Tundran borde fungera ganska bra eftersom den flyter fint i snön och harMen tundra extreme måste ju va grym i snårskogen?![]()
Den ser ju ut som min BR !Polaris startrak är ju att rekommendera. Går suveränt i skogen och där det är trångt
mountain maskiner är bland dom sämsta att dra med, nöter variator och remmar, därimot en forest fox, finns ingen jämlike, drar bra och är staka som satan men även dom går att leka MED! behöver du 170hk för att leka så ska du inte äga en skoter, kort sagt en forest fox är billigare och bättre på alla sätt och vis, tex rep och försäkringSkillnaden är ju att med en mountain kan du när du dragit din last koppla lös kälken och sen leka rejält. Inget man gör med en bredbandare. Stor del är ju också ekonomiskt. Folk som har skoter för att dra en ark eller enbart kälke känner nog inte för att försäkra dyrt, tanka för stora summor och köpa dyra delar därav skoterval.
50cm bred matta 25hk och urtråkig mot 38cm 170hk och jävligt kul. Valet är inte så svårt. Eller?
alla renskötare jag känner kör forest fox. umgås ofta med en kille i min ålder, brukar hjälpa han om vintrarna. han hade en summit förut, han bytte snabbt tillbaka till foxen just pga dess pålitlighet. ingen nyare skoter håller för lapparnas behov.Renskötarna kör inte gamla skotrar nu för tiden. Summit är en relativt vanlig lappmoppe numera. Ta en tur uppåt där samer/renskötare håller till så får du se vad dom kör. Ev hittar du en gammal på 50 nya.
Nu har du nog lite fel. Tundra extreme är grym i snö skulle aldrig gå att köra ifrån en sån med en Fox. Har kört båda mycket så jag vet. Har även pratat med en lapp som äger en extrem innan hade han summit 600-07 innan de Fox äldre tundror osv. Enligt han var tundran de bästa han kört. Ett citat från han(man tar sig tills man inte vågar gasa nå mer)bästa skotern i skogen är utan tvekan forest fox, 38as matta på dom och dom går som gudar i djup snö och snårskog, lätt att bara kolla på vad lapparna kör, tundra extremen går dåligt i snön och i snårskogen jämfört med foxarna, därför inte lapparna köper dom.
säger inte de för att jag har egen erfarenhet men man hör ju från samerna som jag hjälper mäst hela vintrarna, tundran går sönder ofta=opålitlig då lapparna ska ha skotern varje eviga dag. dom har inte tid att skruva i en skoter hela dagarna eller vänta 2 veckor på att få den reparerad. har varit inom samma familj samer i över 4 år och dom har inte ändrat sin åsikt, den enda summiten dom ägde va en powertec 800-08 dom anser att dom inte behöver mer än foxens 377 och 440 i skogen, allt över 600 i deras värld är helt onödigt, speciellt när dom är vätskekylda, vilket foxarna inte är, tundran klarar inte av att gå sen på sesongen då dom flyttar renarna, den kokar hela tiden. de är vad dom säger. fattar ni inte de så vet jag inte vad. tex summitarna och dom nya skotrarna går alltid sönder under vårflyttarna osv pga dålig kylning. därav behåller dom foxen. pålitligaste skotern som finns. foxxarna kommer alltid regera i skogen med karibon. dom kör hur lätt som helst på samma ställen med foxen som du kör med en tundra extremeNu har du nog lite fel. Tundra extreme är grym i snö skulle aldrig gå att köra ifrån en sån med en Fox. Har kört båda mycket så jag vet. Har även pratat med en lapp som äger en extrem innan hade han summit 600-07 innan de Fox äldre tundror osv. Enligt han var tundran de bästa han kört. Ett citat från han(man tar sig tills man inte vågar gasa nå mer)
Ja alla tycker ju olikasäger inte de för att jag har egen erfarenhet men man hör ju från samerna som jag hjälper mäst hela vintrarna, tundran går sönder ofta=opålitlig då lapparna ska ha skotern varje eviga dag. dom har inte tid att skruva i en skoter hela dagarna eller vänta 2 veckor på att få den reparerad. har varit inom samma familj samer i över 4 år och dom har inte ändrat sin åsikt, den enda summiten dom ägde va en powertec 800-08 dom anser att dom inte behöver mer än foxens 377 och 440 i skogen, allt över 600 i deras värld är helt onödigt, speciellt när dom är vätskekylda, vilket foxarna inte är, tundran klarar inte av att gå sen på sesongen då dom flyttar renarna, den kokar hela tiden. de är vad dom säger. fattar ni inte de så vet jag inte vad. tex summitarna och dom nya skotrarna går alltid sönder under vårflyttarna osv pga dålig kylning. därav behåller dom foxen. pålitligaste skotern som finns. foxxarna kommer alltid regera i skogen med karibon. dom kör hur lätt som helst på samma ställen med foxen som du kör med en tundra extreme
Om du fick välja mellan en skoda fabia från 97 eller en valfri splitterny sportbil så skulle du med dina egna ord välja skodan.mountain maskiner är bland dom sämsta att dra med, nöter variator och remmar, därimot en forest fox, finns ingen jämlike, drar bra och är staka som satan men även dom går att leka MED! behöver du 170hk för att leka så ska du inte äga en skoter, kort sagt en forest fox är billigare och bättre på alla sätt och vis, tex rep och försäkring
Jan-Erik har snart kört 12000 mil med sin ....dock INTE utan att skruva men eftersom hanOch om dom fortfarande åker Fox så måste dom ju skruva. Foxen slutade tillverkas -07 och en same borde väl köra ca 1000 mil per år de är 5000mil nu -13 och är dom fortfarande driftsäker då? Nej skulle inte tro ff.
12k mil fysatan, jag måste nog köpa mig en gammräv som reservmaskin....Jan-Erik har snart kört 12000 mil med sin ....dock INTE utan att skruva men eftersom han
går igenom den riktigt grundligt varje sommar har han (peppar peppar ) inte blivit
stående än under "rensäsongen" .
Har Jan-Erik förbrukat många borrmaskiner?...antar han kört mätaren med borrfluga?Jan-Erik har snart kört 12000 mil med sin ....dock INTE utan att skruva men eftersom han
går igenom den riktigt grundligt varje sommar har han (peppar peppar ) inte blivit
stående än under "rensäsongen" .