Bombardier Bombi Totalrenovering

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Jag hade länge velat ha en liten snövessla,kraven jag hade va att den skulle vara så pass liten att den tar sig fram på skoterleder.Jag fastnade för en Bombi,jag hade under ett år sett en handfull på blocket men jag hade inte tagit tag i saken.
Men en sommardag så bestämde jag mig så jag tog kontakt med bilregistret och begärde ett urdrag på alla registrerade Bombi i sverige,det fanns ca 30st.
Så en dag tog jag och en kompis med oss listan på maskiner och drog iväg norrut och efter vägen ringde vi till ägarna och dom som va intresserad att sälja åkte vi hem till.
Alla va väldigt tillmötesgående och lite förvånad att någon okänd ringer och vill köpa deras maskin.
Det fanns 1 maskin på listan som bara hade 1 ägare! Den va av årsmodell -81 så jag ringde upp honom och det va en mycket trevlig farbror på 80+ som svarade.Jodå han hade maskinen och den va till salu.
Han berättade att han köpt den ny för att användas som skidspårdragare i Jorm,den va utrustad med hyraulik med schaktblad ifram och slätbräda i bak.han hade även både sommar och vinterband till den och den hade endast gått 350 timmar ca 180mil.
Det lät helt perfekt så vi åkte hem till honom och där stod maskinen utkörd på en åker.
Där hade den stått sen länge och den hade blivit lite ett med naturen.Den gick inte att starta men vi gjorde affär och wincha på den på vagnen och nöjd och glad drog vi hemåt.

Original Brochure
http://www.forumsforums.com/3_9/showthread.php?t=8184

Hämtning


Den hade stått väldigt länge så väder och vind hade satt sina spår på den.



Hade väl tänkt att bara serva den lite och åka med den som den är men upptäckten av en trasig drivaxel fick det hela att spåra.


Så den åkte in i garaget och demonteringen påbörjades.




Så här ser schaktbladet ut.Det sitter även en slätbräda monterad i bak.



Drivhjulen var det inte mycket kvar av så nya beställdes från staterna



Även bromsband och drivhjulslagerna byttes ut




Bandspännarna renoverades,det är enkel konstruktion man bara pumpar i fett tills man har önskad spänning.
 
Last edited:

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Motorn urtagen. Det är en Ford 1,6l industrimotor med en 4växlad manuell låda.



Fortsätter att strippa chassit då det ska iväg på sandblästring och lack
http://img.tapatalk.com/d/13/12/01/7y5ehama.jpg[/IMG
[IMG]http://img.tapatalk.com/d/13/12/01/esa7a3um.jpg

Sådär lackat och klart.



Ihopmontering påbörjad



Detta är styrlänkaget.Diffen är av typen planetväxel så när man bromsar en sida så går all kraft över till den obromsade sidan.
Har kompleterat med extra retur fjädrar till styrspakarna då inte fjädrarana i diffen riktigt orkar att dra tillbaka spakarna.


Har börjat med karossen men inte kommit så långt,huven grundad och slipad.


Jag köpte mig en Volvo 740 Gle -90 med automatlåda den blir donator för motor och trans.




Så här långt har jag kommit,nu ska motorn ner i chassit.Jag kommer att fortsätta uppdatera tråden löpande nu hoppas någon tycker det är intressant.
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Fan va fränt, blir riktigt kul att följa, och hoppas du bjuder på en video på slutet så man får se hur den går i snön :) Fortsätt uppdatera och mycket bilder är alltid skojj!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Riktigt kul med bandvagnsprojekt!
Det ligger mig varmt om hjärtat, har en egen hembyggd historia som jag kör lite med.

Men jag måste fråga, när det ändå blev motorbyte, varför inte gå på en diesel istället?

Var det svårt att få tag på reservdelar? Antar att det inte var att bara gå in till närmaste BRP-handlaren ;-)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Roligt!
Blir nästan sugen själv :)
Känner ogen en som bygde ihop en maskin av en truckhytt och fixade eget snöblad med vingar osv.
Så kom ihåg att fixa en hydraulpump!
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Re: Sv: Bombardier Bombi Totalrenovering

Riktigt kul med bandvagnsprojekt!
Det ligger mig varmt om hjärtat, har en egen hembyggd historia som jag kör lite med.

Men jag måste fråga, när det ändå blev motorbyte, varför inte gå på en diesel istället?

Var det svårt att få tag på reservdelar? Antar att det inte var att bara gå in till närmaste BRP-handlaren ;-)
Jag var helt inställd på att köra med en Benz diesel från början men tyvärr är dom så lågt växlad i lådan så den bara skulle göra 30kmh vid 4500varv på 4ans växel Det skulle kanske fungera om jag enbart hade tänkt att ha maskinen som dragare men jag vill ha ett bredare användningsområde så med Volvo motorn så blir det en betdydligt lungnare gång på grejorna.
De flesta delar går att få tag på i staterna dock väldigt dyrt,tex drivhjulen som kostar 250$ st.
Jag ber till gudarna att slutväxeln är som den ska för dom delarna är sjukt dyra,men det lär visa sig vid provkörningen.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Re: Sv: Bombardier Bombi Totalrenovering

Roligt!
Blir nästan sugen själv :)
Känner ogen en som bygde ihop en maskin av en truckhytt och fixade eget snöblad med vingar osv.
Så kom ihåg att fixa en hydraulpump!
Hydraulsystem sitter det original med 2 funktioner framåt och bakåt.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Vilket kanonprojekt! Utgångsmatrealet såg ju faktiskt ganska bra ut. Glöm inte att sätta dit en ny insugspackning och en ny kamrem innan du monterar i motorn :)
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Re: Sv: Bombardier Bombi Totalrenovering

Vilket kanonprojekt! Utgångsmatrealet såg ju faktiskt ganska bra ut. Glöm inte att sätta dit en ny insugspackning och en ny kamrem innan du monterar i motorn :)
Tack! ja kamremsbyte blir det, måste även byta packboxen vid kamaxeln samt utgående axeln på vxllådan.
Det jobbiga blir att reda ut elsystemet från Volvon det blir ju en del jobb med det ioch med att man valde en motor med insprut tur att man har en polare som är vass på El så man kan lägga ut det på entreprenad.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sv: Re: Sv: Bombardier Bombi Totalrenovering

Jag var helt inställd på att köra med en Benz diesel från början men tyvärr är dom så lågt växlad i lådan så den bara skulle göra 30kmh vid 4500varv på 4ans växel Det skulle kanske fungera om jag enbart hade tänkt att ha maskinen som dragare men jag vill ha ett bredare användningsområde så med Volvo motorn så blir det en betdydligt lungnare gång på grejorna.
De flesta delar går att få tag på i staterna dock väldigt dyrt,tex drivhjulen som kostar 250$ st.
Jag ber till gudarna att slutväxeln är som den ska för dom delarna är sjukt dyra,men det lär visa sig vid provkörningen.
Vad har volvolådan för utväxling då? Skulle den vara så mycket högre växlad...? Eller är det nån overdrive med typ 0.7-0.8 på högsta?
Kör själv MB 250 20v turbodiesel med automat i bandvagnen...
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Re: Sv: Re: Sv: Bombardier Bombi Totalrenovering

Vad har volvolådan för utväxling då? Skulle den vara så mycket högre växlad...? Eller är det nån overdrive med typ 0.7-0.8 på högsta?
Kör själv MB 250 20v turbodiesel med automat i bandvagnen...
Benzen har 1.0 på 4an. Och volvon ligger på 0.69 på 4an
Jag kollade endast på Mb 200/240 4cyl då det är det enda jag skulle få plats med,dom har iaf 1.0 på 4an vet inte om det är högre utväxling på lådan till den 5cyl?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Bombardier Bombi Totalrenovering

Okej, volvolådan växlar upp varvtalet så pass alltså, då förstår jag valet av åtminstone låda ;-)
Vanligt är ju annars att det är runt 1:1 på högsta växeln...
Jag har ju helt andra grejer och utväxlingar, så för mig passar Mb-lådan bra...
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Bombardier Bombi Totalrenovering

Ja precis optimalt hade varit mb diesel och volvo lådan. Problemet ligger i att slutväxeln på bombin har 5,89:1 i nedväxling ska se om man kan få tag på pinjong och kronhjul med högre utväxling men det blir till version 1.1 nu skickar jag i dom här grejorna så man har något att skrota runt med i vinter.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Liten uppdatering,styrningen på plats och injusterad. Man kan även se det lilla smidiga värmepaketet som jag köpte från Summit Usa.