall man bromsar fast det andra.
En planetdiff behåller samma hastighet har jag för mig.
Har provkört en Argo, dom små 6-8hjuliga maskinerna. Dom är det planetväxel och styrbroms på.
Funkar rätt bra ändå.

En sån ventil funkar säkert.
Men vilken funktion vill du ha med flytläge?
Flytläge på denna typ av ventil gör att både A och B anslutningen (anslutningarna till cylindern) får öppen väg till tank.
Cylindern håller då inte emot och kan dras in eller ut om den påverkas av yttre kraft.
Tex. ett snöblad kommer att falla till marken av sig egen tyngd.
Funkar bra om du plogar en väg eller liknande och har hård mark under.
Tror inte det kommer funka för att hålla nivå på tex en skoterled, ifall det är vad du är ute efter.

Finns väl nån typ av flytläge på en pistmaskin som kan hålla bladet på en viss nivå, men hur det funkar vet jag inte. Måste vara betydligt mer avancerat, annars skulle bladet bara gå rätt ner i snön av sin egen tyngd.