Bästa skotern i skogen

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
209
3
18
Norrbotten
Fan man skulle köpa sig en sån där gopro kamera. Kanske lite svårt å fästa på "nabokan"
För en Karibo kör man ju inte med hjälm, det finns ju inte..
Skulle investera en kamera å göra lite mer seriösa filmer. Dem ovanför är ju bara svammel
om man säger så...
Hade vart kul å se film när det körs på riktigt inne i snårskogen..
Håller med om att lynx 3900 är en bra maskin, allafall vad man hört å sett...

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
209
3
18
Norrbotten
Satte de 377a i Ockelbos 4000?
Har en kompis som har en Br 250 å enligt han så är den otroligt bra ospårat. Hade vart kul å testa.
Hade vart kul å skanna in Aktivs gamla broschyrer med Karibo osv. Men de vet ja inte hur man gör...

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
4000 hadde 377a. likaså 400an,men det var ju en modern upp daterad 300-s&den 1 cyl. gick bättre i snön,tror det berodde på att den grävde inte lika mkt.som den 2cyl.varianten,fast 300.ans slöa motor,var ju riktigt slö,samt kanske vikten gjorde lite åxå...

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Har kört skoter sedan 1976.. men där jag kör idag [läs vid bottenlös puder] och snor brant.. där har det aldrig ens gjorts skotersöår nerför... och det märkliga är att inte ens i flacka partier korsar vi någonsin andra skoterspår...
Men ingen kan ta ifrån vissa renägare att dom kan ta sej fram i snårskog oavsett beväpnad med forrest fox eller pro rmk...
Men stackarn med br 250 hade nog fått gä hem om man lyft ut hans spett på någon av myrarna runt avvakko tidigare i vinter... dessa maskiner går inte i bottenlös puder..
Så är det..

skidooeverest500

Välkänd medlem
26 sept 2009
318
3
16
29
rusksele
bästa skotern i skogen är utan tvekan forest fox, 38as matta på dom och dom går som gudar i djup snö och snårskog, lätt att bara kolla på vad lapparna kör, tundra extremen går dåligt i snön och i snårskogen jämfört med foxarna, därför inte lapparna köper dom.

skidooeverest500

Välkänd medlem
26 sept 2009
318
3
16
29
rusksele
Skillnaden är ju att med en mountain kan du när du dragit din last koppla lös kälken och sen leka rejält. Inget man gör med en bredbandare. Stor del är ju också ekonomiskt. Folk som har skoter för att dra en ark eller enbart kälke känner nog inte för att försäkra dyrt, tanka för stora summor och köpa dyra delar därav skoterval.
50cm bred matta 25hk och urtråkig mot 38cm 170hk och jävligt kul. Valet är inte så svårt. Eller?
mountain maskiner är bland dom sämsta att dra med, nöter variator och remmar, därimot en forest fox, finns ingen jämlike, drar bra och är staka som satan men även dom går att leka MED! behöver du 170hk för att leka så ska du inte äga en skoter, kort sagt en forest fox är billigare och bättre på alla sätt och vis, tex rep och försäkring

skidooeverest500

Välkänd medlem
26 sept 2009
318
3
16
29
rusksele
Renskötarna kör inte gamla skotrar nu för tiden. Summit är en relativt vanlig lappmoppe numera. Ta en tur uppåt där samer/renskötare håller till så får du se vad dom kör. Ev hittar du en gammal på 50 nya.
alla renskötare jag känner kör forest fox. umgås ofta med en kille i min ålder, brukar hjälpa han om vintrarna. han hade en summit förut, han bytte snabbt tillbaka till foxen just pga dess pålitlighet. ingen nyare skoter håller för lapparnas behov.

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
bästa skotern i skogen är utan tvekan forest fox, 38as matta på dom och dom går som gudar i djup snö och snårskog, lätt att bara kolla på vad lapparna kör, tundra extremen går dåligt i snön och i snårskogen jämfört med foxarna, därför inte lapparna köper dom.
Nu har du nog lite fel. Tundra extreme är grym i snö skulle aldrig gå att köra ifrån en sån med en Fox. Har kört båda mycket så jag vet. Har även pratat med en lapp som äger en extrem innan hade han summit 600-07 innan de Fox äldre tundror osv. Enligt han var tundran de bästa han kört. Ett citat från han(man tar sig tills man inte vågar gasa nå mer)

skidooeverest500

Välkänd medlem
26 sept 2009
318
3
16
29
rusksele
Nu har du nog lite fel. Tundra extreme är grym i snö skulle aldrig gå att köra ifrån en sån med en Fox. Har kört båda mycket så jag vet. Har även pratat med en lapp som äger en extrem innan hade han summit 600-07 innan de Fox äldre tundror osv. Enligt han var tundran de bästa han kört. Ett citat från han(man tar sig tills man inte vågar gasa nå mer)
säger inte de för att jag har egen erfarenhet men man hör ju från samerna som jag hjälper mäst hela vintrarna, tundran går sönder ofta=opålitlig då lapparna ska ha skotern varje eviga dag. dom har inte tid att skruva i en skoter hela dagarna eller vänta 2 veckor på att få den reparerad. har varit inom samma familj samer i över 4 år och dom har inte ändrat sin åsikt, den enda summiten dom ägde va en powertec 800-08 dom anser att dom inte behöver mer än foxens 377 och 440 i skogen, allt över 600 i deras värld är helt onödigt, speciellt när dom är vätskekylda, vilket foxarna inte är, tundran klarar inte av att gå sen på sesongen då dom flyttar renarna, den kokar hela tiden. de är vad dom säger. fattar ni inte de så vet jag inte vad. tex summitarna och dom nya skotrarna går alltid sönder under vårflyttarna osv pga dålig kylning. därav behåller dom foxen. pålitligaste skotern som finns. foxxarna kommer alltid regera i skogen med karibon. dom kör hur lätt som helst på samma ställen med foxen som du kör med en tundra extreme

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
säger inte de för att jag har egen erfarenhet men man hör ju från samerna som jag hjälper mäst hela vintrarna, tundran går sönder ofta=opålitlig då lapparna ska ha skotern varje eviga dag. dom har inte tid att skruva i en skoter hela dagarna eller vänta 2 veckor på att få den reparerad. har varit inom samma familj samer i över 4 år och dom har inte ändrat sin åsikt, den enda summiten dom ägde va en powertec 800-08 dom anser att dom inte behöver mer än foxens 377 och 440 i skogen, allt över 600 i deras värld är helt onödigt, speciellt när dom är vätskekylda, vilket foxarna inte är, tundran klarar inte av att gå sen på sesongen då dom flyttar renarna, den kokar hela tiden. de är vad dom säger. fattar ni inte de så vet jag inte vad. tex summitarna och dom nya skotrarna går alltid sönder under vårflyttarna osv pga dålig kylning. därav behåller dom foxen. pålitligaste skotern som finns. foxxarna kommer alltid regera i skogen med karibon. dom kör hur lätt som helst på samma ställen med foxen som du kör med en tundra extreme
Ja alla tycker ju olika:) ja kan hålla med om att foxen möjligen har bättre driftsäkerhet. Men tundran funkar mycket bra och tar sig bättre. Ja jo så länge det är platt mark så kör man på samma ställen men börjar de luta på har foxen inte en chans. Du tar dig upp med foxen men de kan ju ta sin tid.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
mountain maskiner är bland dom sämsta att dra med, nöter variator och remmar, därimot en forest fox, finns ingen jämlike, drar bra och är staka som satan men även dom går att leka MED! behöver du 170hk för att leka så ska du inte äga en skoter, kort sagt en forest fox är billigare och bättre på alla sätt och vis, tex rep och försäkring
Om du fick välja mellan en skoda fabia från 97 eller en valfri splitterny sportbil så skulle du med dina egna ord välja skodan.
Så ditt resonemang får du sitta och övertala dig själv och din samevän om.

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Och om dom fortfarande åker Fox så måste dom ju skruva. Foxen slutade tillverkas -07 och en same borde väl köra ca 1000 mil per år de är 5000mil nu -13 och är dom fortfarande driftsäker då? Nej skulle inte tro ff.

Rundvikarn

Välkänd medlem
Och om dom fortfarande åker Fox så måste dom ju skruva. Foxen slutade tillverkas -07 och en same borde väl köra ca 1000 mil per år de är 5000mil nu -13 och är dom fortfarande driftsäker då? Nej skulle inte tro ff.
Jan-Erik har snart kört 12000 mil med sin ....dock INTE utan att skruva men eftersom han
går igenom den riktigt grundligt varje sommar har han (peppar peppar ) inte blivit
stående än under "rensäsongen" .

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jan-Erik har snart kört 12000 mil med sin ....dock INTE utan att skruva men eftersom han
går igenom den riktigt grundligt varje sommar har han (peppar peppar ) inte blivit
12k mil fysatan, jag måste nog köpa mig en gammräv som reservmaskin....

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har Jan-Erik förbrukat många borrmaskiner?...antar han kört mätaren med borrfluga?