Arctic M7 LE 162" BigBore 800cc + TURBO

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Nu har det hänt lite sen sist, och idag kom äntligen ett efterlängtat paket!! 6 veckor tog det, men bra blev det :rock:

Ett stycke holländskt paket.


Nyrenoverade med nytt nikasil.




Lär nog gifta sig bra med de nya kolvarna!






Snickrat vidare på fästet till turbon.


Klart.


Monterat. :rock: :rock: :rock:


Ny oljeretur i teflon.


Hela bränslesystemet klart.
 
Last edited:

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Här kan man se oljepumpen som matar turbon via överströmmningsventilen som sitter bakom luftfiltret.


Börjat med tryckröret, här uttag för dumpventil.


Gamla insugsboxen som jag håller på modifiera till 2,5" anslutning


Provmonterad.


Påbörjat en mätarkonsoll som jag kommer fästa på styrhöjjaren. Kommer göra den i alu när jag mallat klart.


Sen dök det upp en sån här trevlig låda från staterna här om dagen.


Gamla dynan.


Nya dynan.


Lite andra prylar som låg i kartongen. Dödarsnöre-kit. Variatoravdragare. Linjeringsverktyg för variatorerna. Samtliga bussningar till framvagnen samt stötdämparna och ett BDX Shift-assist kit till sekundären.
 

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
Lite andra prylar som låg i kartongen. Dödarsnöre-kit. Variatoravdragare. Linjeringsverktyg för variatorerna. Samtliga bussningar till framvagnen samt stötdämparna och ett BDX Shift-assist kit till sekundären. [/IMG]
Får man fråga vart du beställde ifrån? måste också beställa dödarkit och shiftassist :)
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Det ser verkligen bra ut :)
Tackar!

Kung maskin!
:rock:

Mycket kul att se.. Blir ju kanonbra :)
Ja nu känns det kul! Ska montera dina reedstoppar imorgon :)

blir det fotstegsbyte med?
Det lär det bli med all säkerhet. Exakt när vet jag inte, har inte bestämt mig om jag ska köpa insatser eller bygga egna skinz-steg. Tänkte bygga om hela bakdelen till -09 modell i samma veva. Men nu ska motorn igång först!

Får man fråga vart du beställde ifrån? måste också beställa dödarkit och shiftassist :)
Det är beställt ifrån countrycat.com .. Rekommenderas! Har beställt därifrån två gånger nu och har haft prylarna inom 5 arbetsdagar bägge gångerna!

What the pig says....
:tongue1:
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Fixade med tryckröret ikväll och har punktat ihop det. De är så typiskt mig att allt ska bli så bra när jag gör nått :bigsmile: :amen:









Sen tog jag ur motorn igen och började montera lite


 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Men vilket porrigt bygge!! Med detta resultatet nu kommer du garanterat få det att lira när det är färdigt.

+1!!
Hehe, ja jag hoppas det i alla fall!

Ser riktigt bra ut !
Är ditt Mitsu. aggregat helt slut eller ?
Tackar! Nja helt slut är är den inte men den glappar såpass mycket att turbinbladen på kompressorsidan nästan tar i väggarna runt om. Sen var den ju på tok för liten för mig ändå så.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Sjukt fint :-D måste följa med nån sväng i vinter och se den live.

Men jag måste säga att det, i efterhand, var poänglöst att du köpte en "färdig" turboskoter, då du byggt ett nytt kitt, bättre :-D
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Sjukt fint :-D måste följa med nån sväng i vinter och se den live.

Men jag måste säga att det, i efterhand, var poänglöst att du köpte en "färdig" turboskoter, då du byggt ett nytt kitt, bättre :-D
Såklart, blir förhoppningsvis många korvgrillarturer i vinter! :lol:

Jo jag vet, har byggt om det mesta nu men det var priset på skotern som tilltalade mig.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
De blir jäkligt bra, själv förespråkar ju jag också intercooler, men de är ju aldrig för sent att hänga dit sen, kanske en liten rackare i kombination med en liten 12v fläkt från kjell&co :)
Märkte grym skillnad på min med och utan ic, först när man dragit nån fullgasrepa så kände man hur effekten mattades av varje gång man klev på med gasen igen, och då hade man börjat fått upp lite temp i tryckrören också.. Men som sagt det är aldrig för sent, så kör på som du har gjort, men kanske passa upp för lite för högt ladd bara :)
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Helt klart lyckat bygge! men, varför väljer du att köra utan IC?
Egentligen bara tidsbrist. Vill få allt att lira någorlunda innan jag lägger tid på ett intercoolerbygge. Sen tror jag inte det är livsviktigt då jag bara kommer köra på 98oktan och max 8 psi i ladd. Jag har ju eventuellt en felsökning kvar att göra också om det visar sig vara ett elfel som gjorde att den gick som skit innan jag tog isär den.

De blir jäkligt bra, själv förespråkar ju jag också intercooler, men de är ju aldrig för sent att hänga dit sen, kanske en liten rackare i kombination med en liten 12v fläkt från kjell&co :)
Märkte grym skillnad på min med och utan ic, först när man dragit nån fullgasrepa så kände man hur effekten mattades av varje gång man klev på med gasen igen, och då hade man börjat fått upp lite temp i tryckrören också.. Men som sagt det är aldrig för sent, så kör på som du har gjort, men kanske passa upp för lite för högt ladd bara :)
Ja det är precis det du skriver som jag är lite rädd för. Men det får jag ta då isåfall :) Kommer nog vara en hel del annat att reda ut innan jag är där. Nu kan jag ju bygga en intercooler i lugn och ro parallelt med att jag kör skotern med tryckröret jag har idag. Så fort jag fått det lira någorunda så blir det i alla fall snorkel upp genom huven. Hjälper väl lite iallafall :cheesy: