Arctic M7 LE 162" BigBore 800cc + TURBO

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Idag fick jag mitt paket från countrycat.com innehållande 2st kolvar med ringar, knaster, nållager och alla packningar. 7 dagar precis tog det med två helgdagar inräknade. Helt okej :) rätt kurs på grejerna blev det också.

Har även bestämt mig för att testa garretkopian från j-spec. Så den är beställd idag tillsammans med lite flänsar för att kunna bygga om downpipen till 3" v-band och för att pipan ska passa mot inloppet på avgashuset.

Eftersom mitt gamla aggregat hade intern dumpventil så lär jag behöva montera en extern på tryckröret. Någon som kan tipsa om en lämplig pjäs? Verkar som att de flesta kör runt med öppen dump?

Saxat från J-spec: -"GT2871 style upgraderingsturbo med intern wastegate i glidlagrat utförande. Praktiskt taget identisk Garrett's kända kullagrade modell GT2871R. Försedd med ett avgashus med A/R 0.86 för bra respons kombinerat med toppeffekt, och specad för att fungera bäst på 1.8-liter till 2.2-liter fyrclindriga motorer med upp till 380hk."

 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Idag kom turbon och lite andra prylar från J-spec :eyebrows:

Det är nu man skulle haft två reservcylindrar å ställa på blocket så man vet vart pipan hamnar och därmed kunna börja anpassningen av delarna kring turbon. Känns lite surt å inte kunna göra något på ytterligare ~2-3 veckor.

Om någon har två cylindrar oavsett skick till utlånes så lånar jag gärna :)

 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
jag har en M7 cylle över, räcker väl nästan med en för att få fast grenröret? men då är den i Åsele, vart håller du hus?
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
jag har en M7 cylle över, räcker väl nästan med en för att få fast grenröret? men då är den i Åsele, vart håller du hus?
Ja nu när du säger det så lär det räcka med en! Bor i Övik, du eller någon där uppe har inte vägarna förbi? :) isf lånar jag gärna den typ 2-3 veckor.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
tyvärr är jag själv inte i Åsele förrän torsdag nästa vecka, men ska kolla runt lite om det går att lösa på något vis. Du få väl hojta till om du vet någon som har vägarna förbi
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
ja för mig spelar det ingen roll.
Förresten angående dumpventil, bosch plastdumpar funkar ju bra så länge du inte ska ladda flera bar, tro ja ha flera stycken som ligger. små och smidiga. används som återcirkulerande på bilarna men funkar fint som öppen också. minns inte riktigt vad det är för anslutningsdimension men är ju typ 1"
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Hmm, tog med mig turbon till garaget igår kväll och mätte lite. Tror att jag sätter igång och bygger alla fästen, bygger om downpipe, fixar allt runt i kring och sen helt enkelt anpassar pipan när jag fått i motorn. Tror att det blir enklast och bäst så. Så då slipper du skicka ner cylindern också Anton :) Men tack ändå!

Ska klura på det där med dumpen. Såg att jag har en 25mm slanganslutning på undersidan av intercoolern som är pluggad. Får se om man får in något där under när allt är monterat igen. Sen är jag lite skeptisk till dimensionen på mina tryckrör till och från intercooler. De är bara 35mm invändigt. Någon fysiker som kan räkna ut om de kommer vara en flaskhals vid 8psi/0.55kg ladd?

GT2871 vs TD04HL-16T






 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Har börjat trilla in lite delar till bygget så ikväll var jag till garaget å hann med en del :) Har bestämt mig för att köra utan intercooler i vinter. Byter även ut alla de gamla 35mm tryckrören mot nya 2,5" alurör. Har börjat snickra på ett fäste/upphängning till turbon som blir helt i aluminium också. Hoppas få klart det till helgen. Sen kan jag inte göra så mycket mer innan jag får tillbaka cylindrarna och kan stoppa tillbaka motorn. Igår var det precis 3 veckor sedan jag skickade iväg dem och det är sagt 4 veckor. Så jag hoppas de dyker upp någon gång under nästa vecka.















 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Min turbo skruvades fast med tre utav bultarna till kompressorhuset.
Plattan satt sedan fast i originalfästet för ljuddämparen.

Försökte ladda upp en bild via forumbilder.se men det funkade inte.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Min turbo skruvades fast med tre utav bultarna till kompressorhuset.
Plattan satt sedan fast i originalfästet för ljuddämparen.

Försökte ladda upp en bild via forumbilder.se men det funkade inte.
Såg det på någon bild du la upp i din gamla projekttråd tidigare. Mitt fäste kommer bygga på samma princip fast turbon kommer hänga i 3 av bultarna till avgashuset istället, för att slippa få knäckningen då all nästan all vikt ligger i avgashus/downpipe. Din turbo hade inget som stötta upp den i bakkant? Eller låg den mot oljetanken?
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Snickrade lite på fästet till turbon ikväll. Tror det kommer bli rätt stabilt :tongue1:

Byggt i 4mm aluminium.

Nya bussningar från handlarn idag som är monterade på 10mm aluminiumstavar som är svetsade i plåten:


Ritat lite:


Första biten klar:


Tog isär turbon för att lättare kunna mäta ut bit nr2: