Arctic M7 LE 162" BigBore 800cc + TURBO

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Hoppas du satt en riktig likriktare med voltregulator innan den mätarn, gjorde en miss på min första uppstart och hade för mycket fladder i strömmen, så min Innovate brann upp :)
Hann iaf köra den 4min ungefär :)
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Hoppas du satt en riktig likriktare med voltregulator innan den mätarn, gjorde en miss på min första uppstart och hade för mycket fladder i strömmen, så min Innovate brann upp :)
Hann iaf köra den 4min ungefär :)
Har inte dragit någon el till den än. Hur gjorde du? Du körde likriktare & regulator + kondensatorer för att jämna ut va? samt ett batteri?

Det finns ju en 2-polig kontakt vid mätarhuset för "Accessory". (Brun och gul kabel) Det är bara plocka ut strömmen via den då? Antar att det är AC-ström där? Verkar bara vara APV-motorn som går på DC-ström enligt elshemat och den har ju en egen liten likriktare och voltregulator under sig, men de känns ju dumt å inkräkta på den.

Kan det här vara en bra modell? Min stator ger 12v/190watt enligt boken.
http://www.marindemontering.se/likriktare--voltregulator-240w-p-221-c-146.aspx
 
Last edited:

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Nu börjar det dra ihop sig i garaget :)

Har monterat lord_nordkvist's reedstoppar som är typ 3mm längre än orginalen för att inte riskera att topparna på reedsen knäcks.


Jämförelse.


Insugsboxen färdig med 2,5" anslutning


Tryckröret klart.


Motorn påväg ihop.


Toppen rengjord så gott de gick innan montering.


Pipan kapad för moddning. Stingern bortplockad.


Pipan klar och lackad ett varv med Hagmans 650 gradig värmefärg. Får se om de sitter kvar. Tänkte jag skulle linda pipan sen. Lilla behållaren vid regulatorn är för oljan till vattenpumpsaxeln.


Tyyyrbon.


Sen var det bara att fylla i olja till turbon. Räknade ut att tanken har en volym på 0,75 liter, så jag fyllde i 4 dl.


Sen fyllde jag glykol, justerade wirarna till apv-motorn, kopplade på soppapumpen med ett bilbatteri och justerade in grundtrycket till ~43psi och drog igång den med bara grenröret för att få upp oljetrycket utan att mata turbon med avgaser.

Och såhär såg det ut när jag åkte hem från garaget ikväll :bigsmile:
 
Last edited:

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
kanske är skrivet någonstans, men hur äre gjort med toppen? är den helt original? dubbla cylfot-packningar? eller äre kompsänkt på nå vis
ser bra ut! hoppas allt går bra i helgen
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
kanske är skrivet någonstans, men hur äre gjort med toppen? är den helt original? dubbla cylfot-packningar? eller äre kompsänkt på nå vis
ser bra ut! hoppas allt går bra i helgen
Den är ursvarvad. Först till rätt rätt diameter för 800-kolvarna (85mm) och sen är squishbandet taget till 12mm samt att pottan är urtagen lite.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Inte nog med bara 4dl det såg även ut som tvåtaktsolja som hälldes i???

Om det är en glidlagrad/rullagrad turbo måste den gå på värsta sortens helsyntet motorolja med låga w i botten och höga i topp w. Dvs en 0- och så höga w på slutet minst 50w om det hittas. 5-50w duger men 5-w 60w vore ännu bättre för då tål den högre temp.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Ang voltregulator så använde jag en sån som du länkade till, körde den raka spåret på litet gelbatteri som laddning och sen tog jag ström direkt ifrån batteri till både bredbandslambda och oljepump. Höll batteriets laddning hela vintern å var aldrig problem med strömmen :)

Första version körde jag bara med likriktare och ett par kondensatorer för att jämna ut, men strömmen vart inte så fint regulerad utan brände mätarn efter några uppvarvningar..
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Dom brukar ha kört garrett gt2860r i alla kit, tillval har väl varit 2871. Och till 1000cc har dom använt 3076r (garretts). Alla med 0,86 a/r avgashus om jag förstår rätt.
Nu använder dom väl nya serien från garrett gtx serien, med samma storlekar..
Nån får gärna rätta mig om jag har fel, men är rätt säker :)
 
Reactions: Oskar97

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Inte nog med bara 4dl det såg även ut som tvåtaktsolja som hälldes i???

Om det är en glidlagrad/rullagrad turbo måste den gå på värsta sortens helsyntet motorolja med låga w i botten och höga i topp w. Dvs en 0- och så höga w på slutet minst 50w om det hittas. 5-50w duger men 5-w 60w vore ännu bättre för då tål den högre temp.
Ska man ha olja till enbart en turbo tror jag på en rak syntetolja med en så hög viskositetsklass som möjligt.

Vill man ha en syntet multigrade olja för bättre smörjning det korta tid turbon är kall tror jag att man ska ha ett så kort spann som möjligt så man inte häller i en olja med 30% additiv.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Får tacka för era inputs :) ja det var vanlig 2-takts olja jag hällde i. Har för mig jag läst det i diverse turbo-installations-manualer att man brukar använda det, men det kanske bara gäller kullagrade turbos då. Nu finns det ju turbokit som tar oljan till turbon direkt från motorns orginaloljepump. Hur som helst kommer jag måsta tömma ut oljan igen då jag hittade ett litet läckage både på oljepumpen och i en anslutning på tanken. Vad tror ni då, 5w-50? och hur mycket törs man egetnligen fylla i? Man vill ju väl inte överfylla tanken bara för att få i så mycket som möjligt? Boondocker kör med 4,7dl i deras tank (enligt manualen).
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Satsar hellre på en bra motorolja typ 0w30 eller 5w50 som nämnts tidigare, och som turboaggen brukar få hålla till godo på i vilken turboladdad bilmotor som helst :) som boost va inne på kan man väl välja lite beroende på om man kör kullagrat eller ej och vilket tryck å värme man får i systemet.